De F15 Antwerpen-Turnhout met een lengte van 43 km verbindt Antwerpen en Turnhout via het jaagpad naast het kanaal Schoten – Dessel. Over de F15 fiets je langs Antwerpen (districten: Antwerpen, Merksem), Schoten, Schilde, Brecht, Rijkevorsel, Beerse tot in Turnhout.
Tot op heden is Arendonk nog niet ontsloten met een fietssnelweg. Het jaagpad langs het kanaal Dessel-Schoten tussen Turnhout en Arendonk is niet toegankelijk voor speed pedelecs. Speed pedelec bestuurders die gebruik maken van de fietssnelweg F15 tot in Turnhout moeten daarom hun tocht richting Arendonk verderzetten over alternatieve wegen. Fractie sp.a-Groen stelt voor om vanuit het gemeentebestuur bij de bevoegde overheid aan te dringen op een doortrekken van de F15 tot in Arendonk over het jaagpad. Bij uitbreiding kan overlegd worden met de gemeente Retie, Dessel en Mol in hoeverre ook deze gemeenten me interesse hebben in een verlenging van F15 op hun grondgebied.
Tom Claessen licht toe.
Luc Bouwen stelt dat in de ‘vervoersregio Kempen’ wordt gewerkt aan de opmaak van een mobiliteitsplan. De eerste stap is een oriëntatienota, een soort inventaris of verlanglijst: wat is er al en wat kan er nog bijkomen? Het fietsverkeer is daarbij zeer prominent aanwezig. Het doortrekken van de fietsroute F15 staat letterlijk in de oriëntatienota.
Het betreft het doortrekken langs de volledige kanaalsite, dus een verbinding creëren tussen Mol en Turnhout.
De Kempense gemeenten onderschrijven dat allemaal. Het ‘BFF’(bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk) is bedoeld om op een fijnmazigere manier ‘aan te takken’ op de fietsostrades. In de oriëntatienota staan er voor Arendonk een aantal nieuwe ’takken’ in. De belangrijkste is de verbinding tussen Arendonk en Oud-Turnhout.
Bedoeling is om die nog verder op te waarderen in het kader van een ‘BFF’, om in Turnhout ‘aan te takken’ op de fietsostrade of, als de fietsostrade wordt uitgebreid richting Mol, via de kanaaldijk ‘aan te takken’.
De volgende stap is de goedkeuring van de oriëntatienota, en nadien de goedkeuring van het mobiliteitsplan in de vervoer regioraad.
Tom Claessen vraagt of ‘BFF’ inderdaad eerder toegespitst is op toeristische routes.
Luc Bouwen antwoordt ontkennend. Het betreft een ‘functioneel’ routenetwerk.
Men spreekt ook over schakelpunten nu men overschakelt op verschillende vervoersmodi. Het ‘BFF‘ is vooral ingeschakeld om vanuit de dorpskernen naar die schakelpunten te gaan, in hoofdzaak de treinstations en busstations, om daar over te schakelen op een andere vervoersmodus. Vandaar dat voor Arendonk de richting Turnhout zo belangrijk is.
Tom Claessen vraagt hoe het traject er uitziet.
Luc Bouwen antwoordt dat er geen traject op kaart is uitgestippeld. Er is gezegd welke verbindingen men wil organiseren. Het traject zal op het terrein moeten waargemaakt worden. Arendonk-Turnhout loopt via de Heirbaan, om in Turnhout op de ring ‘aan te schakelen’.
De fietsostrade is langs de Kanaaldijk. Bedoeling is om de Kanaaldijk te volgen tot in Mol zodat de verbinding in de twee richtingen gebeurt langs de kanaaldijk.
Tom Claessen vraagt of het sneller kan lopen, als de vraag rechtstreeks wordt gesteld aan de provincie.
Luc Bouwen antwoordt dat de vraag door alle Kempense gemeenten wordt ondersteund.
Joan Wijnen stelt dat er vorige week een nieuwsitem was over verkeersveiligheid en ongevallen.
De cijfers zijn gedaald maar met de speedpedelecs, ingedeeld bij de bromfietsen, zijn er wel veel ongevallen. De ongevallen gebeuren veelal met andere fietsers. Hij vindt een mix van snelle fietsers en minder snelle fietsers geen goed idee.
Het zou best zijn om eerst de infrastructuur aan te pakken.
Er zijn ook wel veel overgangen voor speedpedelecs over drukke banen of over bruggen. Daar gebeuren veel ongevallen. Er zijn behoorlijk veel knooppunten. We hebben met de Heirbaan een heel goed alternatief richting Turnhout. Dat blijkt ook uit de fietsbarometer. Dat is één van de punten in Arendonk die beschouwd worden als uitmuntend.
Eerst moet de infrastructuur op de dijk aangepast worden. Nadien moet bekeken worden of de snelle fietsers ook tijdens het weekend kunnen toegelaten worden. Dan zullen ook de verkeersborden moeten aangepast worden.
Tom Claessen doet opmerken dat als een fietsostrade over een kanaaldijk gaat, de maximumsnelheid dan 30 km/h bedraagt. De snelheid op een fietssnelweg is immers steeds de maximumsnelheid die op die weg geldt. Op de Heirbaan is een maximumsnelheid van 70 km/h. De fietsers met een speedpedelec laveren ‘s morgens daar met een hoge snelheid tussen de fietsende schoolgaande kinderen. Er is dus een groter gevaar op de Heirbaan dan op de kanaaldijk.
Joan Wijnen stelt dat de Heirbaan veel beter verhard is, zonder boomstronken die de weg naar boven duwen, en dit in tegenstelling tot de fietspaden langs het kanaal.
We zouden een voorbeeld moeten nemen aan Nederland, bijvoorbeeld het fietspad in Reusel. Dat schitterend fietspad gaat nog beter, breder en gladder worden.
An Hermans beaamt wat Tom Claessen heeft gesteld in verband met 30 km/h. Zij stelt verder dat zij niet tegen de speedpedelec is, laat staan op de Kanaaldijk. Er moet wel onderzocht worden wat het effect daarvan is op toeristisch vlak. Er mag geen conflict ontstaan tussen de gebruiker van de speedpedelec en de toerist die gezapig fietst. Die twee moeten hand in hand kunnen gaan.
Die bezorgdheid moet meegegeven worden aan de provincie.
Joan Wijnen is er voorstander van dat speedpedelecs in zijn sector eindelijk verdwijnen uit de cijfers van de bromfietshandelaar nu de speedpedelecs de cijfers ’bevuilen’.
Lokale verplaatsingen, naar de bakker of de bibliotheek bijvoorbeeld, doen heel wat mensen al met de fiets. Maar ook langere verplaatsingen, naar het werk of school bijvoorbeeld, kan je met de fiets doen. Voor deze fietsverplaatsingen werd het ‘bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk’ (BFF) uitgetekend: een gemeente-overschrijdend netwerk van fietsinfrastructuur dat zoveel mogelijk punten als scholen, bedrijventerreinen, ziekenhuizen, stations en winkels met elkaar verbindt.
Dit netwerk bestaat uit:
Door deze infrastructuur, wordt de fiets ook voor langere verplaatsingen een volwaardig alternatief.
De fietssnelwegen zorgen ervoor dat je als fietser ook over lange afstanden met de fiets vlot kan doorfietsen (beperkt aantal stops, fietsers in de voorrang waar mogelijk, breed en comfortabel oppervlak, rechtlijnig ontwerp). Zo kan je je met de fiets efficiënt en aangenaam verplaatsen van punt A naar B, zowel voor het werk als voor recreatief fietsplezier.
Fietssnelwegen worden ook opengesteld voor speed pedelecs.
De gemeenteraad van Arendonk vraagt het college van burgemeester en schepenen om bij de bevoegde overheid aan te dringen op een verlenging van de fietssnelweg F15 Antwerpen-Turnhout tot in Arendonk.
Bij voorkeur vraagt de Arendonkse gemeenteraad om de F15 te verlengen door de integratie van het jaagpad langs het Kanaal Schoten-Dessel tussen Turnhout en Arendonk in de fietssnelweg F15.