Het evaluatieproces start met het aanduiden van de evaluatoren en het evaluatieproces zelf met de coaching en begeleiding van het personeelslid. Dit mondt tenslotte uit in een evaluatieverslag en de eventuele gevolgen daarvan.
De representatieve vakorganisaties werden op 10 februari 2020 uitgenodigd voor het afzonderlijk bijzonder comité op 19 februari 2020. De afgevaardigden van acv en vsoa lieten zich verontschuldigen. De afgevaardigde van acod was afwezig zonder kennisgeving.
Evaluatie moet een sleutelmoment vormen in het personeelsbeleid van een hedendaagse onderwijsinstelling. De overheid voorziet een wettelijk kader voor het evaluatieproces.
De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.
De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar de inrichtende macht en desgevallend naar de tweede evaluator.