Overwegende dat het Agentschap Binnenlands Bestuur en het Agentschap Zorg en Gezondheid de mogelijkheid bieden aan de gemeenten om lokaal versterking te bieden in de bestrijding van COVID-19 door het opzetten van bron- en contactopsporing;
Overwegende dat de gemeente de nodige afspraken wil maken over het gemeenschappelijk opzetten van bron- en contactopsporing in nauwe samenwerking met het COVID-19-team van ELZ Kempenland onder meer de verdeling van taken en middelen, de eventuele inbreng van personeel, de communicatie en de bestuurlijke en democratische terugkoppeling;
Overwegende dat Eerstelijnszone Kempenland het aanbod doet om de reeds bestaande COVID-19- teams en de contacttracers samen te brengen op één locatie, voorziet in de nodige coördinatie en logistiek, ondersteuning biedt in werving en selectie van contacttracers, supervisie en technische ondersteuning aanbiedt, kennis en expertise deelt;
Overwegende dat ter voorbereiding van een mogelijke derde golf zo spoedig mogelijk dient te worden opgestart;
Overwegende dat in het kader van de vaccinatiestrategie, bron- en contactopsporing nog minstens een aantal maanden actief moet blijven als defensief mechanisme in de bestrijding van COVID-19;
De modaliteiten voor het opstarten van bron- en contactopsporing door de lokale besturen worden voortdurend bijgestuurd door de hogere overheid. Dit maakt een wendbare en efficiënte beheersstructuur noodzakelijk. De operationele werking en de financiering zullen eveneens regelmatig tegen het licht moeten worden gehouden.
In het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken worden de lokale besturen opgeroepen initiatief te nemen om complementair en aanvullend op de bestaande manier van werken een lokaal systeem van bronopsporing, sensibilisering, preventie (optie 1 in het besluit) en contactonderzoek (optie 2, met inbegrip van optie 1) op te zetten.
Deze lokale initiatieven kunnen een pluspunt betekenen in de bestrijding van de huidige pandemie. Het inzicht bij de hogere overheden is gegroeid dat eerstelijnszones, in nauwe samenwerking met lokale besturen, de centrale contact- en bronopsporing kunnen versterken door tegelijkertijd van nabij, lokale situaties te volgen en aan te pakken.
Opgebeld worden, gehoord worden, advies krijgen en geholpen worden door mensen uit de streek kan heel wat drempels wegnemen. Deze lokale benadering verhoogt het draagvlak om maatregelen op te volgen omwille van het gegeven dat we onze burgers kennen en het best op de hoogte zijn welke hulp men waar kan krijgen in de Kempen.
De lokale besturen dienen afspraken te maken met de COVID-19-teams van de eerstelijnszones, die nu reeds actief zijn voor bronopsporing en quarantaine coaching. In dit afsprakenkader concretiseren het lokaal bestuur en de eerstelijnszone hoe ze ervoor gaan zorgen dat de opdrachten die het lokale bestuur zal opnemen, de al lopende of geplande activiteiten van het COVID-19-team zullen versterken.
In het decreet is expliciet voorzien dat gemeentes zich kunnen verenigen om deze opdrachten op te zetten en uit te voeren. De vereniging van gemeentes kan samenvallen met de eerstelijnszone.
Het samenvoegen van bronopsporing, dat momenteel reeds uitgevoerd worden door de COVID-19-teams van de eerstelijnszones met versterking van de lokale besturen, en lokale contactopsporing zou een absolute meerwaarde zijn in de bestrijding van de pandemie.
De gemeenteraad neemt kennis van de opties die de lokale besturen kunnen nemen naar aanleiding van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. Er wordt getracht om kennis en expertise zoveel mogelijk te centraliseren en nauw samen te werken met het bestaande COVID-19-team van ELZ Kempenland.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord tot de uitvoering van opties 1 en 2, zoals vermeld in het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 en tot het opzetten en operationaliseren van één contacttracingcentrum onder begeleiding van het COVID-19-team.
De gemeenteraad keurt de voorliggende samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid en bijhorende bijlagen goed. De gemeenteraad geeft een mandaat aan de gemeente Merksplas om namens de deelnemende gemeenten de vereiste documenten in te dienen, de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid af te sluiten, een verwerkersovereenkomst af te sluiten voor bron- en contactopsporing, de noodzakelijke toegangen tot de platformen te regelen en de subsidies aan te vragen en toe te kennen conform de afspraken vermeld in het afsprakenkader.
Het opzetten en operationaliseren van één contacttracingcentrum onder begeleiding van het COVID-19-team zal gebeuren onder de voorwaarden bepaald in artikel 3 tot en met 9.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat het contacttracingcentrum ten vroegste op 18 januari 2021 start en eindigt op 31 maart 2021. Het contacttracingcentum kan na 31 maart 2021 operationeel blijven mits een positieve evaluatie van de hogere overheid en alle betrokken gemeenten en afhankelijk van de evolutie van COVID-19.
Er wordt naar gestreefd om de subsidie van de Vlaamse overheid de volledige kost van het contacttracingcentrum te laten dekken.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord dat - indien de subsidie die wordt verleend door de Vlaamse Overheid niet kostendekkend zou zijn, eventuele kosten die voortvloeien uit de oprichting en uitvoering van de taken van het contacttracingcentrum in nauwe samenwerking met ELZ Kempenland worden verdeeld op basis van inwonersaantal van de deelnemende gemeenten. Het inwonersaantal wordt bepaald op basis van het bevolkingsaantal volgens het rijksregister op 1 januari 2020 met een maximumbedrag van 0,10 EUR per inwoner. Indien dit bedrag ontoereikend zou zijn, wordt een nieuwe gemeenteraadsbeslissing geagendeerd met een financiële en inhoudelijke motivatie.
De deelnemende gemeenten zijn Turnhout, Beerse, Vosselaar, Hoogstraten, Rijkevorsel, Merksplas, Ravels, Arendonk en Baarle-Hertog.
Dit leidt tot volgende verdeling:
| inwonersaantal | procentuele verdeling | bedrag |
1/jan/20 | (0,10 EUR /inw) | ||
ELZ Kempenland |
|
|
|
Turnhout | 45 280 | 30,57% | € 4.528,00 |
Beerse | 18 128 | 12,24% | € 1.812,80 |
Vosselaar | 11 343 | 7,66% | € 1.134,30 |
Hoogstraten | 21 424 | 14,46% | € 2.142,40 |
Rijkevorsel | 12 178 | 8,22% | € 1.217,80 |
Merksplas | 8 588 | 5,80% | € 858,80 |
Ravels | 15 023 | 10,14% | € 1.502,30 |
Arendonk | 13 290 | 8,97% | € 1.329,00 |
Baarle Hertog | 2 865 | 1,93% | € 286,50 |
|
|
|
|
| 148 119 | 100% | 14 811,90 |
De gemeenteraad verklaart zich akkoord dat er een stuurgroep wordt samengesteld die instaat voor het dagelijkse bestuur van de gecentraliseerde opdrachten van de lokale besturen in de Eerstelijnszone Kempenland.
De gemeenteraad gaat akkoord met volgende samenstelling:
Deze stuurgroep neemt het effectieve bestuur waar. Indien nodig kan de stuurgroep een aparte werkgroep oprichten om deeltaken op te nemen.
Vanuit de stuurgroep wordt periodiek teruggekoppeld naar de verschillende deelnemende lokale besturen. Relevante documenten en gewijzigde richtlijnen die een belangrijke impact hebben op de werking van het contacttracingcentrum of andere gecentraliseerde opdrachten worden gedeeld.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord dat de gemeente Merksplas wordt aangeduid als pen-voerende organisatie en de leiding op zich zal nemen van de uitrol en uitvoering van het contacttracingcentrum in nauw overleg met het COVID-19-team van Eerstelijnszone Kempenland.
De gemeente Merksplas is als pen-voerende organisatie bevoegd om binnen de contouren vervat in artikel 4 over te gaan tot inning van de kosten op basis van bewezen kosten.
De gemeenteraad delegeert de uitvoering van deze beslissing aan het college van burgemeester en schepenen net als het aanbrengen van alle nuttige of noodzakelijke aanpassingen.