Terug
Gepubliceerd op 30/03/2020

2020_GR_00031 - Aanvullende dagorde op vraag van sp.a-Groen: Motie stiptheid treinen Kempen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 09/03/2020 - 20:00 Raadzaal
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Carla Van Noten, Kris Wouters, Guido Verschaeren

Verontschuldigd

Marina Gys

Secretaris

Guido Verschaeren

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00031 - Aanvullende dagorde op vraag van sp.a-Groen: Motie stiptheid treinen Kempen - Goedkeuring
Afgekeurd

Aanwezig

Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Carla Van Noten, Kris Wouters, Guido Verschaeren
Stemmen voor 3
Tom Claessen, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek
Stemmen tegen 18
Boud Westhof, Davy Cools, Leny Noboa, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom, Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis, Carla Van Noten
Onthoudingen 2
Bianca Verachtert, Joannes Wijnen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00031 - Aanvullende dagorde op vraag van sp.a-Groen: Motie stiptheid treinen Kempen - Goedkeuring 2020_GR_00031 - Aanvullende dagorde op vraag van sp.a-Groen: Motie stiptheid treinen Kempen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Arendonkenaars die gebruik willen maken van het openbaar vervoer voor woon-werkverkeer en Arendonkse hogeschool- en universiteits-studenten voor woon-schoolverkeer zijn voor hun verplaatsingen sterk afhankelijk van de trein. 
 
Met dagelijks 3.966 reizigers die de trein nemen in Herentals, 1.642 reizigers in Turnhout, 2.354 in Mol, 1.796 in Heist-Op-den-Berg, 1.816 in Geel, staan deze Kempense gemeenten allen in de top-100 van drukste stations.
 
Ook heel wat inwoners van Arendonk zijn aangewezen op deze verbindingen. Een versterking en verbetering van het aanbod zou bijkomende reizigers voor het openbaar vervoer aantrekken en de files vanuit de Kempen richting Antwerpen en Brussel kunnen inperken.
 
Tom Claessen licht toe.
 
De burgemeester stelt dat de gemeente lid is van de vervoerregio Kempen. Vanuit deze vervoerregio Kempen moet er actie ondernomen worden. Het is niet de bedoeling dat in de gemeenteraad telkenmale moties worden voorgelegd ter goedkeuring. Daarvoor hebben we precies intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. We stellen voor deze bezorgdheid mee te nemen naar de eerstvolgende bijeenkomst van de vervoerregio. Alle parlementsleden van de verschillende fracties vinden het treinverkeer zeer belangrijk in het streven naar betere treinverbindingen voor de Kempen. 
 
Luc Bouwen vult aan dat dit bij de vervoerregioraad van februari aan bod is gekomen. Het agendapunt werd aangebracht door Streekplatforrm Kempen. Streekplatform Kempen bereidt een omstandig dossier voor, niet alleen met betrekking tot de uurregeling maar ook met betrekking tot de verbindingen. 
 
Tom Claessen bevestigt dat er inderdaad overleg is tussen parlementairen en ook tussen Kempische burgemeesters. Dit wordt getrokken door een parlementslid dat ook gemeenteraadslid is in Herentals. 
Tom Claessen doet een warme oproep om de voorgestelde brief toch vanuit de gemeente te laten vertrekken. 
 
Joan Wijnen vraagt wie afgevaardigde is van Arendonk en in hoeverre de toekomstvisie wordt gedragen. 
 
Luc Bouwen antwoordt dat hij de afgevaardigde is voor Arendonk. 
Alle gemeenteraadsleden hebben een uitnodiging ontvangen voor een infovergadering van de vervoerregioraad met betrekking tot het goedgekeurde plan met kernnet en het aanvullend net. Men zal op die infovergadering uitleggen wat kernnet is, wat het aanvullend net is en wat de voorstellen zijn. 
 
De voorzitter van de gemeenteraad stelt dat alle fiches met betrekking tot busverbindingen zijn meegestuurd per mail.
 
Luc Bouwen stelt dat er voor de gemeente Arendonk qua busverbindingen zo goed als niets verandert. De amplitude verandert wel van 30 - 30 naar 40 - 20. Dat heeft onder andere te maken met de aansluiting op NMBS, rij- en rusttijden van de chauffeurs, en met de beschikbaarheid van de bussen.
 
Benny Maes stelt dat zijn fractie in grote lijnen de argumentatie van de burgemeester volgt. We dienen onze krachten te bundelen in de regio en op die manier wegen. 
 
Tom Claessen stelt dat de voorzitster van de vervoerregio vanuit de stad Herentals een brief zal schrijven aan de CEO en toplui van NMBS en Infrabel.

Aanleiding en context

Uit de stiptheidscijfers die reizigersvereniging Trein Tram Bus bekendmaakte op 23 januari 2020 blijkt dat de piekuurtrein naar Mol slechts een dag op vier op tijd aankomt en de trein Binche-Turnhout een van de minst stipte treinverbinding van het land is.
 
De CEO van NMBS kondigde in een hoorzitting op 23 januari 2019 een onderzoek aan naar het verbeteren van de stiptheid op de verbinding Binche-Turnhout.
 
NMBS beloofde tijdens de roadshow in de provincie Antwerpen in het kader van haar nieuwe vervoersplan 2020-2023 om het aanbod tussen de Kempen, Mechelen en Brussel uit te breiden en te zorgen voor een verbeterde aansluiting vanuit de Kempen en Antwerpen naar lijn 26 en van Heist-op-den-Berg naar Mechelen en Brussel.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad van Arendonk vraagt het college van burgemeester en schepenen een schrijven over te maken aan de bevoegde minister van mobiliteit Francois Bellot, CEO van NMBS Sophie Dutordoir en de leden van de raad van bestuur van NMBS waarin zij vragen:
  • Snel werk te maken van de uitvoering van de plannen om de stiptheid van de verbinding Brussel-Turnhout te verbeteren;
  • Onderzoek te doen naar de mogelijkheden om de lijn Brussel-Mol stipter te laten rijden en deze zo snel mogelijk te implementeren;
  • Te voorzien in moderner, comfortabeler en betrouwbaarder rollend materieel voor de treinverbindingen in de Kempen;
  • In nieuwe vervoersplannen de dienstverlening niet verder af te bouwen en geen treinstations in de Kempen te sluiten;
  • De stiptheid van de treinen juister te meten, zodat deze meer aansluiten bij de effectieve treinervaring van de reiziger, zodat NMBS sneller kan inspelen op de pijnpunten van haar treinnetwerk.