De deskundige communicatie van het OCMW zal haar functie niet meer kunnen opnemen. Deze functie komt nu ook bij de formatie en organogram van de dienst interne organisatie van het gemeentebestuur en zal opnieuw worden ingevuld.
De functiebeschrijving en de aanwervingsvoorwaarden worden aangepast.
In eerste instantie wordt overgaan tot een combinatie van bevorderingsprocedure en procedure interne en externe mobiliteit en indien hier geen kandidaten voor in aanmerking komen, zal er overgegaan worden tot een aanwervingsprocedure.
De syndicale organisaties hebben op 18 februari 2021 een protocol van akkoord verleend.
Tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 4 februari 2021 werd het voorstel goedgekeurd om extra ondersteuning te voorzien voor de dienst interne organisatie - communicatie.
De functiebeschrijving en de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor de betrekking van deskundige communicatie worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
Door het steeds complexer worden van de milieudossiers en doordat duurzaamheid steeds belangrijker wordt in onze samenleving is er nood aan ondersteuning van de omgevingsambtenaar milieu. Het gemeentebestuur wil de formatie van de dienst grondgebiedszaken uitbreiden met een deskundige milieu en duurzaamheid op B1-B3 niveau.
De functiebeschrijving en de aanwervingsvoorwaarden worden opgesteld.
Hierdoor zal de functie van deskundige milieu en duurzaamheid worden opengesteld.
In eerste instantie wordt overgegaan tot een combinatie van bevorderingsprocedure en procedure interne/externe mobiliteit en indien hier geen kandidaten voor in aanmerking komen, zal er overgegaan worden tot een aanwervingsprocedure.
De syndicale organisaties hebben op 18 februari 2021 een protocol van akkoord verleend.
Tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 4 februari 2021 werd het voorstel goedgekeurd om extra ondersteuning te voorzien voor de dienst grondgebiedszaken.
De functiebeschrijving en de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor de betrekking van deskundige milieu en duurzaamheid worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
Het diensthoofd burgerzaken heeft nood aan meer ondersteuning bij het verwerken van moeilijke dossiers en interpreteren van nieuwe wetteksten. Op dit moment staat een halftijdse deskundige burgerzaken ingeschreven in de formatie en organogram. Het is aangewezen om voor deze functie een voltijdse invulling te voorzien. Nu werkt de deskundige burgerzaken halftijds op B-niveau maar ook nog halftijds als administratief medewerker op C-niveau. Zij zal een voltijdse invulling krijgen als deskundige burgerzaken en haar uren als administratief medewerker komen te vervallen. De personeelsformatie en organogram van de dienst burgerzaken dient te worden aangepast.
Een medewerker op de financiële dienst gaat met pensioen op 1 mei 2021. Deze medewerker komt van het OCMW. Door de integratie, waarvoor een protocol van akkoord is afgesloten op 5 september 2018, zijn de functies voor administratieve ondersteuning uitdovend op OCMW en zullen deze, bij nieuwe invullingen, opgenomen worden bij de gemeente. Hierdoor dient de personeelsformatie en het organogram van de financiële dienst van het gemeentebestuur te worden gewijzigd.
De deskundige communicatie van het OCMW zal haar functie niet meer kunnen opnemen. Deze functie komt nu ook bij de formatie en organogram van de dienst interne organisatie van het gemeentebestuur en zal worden ingevuld. Hierdoor dient het organogram en personeelsformatie van deze dienst ook aangepast.
Door het steeds complexer worden van de milieudossiers en doordat duurzaamheid steeds belangrijker wordt in onze samenleving is er nood aan ondersteuning van de omgevingsambtenaar milieu. Het gemeentebestuur wil de formatie van de dienst grondgebiedszaken uitbreiden met een deskundige milieu en duurzaamheid op B1-B3 niveau. Hiervoor dient de formatie en het organogram van de dienst grondgebiedszaken te worden aangepast.
Deze wijzigingen zijn besproken op het MAT van 8 februari 2021.
De syndicale organisaties sloten een protocol van akkoord af.
Voor nieuwe functies en/of verschuiving van functies van OCMW naar gemeente wordt de personeelsformatie en het organogram van de de dienst burgerzaken, de financiรซle dienst, dienst interne organisatie en dienst grondgebiedszaken aangepast.
De personeelsformatie en organogram van de dienst burgerzaken, de financiële dienst, dienst interne organisatie en dienst grondgebiedszaken worden vastgesteld.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De syndicale organisaties hebben op 18 februari 2021 een protocol van akkoord verleend.
Deze wijziging treedt in werking vanaf 1 januari 2021.
Het onbetaald verlof werd gelijkgesteld naar hoe de (vroegere) loopbaanonderbrekingen verliepen en de huidige verlopen. Het ouderschapsverlof werd al eerder aangevuld met de mogelijkheid om 1/10de op te nemen. Deze wijziging kan nu ook doorgevoerd worden bij het onbetaald verlof als gunst.
De gemeenteraad keurt de wijziging van hoofdstuk 10 Het onbetaald verlof: Afdeling 2: Het onbetaald verlof als gunst - Artikel 286 van de rechtspositieregeling goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
De syndicale organisaties hebben op 18 februari 2021 een protocol van akkoord verleend.
Deze eerste wijziging treedt in werking vanaf 1 januari 2021.
De duur van het geboorteverlof wordt verhoogd in twee stappen. Vanaf 1 januari 2021 kunnen er 15 dagen geboorteverlof worden opgenomen, vanaf 1 januari 2023 kunnen er 20 dagen geboorteverlof worden opgenomen.
De gemeenteraad keurt de wijziging van hoofdstuk 9: Het omstandigheidsverlof van de rechtspositieregeling goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
De telewerkpolicy wordt als bijlage 4 aan het arbeidsreglement toegevoegd.
De syndicale organisaties ondertekenden een protocol van akkoord op 18 februari 2021.
Omwille van coronamaatregelen werden we verplicht om aan telewerk te doen. Ondertussen zijn de voordelen van telewerken erg duidelijk geworden en werd er een telewerkpolicy uitgewerkt. Ook na de coronamaatregelen wil lokaal bestuur Arendonk inzetten op flexibel werken.
De gemeenteraad keurt de wijziging van het arbeidsreglement betreffende de telewerkpolicy goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
Overzicht van de prijsramingen uit de nota:
prijsraming | eenmalig | jaarlijks |
| minimaal video, manuele regie | € 25 000 | € 0 |
| minimaal video, automatisch | € 50 000 | € 0 |
| ideaal video automatisch, inclusief verrijkt verslag | € 50 000 | € 11 000 |
| ideaal audio automatisch, inclusief verrijkt verslag | € 5 000 | € 8 000 |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
In de gemeenteraadszitting van 14 december 2020 werd de vraag voor live streaming van de gemeenteraad besproken.
Het college van burgemeester en schepenen heeft daarop de ICT-dienst gevraagd om dit te onderzoeken.
Het resultaat van het onderzoek wordt gepresenteerd in een nota.
Bijkomende rapportering illustreert het kijkgedrag op YouTube van de voorbije digitale gemeenteraden.
De gemeenteraad beslist niet te investeren in de live uitzending van de raadszittingen. De vereiste middelen zijn beter inzetbaar in andere trajecten van burgerparticipatie.
De gemeenteraad beslist de raadszittingen post-corona op dezelfde manier te organiseren als pré-corona. De beschikbaarheid van de geluidsopname via de gemeentelijke website blijft behouden.
De ontwikkelingen van live streaming voor raadszittingen worden door het college van burgemeester en schepenen opgevolgd.
Het bestek met nr. AGB2020/01 en de raming voor de opdracht 'renovatie dak gemeentelijk zwembad', opgesteld door de technische dienst, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 144 397,28 excl. btw of € 174 720,21 incl. 21% btw.
Gezien de werken in de maand augustus moeten uitgevoerd worden, werd de aankondiging van de opdracht werd reeds ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau op datum van 17 februari 2021.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. AGB2020/01 opgesteld door de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 144 397,28 excl. btw of € 174 720,71 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
In zitting van de raad van bestuur van AGB van 4 februari 2021 werd het bestek met nr. AGB2020/01, opgesteld door de technische dienst, reeds goedgekeurd.
Het bestek met nr. AGB2020/01 en de raming voor de opdracht 'renovatie dak gemeentelijk zwembad', opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 144 397,28 excl. btw of € 174 720,21 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode MJP001131
Fractie sp.a-Groen wil een aanzet geven tot een aanpassing van de maximumsnelheid op de wegen in de dorpskern. Als dorpskern definiëren we het gebied beschreven op het plan in bijlage.
De beschreven dorpskern omvat dan volgende straten: Agnetendal, Begijnhof, Bellekens, Bosvelden, Bremberg, De Horeman, De Leggen, De Maalberg, De Maaskens, De Muite, De Plaetse, De Rennen, De Valckborch, De Vloed, De Vooruit, Deroissart, Espendonk, Gouberg, Heilaar, Horststraat (kruispunt Wippelberg tot kruispunt Middelvelden), Hovestraat, Koeistraat, Kloosterbaan (van De Valken tot kruispunt Bergen-Schutterstraat), Kooiman, Middelvelden, Molenwiel, Molenzicht, Ouwer, Papenvelden, Potoven, Schoolstraat, Steendonk, Van Eycklaan, Vloedlaan, Voorhoofd, Weihof, Wezenstraat, Wippelberg (kruispunt Wezenstraat tot kruispunt Horststraat), Wolfseind, Zevenster.
Gunther Hendrickx licht beide agendapunten samen toe.
Tom Claessen vult aan dat de tijdswinst voor een chauffeur beperkt is wanneer men 50 km per uur rijdt in vergelijking met 30 km per uur.
Hij refereert aan het verkeersongeval dat hem 30 jaar geleden overkwam. Hij werd als fietser het slachtoffer van een aanrijding bij 45 km per uur. Het veroorzaakte heel wat tijdverlies voor hem als slachtoffer (verblijf in ziekenhuis, revalidatie, verloren studiejaar).
Luc Bouwen stelt wat volgt:
Verkeersveiligheid is een onderwerp dat ons allen aan het hart ligt.
Alle partijen hebben hierover in hun verkiezingsprogramma voorstellen gedaan en in onze coalitie zijn deze voorstellen concreet gemaakt in diverse onderdelen van het beleidsplan en in het meerjarenplan van het gemeentebestuur.
Bij het nastreven van verkeersveiligheid zijn initiatieven tot het beheersen en regelen van snelheid uiteraard belangrijk. Overdreven snelheid staat in rechtstreeks oorzakelijk verband tot verkeersonveiligheid.
In vorige en huidige legislatuur zijn er al belangrijke stappen gezet m.b.t. snelheid in het verkeer, ondermeer:
We zijn er ons allemaal van bewust dat dit nog niet genoeg is en dat nog bijkomende maatregelen nodig of nuttig zijn.
Inzake verkeersveiligheid bestaat er echter geen toverformule of algemene maatregel die ineens de verkeersveiligheid zal garanderen. We moeten altijd werken met een combinatie van maatregelen. Het huidige bestuur gelooft daarbij in de combinatie van maatregelen: nl. aanpassing van de wegeninfrastructuur, aanpassing van de regels (snelheidsregels) en vooral voortdurende sensibilisering en communicatie.
Dat is dan ook de belangrijkste reden waarom wij niet kunnen instemmen met het ineens invoeren van een algemene zone 30. Wij willen het instrument van de 30-zone op een aangepaste manier gebruiken om in bepaalde straten of wijken in te voeren.
Bovendien is het succes van een zone 30 gelegen in het draagvlak bij de burgers en weggebruikers: het is in het verleden al dikwijls gebleken dat ongenuanceerde snelheidsbeperkingen, waarvoor geen draagvlak bestaat, geen succes hebben en dus niet worden nageleefd. Inzetten op handhaving en sanctionering is daarbij een middel, maar niet heiligmakend. Immers, sancties zorgen niet voor vergroting van het draagvlak en handhaving is technisch niet altijd mogelijk. Zeker in de centrumstraten is het voor de politie meestal onmogelijk om controles uit te voeren en overtredingen correct te verbaliseren. Hoewel dat misschien geen hoofdargument kan uitmaken inzake beslissing over snelheidszone 30, is het toch belangrijk.
Vanuit het huidige bestuur zal daarom wel degelijk gewerkt worden aan onderzoek en dan eventueel invoering van extra zones 30 in het centrum.
In deze bestuursperiode is er al heel wat aandacht besteed aan het zoeken van draagvlak voor diverse beleidsbeslissingen en infrastructuurwerken. Het project Wezenstraat is daar het beste voorbeeld van.
In dergelijk participatietraject leert het bestuur wat er leeft bij de bevolking en kan op basis van dergelijk draagvlak ook het beleid aangepast worden. Voor dat nieuwe traject is gebleken dat er toch talrijke suggesties waren tot invoering van zone 30. Als er dergelijk draagvlak is, bestaat er ook een kans op succes voor de maatregel.
Het voorstel tot algemene zonering 30 is een belangrijke maatregel, waarover wij als bestuursploeg niet over 1 nacht ijs willen gaan. We willen dergelijke maatregel voldoende kunnen onderzoeken en aftoetsen. Daarom is het voor onze bestuursploeg niet mogelijk om nu op 4 dagen tijd, hierover te beslissen. Wij hebben niet de gewoonte om beslissingen over maatregelen met dergelijke impact onbezonnen en op dergelijk korte termijn te nemen. Wij willen deze maatregel kunnen inpassen in het algemene verkeersbeleid en dus gedifferentieerd toepassing maken van zone 30, niet algemeen.
Dit zijn een aantal argumenten, waarom de coalitie niet zal akkoord gaan met de algemene invoering van zone 30 in het centrum.
Wij beloven wel dat de invoering van zone 30 wordt meegenomen in het verkeersbeleid en dus ook zal toegepast worden, maar dit dus meer verfijnd, niet algemeen. De toepassing zal pas kunnen gebeuren na aftoetsing met de burgers, de politie, de administratie en alle mogelijk partners inzake verkeersbeleid. De toepassing van zone 30 zal ook gefaseerd gebeuren. Dit allemaal om een voldoende draagvlak en dus slaagkans te creëren voor deze maatregel.
Slotsom is dus dat onze bestuursploeg voorstander is van een gefaseerde toepassing van zones 30 in de toekomst, maar niet op algemene en ongenuanceerde wijze. Daarom zal het huidige voorstel niet worden gesteund door de meerderheid.
Benny Maes volgt de redenering van schepen Luc Bouwen. In bepaalde straten kan het nuttig zijn om de snelheid te verlagen tot 30 km per uur. Het is een stap te ver om dat ineens in de gehele dorpskern in te voeren. We zijn overtuigd van de relatie tussen snelheid en de ernst van de ongevallen. Ook ondermeer ongepast rijgedrag is een belangrijke factor.
Het voorstel dat nu voor ligt kan niet gesteund worden maar we zijn wel bereid om mee na te denken waar het nuttig en aangewezen is om de snelheid te verlagen.
Gunther Hendrickx stelt dat het hun betrachting was om indien mogelijk het punt te laten goedkeuren, maar minstens ook om de discussie te openen. De zone werd reeds beperkt zodat het min of meer al een draagvlak zou kunnen hebben. Er is inderdaad geen algemene toverformule. Het zal altijd een combinatie zijn van infrastructuur, sensibilisering, en voornamelijk van gedrag van alle deelnemers aan het verkeer.
Het is goed om de achterban te raadplegen om het draagvlak te vergroten. Maar het uitstel mag niet leiden tot een afstel. Hij stelt voor om het punt, na consultatie van de achterban en met voldoende draagvlak, opnieuw te agenderen op een later tijdstip dit jaar of begin volgend jaar.
Rik Nys stelt dat zijn fractie zeer sterk achter het idee staat maar er moet nog overleg gepleegd worden, ondermeer met de mobiliteitsraad en de politie. Hij verwijst naar het verkiezingsprogramma van zijn partij waarin dit werd opgenomen. Hij pleit voor een samenwerking tussen alle partijen zodat het tot een goed einde kan gebracht worden.
De burgemeester stelt dat participatie in dit dossier zeer belangrijk is. Verkeersveiligheid belangt iedereen aan. We mogen niet over één nacht ijs gaan. We dienen de aangehaalde cijfers af te toetsen in onze gemeente (bv aantal ongevallen, enz …) We dienen het goed te bestuderen.
Gunther Hendrickx stelt dat cijfers uiteraard niet zaligmakend zijn, maar ze geven wel een indicatie. Elk verkeersongeval is er één teveel. Wij zullen de vinger aan de pols houden.
Verkeersongevallen blijven een belangrijke oorzaken voor overlijden of blijvende lichamelijke schade bij kinderen en jongeren.
Snelheid is daarbij een belangrijke factor. De kans dat een voetganger of fietser overlijdt bij een aanrijding door een auto die tegen 50 kilometer per uur rijdt, is 60 procent. Rijdt die auto 30 kilometer per uur, dan daalt deze kans tot 15 procent.
Hoe groter het snelheidsverschil tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer hoe hoger het risico op ernstige ongevallen. Bovendien heeft het verschil in snelheden tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer een negatieve impact op het fietsklimaat. Het is dus noodzakelijk dat de snelheid van het autoverkeer wordt aangepast aan de aanwezige fietsinfrastructuur.
In november 2020 riep de Gouverneur van de provincie Antwerpen gemeentebesturen op om 30 kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom i.p.v. 50 km per uur. Al 26 gemeenten stapten mee in het verhaal en voerden een zone 30 in het centrum in. In onze gemeente werd hiertoe tot op heden nog geen initiatief genomen.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad tot de opstart van de procedure tot aanpassing van de maximumsnelheid tot maximaal 30 km/u in volgende straten:
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de praktische uitvoering van dit besluit uiterlijk tegen 31 maart 2022.
Fractie sp.a-Groen wil een aanzet geven tot een aanpassing van de maximumsnelheid op de wegen in de dorpskern. Als dorpskern definiëren we het gebied beschreven op het plan in bijlage.
De beschreven dorpskern omvat dan volgende straten: Agnetendal, Begijnhof, Bellekens, Bosvelden, Bremberg, De Horeman, De Leggen, De Maalberg, De Maaskens, De Muite, De Plaetse, De Rennen, De Valckborch, De Vloed, De Vooruit, Deroissart, Espendonk, Gouberg, Heilaar, Horststraat (kruispunt Wippelberg tot kruispunt Middelvelden), Hovestraat, Koeistraat, Kloosterbaan (van De Valken tot kruispunt Bergen-Schutterstraat), Kooiman, Middelvelden, Molenwiel, Molenzicht, Ouwer, Papenvelden, Potoven, Schoolstraat, Steendonk, Van Eycklaan, Vloedlaan, Voorhoofd, Weihof, Wezenstraat, Wippelberg (kruispunt Wezenstraat tot kruispunt Horststraat), Wolfseind, Zevenster.
Gunther Hendrickx licht beide agendapunten samen toe.
Tom Claessen vult aan dat de tijdswinst voor een chauffeur beperkt is wanneer men 50 km per uur rijdt in vergelijking met 30 km per uur.
Hij refereert aan het verkeersongeval dat hem 30 jaar geleden overkwam. Hij werd als fietser het slachtoffer van een aanrijding bij 45 km per uur. Het veroorzaakte heel wat tijdverlies voor hem als slachtoffer (verblijf in ziekenhuis, revalidatie, verloren studiejaar).
Luc Bouwen stelt wat volgt:
Verkeersveiligheid is een onderwerp dat ons allen aan het hart ligt.
Alle partijen hebben hierover in hun verkiezingsprogramma voorstellen gedaan en in onze coalitie zijn deze voorstellen concreet gemaakt in diverse onderdelen van het beleidsplan en in het meerjarenplan van het gemeentebestuur.
Bij het nastreven van verkeersveiligheid zijn initiatieven tot het beheersen en regelen van snelheid uiteraard belangrijk. Overdreven snelheid staat in rechtstreeks oorzakelijk verband tot verkeersonveiligheid.
In vorige en huidige legislatuur zijn er al belangrijke stappen gezet m.b.t. snelheid in het verkeer, ondermeer:
We zijn er ons allemaal van bewust dat dit nog niet genoeg is en dat nog bijkomende maatregelen nodig of nuttig zijn.
Inzake verkeersveiligheid bestaat er echter geen toverformule of algemene maatregel die ineens de verkeersveiligheid zal garanderen. We moeten altijd werken met een combinatie van maatregelen. Het huidige bestuur gelooft daarbij in de combinatie van maatregelen: nl. aanpassing van de wegeninfrastructuur, aanpassing van de regels (snelheidsregels) en vooral voortdurende sensibilisering en communicatie.
Dat is dan ook de belangrijkste reden waarom wij niet kunnen instemmen met het ineens invoeren van een algemene zone 30. Wij willen het instrument van de 30-zone op een aangepaste manier gebruiken om in bepaalde straten of wijken in te voeren.
Bovendien is het succes van een zone 30 gelegen in het draagvlak bij de burgers en weggebruikers: het is in het verleden al dikwijls gebleken dat ongenuanceerde snelheidsbeperkingen, waarvoor geen draagvlak bestaat, geen succes hebben en dus niet worden nageleefd. Inzetten op handhaving en sanctionering is daarbij een middel, maar niet heiligmakend. Immers, sancties zorgen niet voor vergroting van het draagvlak en handhaving is technisch niet altijd mogelijk. Zeker in de centrumstraten is het voor de politie meestal onmogelijk om controles uit te voeren en overtredingen correct te verbaliseren. Hoewel dat misschien geen hoofdargument kan uitmaken inzake beslissing over snelheidszone 30, is het toch belangrijk.
Vanuit het huidige bestuur zal daarom wel degelijk gewerkt worden aan onderzoek en dan eventueel invoering van extra zones 30 in het centrum.
In deze bestuursperiode is er al heel wat aandacht besteed aan het zoeken van draagvlak voor diverse beleidsbeslissingen en infrastructuurwerken. Het project Wezenstraat is daar het beste voorbeeld van.
In dergelijk participatietraject leert het bestuur wat er leeft bij de bevolking en kan op basis van dergelijk draagvlak ook het beleid aangepast worden. Voor dat nieuwe traject is gebleken dat er toch talrijke suggesties waren tot invoering van zone 30. Als er dergelijk draagvlak is, bestaat er ook een kans op succes voor de maatregel.
Het voorstel tot algemene zonering 30 is een belangrijke maatregel, waarover wij als bestuursploeg niet over 1 nacht ijs willen gaan. We willen dergelijke maatregel voldoende kunnen onderzoeken en aftoetsen. Daarom is het voor onze bestuursploeg niet mogelijk om nu op 4 dagen tijd, hierover te beslissen. Wij hebben niet de gewoonte om beslissingen over maatregelen met dergelijke impact onbezonnen en op dergelijk korte termijn te nemen. Wij willen deze maatregel kunnen inpassen in het algemene verkeersbeleid en dus gedifferentieerd toepassing maken van zone 30, niet algemeen.
Dit zijn een aantal argumenten, waarom de coalitie niet zal akkoord gaan met de algemene invoering van zone 30 in het centrum.
Wij beloven wel dat de invoering van zone 30 wordt meegenomen in het verkeersbeleid en dus ook zal toegepast worden, maar dit dus meer verfijnd, niet algemeen. De toepassing zal pas kunnen gebeuren na aftoetsing met de burgers, de politie, de administratie en alle mogelijk partners inzake verkeersbeleid. De toepassing van zone 30 zal ook gefaseerd gebeuren. Dit allemaal om een voldoende draagvlak en dus slaagkans te creëren voor deze maatregel.
Slotsom is dus dat onze bestuursploeg voorstander is van een gefaseerde toepassing van zones 30 in de toekomst, maar niet op algemene en ongenuanceerde wijze. Daarom zal het huidige voorstel niet worden gesteund door de meerderheid.
Benny Maes volgt de redenering van schepen Luc Bouwen. In bepaalde straten kan het nuttig zijn om de snelheid te verlagen tot 30 km per uur. Het is een stap te ver om dat ineens in de gehele dorpskern in te voeren. We zijn overtuigd van de relatie tussen snelheid en de ernst van de ongevallen. Ook ondermeer ongepast rijgedrag is een belangrijke factor.
Het voorstel dat thans voor ligt kan niet gesteund worden maar we zijn wel bereid om mee na te denken waar het nuttig en aangewezen is om de snelheid te verlagen.
Gunther Hendrickx stelt dat het hun betrachting was om indien mogelijk het punt te laten goedkeuren, maar minstens ook om de discussie te openen. De zone werd reeds beperkt zodat het min of meer al een draagvlak zou kunnen hebben. Er is inderdaad geen algemene toverformule. Het zal altijd een combinatie zijn van infrastructuur, sensibilisering, en voornamelijk van gedrag van alle deelnemers aan het verkeer.
Het is goed om de achterban te raadplegen om het draagvlak te vergroten. Maar het uitstel mag niet leiden tot een afstel. Hij stelt voor om het punt, na consultatie van de achterban en met voldoende draagvlak, opnieuw te agenderen op een later tijdstip dit jaar of begin volgend jaar.
Rik Nys stelt dat zijn fractie zeer sterk achter het idee staat maar er moet nog overleg gepleegd worden, ondermeer met de mobiliteitsraad en de politie. Hij verwijst naar het verkiezingsprogramma van zijn partij waarin dit werd opgenomen. Hij pleit voor een samenwerking tussen alle partijen zodat het tot een goed einde kan gebracht worden.
De burgemeester stelt dat participatie in dit dossier zeer belangrijk is. Verkeersveiligheid belangt iedereen aan. We mogen niet over één nacht ijs gaan. We dienen de aangehaalde cijfers af te toetsen in onze gemeente (bv aantal ongevallen, enz.…) We dienen het goed te bestuderen.
Gunther Hendrickx stelt dat cijfers uiteraard niet zaligmakend zijn, maar ze geven wel een indicatie. Elk verkeersongeval is er één teveel. Wij zullen de vinger aan de pols houden.
Verkeersongevallen blijven een belangrijke oorzaken voor overlijden of blijvende lichamelijke schade bij kinderen en jongeren.
Snelheid is daarbij een belangrijke factor. De kans dat een voetganger of fietser overlijdt bij een aanrijding door een auto die tegen 50 kilometer per uur rijdt, is 60 procent. Rijdt die auto 30 kilometer per uur, dan daalt deze kans tot 15 procent.
Hoe groter het snelheidsverschil tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer hoe hoger het risico op ernstige ongevallen. Bovendien heeft het verschil in snelheden tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer een negatieve impact op het fietsklimaat. Het is dus noodzakelijk dat de snelheid van het autoverkeer wordt aangepast aan de aanwezige fietsinfrastructuur.
In november 2020 riep de Gouverneur van de provincie Antwerpen gemeentebesturen op om 30 kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom i.p.v. 50 km per uur. Al 26 gemeenten stapten mee in het verhaal en voerden een zone 30 in het centrum in. In onze gemeente werd hiertoe tot op heden nog geen initiatief genomen.
De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om, ter verbetering van de verkeersveiligheid in de Arendonkse dorpskern, de nodige stappen te nemen richting wegbeheerder, PCV en eventuele andere bevoegde instanties ten einde de maximumsnelheid in De Valken, Kloosterbaan (van De Valken tot kruispunt Bergen-Schutterstraat) en Koeistraat te verlagen tot 30 km/u.
Om de verdeling van de middelen voor te bereiden, werd er een werkgroep opgericht bestaande uit een delegatie van de adviesraden cultuur, jeugd en sport, de betrokken ambtenaren en schepenen. Arendonk kent een grote verscheidenheid aan verenigingen en de coronacrisis heeft niet voor elke vereniging dezelfde impact. Ondersteunen op verschillende manieren is dan ook zinvol.
Om een beeld te krijgen van de gevolgen van de crisis werden de verenigingen in juni gevraagd een vragenlijst in te vullen. Analyse van de bevraging leerde dat de impact van de crisis zeer divers is. Vandaar het voorstel om op verschillende sporen in te zetten. Bovendien adviseert de werkgroep om voorzichtig met de middelen om te springen gezien de crisis nog niet voorbij is en middelen te vrijwaren voor echte noodsituaties.
De corona-gerelateerde kosten van 2020 werden reeds in januari 2021 opgevraagd bij de verenigingen.
Sinds maart 2020 werden de verenigingen vanwege de coronacrisis noodgedwongen om te stoppen met hun werking en werden vele activiteiten en evenementen geannuleerd. De Vlaamse regering besliste op 19 juni 2020 om een noodfonds in te het leven te roepen. Zo'n 87 miljoen euro wordt via het gemeentefonds verdeeld over de lokale besturen ter ondersteuning van de cultuur,- jeugd, - en sportverenigingen. De lokale besturen kunnen autonoom beslissen over de aanwending van de middelen.
Arendonk ontvangt โฌ 161 261,63 uit het noodfonds.
Volgende verenigingen komen in aanmerking voor een subsidie in het kader van het noodfonds:
Er worden voorlopig drie indienrondes voorzien:
Verenigingen kunnen één aanvraag per periode indienen.
Voor indienronde 1 komen volgende kosten in aanmerking:
Kosten werden reeds ingediend door de verenigingen.
Voor indienronde 2 en 3 komen volgende kosten in aanmerking:
Aanvragen moeten ingediend worden via het aanvraagformulier dat ter beschikking wordt gesteld. De nodige bewijsstukken moeten toegevoegd worden en gedateerd zijn. Inbreuken op dit reglement kunnen aanleiding geven tot niet-uitbetaling of terugvordering van de berekende subsidie.
Tijdens het overleg van 16 november 2020 tussen De Vlaamse Waterweg, de gemeente Arendonk, de gebiedscoördinator ARO provincie Antwerpen en Hans Appels is afgesproken dat de Vlaamse Waterweg nv de brugwachterswoning aan brug 4, Moerenstraat 83 en de bijhorende tuin voor een periode van 27 jaar in erfpacht zal geven aan de gemeente Arendonk. Aangezien het gemeentebestuur zelf niet de intentie heeft de brugwachterswoning in eigen beheer te renoveren en uit te baten, wordt de erfpacht meteen in ondererfpacht doorgegeven aan Hans Appels
Na het overleg is bevestigd dat de erfpacht kan gegeven worden aan een jaarlijkse canon van € 1. Alle bijkomende onkosten zijn ten laste van de erfpachthouder (o.a. opmetingskost). Na dit overleg is eveneens bevestigd dat het volledige kadastrale perceel (1 B 709 /2B) én het deel binnen de afsluiting mee in erfpacht mag gegeven worden.
Bij collegebesluit van 26 november 2020 werd:
Bij collegebesluit van 10 december 2020 werd het ontwerp van erfpachtovereenkomst van 10 december 2020 principieel goedgekeurd.
Bij collegebesluit van 24 december 2020 werd:
Op 22 januari 2021 werd de erfpachtovereenkomst tussen De Vlaamse Waterweg nv en de gemeente Arendonk ondertekend.
Op 25 februari 2021 werd het ontwerp van akte van de vestiging van een erfpachtrecht, opgemaakt door de afd. Vastgoedtransacties Antwerpen, ontvangen. De ontwerpakte tot vestiging van een erfpachtrecht goed tussen De Vlaamse Waterweg nv en de gemeente Arendonk heeft betrekking op de brugwachterswoning aan brug 4, gelegen Moerenstraat 83 in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 1, sectie B, nr. 709 2 B (lot 1 - 280 m²) en bijhorend perceel grond, thans deel van het openbaar domein, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer afd. 1, sectie B, nr. 709 2 D P0000 (lot 2 - 958 m²).
Het goed is opgemeten en afgepaald door door landmeter Lieven Mentens, IOK te Geel, en staat respectievelijk afgebeeld als lot nummer 1 en 2 op het opmetingsplan opgemaakt op 9 december 2020. Het goed heeft een totale oppervlakte van 1 255 m².
Het erfpachtrecht wordt gevestigd tegen een jaarlijkse symbolische euro voor een periode van 27 jaar, te rekenen vanaf de datum van het verlijden van de authentieke akte. De akte voorzit geen clausules over de hernieuwing van het erfpachtrecht na het verstrijken van de termijn van erfpacht. De erfpachter mag het goed wel verhuren.
Het goed is vrij van hypothecaire inschrijvingen en bodemverontreiniging, wat blijkt uit de daartoe afgeleverde attesten, m.n. de bodemattesten van 26 oktober 2020 en 14 januari 2021 en het hypothecair getuigschrift van 1 februari 2021.
De brugwachterswoning aan brug 4, gelegen Moerenstraat 83, staat al geruime tijd leeg. Op 10 januari 2019 besprak het college met INTOE en de provinciale dienst gebiedsgericht beleid de lopende ARO-projecten in de gemeente Arendonk, waaronder de brugwachterswoningen. Op 4 september 2019 vond een overleg plaats omtrent de 2 brugwachterswoningen met Raf Daniรซls van De Vlaamse Waterweg nv, Chiara De Caluwรฉ, gebiedscoรถrdinator ARO provincie Antwerpen en een afvaardiging van het gemeentebestuur van Arendonk. Op 16 oktober 2019 vond een overleg plaats omtrent de 2 brugwachterswoningen met Joรซl Bijnens van De Vlaamse Waterweg nv, Chiara De Caluwรฉ, gebiedscoรถrdinator ARO provincie Antwerpen en een afvaardiging van het gemeentebestuur van Arendonk. Uit dit overleg bleek dat de Vlaamse Waterweg nv bereid is de beide woningen ter beschikking te stellen, doch niet te verkopen omwille van de ligging binnen de functionele reservatiezone van het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten, zijnde 16 meter uit de kanaaloever.
In eerste instantie diende zich een spontaan een kandidaat aan voor de herbestemming van de brugwachterswoning gelegen De Lusthoven 36 naar een koffiehuis met B&B. Intussen leidde dit tot een overeenkomst met de Vlaamse Waterweg nv en is het koffiehuis geopend.
Voor de brugwachterswoning gelegen aan brug 4 in Arendonk werd er in het voorjaar van 2020 een open oproep gelanceerd vanuit ARO naar projectvoorstellen voor een toeristisch-recreatieve invulling van het gebouw. Op 24 september 2020 selecteerde het college van burgemeester en schepenen het projectvoorstel van Hans Appels als het beste voorstel. Op 16 november 2020 vond een overleg plaats met alle betrokkenen, waaronder de Vlaamse Waterweg nv om te bekijken op welke wijze tot een overeenkomst en realisatie kan worden gekomen.
De gemeenteraad keurt de, bij dit besluit gevoegde en er integraal deel van uitmakende, ontwerpakte tot vestiging van een erfpachtrecht goed tussen De Vlaamse Waterweg nv en de gemeente Arendonk, met betrekking tot de brugwachterswoning aan brug 4, gelegen Moerenstraat 83 in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 1, sectie B, nr. 709 2 B (lot 1 - 280 m²) en bijhorend perceel grond, thans deel van het openbaar domein, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer afd. 1, sectie B, nr. 709 2 D P0000 (lot 2 - 958 m²).
De gemeenteraad verklaart dat de overdracht geschiedt voor algemeen nut, met name in het kader van de samenwerking van De Vlaamse Waterweg met het ARO-project (Arendonk, Ravels en Oud-Turnhout) waarbij één van de doelen het verhogen van de toeristisch-recreatieve aantrekkelijkheid is.
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting van het nemen van een ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van de notariële akte.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de akte.
Tijdens het overleg van 16 november 2020 tussen De Vlaamse Waterweg, de gemeente Arendonk, de gebiedscoördinator ARO provincie Antwerpen en Hans Appels is afgesproken dat de Vlaamse Waterweg nv de brugwachterswoning aan brug 4, Moerenstraat 83 en de bijhorende tuin voor een periode van 27 jaar in erfpacht zal geven aan de gemeente Arendonk. Aangezien het gemeentebestuur zelf niet de intentie heeft de brugwachterswoning in eigen beheer te renoveren en uit te baten, wordt de erfpacht meteen in ondererfpacht doorgegeven aan Hans Appels.
Na het overleg is bevestigd dat de erfpacht kan gegeven worden aan een jaarlijkse canon van € 1. Alle bijkomende onkosten zijn ten laste van de erfpachthouder (o.a. opmetingskost). Na dit overleg is eveneens bevestigd dat het volledige kadastrale perceel (1 B 709 /2B) én het deel binnen de afsluiting mee in erfpacht mag gegeven worden.
Bij collegebesluit van 26 november 2020 werd:
Bij collegebesluit van 10 december 2020 werd het ontwerp van erfpachtovereenkomst van 10 december 2020 principieel goedgekeurd.
Bij collegebesluit van 24 december 2020 werd:
Op 22 januari 2021 werd de erfpachtovereenkomst tussen De Vlaamse Waterweg nv en de gemeente Arendonk ondertekend.
Op 25 februari 2021 werd het ontwerp van akte van de vestiging van een erfpachtrecht, opgemaakt door de notaris Pia Van Gansewinkel in Arendonk, ontvangen. De ontwerpakte tot vestiging van een ondererfpachtrecht goed tussen de gemeente Arendonk en Hans Appels heeft betrekking op de brugwachterswoning aan brug 4, gelegen Moerenstraat 83 in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 1, sectie B, nr. 709 2 B (lot 1 - 280 m²) en bijhorend perceel grond, thans deel van het openbaar domein, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer afd. 1, sectie B, nr. 709 2 D P0000 (lot 2 - 958 m²).
Het goed is opgemeten en afgepaald door door landmeter Lieven Mentens, IOK te Geel, en staat respectievelijk afgebeeld als lot nummer 1 en 2 op het opmetingsplan opgemaakt op 9 december 2020. Het goed heeft een totale oppervlakte van 1 255 m².
Het erfpachtrecht wordt gevestigd tegen een jaarlijkse symbolische euro voor een periode van 27 jaar, te rekenen vanaf de datum van het verlijden van de authentieke akte. De akte voorzit geen clausules over de hernieuwing van het erfpachtrecht na het verstrijken van de termijn van erfpacht. De erfpachter mag het goed wel verhuren.
Het goed is vrij van hypothecaire inschrijvingen en bodemverontreiniging, wat blijkt uit de daartoe afgeleverde attesten, m.n. de bodemattesten van 26 oktober 2020 en 14 januari 2021 en het hypothecair getuigschrift van 1 februari 2021.
De brugwachterswoning aan brug 4, gelegen Moerenstraat 83, staat al geruime tijd leeg. Op 10 januari 2019 besprak het college met INTOE en de provinciale dienst gebiedsgericht beleid de lopende ARO-projecten in de gemeente Arendonk, waaronder de brugwachterswoningen. Op 4 september 2019 vond een overleg plaats omtrent de 2 brugwachterswoningen met Raf Daniรซls van De Vlaamse Waterweg nv, Chiara De Caluwรฉ, gebiedscoรถrdinator ARO provincie Antwerpen en een afvaardiging van het gemeentebestuur van Arendonk. Op 16 oktober 2019 vond een overleg plaats omtrent de 2 brugwachterswoningen met Joรซl Bijnens van De Vlaamse Waterweg nv, Chiara De Caluwรฉ, gebiedscoรถrdinator ARO provincie Antwerpen en een afvaardiging van het gemeentebestuur van Arendonk. Uit dit overleg bleek dat de Vlaamse Waterweg nv bereid is de beide woningen ter beschikking te stellen, doch niet te verkopen omwille van de ligging binnen de functionele reservatiezone van het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten, zijnde 16 meter uit de kanaaloever.
In eerste instantie diende zich een spontaan een kandidaat aan voor de herbestemming van de brugwachterswoning gelegen De Lusthoven 36 naar een koffiehuis met B&B. Intussen leidde dit tot een overeenkomst met de Vlaamse Waterweg nv en is het koffiehuis geopend.
Voor de brugwachterswoning gelegen aan brug 4 in Arendonk werd er in het voorjaar van 2020 een open oproep gelanceerd vanuit ARO naar projectvoorstellen voor een toeristisch-recreatieve invulling van het gebouw. Op 24 september 2020 selecteerde het college van burgemeester en schepenen het projectvoorstel van Hans Appels als het beste voorstel. Op 16 november 2020 vond een overleg plaats met alle betrokkenen, waaronder de Vlaamse Waterweg nv om te bekijken op welke wijze tot een overeenkomst en realisatie kan worden gekomen.
De gemeenteraad keurt de, bij dit besluit gevoegde en er integraal deel van uitmakende, ontwerpakte tot vestiging van een ondererfpachtrecht goed tussen de gemeente Arendonk en de heer Appels Hans Hugo Maria, rijksregisternummer 69.07.07-293.25, geboren te Turnhout op 7 juli 1969, wonende te 2370 Arendonk, Neerstraat 25A, met betrekking tot de brugwachterswoning aan brug 4, gelegen Moerenstraat 83 in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 1, sectie B, nr. 709 2 B (lot 1 - 280 m²) en bijhorend perceel grond, thans deel van het openbaar domein, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer afd. 1, sectie B, nr. 709 2 D P0000 (lot 2 - 958 m²).
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de notariële akte.
De kosten verbonden aan de opmaak en het verlijden van de notariële akte zijn ten laste van de ondererfpachter.
Sedert de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst in 2011 is het project van het klooster nog aanzienlijk gewijzigd. Dat noopt tot een geactualiseerde samenwerkingsovereenkomst. De bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba so maakte een gewijzigd en geactualiseerd ontwerp van samenwerkingsovereenkomst op. De samenwerkingsovereenkomst werd o.m. inhoudelijk geactualiseerd (bv. 3.2 aanvraag financiering, 3.7 infoavond) en uitgebreid (3.20 kloostermuur en 3.21 openbaar domein).
De samenwerkingsovereenkomst voorziet onder punt 3.20 dat De Noorderkempen als bouwheer optreedt voor de kloostermuur en daarvoor een restauratiepremie zal aanvragen. Het niet-gesubsidieerde deel van de restauratiekost is een last van de gemeente. Dit was zo reeds voorzien in de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 april 2011.
De samenwerkingsovereenkomst voorziet in een verdeelsleutel die wordt gebruikt om de kosten uit te splitsen van de gemeenschappelijke delen tussen de gemeente en De Noorderkempen. Dit betreft de inkom, gang en gemeenschappelijk andersvalide toilet op het gelijkvloers. Dit was zo reeds voorzien in de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 april 201, doch door gewijzigde plannen dient ook de verdeelsleutel gewijzigd. Het aandeel van de gemeente wijzigt van 2020/1000 voor de gemeenschappelijke inkom en gang naar 17% voor de gemeenschappelijke inkom, gang en gemeenschappelijk andersvalide toilet (74,11 m²).
Op 17 december 2008 kocht de gemeente Arendonk de kapel van het klooster St. Agnetendal, gelegen De Daries 2, sectie D, nr. 762 R2, met een oppervlakte van 149 m², aan van bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba. De gemeenteraad gaf daar haar goedkeuring aan bij besluit van 10 november 2008.
Op 14 september 2009 besliste de gemeenteraad principeel om de restauratie van de buitenzijde van de kapel mee op te nemen in de opdracht van bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba aan architectenkantoor ARAT uit Herentals voor de restauratie van het voormalig klooster St. Agnetendal, omwille van de structurele verwevenheid van de kapel en de rest van het klooster. De restauratie van de binnenzijde werd niet opgenomen in de opdracht omwille van de specificiteit van de restauratie.
Op 22 februari 2011 nam de gemeente Arendonk een gedeelte van de gelijkvloerse verdieping van de rechter vleugel van het klooster in erfpacht van bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba voor een periode van 99 jaar tegen een jaarlijkse symbolische vergoeding van € 1. De gemeenteraad gaf daar haar goedkeuring aan bij besluit van 10 januari 2011. Het betreft 3 lokalen (0.7, 0.8, 0.9 en 0.10), sanitair en een gang naast de kapel. Voor de inkomruimte en de gang naast de lokalen verkreeg de gemeente een gebruiksrecht. Deze erfpacht dient nog herzien te worden op basis van de gewijzigde plannen.
Voor de restauratie van het klooster werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt tussen de bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba en de gemeente Arendonk. Deze samenwerkingsovereenkomst werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 17 maart 2011 en door de gemeenteraad op 11 april 2011. Deze samenwerkingsovereenkomst voorziet o.m. dat de bouwmaatschappij De Noorderkempen op treedt als bouwheer voor de gemeente Arendonk voor de restauratie van de buitenschil van de kapel en de technieken, de lokalen in erfpacht en de kapelmuur.
De afgelopen jaren heeft de herbestemming van het kloosterdomein heel wat wijzigingen ondergaan. Zo is o.m. het projectgebied uitgebreid met het bakhuis en de schuur en wenst het gemeentebestuur het gedeelte van de gelijkvloerse verdieping van de rechtervleugel van het klooster dat in erfpacht werd genomen terug aan de bouwmaatschappij over te dragen.
Op 20 februari 2018 sloot bouwmaatschappij De Noorderkempen een overeenkomst bouwheer - ontwerpteam met architectenvennootschap architectuur atelier bvba, Fraikinstraat 71 in 2200 Herentals, omvattend de architecturale opdracht, stabiliteitsstudie en speciale technieken.
Op 18 juni 2020 werd de omgevingsvergunning nr. OV/OP/2020/45 verleend aan het gemeentebestuur van Arendonk voor het slopen van een aanbouw en restaureren en herbestemmen van de kapel van het voormalig kloostercomplex St. Agnetendal tot polyvalente ruimte.
Op 6 augustus 2020 werd de omgevingsvergunning nr. OV/OP/2020/41 verleend aan bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba so voor slopen van 3 aanbouwen, restaureren en ombouwen van het voormalig kloostercomplex, bakhuis en bijgebouw tot 26 sociale huurwoningen, renovatie van de schuur tot gemeenschapsruimte en fietsenberging.
Op 15 oktober 2020 stelde het college van burgemeester en schepenen architectuuratelier bvba aan voor de studieopdracht van de restauratie van de kapel in het klooster Sint Agnetendal.
De gemeenteraad keurt het, bij dit besluit gevoegde en er integraal deel van uitmakende, ontwerp van samenwerkingsovereenkomst goed, tussen de SHM bouwmaatschappij De Noorderkempen en het gemeentebestuur van Arendonk, voor de renovatie van het voormalig klooster St. Agnetendal, ter wijziging van de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 april 2011.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
De verkiezingen werden georganiseerd om de geleding van het personeel en ouders samen te stellen.
Er zijn nieuwe leden gekozen voor de schoolraad - geleding ouders en geleding personeel.
Er werden nieuwe leden verkozen voor de schoolraad geleding personeel en geleding ouders.
Het proces-verbaal voor de geleding van het personeel en voor de geleding van de ouders, waarvan de tekst in bijlage, wordt goedgekeurd.