Terug
Gepubliceerd op 22/10/2020

2020_GR_00126 - Belasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 12/10/2020 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kris Wouters

Verontschuldigd

Michiel Wils

Secretaris

Kris Wouters

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00126 - Belasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Joke Segers, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kris Wouters
Stemmen voor 17
Marina Gys, Boud Westhof, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Rudy Panis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 5
Davy Cools, Tom Claessen, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Benny Maes
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00126 - Belasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem - Goedkeuring 2020_GR_00126 - Belasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil aangeboden moet worden in daartoe voorziene grijze container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd. Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van ondergrondse huisvuilcontainer(s) de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele grijze huisvuilcontainer maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de ondergrondse container. Het aangeboden huisvuil wordt niet gewogen maar geregistreerd per volume aan de hand van de toegangspas voor 30 of 60 liter. Dit volume refereert naar de schuifgroottes die in de ondergrondse huisvuilcontainer is voorzien. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de bijhorende schuif open.

Het thuiscomposteren van het gft heeft de voorkeur op de selectieve inzameling. Bijgevolg heeft elke inwoner van de gemeente de keuze tussen gratis thuiscomposteren en betalende huis-aan-huisinzameling van gft. In dit laatste geval dient het gft, analoog als bij huisvuil, aangeboden te worden in daartoe voorziene groene container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd. 

Tot slot worden verschillende afvalstoffen huis-aan-huis, via wijkinzameling of selectief via het recyclagepark ingezameld.

De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders. Dit gebeurt aan de hand van een vaste en een variabele contantbelasting. De variabele contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de afvalstof en in functie van het aangeboden gewicht of volume. Hierdoor kan de gemeente deels het principe “de vervuiler betaalt” toepassen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.

Een vaste contantbelasting is verschuldigd voor:

  • de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
  • de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
  • de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
  • de algemene reinheid van de gemeente.

Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden huisvuil en gft is een contantbelasting voor de ingezamelde hoeveelheden afval verschuldigd. De verrekening gebeurt per kilogram of per volume. Bij de vaststelling van de kilogramtarieven wordt er rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA. Deze kunnen jaarlijks geïndexeerd worden. Aangezien wegen niet mogelijk is bij de ondergrondse huisvuilcontainer, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief op basis van een 30- of 60-liter zak. Deze volumetarieven zijn gebaseerd op het kilogramtarief en worden omgerekend volgens de tabel in bijlage 5.1.4. van het VLAREMA. Deze manier van kostenaanrekening wordt gelijk geacht aan het weegsysteem. De omrekeningtabel stelt dat een huisvuilzak van 60 liter gelijk aan 7,5 kilogram huisvuil. Een huisvuilzak van 30 liter wordt bijgevolg gelijkgesteld aan 3,75 kilogram huisvuil.

Tot slot zijn er specifieke contantbelastingen voorzien voor :

  • de terbeschikkingstelling van gft-containers, grote rolcontainers van 1100 liter, ondergrondse containers, evenementencontainers;
  • het gebruik van een slot;
  • de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas; 
  • de omruiling van een container.

Bij de vaststelling van de contantbelastingen in dit reglement is de financiële toestand van de gemeente in acht genomen. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.

Juridische grond

  • Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
  • Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
  • Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
  • Het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen.

Aanleiding en context

  • De beslissing van de gemeenteraad van 8 december 2013 houdende beheersoverdracht aan de intergemeentelijke vereniging IOK Afvalbeheer voor de activiteiten inzake afvalbeheer, zoals verwoord in artikel 4 van de statuten van IOK Afvalbeheer.
  • De beslissing van de gemeenteraad van 13 september 2004 houdende participatie in het DIFTAR-project van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
  • De financiële toestand van de gemeente. 
  • Dit reglement vervangt het reglement van 18 november 2019 houdende gemeentebelasting op de ophaling en verwerking van afval.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Belastbaar voorwerp en definities

Met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een belasting gevestigd op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem. 

Op de afvalstoffen vermeld in dit reglement zijn de definities van het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval van toepassing. 

Daarnaast wordt in dit reglement verstaan onder:

  • aansluitpunt: een adres dat geregistreerd staat in het DIFTAR-systeem
  • container: een mobiel inzamelrecipiënt dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement
  • ondergrondse container: een inzamelrecipiënt dat vast onder de grond is geplaatst en dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement 
  • toegangspas: een digitale kaart waarmee toegang wordt verleend tot een ondergrondse container

Artikel 2

Belastingplichtigen

De contantbelastingen in artikelen 4 t.e.m. 9 zijn per aansluitpunt hoofdelijk verschuldigd door: 

  • de referentiepersoon of andere leden van een (één- of meerhoofdig) gezin, die op het aansluitpunt ingeschreven is/zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “gezin”;
  • iedere natuurlijke persoon die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “2de verblijf”;
  • ieder natuurlijke of rechtspersoon die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent, en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, verder omschreven als “bedrijf”;
  • iedere natuurlijke of rechtspersoon die een gebouw beheert (eigenaar, vereniging van mede-eigenaars, syndicus …), en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem;
  • verenigingen, scholen, gemeenschapshuizen, rusthuizen, openbare en semi-openbare instellingen … die ingestapt zijn in het DIFTAR-systeem.

De contantbelastingen in artikel 10 zijn per evenement hoofdelijk verschuldigd door:

  • ieder natuurlijke of rechtspersoon die een evenement organiseert, waarvoor op diens vraag tijdelijk een container ter beschikking wordt gesteld, verder omschreven als “evenementenorganisator”. 

Artikel 3

Toekenningsregels

Het huisvuil wordt aangeboden in een grijze container, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een ondergrondse huisvuilcontainer. In dit laatste geval wordt er per aansluitpunt één toegangspas voor 30 of 60 liter ter beschikking gesteld.

Het gft wordt aangeboden in een groene container. 

De containers en/of toegangspassen worden in opdracht van de gemeente via IOK Afvalbeheer ter beschikking gesteld en blijven eigendom van IOK Afvalbeheer. Ze bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker is gekend. Ze behoren toe aan de fysieke locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.

Per aansluitpunt zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing:

  • standaardvolume:
    Voor huisvuil is het standaardvolume een container van 120 of 240 liter.
    Voor gft is het standaardvolume een container van 120 liter. Er is voor gft geen container van 240 liter beschikbaar.
  • maximaal toekenbaar volume:
    Voor huisvuil en gft is het maximaal toekenbare volume voor een gezin, 2de verblijf en een bedrijf 240 liter. 
  • container van 40 liter:
    Voor de volgende aansluitpunten kan er afgeweken worden van het standaardvolume met de nodige containers van 40 liter:

            -    appartement, studentenkamer of studio
            -    aanéénsluitende bebouwing
            -    assistentie- of bejaardenwoning
            -    verder dan 150 meter afgelegen van de reguliere ophaalronde 

  • container van 1100 liter:
    Voor de volgende aansluitpunten kan er afgeweken worden van het standaardvolume met een container van 1100 liter:

            -     jeugd-, cultuur-, sport- en andere verenigingen
            -     gemeenschapshuizen en rusthuizen
            -     scholen
            -     openbare en semi-openbare instellingen
            -     verhuring voor evenementen

Gemotiveerde afwijkingen op deze toekenningsregels worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 4

Vaste kost

Per aansluitpunt is een vaste contantbelasting van 2,50 euro per maand verschuldigd voor:

  • de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
  • de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
  • de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
  • de algemene reinheid van de gemeente.

Artikel 5

Containerkosten

Voor onderstaande containers is een contantbelasting verschuldigd, die per maand wordt verrekend:

Type container

Tarief per maand

40 liter container: gft

1,50 euro per container 

120 liter container: gft

1,50 euro per container

1100 liter container: gft

7 euro per container

1100 liter container: huisvuil

7 euro per container 

ondergrondse container: huisvuil

35 euro per container

ondergrondse container: papier

35 euro per container

ondergrondse container: glas

35 euro per container

ondergrondse container: PMD

35 euro per container

Artikel 6

Slotkosten

Voor het gebruik van een slot is een eenmalige contantbelasting van € 35 per container verschuldigd.

Artikel 7

Variabele kosten

Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een contantbelasting verschuldigd, die na elke aanbieding wordt verrekend. Deze verrekening gebeurt per kilogram of per volume:

 

Tarief 

container: huisvuil

0,24 euro per kilogram 

container: gft

0,10 euro per kilogram

ondergrondse container: huisvuil 

0,90 euro per aanbieding van de toegangspas van 30 liter

1,80 euro per aanbieding van de toegangspas van 60 liter


Alle bedragen worden na elke aanbieding afgerond op 2 cijfers na de komma.

De kilogram- en volumetarieven worden jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in artikel 11.

Artikel 8

Vervangings- of herstellingskosten

Voor de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas is een contantbelasting verschuldigd:

 

Tarief

40 liter
container

120 liter
container

240 liter
container

1100 liter
container

ondergrondse
container

wiel met wielas

/

4,39 euro

4,44 euro

/

/

deksel met dekselas

6,93 euro

3,38 euro

4,69 euro

/

/

beugel

4,09 euro

/

/

/

/

romp

22,31 euro

20,91 euro

26,16 euro

/

/

slot

35,00 euro

35,00 euro

35,00 euro

35,00 euro

/

elektronische
gegevensdrager

7,34 euro

7,34 euro

7,34 euro

7,34 euro

/

container

33,34 euro

28,68 euro

35,30 euro

242,99 euro

/

toegangspas

/

/

/

/

5,00 euro


De vervangings- of herstellingskosten zijn niet verschuldigd wanneer de containergebruiker of de houder van een toegangspas het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werd veroorzaakt door zijn nalatigheid.

Artikel 9

Omruilingskosten

De omruiling naar een ander containerformaat is éénmalig gratis bij wijziging van de gezinssituatie of bij aanmelding van nieuwe containergebruikers.

Voor een omruiling om andere redenen is een contantbelasting van 10,00 euro per container verschuldigd. 


Artikel 10

Kosten bij evenementen

Containers voor huisvuil en gft kunnen aan evenementenorganisators ter beschikking worden gesteld voor het afval dat op het evenement ontstaat. De containers worden ter beschikking gesteld voor een vastgelegde periode.

Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een variabele kost verschuldigd volgens de tarieven vastgelegd in artikel 7.

Indien er vervangings- of herstellingskosten van toepassing zijn worden deze aangerekend volgens de tarieven vastgelegd in artikel 8.

Artikel 11

Indexering

De kilogramtarieven, vermeld in artikel 7, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.

De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:

  • met in de teller de consumptieprijsindex die van toepassing was in september van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het tarief wordt gewijzigd, en 
  • met in de noemer de consumptieprijsindex die van toepassing was in september 2020. 

Het zo verkregen getal wordt naar beneden afgerond op 2 cijfers na de komma. 

De kilogramtarieven worden enkel geïndexeerd indien een even tarief na afronding op 2 cijfers na de komma bereikt wordt.

De volumetarieven, vermeld in artikel 7, worden niet zelfstandig geïndexeerd maar worden, in geval van tariefwijziging van de kilogramtarieven, eveneens aangepast volgens de omrekensleutel in VLAREMA bijlage 5.1.4.


Artikel 12

Wijze van inning

De contantbelastingen in artikelen 4 t.e.m. 9 worden geïnd via een provisie die vooraf te betalen is. 

De betalingsuitnodigingen voor de provisie worden door IOK Afvalbeheer verzonden, in opdracht van de financieel directeur van de gemeente.

Het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:

 

Bedrag van de
eerste betalingsuitnodiging

aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container

70,00 euro

aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 liter

136,00 euro

aansluitpunt met één of meerdere ondergrondse containers

1800,00 euro


Zodra de provisie lager is dan een bepaald bedrag, het drempelbedrag, wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verzonden. Het drempelbedrag is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:

 

Drempelbedrag

aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container

10,00 euro

aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 liter

50,00 euro

aansluitpunt met één of meerdere ondergrondse containers

200,00 euro


Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging is afhankelijk van de afvalhistoriek van de belastingplichtige:

 

Bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging

afvalhistoriek
< 3 maanden

bedrag van de eerste betalingsuitnodiging + negatieve saldo van de provisie

afvalhistoriek
> 3 maanden

bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik van het DIFTAR-systeem voor 1 jaar
 + negatieve saldo van de provisie


In geval van afmelding naar aanleiding van een verhuis, overlijden, stopzetting,… wordt het resterende bedrag van de provisie teruggestort op het rekeningnummer van de belastingplichtige. De afmelding moet uitdrukkelijk door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger gebeuren. Na afmelding worden de containers en/of de toegangspas voor verder gebruik geblokkeerd.

Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd op de provisie, wordt de openstaande schuld ingekohierd.

De contantbelastingen voor een evenement, vermeld in artikel 10, worden geïnd via een aparte betalingsuitnodiging en worden aldus niet verrekend via een provisie. Deze betalingsuitnodiging wordt verzonden door IOK Afvalbeheer, in opdracht van de financieel directeur. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de openstaande schuld ingekohierd.


Artikel 13

Bezwaren

De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

Artikel 14

Kennisgeving

Een afschrift van dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IOK Afvalbeheer en OVAM.