Terug
Gepubliceerd op 15/03/2021

2021_GR_00039 - Verdeling coronanoodfonds voor verenigingen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 08/03/2021 - 20:00 Digitale zitting
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Rob Blockx, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Alek Dom, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kristine Nijs, stafmedewerker; Koen Lefelon, deskundige IT; Kris Wouters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Joke Segers, schepen

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00039 - Verdeling coronanoodfonds voor verenigingen - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Rob Blockx, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Alek Dom, Leny Noboa, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kristine Nijs, Koen Lefelon, Kris Wouters
Stemmen voor 22
Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Rob Blockx, Alek Dom, Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00039 - Verdeling coronanoodfonds voor verenigingen - Goedkeuring 2021_GR_00039 - Verdeling coronanoodfonds voor verenigingen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om de verdeling van de middelen voor te bereiden, werd er een werkgroep opgericht bestaande uit een delegatie van de adviesraden cultuur, jeugd en sport, de betrokken ambtenaren en schepenen. Arendonk kent een grote verscheidenheid aan verenigingen en de coronacrisis heeft niet voor elke vereniging dezelfde impact. Ondersteunen op verschillende manieren is dan ook zinvol.

Om een beeld te krijgen van de gevolgen van de crisis werden de verenigingen in juni gevraagd een vragenlijst in te vullen. Analyse van de bevraging leerde dat de impact van de crisis zeer divers is. Vandaar het voorstel om op verschillende sporen in te zetten. Bovendien adviseert de werkgroep om voorzichtig met de middelen om te springen gezien de crisis nog niet voorbij is en middelen te vrijwaren voor echte noodsituaties.

De corona-gerelateerde kosten van 2020 werden reeds in januari 2021 opgevraagd bij de verenigingen.

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Decreet tot het nemen van dringende maatregelen met betrekking tot de noodfondsen voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen, en met betrekking tot de armoedebestrijding naar aanleiding van de covid-19 pandemie van 19 juni 2020

Aanleiding en context

Sinds maart 2020 werden de verenigingen vanwege de coronacrisis noodgedwongen om te stoppen met hun werking en werden vele activiteiten en evenementen geannuleerd. De Vlaamse regering besliste op 19 juni 2020 om een noodfonds in te het leven te roepen. Zo'n 87 miljoen euro wordt via het gemeentefonds verdeeld over de lokale besturen ter ondersteuning van de cultuur,- jeugd, - en sportverenigingen. De lokale besturen kunnen autonoom beslissen over de aanwending van de middelen.

Arendonk ontvangt € 161 261,63 uit het noodfonds.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgende verenigingen komen in aanmerking voor een subsidie in het kader van het noodfonds:

  • Erkende verenigingen
  • Verenigingen aangesloten bij de cultuur-, jeugd-, sport- of seniorenraad
  • Verenigingen vermeld op de vrijetijdskaart

Artikel 2

Er worden voorlopig drie indienrondes voorzien:

  1. Van 13 maart 2020 tot 31 december 2020
  2. Van 1 januari 2021 tot 30 juni 2021
  3. Van 1 juli 2021 tot 31 december 2021

Verenigingen kunnen één aanvraag per periode indienen.

Artikel 3

Voor indienronde 1 komen volgende kosten in aanmerking:

  • Rechtstreekse kosten ten gevolge van corona: 100 % toelage zonder maximum. Bv. veiligheidsmaterialen, signalisatie ... 
  • Annulatiekosten voor een evenement of activiteit: 100 % toelage zonder maximum
  • Investeringen ten gevolge van corona die later nog gebruikt kunnen worden: 50 % toelage zonder maximum. Bv. aankoop extra tent jeugdvereniging.

Kosten werden reeds ingediend door de verenigingen.

Artikel 4

Voor indienronde 2 en 3 komen volgende kosten in aanmerking:

  • Rechtstreekse kosten ten gevolge van corona: 100 % toelage zonder maximum. Bv. veiligheidsmaterialen, signalisatie ...
  • Annulatiekosten voor een evenement of activiteit: 100 % met maximum van € 750 per ronde
  • Projectsubsidie voor investeringen ten gevolge van corona: 50 % met maximum van € 1500 per jaar. Het project moet vooraf aangevraagd en goedgekeurd worden door college na advies van werkgroep
  • Wervingskosten om leden aan te trekken/te behouden: 100 % met maximum van € 500 per jaar

Artikel 5

Aanvragen moeten ingediend worden via het aanvraagformulier dat ter beschikking wordt gesteld. De nodige bewijsstukken moeten toegevoegd worden en gedateerd zijn. Inbreuken op dit reglement kunnen aanleiding geven tot niet-uitbetaling of terugvordering van de berekende subsidie.