Terug
Gepubliceerd op 30/03/2020

2020_GR_00026 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie Academie Arendonk - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 09/03/2020 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Carla Van Noten, Kris Wouters, Guido Verschaeren

Verontschuldigd

Marina Gys

Secretaris

Guido Verschaeren

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00026 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie Academie Arendonk - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Carla Van Noten, Kris Wouters, Guido Verschaeren
Stemmen voor 23
Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom, Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis, Carla Van Noten
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00026 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie Academie Arendonk - Goedkeuring 2020_GR_00026 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie Academie Arendonk - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evaluatieproces start met het aanduiden van de evaluatoren en het evaluatieproces zelf met de coaching en begeleiding van het personeelslid. Dit mondt tenslotte uit in een evaluatieverslag en de eventuele gevolgen daarvan.

De representatieve vakorganisaties werden op 10 februari 2020 uitgenodigd voor het afzonderlijk bijzonder comité op 19 februari 2020.  De afgevaardigden van acv en vsoa lieten zich verontschuldigen. De afgevaardigde van acod was afwezig zonder kennisgeving.

Juridische grond

  • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter
  • Gemeenteraadsbeslissing van 9 maart 2020 tot goedkeuring van de algemene modellen van functiebeschrijving.

Aanleiding en context

Evaluatie moet een sleutelmoment vormen in het personeelsbeleid van een hedendaagse onderwijsinstelling. De overheid voorziet een wettelijk kader voor het evaluatieproces.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

  1. De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
  2. De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
  3. De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
  4. De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
  5. De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).

Artikel 2

De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.

Artikel 3

Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.

Artikel 4

  1. Een personeelslid in een wervingsambt krijgt een geïndividualiseerde functiebeschrijving vanaf een aanstelling van 104 dagen.
  2. De directeur krijgt vanaf de eerste dag van zijn aanstelling een geïndividualiseerde functiebeschrijving voor dat ambt.

Artikel 5

  1. Er worden minimaal twee functioneringsgesprekken per evaluatieperiode gehouden.
  2. De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid per e-mail uit voor een functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
  3. Het personeelslid kan mondeling of per brief of per e-mail een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator. 
  4. Van het functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG.  Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor kennisneming aan het personeelslid voorgelegd. Het personeelslid en desgevallend de tweede evaluator ontvangen een kopie. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator. 
  5. De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.

Artikel 6

  1. De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van volgende evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de instelling en de inrichtende macht: college van burgemeester en schepenen van Arendonk
  2. Er wordt minimaal een evaluatiegesprek gehouden om de 4 schooljaren. Op de vooravond van tijdelijke aanstelling van doorlopende duur of vaste benoeming wordt in elk geval een evaluatiegesprek gehouden.
  3. De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand per e-mail mee.
  4. De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.

Artikel 7

De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar de inrichtende macht en desgevallend naar de tweede evaluator.