De syndicale organisaties hebben op 21 oktober 20201een protocol van akkoord verleend.
Deze wijzigingen treden onmiddellijk in werking.
Gunther Hendrickx verlaat de zitting bij de behandeling van onderhavig agendapunt.
Het bestuur kan personeel van de gemeente, AGB Arendonk en OCMW Arendonk tussen de verschillende gebruikers onderling overdragen.
De wijziging van titel IX - Overdracht personeel van de rechtspositieregeling voor het OCMW personeel wordt goedgekeurd.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
De syndicale organisaties hebben op 21 oktober 20201een protocol van akkoord verleend.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022.
Gunther Hendrickx verlaat de zitting bij de behandeling van onderhavig agendapunt.
Om aanwervingen binnen knelpuntberoepen (volgens de lijst gepubliceerd door de VDAB) toegankelijker te maken zullen vanaf 1 januari 2022 alle relevante beroepservaringen in aanmerking worden genomen.
De wijziging van Hoofdstuk 10 De administratieve anciënniteiten van de rechtspositieregeling voor het OCMW personeel wordt goedgekeurd.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
De syndicale organisaties hebben op 21 oktober 2021 een protocol van akkoord verleend.
Gunther Hendrickx verlaat de zitting bij de behandeling van onderhavig agendapunt.
De aanwervingsvoorwaarden voor de functie 'administratief medewerker' zijn verouderd en moeten gewijzigd worden.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van administratief medewerker worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De syndicale organisaties hebben op 21 oktober 2021 een protocol van akkoord verleend.
Gunther Hendrickx verlaat de zitting bij de behandeling van onderhavig agendapunt.
De aanwervingsvoorwaarden voor de functie 'poetsmedewerker' zijn verouderd en moeten gewijzigd worden.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van poetsmedewerker worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
We zijn reeds aangesloten bij de dienst informatieveiligheid aangeboden door Welzijnszorg Kempen.
De oprichting van de zelfstandige groepering heeft tot doel de facturatie volgens de wettelijke voorschriften te laten verlopen en de BTW uitgaven te beperken.
Zo kunnen we blijven genieten van de diensten aangeboden door de dienst informatieveiligheid Welzijnszorg Kempen.
Gunther Hendrickx verlaat de zitting bij de behandeling van onderhavig agendapunt.
De gemeente/het OCMW is sinds 15 mei 2014 aangesloten bij de dienst Informatieveiligheid aangeboden door Welzijnszorg Kempen.
Welzijnszorg Kempen heeft een intensief extern begeleidingstraject doorlopen om te komen tot een oplossing voor de dienstverlening informatieveiligheid naar de lokale besturen. Aan de basis van dit traject lag onder andere de BTW-regelgeving waar de dienstverlening aan moet beantwoorden, het advies van de organisatie-brede audit van Audit Vlaanderen in 2020 en de impact van de integratie van de gemeentes en OCMW’s op vlak van facturatie voor Welzijnszorg Kempen.
Het resultaat van het traject is het voorstel tot de oprichting van een zelfstandige groepering zonder rechtspersoonlijkheid. Dit voorstel werd door de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen goedgekeurd. Het doel van deze zelfstandige groepering is om de huidige werking te waarborgen met vrijstelling van BTW.
De zelfstandige groepering is een specifieke figuur binnen de btw-regelgeving die toestaat uitgaven en middelen te groeperen en vervolgens vrij van btw te verdelen. Hierbij worden de afspraken met betrekking tot de samenwerking, de inzet van het gemeenschappelijk personeel, de besluitvorming en de kostendeling in een schriftelijke overeenkomst vastgelegd. Het betreft een samenwerking met een duurzaam karakter.
De samenwerkingsovereenkomst werd op 22 september 2021 door de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen goedgekeurd en wordt voorgelegd aan de participerende besturen. De samenwerkingsovereenkomst werd mee bezorgd.
De werking van de dienst en de bestaande dienstverlening aan de lokale besturen, IOK Afvalbeheer en Welzijnszorg Kempen wordt op basis van deze samenwerkingsovereenkomst verder gezet.
De omschakeling naar een zelfstandige groepering heeft geen impact op het reeds voorziene budget. De principes van kostendeling die reeds vroeger werden overeengekomen blijven in deze werkwijze behouden.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tot oprichting en uitbating van de betreffende zelfstandige groepering WZK Dienstverlening ZG goed (bijlage 1).
De raad voor maatschappelijk welzijn vaardigt schepen Marina Gys af naar de stuurgroep van de zelfstandige groepering.
1. Statutenwijziging
1.1 Artikelsgewijze goedkeuring bij de voorgestelde statutenwijziging IOK
Wijziging artikel 2 - Rechtsvorm
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 van het Decreet over het Lokaal Bestuur(DLB).
Het huidige ondernemingsrecht in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen maakt niet langer gebruik van de begrippen ‘handelsdaden’ en ‘handelaar’ tussen handels- en burgerlijke vennootschappen. Het Wetboek van koophandel maakte voordien dat onderscheid dat bepalend was voor de bevoegdheid van de rechtbank, het toepasselijk bewijsrecht en het toepassingsgebied van de faillissementswet. Deze verwijzing werd destijds (1922) in de wet opgenomen om aan te duiden dat intercommunales winstbejag niet als doel konden hebben en is sindsdien hernomen in latere wetten en decreten. Er bestaat ondertussen duidelijkheid over het statuut van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als publiekrechtelijke organen met een sui generis statuut, vooral vanuit fiscaalrechtelijk perspectief.
De verwijzing naar de coöperatieve vennootschap is logisch aangezien deze rechtsvorm aansluit bij de vroegere rechtsvorm van de CVBA, die niet langer bestaat.
Ook de verwijzing naar het nieuwe Wetboek van vennootschappen en vereniging is nieuw.
Wijziging artikel 3 – Maatschappelijk doel
Zoals gebruikelijk wordt het maatschappelijk doel geactualiseerd als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening op vraag van de deelnemers.
Concreet wordt de kostendelende dienstverlening door IOK van de gezamenlijke invulling van de verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving milieu, uitgebreid met de kostendelende invulling van de gemeentelijke verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving ruimtelijke ordening.
Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Er wordt een mogelijkheid toegevoegd voor een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) om toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid.
Op die manier kan IOK ook Nederlandse gemeenten bedienen waarmee Vlaamse gemeenten structureel samenwerken.
Bij IOK is dit een theoretische mogelijkheid zonder actuele concrete invulling.
Wijziging artikel 7 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 451 DLB.
In artikel 451 DLB wordt de bepaling van artikel 6:4 Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingeschreven die bepaalt dat de vereniging moet beschikken over een eigen vermogen dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de bedrijvigheid.
Wijziging artikel 14 – Aanvraag tot toetreding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Ook hier wordt de mogelijkheid van een aanvraag door een BGTS toegevoegd.
Wijziging artikel 16 – Uittreding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 422 DLB.
Gelet op de vooropgestelde evolutie van de herindeling van het bestuurlijk landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende vereniging, op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt aan de vereniging en de andere deelnemers.
Ook wordt bepaald dat een nieuwe gemeente (na fusie) kan beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en de andere deelnemers.
De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en aan de andere deelnemers.
Wijziging artikel 27 – Organisatie vergadering
Een verder evoluerende digitalisering kan bijdragen aan een efficiënter besluitvormings- en beleidsproces.
Om die reden wordt in de statuten de mogelijkheid ingeschreven om digitaal of hybride te vergaderen door de raad van bestuur.
Een fysieke vergadering blijft de gebruikelijke vergaderwijze. Wel wordt expliciet bepaald dat wanneer de goede werking van de vereniging dit vereist, digitaal of hybride kan vergaderd worden.
Ook een eenparige schriftelijke besluitvorming is mogelijk, in uitzonderlijke omstandigheden wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging dat vereisen.
De werkingsmodaliteiten waaronder de digitale mogelijkheden om onder meer identificatie en (geheime) stemmingen te organiseren worden verder omschreven in het huishoudelijk reglement dat door beslissing van de raad van bestuur kan worden opgemaakt en gewijzigd.
Wijziging artikel 47 – Winstbesteding
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 DLB.
Ook hier wordt naar analogie met de wijziging in artikel 2 de verwijzing naar handelskarakter geschrapt.
Wijziging artikel 48 – Verlies
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 456 DLB.
De zogenaamde alarmbelprocedure wordt zoals gewijzigd in het Wetboek, ingeschreven in de statuten.
Het neemt de bepaling van artikel 6:119 Wetboek van vennootschappen en verenigingen over. Dit houdt in dat de raad van bestuur in de toekomst ook de ontbinding van de vereniging kan voorstellen als het netto actief negatief dreigt worden of geworden is. Vanzelfsprekend wordt een strikt besluitvormingsproces voorzien dat inhoudt dat de algemene vergadering hierover beslist onder de voorwaarden bepaald voor de statutenwijziging.
Als het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard kan door de toezichthoudende overheid dwangtoezicht worden toegepast.
2. Activiteitenplan 2022
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het activiteitenplan 2022 en sluit zich hierbij aan.
3. Begroting 2022
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de begroting 2022 en sluit zich hierbij aan.
4 Varia
Gunther Hendrickx verlaat de zitting bij de behandeling van onderhavig agendapunt.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 bevat volgende agendapunten:
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht artikelsgewijs goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging met daarin vervat:
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.
De volmachtdrager, Boudewijn Westhof, wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
De voorbije jaren zetten gemeente en OCMW Arendonk al sterk in op mentale weerbaarheid en het bevorderen van de mentale gezondheid bij de algemene bevolking. Zo werden mindfulness-trainingen georganiseerd, verschenen raamspreuken in het straatbeeld, projecten werden ingediend en samenwerkingsverbanden werden opgestart.
Maar los van deze initiatieven blijven we uit verschillende hoeken alarmerende signalen ontvangen over het mentaal welzijn en welbevinden van kinderen en jongeren.Fractie Vooruit-Groen stelt daarom voor om, ter verbetering van het mentale welbevinden van de jongeren, een versnelling hoger te schakelen en een oproep te doen voor nieuwe ideeën en concrete acties op korte termijn.
Een heel aantal projecten zijn reeds top-down opgestart, maar deze hebben een doorlooptijd alvorens uit te monden in concrete acties op het veld. Maar tegelijk zijn er in onze gemeente heel wat jongeren, individuen, organisaties en verenigingen met expertise ter zake. Deze expertise zou een aanzienlijke meerwaarde kunnen bieden. Door parallel met de al genomen acties ook een oproep te doen naar bottom-up initiatieven, kunnen we de opstart van concrete activiteiten in het veld versnellen en eventueel nog verborgen expertise op de radar brengen.
Met een nieuwe projectsubsidie stellen we voor om individuele jongeren, (jeugd)verenigingen, scholen en adviesraden te stimuleren om aan de slag te gaan met het doel het mentaal welzijn van jongeren in onze gemeente te bevorderen. Het voorstel voorziet in een inhoudelijke en financiële ondersteuning tot 80% van de projectkost, met een maximum van 1 500 euro per project.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het projectsubsidiereglement projectsubsidie mentaal welzijn bij jongeren goed.
Deze projectsubsidie zal projecten ter bevordering van het mentale welbevinden van jongeren ondersteunen en treedt in werking vanaf 1 januari 2022.