Terug
Gepubliceerd op 20/04/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 12/04/2021 - 20:00 Digitale zitting

Samenstelling

Aanwezig

Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Joke Segers, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Agendapunten

2.

2021_GR_00048 - Verandering fractienaam sp.a-Groen naar Vooruit-Groen - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Joke Segers, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur
2.

2021_GR_00048 - Verandering fractienaam sp.a-Groen naar Vooruit-Groen - Aktename

2021_GR_00048 - Verandering fractienaam sp.a-Groen naar Vooruit-Groen - Aktename

Motivering

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De partij sp.a is sinds zondag 21 maart 2021 officieel veranderd van naam. De partij noemt nu Vooruit. 

De sp.a fractie van Arendonk, als deel van het kartel sp.a-Groen in Arendonk, wil ook verder gaan onder de naam Vooruit.
De partij is in het bezit van een attest van Vooruit nationaal. Met dit attest geeft Vooruit nationaal de toestemming aan de fractieleden van sp.a om in de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn voortaan de fractienaam Vooruit te gebruiken.

Alle raadsleden van de sp.a-Groen fractie verklaren zich akkoord om de naam te veranderen in Vooruit-Groen.

De gemeenteraad neemt akte van deze naamswijziging. 

3.

2021_GR_00049 - Wijziging huishoudelijk reglement gemeenteraad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Joke Segers, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00049 - Wijziging huishoudelijk reglement gemeenteraad - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kristine Nijs, Koen Lefelon, Kris Wouters
Stemmen voor 23
Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis, Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_GR_00049 - Wijziging huishoudelijk reglement gemeenteraad - Goedkeuring

2021_GR_00049 - Wijziging huishoudelijk reglement gemeenteraad - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het is opportuun, met het oog op een verhoogde efficiëntie en ter bevordering van de kwaliteit van de raadszitting, het huishoudelijk reglement aan te passen op de hiernavolgende punten: 

  1. Toevoeging van artikel drie bis: ‘een toegevoegd dagordepunt dat geen betrekking heeft op een lokale materie is onontvankelijk en wordt bijgevolg niet behandeld.’
  2. Toe te voegen na artikel 11: ‘indien het gaat om een specifieke mondelinge vraag die voorbereidingstijd of opzoekwerk vereist, verwerken de raadsleden deze uiterlijk vier dagen voor de vergadering(donderdag) in het online notulenbeheerssysteem (Parnassus). Voor mondelinge ad hoc vragen daarentegen is er geen bijzondere timing. Deze kunnen uiterlijk ter zitting van de raad gesteld worden.
  3. Art. 32§2 schrappen en vervangen door: “van het openbaar gedeelte van de raadszitting wordt een audio opname (met tijdsindeling) gemaakt. Deze geldt als zittingsverslag.” 
  4. Toe te voegen vlak voor artikel 20§1: “Elk raadslid werkt mee om het efficiënt vergaderen mogelijk te maken. De voorzitter bewaakt de tijdsduur tijdens de voorstelling van een dagordepunt, debat of vraag in de varia.”
Aanleiding en context

Er werd een overleg georganiseerd met de voorzitter van de raden, de respectievelijke fractievoorzitters of hun afgevaardigde en de algemeen directeur op 25 maart 2021 over de aanpassing van het huishoudelijk reglement.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals hierboven toegelicht.

4.

2021_GR_00050 - IVEKA - Algemene vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Joke Segers, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00050 - IVEKA - Algemene vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kristine Nijs, Koen Lefelon, Kris Wouters
Stemmen voor 23
Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis, Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_GR_00050 - IVEKA - Algemene vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00050 - IVEKA - Algemene vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering

Aanleiding en context

De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iveka.

De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Iveka die op 15 juni 2021 plaatsheeft in 'in Den Eyck, Houtum 39, 2460 Kasterlee'.

Argumentatie

Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 26 maart 2021 overgemaakt.

Momenteel worden we geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.  

De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, vragen om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 15 juni 2021:

  1. Kennisneming verslagen van Iveka van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020
  2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iveka afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
  3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
  4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iveka met betrekking tot het boekjaar 2020
  5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
  6. Statutaire benoemingen
  7. Benoeming van een commissaris
  8. Statutaire mededelingen:
  1. Actualisering van het register van de deelnemers
  2. Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T 

Artikel 2

De gemeenteraad draagt Alek Dom, de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 3

De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres: vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

5.

2021_GR_00051 - IKA - Algemene vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Joke Segers, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00051 - IKA - Algemene vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kristine Nijs, Koen Lefelon, Kris Wouters
Stemmen voor 19
Gunter Spapen, Rik Nys, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis, Marina Gys, Boud Westhof, Tom Claessen, Leny Noboa, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Benny Maes, Joannes Wijnen, Davy Cools, Bianca Verachtert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00051 - IKA - Algemene vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00051 - IKA - Algemene vergadering 15 juni 2021 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De Raad van Bestuur van IKA heeft besloten over te gaan tot een kapitaalverhoging ter dekking van de 100% van het kapitaal Storm Retie.

De kapitaalverhogingen worden georganiseerd om de namens de gemeenten aangehouden financieel vaste activa ook in de gemeentelijke boekhouding te kunnen opvolgen.
Deze kapitaalverhoging kan worden gefinancierd met middelen beschikbaar in de schoot van IKA.

De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering.

De gemeenteraad neemt kennis van de balans, resultatenrekening en winstverdeling.

Juridische grond

Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

Aanleiding en context

De gemeente Arendonk is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.

De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op 15 juni 2021 plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 in 2460 Kasterlee.

Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt op 26 maart 2021.

We worden momenteel allemaal geconfronteerd met het coronavirus COVID-19. Het staat tot op heden niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.  

Rekening houdend met de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op deze bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 15 juni 2021:

  1. Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020
  2. Goedkeuring van de jaarrekening van afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
  3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
  4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2020
  5. Kapitaalverhoging aandelen kengetal 9d (Storm Retie)
  6. Statutaire benoemingen en mededelingen
    1. Actualiseren van het register van de deelnemers

Artikel 2

De gemeenteraad tekent in op de kapitaalverhoging aandelen kengetal 9d (STORM Retie) van IKA voor 31 aandelen met nominale waarde per aandeel van € 500 voor een totale waarde € 15 500; te volstorten met € 15 500 beschikbaar op rekening courant en € 0 uitkering van reserves IKA.

Artikel 3

Gunter Spapen, de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), stemt zijn stemgedrag af  op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 4

De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde besluiten en verricht onder meer de kennisgeving hiervan aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.

6.

2021_GR_00052 - Agentschap Zorg en Gezondheid - addendum samenwerkingsovereenkomst subsidie lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Joke Segers, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00052 - Agentschap Zorg en Gezondheid - addendum samenwerkingsovereenkomst subsidie lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kristine Nijs, Koen Lefelon, Kris Wouters
Stemmen voor 23
Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis, Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00052 - Agentschap Zorg en Gezondheid - addendum samenwerkingsovereenkomst subsidie lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - Goedkeuring

2021_GR_00052 - Agentschap Zorg en Gezondheid - addendum samenwerkingsovereenkomst subsidie lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In de  fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.  

  • Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk.  Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
  • Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.

De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.  

De gemeenten die inzetten op optie 2 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching,  aandacht voor kwetsbare personen of groepen en aanvullend lokaal contactonderzoek) krijgen een forfaitaire subsidie van € 0,125 per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021. 

De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 2.

Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd: 

  • Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren, concreet omschrijft
  • De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be
  • De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren
  • In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be

Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.  

De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.

Juridische grond
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, B.S. 15/02/2018, in het bijzonder artikel 2 en 40, §1
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 en 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid-19-pandemie te versterken 
Aanleiding en context

De gemeenteraad heeft op 11 januari 2021 de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid betreffende de lokale bron- en contactopsporing (optie 2) gecoördineerd door ELZ Kempenland en aanduiding gemeente Merksplas als penvoerende overheid goedgekeurd.

De samenwerkingsovereenkomst was geldig van 18 januari 2021 en eindigde op 31 maart 2021.

Op 19 maart 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. 

Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties: 

  • Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
  • Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én aanvullend lokaal contactonderzoek.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 en 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Artikel 2

De gemeenraad neemt kennis van het voorgelegde addendum optie 2 met bijlagen en keurt dit goed.

7.

2021_GR_00053 - Aanvullende samenwerkingsovereenkomst tussen de deelnemende gemeenten van de Sportregio Noorderkempen ILV voor de opmaak bovenlokaal masterplan sportinfrastructuur - Goedkeuring

Verdaagd
8.

2021_GR_00054 - Straatnaamwijziging deel Varenpad vanaf De Daries - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Joke Segers, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00054 - Straatnaamwijziging deel Varenpad vanaf De Daries - Vaststelling
Goedgekeurd
Aanwezig
Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kristine Nijs, Koen Lefelon, Kris Wouters
Stemmen voor 23
Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis, Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_GR_00054 - Straatnaamwijziging deel Varenpad vanaf De Daries - Vaststelling

2021_GR_00054 - Straatnaamwijziging deel Varenpad vanaf De Daries - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Voor het aanleggen van de nieuwe wegenis voor de verkaveling nr. VK/2016/06 en het ontwikkelen van de bijhorende 3 nieuwbouw woningen zullen nieuwe huisnummers toegekend moeten worden. Heden is het uitgelezen moment om te voorkomen dat deze nieuwe woningen hetzelfde lot ondergaan als Varenpad 3. De bijhorende nodeloze verwarring en mogelijks levensbelangrijke minuten die hulpdiensten verliezen bij het zoeken naar de betreffende woningen, worden met deze ingreep verleden tijd. De administratieve belasting om dit door te voeren is beperkt tot het aanpassen van het adres van woning Varenpad 3 en het creëren van een nieuwe straatnaam.

Gezien in delen twee en drie een zekere coherentie is en logica is, lijkt het heden minder opportuun om deze huisnummers logisch te ordenen. 

Op 12 november 2020 besloot het college van burgemeester en schepenen principieel om de straatnaam van het gedeelte van Varenpad, vanaf De Daries Varenpad t.e.m. huisnummer 3, te wijzigen en de 4e straatnamencommissie van de gemeente Arendonk en de Heemkundige Kring ALS ICE CAN vzw de opdracht te geven om samen een voorstel te formuleren voor naamgeving van de  straatnaamwijziging.

Op 19 januari 2021 werden verschillende gemotiveerde voorstellen door de 4de straatnamencommissie bezorgd:

  • Waterlaat
  • Laagbeemd
  • Waterhoefpad, of  De Waterhoef, of Waterhoef

De voorstellen worden als volgt gemotiveerd:

  • Waterlaat: percelen akkerland gelegen bij een watergang of waterloop. We vinden deze benaming ook terug in het “Meetboek” onder de oude spelling “Waterlaet”;
  • Laagbeemd: percelen met een moerasachtig karakter, ontwaterd en gecultiveerd tot weilanden;
  • Waterhoefpad, of De Waterhoef, of Waterhoef: benaming van een grote hoeve iets verder naar het centrum gelegen en waarvan de naam terugkomt in zowel het “Meetboek” alsook op bepaalde oude kaarten. Ook deze benaming alludeert op de nabijheid van de “Wamp” en de ontginning van laaggelegen gronden.

De Waterhoef, Waterhoeve of Waeberg Hoef situeerde zich nabij de Wamp op De Daries tussen de villa Rust Oord en de huidige supermarkt Aldi. Het was een hoeve van de Postelse abdij en wordt al vernoemd in de 15de eeuw. In de jaren 1935 werd de hoeve een laatste keer verbouwd en later in de twintigste eeuw afgebroken. Aangezien er in de percelen rondom de oude hoeve potentieel zit voor een eventueel toekomstige ontwikkeling (woonuitbreidingsgebied Bosvelden), lijkt de naamgeving Waterhoefpad niet echt geschikt voor de huidige nieuwe verkaveling aan Varenpad. In die optiek is Waterlaat als voorstel meer 'historisch verantwoord'.

Het voorstel Waterlaat voldoet niet aan art. 7 §2 uit de richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer, dat bepaalt dat elke straatnaam bij voorkeur bestaat uit minstens twee elementen, namelijk het type weg (straat, laan, boulevard, steenweg, plein, weg, doorgang …) en een benaming.

De gemeenteraad is bevoegd om de namen van openbare wegen en pleinen vast te stellen. De bestaande en (her) aan te leggen weg kent een openbaar gebruik en is een openbare weg die door eenieder kan gebruikt worden.

De gemeenteraad stelde in zitting van 8 februari 2021 de straatnaam 'Waterlaat' voorlopig vast.

Het voorstel van straatnaam werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 22 februari 2021 tot en met 22 maart 2021 door publicatie op de gemeentelijke website. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren of opmerkingen ontvangen.

Het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen voorziet ook een adviesvraag aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding. Omdat de gemeentelijke cultuurraad sedert het gemeenteraadsbesluit van 13 maart 2017 deel uitmaakt van de 4de straatnamencommissie, die de straatnaam zelf voorstelde, wordt aan deze adviesvraag voorbij gegaan. Ook de Heemkundige Kring Als Ice Can maakt deel uit van de 4de straatnamencommissie.

Juridische grond
  • Het decreet van 28 januari 1977, later gewijzigd, tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
  • Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad die bepalen  dat het tot de uitsluitende bevoegdheid van de gemeenteraad behoort om beslissingen te nemen die een wet, decreet of uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt, in casu voor huidige materie artikel 1 van het decreet van 28 januari 1977 en latere wijzigingen tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
  • Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en Bevolking, Rijksregister, Dienst Klantenbeheer - Best-Address - Richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer van 4 november 2020.
Aanleiding en context

Op 22 september 2016 werd de verkavelingsvergunning nr. VK/2016/06 verleend onder voorwaarden voor een verkavelingsontwerp van 3 kavels voor 2 halfopen en 1 gesloten bebouwing voor eengezinswoningen met de verbreding en aanleg van een nieuwe wegenis op een perceel gelegen langs Varenpad. Deze verkavelingsvergunning werd op 20 september 2019 bijgesteld in dossier nr. OV/BVK/2019/03 voor wat betreft de specifieke voorschriften, de kavelgrenzen en de inplanting van de gebouwen van de 3 kavels.

Op 17 september 2020 werd de omgevingsvergunning nr. OV/OP/2020/97 verleend onder voorwaarden voor het uitvoeren van wegenis- en rioleringswerken en het aanleggen van een infiltratiegracht en groenvoorziening in functie van de verkavelingsvergunning VK/2016/06. De wegenis- en rioleringswerken werden voorlopig aanvaard op 9 maart 2021. 

De straat Varenpad is historisch gegroeid en kent 4 toegangen. Het eerste deel t.e.m. huisnummer 3, waarover deze principiële beslissing handelt, is aanrijdbaar vanuit De Daries en kent een oplopende nummering (nog toe te kennen verkaveling 1A-1B-1C en bestaande woning nr. 3). Het tweede deel, huisnummers 4 t.e.m. 29, is aanrijdbaar vanuit Akkerstraat en heeft een onlogische aflopende nummering. Het derde deel, huisnummers 35 t.e.m. 41, is aanrijdbaar vanuit Akkerstraat en vanuit Schotelven. Delen twee en drie vormen een kruispunt met Akkerstraat en zijn ondanks de onlogische aflopende nummering van deel 2, begrijp- en vindbaar. Deel één en deel twee zijn slechts met elkaar verboden d.m.v. een fietspad door een huidig landbouwgebied. Dit zorgt voor veel verwarring bij bezoekers van Varenpad en belangrijker voor nodeloze verwarring bij hulpdiensten. Dit wordt versterkt door het feit dat diensten zoals Google Maps en Geopunt Vlaanderen voor Varenpad 3 ofwel een foutieve locatie aanduiden ofwel deze benoemen als De Daries 3. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit om de straatnaam van het gedeelte van Varenpad, vanaf De Daries t.e.m. huisnummer 3, te wijzigen naar Waterlaat en stelt deze gewijzigde straatnaam definitief vast. 

9.

2021_GR_00055 - Aanvraag omgevingsvergunning nr. OV/OP/2020/112 - VMSW - Zevenster - vaststelling wegtracé en zaak der wegen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Joke Segers, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00055 - Aanvraag omgevingsvergunning nr. OV/OP/2020/112 - VMSW - Zevenster - vaststelling wegtracé en zaak der wegen - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kristine Nijs, Koen Lefelon, Kris Wouters
Stemmen voor 23
Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis, Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_GR_00055 - Aanvraag omgevingsvergunning nr. OV/OP/2020/112 - VMSW - Zevenster - vaststelling wegtracé en zaak der wegen - Goedkeuring

2021_GR_00055 - Aanvraag omgevingsvergunning nr. OV/OP/2020/112 - VMSW - Zevenster - vaststelling wegtracé en zaak der wegen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba is eigenaar van het voormalige klooster St. Agnetendal in Arendonk, tezamen met het gemeentebestuur (kapel) en de Zusters Franciscanessen van Sint Jozefsdal (basisschool St. Clara). Op dit terrein werden in 2016/2017 reeds 4 nieuwe sociale woningen gebouwd, werd op 6 augustus 2020 de omgevingsvergunning nr. OV/OP/2020/41 voor het slopen van 3 aanbouwen, restaureren en ombouwen van het voormalig kloostercomplex, bakhuis en bijgebouw tot 26 sociale huurwoningen, renovatie van de schuur tot gemeenschapsruimte en fietsenberging verleend en werd op 18 juni 2020 de omgevingsvergunning nr. OV/OP/2020/45 voor het slopen van een aanbouw en restaureren en herbestemmen van de kapel van het voormalig kloostercomplex St. Agnetendal tot polyvalente ruimte verleend.

Heden heeft de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor de omgevingsaanleg bij de in totaliteit 30 sociale wooneenheden.

De aanvraag voorziet in de aanleg van 17 parkeerplaatsen ten dienst van de 30 sociale wooneenheden. De wooneenheden in het voormalige kloostergebouwen worden opgevat als cohousingproject. De bewoners van deze leefgemeenschap zullen gezamenlijk kunnen gebruik maken van een deelauto die op deze parking wordt geparkeerd en die door het project wordt voorzien. De parking en de verschillende wandelpaden worden uitgevoerd in een gebonden grindverharding Het project voorziet ook in ondergrondse afvalcontainers langsheen Zevenster. 

De oorspronkelijke tuinstructuur van de kloostertuin is in grote lijnen nog goed herkenbaar gebleven, maar de kenmerkende elementen grotendeels verdwenen zijn. Hierdoor dringt een herinrichting zich op waarin ook de nieuwe rol van de kloostertuin (publieke stadstuin) tot uiting kan komen. De kloosterorigine is voelbaar door integratie van de kloostermuur, het centraal assenkruis, de Lourdesgrot en een hersteld zicht op de centrale kapel. De verschillende buitenruimtes rond het klooster worden publiek toegankelijk gemaakt. Om de toekomstige bewoners toch een bepaalde vorm van privacy te geven worden verschillende belevingszones gecreëerd. Een grootschalige centrale openbare boomgaard wordt goed ontsloten en nodigt sport, spel en ontspanning uit. De zones rond de woningen zijn kleinschaliger, groener en beperkter toegankelijk (smallere paden).

Door het project wordt een oppervlakte van 4 226 m² (zone A), 910 m² (zone B) en 8 m² (zone C) overgedragen en toegevoegd aan het openbaar domein, zoals weergegeven op het rooilijnplan '401D_Arendonk Agnetenklooster_Rooilijnplan 01-04-21' van 1 april 2021.

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften of opmerkingen ingediend.

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer) en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer zijn van toepassing op de aanvraag. 

De aanvraag met bijgevoegde ontwerpplannen is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer. De voorziene voetpaden hebben een minimale breedte van 1,50 meter, doch meestal een breedte van 2,50 meter of meer. Het terrein is over het algemeen vlak, waardoor er geen hellingbanen voorzien worden. Enkel tussen de openbare weg en het voetpad aan ingang van het hoofdgebouw is een hoogteverschil van ca. 30 cm over een afstand van ca. 20 meter, waardoor een hellingbaan ontstaat van ca. 1,5%, wat beter is dan de maximale hellingsgraad van 6,25% van art. 5, 3° van de verordening voetgangersverkeer.

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 3 van het decreet gemeentewegen. De aanvraag draagt immers bij aan de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en herwaardeert en beschermt het fijnmazig netwerk van trage wegen op functioneel en recreatief vlak. Het project vormt de eerste stap in een toekomstige voet- en fietsverbinding tussen Gouwberg en Zevenster en door de inrichting van de voormalige kloostertuin als een autovrije publieke tuin.

De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 4 van het decreet gemeentewegen. De aanvraag dient het algemeen belang: ze creëert een nieuwe trage verbinding, wordt aangelegd in functie van de realisatie van 30 sociale wooneenheden en vergroot de oppervlakte aan publiek toegankelijk groen in de kern van Arendonk. De aanvraag wijzigt ontsluiting van de aangrenzende percelen in de eerste fase niet. Inn een latere fase zal de trage weg naar Gouwberg de ontsluiting van de aanliggende percelen wijzigen door het verder trekken van deze trage weg via de poort aan de bestaande schuur, ten noorden langs de kloostermuur en verder over het westelijk gelegen woonuitbreidingsgebied naar Gouwberg. Hieromtrent is overlegd met het St. Claracollege en het provinciebestuur (dienst Ruimtelijke Planning) en bestaat consensus. De aanvraag heeft geen gemeentegrensoverschrijdend perspectief en houdt rekening met de actuele functie van Zevenster als lokale weg en behoudt deze.

Artikel 28, §1 van het decreet gemeentewegen voorziet dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding kan geven tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. Art. 28, §4 bepaalt dat de aanleiding tot waardevermindering of -vermeerdering geen afbreuk aan de mogelijkheid voor vergunningverlenende overheden tot het opleggen van de last tot gratis overdracht van in een vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen en aanhorigheden en van de gronden waarop die worden of zullen worden aangelegd, vermeld in artikel 75, derde lid, van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. In dit geval is het zelfs een expliciete voorwaarde van de VMSW dat de gronden en de bijhorende infrastructuur worden overgedragen naar het openbaar domein, zodat de bouwmaatschappij kan genieten van 100% subsidiëring van de omgevingsaanleg. In die zin wordt, na realisatie van de omgevingsaanleg, de kloostertuin en parkeerplaatsen overgedragen naar het openbaar domein.

Juridische grond
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
  • Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014;
  • Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015;
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer;
  • De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer;
Aanleiding en context

Op 11 augustus 2020 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen nv pr, Havenlaan 88 bus 94 in Brussel, voor het opbreken van de bestaande verhardingen (809m²), vellen van 69 (fruit)bomen, aanleggen van 17 parkeerplaatsen en heraanleggen van de ommuurde kloostertuin tot publieke ruimte op de percelen gelegen Zevenster zn in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 2, sectie D, nrs. 760, 762 B3, 762 H3 en 762 M2.

De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard door de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 23 december 2020, nadat op 10 september 2020 om bijkomende informatie was verzocht.

De aanvraag werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 6 januari 2021 tot en met 4 februari 2021. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen opmerkingen of bezwaarschriften ontvangen.

Artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet stelt dat: "Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.  
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt."
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit stelt dat: "Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek."

De omgevingsvergunningsaanvraag voorziet in de aanleg van een gemeenteweg, meer specifiek een publiek parkeerplaats aan Zevenster, de aanleg van een kloostertuin als toekomstig openbaar domein en een toekomstige voet- en fietsverbinding vanuit Gouwberg over het nog te ontwikkelen woonuitbreidingsgebied naar Zevenster.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het resulaat van het openbaar onderzoek omtrent voornoemde omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/OP/2020/112 waaruit blijkt dat geen opmerkingen of bezwaarschriften werden ingediend.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de zaak der wegen goed, zoals voorgesteld op het plan 'BA_0_I_N_inplantingsplan OT.pdf'  van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/OP/2020/112, opgemaakt door Omgeving bv, gelegen Zevenster zn in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 2, sectie D, nrs. 760, 762 B3, 762 H3 en 762 M2 betreffende het opbreken van de bestaande verhardingen (809m²), vellen van 69 (fruit)bomen, aanleggen van 17 parkeerplaatsen en heraanleggen van de ommuurde kloostertuin tot publieke ruimte.

Artikel 3

Aan de vergunninghouder wordt wordt ten laste gelegd, de uitvoering op zijn kosten van volgende infrastructuurwerken tot volledige uitrusting van de omgevingsaanleg van het sociaal huisvestingsproject van de site klooster Sint Agnetendal, zijnde: wegverhardingen en parkeerplaatsen, regen- en afvalwaterriolering en regenwaterinfiltratie of -buffering, groenaanplantingen, 3 ondergrondse afvalcontainers, openbare verlichting, waterleidings-, gas-, elektriciteits-, t.v.-distributie en alle daarbij horende aanhorigheden. 

Artikel 4

Na aanleg en voorlopige aanvaarding van de opgelegde infrastructuurwerken tot uitrusting van het project dienen de infrastructuur en de private gronden, begrepen in de nieuwe wegzate, zoals aangeduid op de plannen 'BA_0_I_N_inplantingsplan OT.pdf' en '401D_Arendonk Agnetenklooster_Rooilijnplan 01-04-21' van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/OP/2020/112, kosteloos aan de gemeente te worden afgestaan bij authentieke akte.

Artikel 5

De infrastructuurwerken tot uitrusting van het project zullen door de zorgen van een ontwerper worden aanbesteed op plan en lastenboek door de gemeenteraad goed te keuren. De aanbesteding is niet vereist voor de aanleg van openbare verlichting, waterleiding-, gas-, elektriciteits-, t.v.-distributie- en telecommunicatienet, indien beroep wordt gedaan op de daartoe bevoegde vergunninghoudende maatschappij of dienst.

De toewijzing van de werken aan de aannemer zal slechts mogelijk zijn na akkoord van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 6

De infrastructuurwerken tot uitrusting van het project dienen uitgevoerd te worden onder (mede)toezicht en volgens de aanwijzingen van de gemeente.

Artikel 7

De aanvrager moet alle waarborgen die zouden geëist worden door de gemeente of de vergunninghoudende nutsmaatschappijen voor de infrastructuurwerken en voor de aanleg van openbare verlichting, waterleidings-, gas-, elektriciteits-, t.v.-distributie- en telecommunicatienet ten zijne laste te nemen. De waarborg wordt verhoogd met 10% van de aanbestedings- of geraamde bedragen. De waarborg dient gesteld vóór de aanvang van de werken.

Artikel 8

De gemeenteraad gelast het  college van burgemeester en schepenen om de genoemde artikels 3 en 7 als lasten aan de omgevingsvergunning van onderhavige aanvraag te verbinden.

10.

2021_GR_00056 - Aanvraag omgevingsvergunning nr. OV/VK/2020/05 - L.T. Management bvba - Vrijheid 17-29 en binnengebied Wamp / Deroissart - vaststelling wegtracé en zaak der wegen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Joke Segers, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00056 - Aanvraag omgevingsvergunning nr. OV/VK/2020/05 - L.T. Management bvba - Vrijheid 17-29 en binnengebied Wamp / Deroissart - vaststelling wegtracé en zaak der wegen - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kristine Nijs, Koen Lefelon, Kris Wouters
Stemmen voor 22
Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis, Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom
Stemmen tegen 1
Bianca Verachtert
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2021_GR_00056 - Aanvraag omgevingsvergunning nr. OV/VK/2020/05 - L.T. Management bvba - Vrijheid 17-29 en binnengebied Wamp / Deroissart - vaststelling wegtracé en zaak der wegen - Goedkeuring

2021_GR_00056 - Aanvraag omgevingsvergunning nr. OV/VK/2020/05 - L.T. Management bvba - Vrijheid 17-29 en binnengebied Wamp / Deroissart - vaststelling wegtracé en zaak der wegen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De aanvraag voorziet in het vellen van 9 bomen, slopen van  de bestaande bebouwing en het verkavelen van gronden in 4 kavels voor meergezinswoningen en 2 kavels voor fietsenstalling en fietsenlift. De ondergrondse parkeergarage is rechtstreeks toegankelijk voor auto's via een helling bij het binnenrijden van de projectzone vanuit de Vrijheid. Het verdere binnengebied is niet toegankelijk voor auto's, doch enkel voor verhuisbewegingen en hulpdiensten (vanuit parking Deroissart) door een wegenis in kasseien (half met splitvoeg, half met grasvoeg). Het binnengebied wordt verder ingericht met regenwaterinfiltratiegrachten en aangeplant met groenvoorzieningen waaronder hoogstammige bomen van linde, sierappel, veldesdoorn, haagbeuk enz. De terrassen worden aangelegd in kleiklinkers.

Het projectgebied heeft een totale oppervlakte van 6 079 m². Binnen het project worden 5 handels- of dienstenruimte en 41 woongelegenheden voorzien, waardoor de woondichtheid 67,44 woningen per hectare bedraagt. De gelijkvloerse ruimten gelegen langs Vrijheid worden, in toepassing van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake afbakening kernwinkelgebied en detailhandel, voorzien als horeca- of handelsruimte. Ook de gelijkvloerse ruimten, buiten het kernwinkelgebied (bouwblok C en D), die gelegen zijn aan het centrale plein krijgen een publieke functie als bv. kantoor- of dienstenruimte. Zodoende krijgt het plein een verhoogde publieke functie en meer beleving. Door het project wordt een oppervlakte van 3 525 m² overgedragen en toegevoegd aan het openbaar domein, zoals weergegeven als loten 8A en 8B op het plan '20210323_VRIJHEID Arendonk_verkavelingsplan'. Verder wordt lot 5 met een oppervlakte van 78 m² overgedragen als fietsenstalling naar de gemeente Arendonk.

De omgevingsvergunningsaanvraag voorziet in de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, meer specifiek onder de vorm van een autovrij binnengebied voor wandelaars en fietsers (enkel toegankelijk voor verhuisbewegingen en hulpdiensten) met bijhorende groenaanleg en zone voor ondergrondse afvalcontainers. In dit kader maakte notariaat NOTURA een ontwerp van overeenkomst op tussen Royalton Living nv en het gemeentebestuur van Arendonk. De overeenkomst bevat:

  1. de aankoop van twee percelen grond van de gemeente Arendonk door Royalton Living nv, 
  2. de afbraak van enkele gebouwen/constructies van de gemeente Arendonk door Royalton Living nv en de aanleg van het toekomstig openbaar domein (op grond van de gemeente) door Royalton Living, 
  3. de aanleg van het toekomstig openbaar domein (op grond van Royalton Living) door Royalton Living nv en de oprichting van een fietsenstalling door Royalton Living nv gevolgd door de kosteloze overdracht van de grond en de fietsenstalling aan de gemeente Arendonk, 
  4. de vestiging van een erfdienstbaarheid van doorgang over de ondergrondse parking voor aanpalende toekomstige projecten en 
  5. het aangaan van verbintenis door Royalton Living nv met betrekking tot sociale verhuring en levenslang wonen.
Punt 1°: Voor de verkoop van de gronden door de gemeente aan Royalton Living nv werd een schattingsverslag opgemaakt door Aerts vastgoedexpertise op 4 oktober 2019. De grond en gebouwen (voormalig schoolgebouw en kantoorruimte GAS-ambtenaar) werden geschat op een € 275 000. Door de goedkeuring van de overeenkomst wordt een aankoop-verkoopoptie afgesloten en gaat de gemeenteraad akkoord met de verkoop van van de percelen 2 E 107L/deel en 108H/deel met een totale oppervlakte van 390 m², voorgesteld als loten 4B en 1 C 'op plan aanduiding aan te kopen loten van de gemeente 24.03.2021'.
Punt 2°: Royalton Living nv zal de voormalige beeldhouwklassen en het kantoor van de GAS-ambtenaar slopen. De vrijgekomen gevel van het gemeentehuis wordt door Royalton Living nv casco wind en waterdicht afgewerkt met een raampartij (20210323_VRIJHEID Arendonk_BA1_achtergevel A en 20210323_VRIJHEID Arendonk_BA1_achtergevel A_grondplan). De inrichting en integratie van de ruimte in het gemeentehuis is ten laste van het gemeentebestuur. De vrijgekomen ruimte die buiten lot 4 valt, wordt aangelegd als en overgedragen naar het openbaar domein.
Punt 3°: Voor de verkoop en sloop van de bestaande fietsenstalling voor het gemeentepersoneel in de beeldhouwklassen wordt een alternatieve locatie voorzien in het projectgebied, zijnde lot 5. Daar realiseert Royalton Living nv een nieuwe fietsenstalling van 78 m², dewelke na realisatie wordt overgedragen aan de gemeente Arendonk.
Punt 4°: Het project voorziet een dubbele in- en uitrit vanop de Vrijheid naar de ondergrondse parkeergarage. Om te vermijden dat bij andere toekomstige projecten tussen Vrijheid / De Valken en de Wamp telkens inritten moeten voorzien worden vanop Vrijheid, werd overeengekomen dat de in-en uitrit en de ondergrondse garage als ondergrondse doorgang kan gebruikt worden naar volgende fase (plan 20201002_VRIJHEID Arendonk_kelderverdieping). Hiervoor wordt een erfdienstbaarheid voorzien.
Punt 5°: Bij aanvang van het project werd overeengekomen een sociale last aan het project te verbinden van 15% van het aantal woongelegenheden of in dit geval 6 woongelegenheden. Royalton Living nv koos ervoor deze in natura te realiseren door de sociale woongelegenheden zelf op de projectsite te bouwen en te verhuren voor een periode van 18 jaar (het maximum) aan het Sociaal Verhuurkantoor Noorderkempen. Het betreft 4 2-slaapkamerappartementen en 2 3-slaapkamerappartementen aan een maximale geïndexeerde huurprijs van € 535 en € 600.
Naast de sociale last werd overeengekomen dat 20% van het aantal het aantal woongelegenheden of in dit geval 9 woongelegenheden wordt ontworpen volgens de ontwerprichtlijnen van levenslang wonen. Daarvoor zijn appartementen A1.1, A1.2, A2.1, A2.2, A3.1, A3.2, D0.1, D1.1, D1.3 voorzien.

De omgevingsraad verleende een advies omtrent de aanvraag op 4 december 2019.

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften of opmerkingen ingediend.

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer) en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer zijn van toepassing op de aanvraag. 

De aanvraag met bijgevoegde ontwerpplannen is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer. De voorziene voetpaden  hebben een breedte van 2,0 meter. Het terrein helt over het algemeen af van Vrijheid naar de Wamp. Het hoogteverschil bedraagt ca. 1,80 meter over een lengte van 115 meter (de laatste 15 meter is vlak), waardoor de helling gemiddeld 1,56 cm/meter bedraagt (1,56%), wat beter is dan de maximale hellingsgraad van 5% volgens art. 5, 4° van de verordening voetgangersverkeer.  

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 3 van het decreet gemeentewegen. De aanvraag draagt immers bij aan de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en herwaardeert en beschermt het fijnmazig netwerk van trage wegen op functioneel en recreatief vlak. Het project voorziet in een autovrij binnengebied (enkel voor verhuisbewegingen en hulpdiensten) dat doorwaadbaar is voor voetgangers en fietsers met verschillende terrassen. Het project kan verder de aanzet vormen in een toekomstige voet- en fietsverbinding langs de Wamp in westelijke richting bij een toekomstige uitbreiding van het project. 

De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 4 van het decreet gemeentewegen. De aanvraag dient het algemeen belang: een nieuwe openbare wegenis wordt aangelegd in functie van de realisatie van 41 woongelegenheden en horeca- en kantoorruimten en vergroot de oppervlakte aan publiek ruimte in de kern van Arendonk. De aanvraag wijzigt ontsluiting van de aangrenzende percelen niet of verbetert deze door te voorzien in voetgangers- en fietsdoorsteken.  In een latere fase kan de ondergrondse parkeergarage aangesloten worden op de parkeergarage en in-en uitrit voorzien in dit project. De aanvraag heeft geen gemeentegrensoverschrijdend perspectief en houdt rekening met de actuele functie van Vrijheid en Deroissart als gemeentewegen en behoudt deze.

Artikel 28, §1 van het decreet gemeentewegen voorziet dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding kan geven tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. Art. 28, §4 bepaalt dat de aanleiding tot waardevermindering of -vermeerdering geen afbreuk aan de mogelijkheid voor vergunningverlenende overheden tot het opleggen van de last tot gratis overdracht van in een vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen en aanhorigheden en van de gronden waarop die worden of zullen worden aangelegd, vermeld in artikel 75, derde lid, van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Onderhavig besluit voorziet in de last tot gratis overdracht van de in de vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen en aanhorigheden en van de gronden waarop die worden of zullen worden aangelegd in toepassing van dit artikel 28, §4 van het decreet gemeentewegen.

Juridische grond
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
  • Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014;
  • Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015;
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer;
  • De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer;
Aanleiding en context

Op 13 oktober 2020 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door L.T. Management bvba, Acacialaan 7 in Grobbendonk, voor het vellen van 9 bomen, slopen van  de bestaande bebouwing en het verkavelen van gronden in 4 kavels voor meergezinswoningen en 2 kavels voor fietsenstalling en fietsenlift op de percelen gelegen Vrijheid 17-27, Deroissart 1-3 en het achter gelegen binnengebied in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 2, sectie E, nrs. 100F, 101C, 102D, 103N, 106G, 107F, 107L en 108H.

De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard door de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 18 december 2020.

De aanvraag werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 28 december 2020 tot en met 26 januari 2021. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften of opmerkingen ontvangen.

Artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet stelt dat: "Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.  
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt."
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit stelt dat: "Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek."
De omgevingsvergunningsaanvraag voorziet in de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, meer specifiek onder de vorm van een autovrij binnengebied voor wandelaars en fietsers (enkel toegankelijk voor verhuisbewegingen en hulpdiensten) met bijhorende groenaanleg en zone voor ondergrondse afvalcontainers.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek omtrent voornoemde omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/VK/2020/05 waaruit blijkt dat geen opmerkingen of bezwaarschriften werden ingediend.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de zaak der wegen goed, zoals voorgesteld op de plannen 'OM19339_VA_VP_N'  opgemaakt door landmeter LSG bvba, en L_A0_T465_001.INRICHTINGSPLAN DE VRIJHEID Arendonk[64] 24.03.2021', opgemaakt door studiebureau Buitenruimte, van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/VK/2020/05, gelegen Vrijheid 17-27, Deroissart 1-3 en het achter gelegen binnengebied in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 2, sectie E, nrs. 100F, 101C, 102D, 103N, 106G, 107F, 107L en 108H voor het vellen van 9 bomen, slopen van  de bestaande bebouwing en het verkavelen van gronden in 4 kavels voor meergezinswoningen en 2 kavels voor fietsenstalling en fietsenlift.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen Royalton Living nv en de gemeente Arendonk, opgemaakt door notariaat NOTURA, in functie van het verkavelings- en bouwproject, gelegen 17-27 en Deroissart 1-3 en het achter gelegen binnengebied in Arendonk, goed.

Artikel 4

Aan de vergunninghouder wordt wordt ten laste gelegd, de uitvoering op zijn kosten van volgende infrastructuurwerken tot volledige uitrusting van de omgevingsaanleg van de omgevingsvergunningsaanvraag OV/VK/2020/05, zijnde: wegverhardingen en parkeerplaatsen, regen- en afvalwaterriolering en regenwaterinfiltratie of -buffering, groenaanplantingen, openbare verlichting, waterleidings-,  gas-, elektriciteits-, t.v.-distributie en alle daarbij horende aanhorigheden.

Artikel 5

Na aanleg en voorlopige aanvaarding van de opgelegde infrastructuurwerken tot uitrusting van het project dienen de infrastructuur en de private gronden, begrepen in de nieuwe wegzate ter grootte van 3 525 m², zoals aangeduid als loten 8A en 8B op het plan ''20210323_VRIJHEID Arendonk_verkavelingsplan' van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/VK/2020/05, kosteloos aan de gemeente te worden afgestaan bij authentieke akte.

Artikel 6

De infrastructuurwerken tot uitrusting van het project zullen door de zorgen van een ontwerper worden aanbesteed op plan en lastenboek door de gemeenteraad goed te keuren. De aanbesteding is niet vereist voor de aanleg van openbare verlichting, waterleiding-, gas-, elektriciteits-, t.v.-distributie- en telecommunicatienet, indien beroep wordt gedaan op de daartoe bevoegde vergunninghoudende maatschappij of dienst.

De toewijzing van de werken aan de aannemer zal slechts mogelijk zijn na akkoord van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 7

De infrastructuurwerken tot uitrusting van het project dienen uitgevoerd te worden onder (mede)toezicht en volgens de aanwijzingen van de gemeente.

Artikel 8

De aanvrager moet alle waarborgen die zouden geëist worden door de gemeente of de vergunninghoudende nutsmaatschappijen voor de infrastructuurwerken en voor de aanleg van openbare verlichting, waterleidings-, gas-, elektriciteits-, t.v.-distributie- en telecommunicatienet ten zijne laste te nemen. De waarborg wordt verhoogd met 10% van de aanbestedings- of geraamde bedragen. De waarborg dient gesteld vóór de aanvang van de werken.

Artikel 9

De gemeenteraad gelast het  college van burgemeester en schepenen om de genoemde artikels 4 t.e.m. 8 als lasten aan de omgevingsvergunning van onderhavige aanvraag te verbinden.

16.

2021_GR_00062 - Aanvullende dagorde op vraag van Vooruit - Groen: Opstart participatietraject gemeentelijk klimaatplan - Goedkeuring

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Joke Segers, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00062 - Aanvullende dagorde op vraag van Vooruit - Groen: Opstart participatietraject gemeentelijk klimaatplan - Goedkeuring
Afgekeurd
Aanwezig
Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kristine Nijs, Koen Lefelon, Kris Wouters
Stemmen voor 5
Benny Maes, Davy Cools, Tom Claessen, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek
Stemmen tegen 18
Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis, Marina Gys, Boud Westhof, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
16.

2021_GR_00062 - Aanvullende dagorde op vraag van Vooruit - Groen: Opstart participatietraject gemeentelijk klimaatplan - Goedkeuring

2021_GR_00062 - Aanvullende dagorde op vraag van Vooruit - Groen: Opstart participatietraject gemeentelijk klimaatplan - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Tot op heden is binnen onze gemeente nog geen participatietraject opgestart om omgevingsraad of burgers actief te betrekken bij de opmaak van het klimaatplan of de uitvoering van klimaatacties.

Met het oog op de deadline voor het gemeentelijk klimaatactieplan, zijnde 9 september 2021, dringt fractie Vooruit-Groen dan ook aan om dit participatietraject onverwijld op te starten met het oog op de ontwikkeling van een gemeentelijk klimaatactieplan dat gedragen wordt door alle gemeentelijke stakeholders.

Tom Claessen licht toe.

Kenny Viskens antwoordt als volgt:

"Zoals er tijdens verschillende voorgaande gemeenteraden al is gemeld hebben we als gemeente in samenwerking met IOK en de Provincie al een heel voorbereidingstraject afgelegd met als uiteindelijk doel het Arendonks energie- en klimaatactieplan voor te stellen en goed te keuren ten laatste op de gemeenteraad van december. 

Het SECAP wordt opgehangen aan 8 bovenlokale kapstokken met telkens hun eigen doelstellingen en lokale acties:

  1. Gemeentelijk patrimonium: min 40% tegen 2030 (als opstap naar fossielvrij in 2050)
  2. Openbaar domein klimaatproof (her)inrichten
  3. Private ontwikkelingen klimaatproof sturen
  4. Bestaand privaat gebouwenpatrimonium renoveren of transformeren
  5. Systematische keuze voor alternatief vervoer
  6. Transitie van fossiel naar hernieuwbaar
  7. Groenblauwe netwerken als basis voor klimaatadaptatie
  8. Burgerparticipatie

Tijdens het laatste overleg van 1 april 2021 met de provincie werd er een concrete timing en stappenplan afgesproken waarbij er zal worden gewerkt met een kernteam, de omgevingsraad (1ste sessie half mei – uitnodiging volgt binnenkort) en een burgerparticipatie in de vorm van klimaattafels die we organiseren in de periode eind juni – begin juli, en dit liefst fysiek.

Dit traject zal ertoe leiden dat een gedragen voorstel tot SECAP zal worden voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties in september, zodoende dat we de maand oktober nog hebben om eventueel bij te sturen en aan te passen alvorens we het definitieve plan op de gemeenteraad brengen van 8 november. 

Gelet op dit voorgestelde traject gaan wij dit ingediende agendapunt niet goedkeuren, omdat wij dit traject reeds aan het vormgeven zijn en al een concrete planning hebben opgemaakt, maar onthouden we dat ook jullie een betrokken partner willen zijn in dit traject."

Tom Claessen verwijst naar bestaande voorbeelden van participatietrajecten, ondermeer in Turnhout (klimaatkamers), Pelt en Opwijk. In Opwijk wordt beroep gedaan op Hoplr, een interessant digitaal platform. Hoplr is ook in Arendonk actief. Hij is, hoewel het toegevoegd dagordepunt niet wordt goedgekeurd, tevreden dat er in die zin wordt gehandeld. 

Aanleiding en context

Klimaatverandering is één van de grootste wereldwijde uitdagingen van onze tijd die actie en samenwerking vereist tussen lokale, regionale en nationale overheden over de hele wereld.

Lokale overheden zijn de belangrijkste autoriteiten voor de energietransitie en de strijd tegen klimaatverandering op het bestuursniveau dat het dichtst bij de burgers staat.

De beperking van en de aanpassing aan klimaatverandering kunnen meerdere voordelen opleveren voor het milieu, de samenleving en de economie. Als deze samen worden aangepakt, bieden zij nieuwe kansen om duurzame lokale ontwikkeling te bevorderen.
Dit omvat:

  • de opbouw van inclusieve, klimaatbestendige, energie-efficiënte gemeenschappen
  • de verbetering van de levenskwaliteit
  • de stimulering van investeringen en innovatie
  • de bevordering van de lokale economie
  • het scheppen van banen
  • de versterking van de betrokkenheid van en de samenwerking tussen belanghebbenden

Lokale oplossingen voor energie- en klimaatuitdagingen helpen om veilige, duurzame, concurrerende en betaalbare energie te bieden aan burgers en zo bij te dragen aan een lagere energieafhankelijkheid en de bescherming van kwetsbare consumenten.

De gemeenteraad besliste op 9 september 2019 om als Gemeente Arendonk het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) te ondertekenen en nam daarbij kennis van bijhorende engagementen. De gemeenteraad gaf met deze beslissing het mandaat aan de burgemeester om het toetredingsformulier te ondertekenen.

Met de ondertekening van het burgemeestersconvenant nam de onze burgemeester in naam van Gemeente Arendonk het engagement om een actieplan voor duurzame energie en klimaat in te dienen binnen twee jaar na datum van het besluit van de gemeenteraad.

Daarnaast besliste de gemeenteraad op dezelfde zitting van 9 september 2019 om, na kennisname van de bijhorende engagementen, als gemeente Arendonk het meerpartijen-engagement Kempen2030 te ondertekenen. Met deze ondertekening engageerde Gemeente Arendonk zich voor:

  • Een slagkrachtig en integraal lokaal klimaatbeleid, met expliciete en voldoende concrete verankering van de doelstellingen in de beheers- en beleidscyclus van het lokaal bestuur, inclusief het voorzien van het nodige personeel en budget binnen de meerjarenbegroting (bij voorkeur over de beleidsdomeinen heen).
  • De opmaak van een gemeentelijk klimaatactieplan (Sustainable Energy and Climate Action Plan of ‘SECAP’) binnen de twee jaar na ondertekening.
  • De uitvoering van acties uit het gemeentelijk klimaatactieplan.
  • Een stappenplan voor investeringen in het gemeentelijk patrimonium om zo tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.
  • Aanduiding van vast aanspreekpunt binnen het lokaal bestuur voor interne afstemming en informatiedoorstroming.
  • Installatie (verderzetten) van een kernteam met vertegenwoordiging van het managementteam en het college, dat halfjaarlijks samenkomt voor opvolging van de acties. Dit kan gebundeld, of opgesplitst in een strategisch en operationeel overleg.
  • De inzet van gemeentelijke communicatiekanalen voor communicatie over project en acties op regelmatige basis (met input vanuit het partnerschap).
  • De opstart van een gemeentelijk participatietraject om burgers actief te betrekken bij de uitvoering van klimaatacties.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist tot de onmiddellijke opstart van het participatietraject gemeentelijk klimaatactieplan.

Artikel 2

De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de opdracht om de gemeentelijke omgevingsraad op de kortst mogelijke termijn samen te roepen teneinde dit participatietraject gemeentelijk klimaatactieplan in samenwerking met de omgevingsraad gestalte te geven.