De gemeenteraad kan haar bevoegdheid inzake het begrip dagelijks personeelsbeheer, de rechtspositieregeling, het organogram en de personeelsformatie delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. We behouden deze bevoegdheden echter aan de gemeenteraad.
De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en het OCMW. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en het OCMW en is bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden.
Behoudens de gevallen waarin dat door of krachtens wet of decreet aan de gemeenteraad is opgedragen, is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel. Het college van burgemeester en schepenen kan die bevoegdheid verder delegeren aan de algemeen directeur en de algemeen directeur kan dat verder delegeren aan andere personeelsleden. De aanstellingsbevoegdheid voor tijdelijke arbeidsovereenkomsten in dringende vervangingen is reeds gedelegeerd van het college van burgemeester en schepenen naar de algemeen directeur (besluit college van burgemeester en schepenen van 13 september 2018).
Het decreet rechtpositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de aanstelling, vaste benoeming, ontslag en afzetting evenals voor het toekennen van afwezigheid, verlof, terbeschikkingstelling, affectatie en loopbaanonderbreking en dat deze bevoegdheden niet uitgeoefend kunnen worden door de algemeen directeur.
Volgens het gemeente- en OCMW-decreet was het de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad resp. raad voor maatschappelijk welzijn om vast te stellen wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer verstaan moet worden. Voor gemeente Arendonk is dat bepaald in het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2017 betreffende dagelijks bestuur en visum financieel beheerder. Voor OCMW Arendonk is dat bepaald in het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2009 tot bepaling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2009 betreffende dagelijks bestuur.
Met de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur en de politieke en ambtelijke integratie gemeente-OCMW dringt een herziening zich op. Het is aangewezen om de werking gelijk te trekken tussen gemeente en OCMW.
De hierna volgende vormen van indiviueel en collectief personeelsbeheer worden beschouwd als dagelijks personeelsbeheer:
Dit besluit vervangt het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2017 betreffende dagelijks bestuur en visum financieel beheerder.
In het voorjaar van 2021 voerde Audit Vlaanderen een thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen uit bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk. Op 13 september 2021 nam de gemeenteraad kennis van het auditrapport. Het team van Audit Vlaanderen bevestigde een aantal sterke punten. De verbeterpunten waar het lokaal bestuur verder werk van moet maken, zijn opgenomen in 6 aanbevelingen. Het lokaal bestuur maakte een planning voor de realisatie van de aangehaalde aanbevelingen. Aan de gemeenteraad wordt nu een eerste stand van zaken gerapporteerd hierover.
De gemeenteraad neemt kennis van een eerste stand van zaken van het lokaal bestuur wat betreft de realisatie van de aangehaalde aanbevelingen uit de thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen die Audit Vlaanderen in 2021 uitvoerde bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk.
De gemeenteraad is in principe bevoegd om de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van een overheidsopdracht vast te stellen (art. 41, tweede lid, 10° decreet lokaal bestuur).
Deze principiële bevoegdheid kan door de gemeenteraad gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen indien de overheidsopdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur' (art. 41, tweede lid, 10° a) en art. 56, §3, 5° decreet lokaal bestuur). Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om te bepalen wat onder het begrip dagelijks bestuur moet worden verstaan (art. 41, tweede lid, 8° decreet lokaal bestuur).
Het college van burgemeester en schepenen kan op zijn beurt zijn toegewezen bevoegdheid tot het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten verder delegeren aan de algemeen directeur (art. 57, eerste en tweede lid decreet lokaal bestuur). De algemeen directeur kan de aan hem gedelegeerde bevoegdheden verder toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente (art. 57, derde lid decreet lokaal bestuur).
Het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten is in principe de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen (art. 56, §3, 4° decreet lokaal bestuur). Het college van burgemeester en schepenen kan deze bevoegdheid delegeren aan de algemeen directeur (art. 57, eerste en tweede lid decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur kan deze verder toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente (art. 57, derde lid decreet lokaal bestuur).
De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan. De gemeenteraad bepaalt hierover de nadere voorwaarden en de gemeenteraad kan bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting (art. 266 decreet lokaal bestuur).
In principe zijn alle voorgenomen financiële verbintenissen van gemeente, OCMW en AGB onderworpen aan een voorafgaand visum door de financieel directeur. Het gaat daarbij niet alleen om overheidsopdrachten, maar ook om aanstellingen van personeel, huurcontracten, aankopen van onroerende goederen ... Het is wenselijk bepaalde categorieën van verrichtingen uit te sluiten van visumverplichting om de goede werking van gemeente, OCMW en AGB niet in het gedrang te brengen. Het is immers organisatorisch niet haalbaar om alle uitgaven te viseren voordat de verbintenis ontstaat.
Volgende categorieën van verrichtingen kunnen niet worden uitgesloten van de visumverplichting (art. 99 Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC):
Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen. Bij tewerkstelling artikel 60, paragraaf 7 en bepaalde andere werkgelegenheidsmaatregelen kunnen de aanstellingen van één jaar of meer wel uitgesloten worden van de visumverplichting.
Een goed afgewogen definitie van het begrip dagelijks bestuur en toepassing van het visum op maat van onze organisatie is van enorm belang om de bevoegdheidsregeling en verdere delegaties binnen ons bestuur duidelijk af te lijnen en de administratieve procedures overeenkomstig te kunnen toepassen. Dit om de interne werking te vereenvoudigen en optimaliseren. Algemeen uitgangspunt binnen het lokaal bestuur is om zo veel mogelijk de werking gelijk te trekken voor gemeente, OCMW én AGB. Als gevolg van wijzigingen in de regelgeving dringt een herziening zich op. Het is opportuun de grensbedragen voor dagelijks bestuur en visum te laten samenvallen met drempelbedragen uit de wetgeving betreffende de overheidsopdrachten.
Volgens het gemeente- en OCMW-decreet was het de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad resp. raad voor maatschappelijk welzijn om vast te stellen wat onder het begrip dagelijks bestuur verstaan moet worden. Voor gemeente Arendonk is dat bepaald in het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2017 betreffende dagelijks bestuur en visum financieel beheerder. Voor OCMW Arendonk is dat bepaald in het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2009 tot bepaling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2009 betreffende dagelijks bestuur.
Met de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur en de politieke en ambtelijke integratie gemeente-OCMW dringt een herziening zich op. Algemeen uitgangspunt binnen het lokaal bestuur is om zo veel mogelijk de werking gelijk te trekken voor gemeente, OCMW én AGB.
In 2020 maakten we al een eerste aanzet om het aankoopproces op een aantal aspecten verder op punt te zetten en te verbeteren. Er werd een eerste algemeen voorstel opgemaakt, uitgaande van de huidige situatie. Dat werd besproken met de verschillende diensten en voorgelegd aan het managementteam. Op 24 december 2020 gaf het college van burgemeester en schepenen goedkeuring over de algemene principes, zodat de aankoopprocedures op die manier verder uitgewerkt kunnen worden. In het voorjaar van 2021 voerde Audit Vlaanderen een thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen uit bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk. Eén van de auditaanbevelingen was de verdere implementatie van de nieuwe richtlijnen omtrent het aankoopproces.
De opdrachten en de uitgaven binnen het exploitatiebudget met een waarde exclusief BTW tot en met het drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42 §1, 1° a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (op datum van dit besluit 139 000 euro excl. BTW, 140 000 euro excl. BTW vanaf 01.01.2022), doch met inbegrip van latere aanpassingen en wijzigingen van dit bedrag na dit gemeenteraadsbesluit, behoren tot het dagelijks bestuur.
De opdrachten en de uitgaven binnen het investeringsbudget met een waarde exclusief BTW tot en met het drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42 §1, 1° a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (op datum van dit besluit 139 000 euro excl. BTW, 140 000 euro excl. BTW vanaf 01.01.2022), doch met inbegrip van latere aanpassingen en wijzigingen van dit bedrag na dit gemeenteraadsbesluit, behoren tot het dagelijks bestuur.
Voor verbintenissen van meer dan 1 jaar, die zonder schade jaarlijks opzegbaar zijn, wordt rekening gehouden met het totaal te betalen bedrag excl. BTW op jaarbasis.
Voor verbintenissen van bepaalde duur, die niet zonder schade jaarlijks opzegbaar zijn, wordt rekening gehouden met het totaal te betalen bedrag excl. BTW op basis van de totale duur. Indien deze langer is dan 4 jaar, wordt rekening gehouden met een looptijd van 4 jaar.
Voor verbintenissen van onbepaalde duur, die niet zonder schade jaarlijks opzegbaar zijn, wordt rekening gehouden met het totaal te betalen bedrag excl. BTW op basis van een looptijd van 4 jaar.
De gemeenteraad delegeert de bevoegdheid om de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van een overheidsopdracht vast te stellen aan het college van burgemeester en schepenen voor overheidsopdrachten die passen binnen het begrip dagelijks bestuur.
De volgende categorieën van verrichtingen worden uitgesloten van de visumverplichting:
Dit besluit vervangt het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2017 betreffende dagelijks bestuur en visum financieel beheerder.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet herhaald worden voor elke algemene vergadering.
Er zijn geen redenen om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren
De gemeente Arendonk is deelnemer van de dienstverlenende organisatie Cipal.
Het gemeentebestuur Arendonk werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 met volgende agendapunten:
Er wordt rekening gehouden met de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering en de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Joke Segers, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeenteraad dient de gemeentelijke bijdrage voor 2022 vast te stellen.
De pollitieraad heeft in zitting van 22 november 2021 de begroting 2022 vastgesteld met een gemeentelijke bijdrage voor Arendonk van € 1 391 605.
De gemeentelijke bijdrage aan de politiezone Kempen Noord-Oost voor 2022 wordt vastgesteld op € 1 391 605.
Dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Erik Heselmans meldde per mail, op 13 juli 2021, akkoord te gaan met de aankoop van het deel van het perceel, volgens het opmetingsplan opgemaakt door de beëdigde landmeter-expert, Lieven Mentens (IOK), op 18 juni 2021, voor het bedrag van € 9 430.
Bij vervreemding van onroerend goed door een openbaar bestuur is een openbare verkoopsprocedure de regel en, mits motivering, is een onderhandse procedure toegestaan. Aangezien de verkoop van dit deel van het perceel enkel functioneel belang heeft voor de aanpalende eigenaar, is de onderhandse procedure aangewezen.
Onlangs werd de woning Hoogakkers 2 verkocht aan Erik Heselmans. Naast deze woning, op de hoek met de Schutterstraat, ligt een restperceel, in eigendom van de gemeente Arendonk. Het gemeentebestuur heeft met de nieuwe eigenaar van Hoogakkers 2 een overeenkomst gesloten betreffende het onderhoud van dit restperceel, nl. in ruil voor het onderhoud van dit perceel, mag een gedeelte gebruikt worden als oprit naar de achter gelegen carport. Daarnaast werd door de vorige eigenaars een houten schutting geplaatst op het perceel van de gemeente, waardoor een gedeelte van het perceel permanent werd ingenomen als tuin. Om deze situatie recht te zetten wordt het ingenomen gedeelte aan de nieuwe eigenaar verkocht.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door de beëdigde landmeter-expert, Lieven Mentens (IOK), op 18 juni 2021, waarbij het te verkopen perceel een oppervlakte heeft van 50 m².
De waarde van het deel van het perceel werd geschat op het bedrag van € 9 430.
Notaris Pia Van Gansewinkel, Van Eycklaan 33, 2370 Arendonk heeft een ontwerpakte opgemaakt voor de verkoop van het deel van het restperceel gelegen naast Hoogakkers 2, voor het bedrag van € 9 430, aan Erik Heselmans, wonende Hoogakkers 2 in 2370 Arendonk.
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de verkoop van een deel van het restperceel gelegen t.h.v. het kruispunt Hoogakkers / Schutterstraat, naast de woning Hoogakkers 2 te Arendonk, volgens het opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Lieven Mentens (IOK). Het perceel wordt verkocht aan Erik Heselmans, wonende Hoogakkers 2 in Arendonk, voor het bedrag van € 9 430.
De burgemeester en algemeen directeur worden gemandateerd om de verkoopsakte te ondertekenen en worden gemachtigd om bij het verlijden van de akte ontslag van ambtshalve inschrijving te verlenen.
Momenteel ondertekenden slechts 32 lokale besturen dit charter. Er is dus veel ruimte voor verbetering. Door dit charter te ondertekenen geeft onze gemeente een krachtig signaal dat iedere inwoner meetelt en dat zij de intentie heeft om het openbaar domein en de haltes voor openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk te maken.
De Vlaams-Belangfractie vraagt dan ook aan de gemeenteraad van Arendonk te beslissen om het charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’ te ondertekenen.
De toegankelijkheid van bushaltes laat te wensen over in Vlaanderen. Uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters blijk dat slechts 13,3% van de haltes toegankelijk is voor mensen met een motorische beperking en slechts 6,4% voor mensen met een visuele beperking.
De Vlaamse regering stelt zich als doel om tegen 2030 de helft van alle haltes van het kernnet en het aanvullend net toegankelijk te maken voor alle gebruikers. Bijkomend moeten alle haltes aan de tegen 2030 voor iedereen hoppinpunten toegankelijk zijn. Het merendeel van de haltes (om en bij de 60%) ligt echter langs gemeentewegen. Om de lokale besturen in de mogelijkheid te stellen de haltes aan te pakken, voorziet de Vlaamse regering subsidies ten belope van 5 000 euro per halte. Daarnaast creëerde de Vlaamse regering ook het charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’. Door dit charter te ondertekenen engageren lokale besturen zich om de doelstellingen uit het Masterplan uit te voeren en een toegankelijkheidstoets te doen bij elke investering in het openbaar domein. Op deze manier engageren zij zich expliciet om het openbaar domein in al zijn facetten toegankelijk te maken voor iedereen.
De gemeenteraad van Arendonk beslist het charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’ te ondertekenen.
Een afschrift van de gemeenteraadsbeslissing met het ondertekende charter wordt bezorgd aan het Departepent Mobiliteit en Openbare Werken, Afdeling beleid- Masterplan Toegankelijkheid, Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II laan 20 (bus 2), 1000 Brussel (mobipunten@mow.vlaanderen.be).
De gemeenteraad neemt kennis van de brieven van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ontvangen op 18 november 2021. Deze brieven bevatten het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2020 enerzijds en de kwijting jaarrekening 2020 AGB Arendonk anderzijds.
Volgende zaken werden aangepast in de werking van het AGB Arendonk:
De werking van het AGB Arendonk werd voor een aantal zaken aangepast. De beheersovereenkomst tussen gemeente Arendonk en AGB Arendonk dient bijgevolg ook gewijzigd te worden.
De gemeenteraad keurt de aangepaste beheersovereenkomst tussen gemeente Arendonk en het AGB Arendonk goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt in artikel 242 dat de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan van het autonoom gemeentebedrijf moet goedkeuren. De goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan volgens de principes van de BBC 2020 is noodzakelijk om over de nodige budgetten te kunnen beschikken tijdens de periode 2020-2025 enerzijds en om een ambitieus strategisch plan te kunnen uitvoeren anderzijds.
Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat het AGB start met de BBC 2020 regelgeving op 1 januari 2020. Hiervoor moet een nieuw meerjarenplan opgesteld worden voor de periode 2020 tot en met 2025. Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
Indien er wijzigingen moeten aangebracht worden aan dit meerjarenplan, dan kan dit via een aanpassing meerjarenplan.
Daarnaast moeten de kredieten voor 2022 vastgesteld worden door de raad van bestuur van het AGB Arendonk en goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Na vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Arendonk, moet dit goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
De raad van bestuur van het AGB Arendonk heeft de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten voor 2022 vastgesteld voor de aspecten zoals vermeld in de onderliggende beleidsrapporten (strategische nota, financiële nota en toelichting) die binnen haar bevoegdheden vallen met de volgende financiële weerslag uitgedrukt in euro:
|
|
Budgettair resultaat |
Beschikbaar budgettair resultaat |
Autofinancie-ringsmarge |
|
2020 |
-199 669 | 88 120 |
-199 669 |
|
2021 |
-2 353 | 85 768 | -2 353 |
|
2022 |
3 828 | 89 596 | 3 828 |
|
2023 |
3 938 | 93 534 | 3 938 |
|
2024 |
5 270 | 98 803 | 5 270 |
|
2025 |
6 483 | 105 286 | 6 483 |
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten voor 2022 van het AGB Arendonk goed.
De gemeentelijke sportinfrastructuur wordt bekostigd door gemeente Arendonk. De inwoners van Arendonk dragen reeds bij in de gemeentelijke inkomsten via de aanvullende belasting op de personenbelasting. Niet-inwoners leveren hier geen enkele bijdrage. Een tariefonderscheid is om deze redenen dan ook gerechtvaardigd en aangewezen.
Op 14 september 2021 gaf de gemeentelijke sportraad positief advies.
Het retributiereglement sportinfrastructuur, goedgekeurd door de raad van bestuur op 27 november 2019 en de gemeenteraad op 9 december 2019 werden geëvalueerd. Ook de komende jaren worden tarieven aangerekend voor het gebruik van de sportinfrastructuur. Op 28 oktober 2021 stelde de raad van bestuur AGB Arendonk het nieuwe tariefreglement sportinfrastructuur vast.
De gemeenteraad keurt het tariefreglement sportinfrastructuur, zoals vastgesteld door de raad van bestuur AGB Arendonk op 28 oktober 2021, goed.
Het college van burgemeester en schepenen doet een voorstel van prijssubsidiereglement.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het AGB Arendonk vanwege de gemeente Arendonk prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de sportinfrastructuur. Hiertoe werd een prijssubsidiereglement opgesteld om de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer, turnzalen en danszaal te vermenigvuldigen met een bepaalde factor.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk goed.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR ARENDONK
Het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2022 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2022 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen minstens 207.796,24 EUR (196.034,19 EUR + 6% btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Arendonk vanaf 1 januari 2022 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark en turnzalen te vermenigvuldigen met een factor 2,14.
De Gemeente Arendonk erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Arendonk, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen moet vermenigvuldigen met een factor 2,14 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen wenst de Gemeente Arendonk dat er tijdens het kalenderjaar 2022 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Arendonk wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Arendonk verbindt er zich toe om voor de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Arendonk voor recht op toegang tot zwembad, sportpark en turnzalen bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 1,14.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Arendonk deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk moet op de 5de werkdag van elke maand de Gemeente Arendonk een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens de voorbije maand tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk uitreikt aan de Gemeente Arendonk. De Gemeente Arendonk dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2023 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Arendonk en het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk vóór 30 januari 2023.
Op basis van de geplande investeringsuitgaven van het AGB Arendonk voor 2022 moet de leningsovereenkomst goedgekeurd worden om te kunnen voldoen in de geplande uitgaven.
De raad van bestuur van het AGB Arendonk stelde de leningsovereenkomst 2022 vast in zitting van 25 november 2021.
Voorafgaande beslissing nr. 2010.047 van 30 maart 2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Om de investeringsuitgaven te kunnen bekostigen van het AGB Arendonk wordt er een renteloze leningsovereenkomst afgesloten met de gemeente.
De gemeenteraad keurt de leningsovereenkomst 2022 tussen gemeente Arendonk en het AGB Arendonk, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, goed.
LENINGSOVEREENKOMST TRANSACTIEKREDIETEN INVESTERINGSPORTEFEUILLE 2022
Tussen:
De GEMEENTE ARENDONK, met zetel te te 2370 Arendonk, Vrijheid 29, hier vertegenwoordigd door:
- De voorzitter van de gemeenteraad, zijnde de heer Alek DOM;
- De algemeen directeur, zijnde de heer Kris WOUTERS;
Tot onderhavige overeenkomst gemachtigd ingevolge besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020, waarvan een uittreksel aan deze akte wordt gehecht.
hierna genoemd ‘Uitlener’, enerzijds en
Het AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF ARENDONK, afgekort “AGB Arendonk”, met zetel te 2370 Arendonk, Vrijheid 29 en ondernemingsnummer 0505.848.961, hier vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, zijnde An Hermans;
Opgericht bij besluit van de gemeenteraad van de Gemeente Arendonk op 16 december 2013 en goedgekeurd door de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand op 14 april 2014 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 16 juni 2014;
De voorzitter van de raad van bestuur werd gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen door de raad van Bestuur dd. 25 november ’21.
hierna genoemd ‘Lener’, anderzijds,
hierna samen genoemd ‘de partijen’
wordt een leningsovereenkomst gesloten met volgende voorwaarden:
Art. 1 – Voorwerp
De Uitlener verleent een lening aan de Lener, die de lening aanvaardt, gelijk aan de hoofdsom, met de duurtijd en volgens de regeling en de voorwaarden, zoals die hierna worden bepaald.
Art. 2 – Hoofdsom
De Lener erkent aan de Uitlener de som van 530.400,00 EUR verschuldigd te zijn. Dit bedrag wordt evenwel aangepast aan het effectief opgenomen bedrag.
Art. 3 – Doel van de lening
De lening zal uitsluitend worden aangewend voor de financiering van de transactiekredieten van de investeringsenveloppe 2022.
Het bedrag van de lening wordt aan de Lener ter beschikking gesteld door opnamen via de rekening-courant tussen de Uitlener en de Lener.
Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met deze overeenkomst heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het openstaande bedrag voor gevolg.
Art. 4 – Duurtijd
Deze lening is toegestaan voor een termijn tot 31 december 2057.
Tussen partijen is uitdrukkelijk overeengekomen dat al de bepalingen van de huidige overeenkomst na de vervaltijd van toepassing zullen blijven ingeval de terugbetaling, om het even welke reden, niet op de vastgestelde datum zou geschieden, en dit zonder alsdan afbreuk te doen aan de eisbaarheid.
Art. 5 - Vaststelling renteloosheid
Er is door de Lener geen enkele rente verschuldigd gedurende de volledige periode dat de lening loopt.
Art. 6 – Terugbetaling
De Lener verbindt zich er toe om het ontleende bedrag als volgt terug te betalen:
Aantal jaren | € 530 400,00 |
|
|
|
|
Aantal jaren | 36 |
|
|
|
|
Rentevoet | 0% |
|
|
|
|
jaarnummer | vervaldag | aflossing | intrest | kapitaal | uitstaand saldo |
1 | 31/12/2022 | 1 045,19 | 0,00 | 1 045,19 | 529 354,81 |
2 | 31/12/2023 | 2 073,33 | 0,00 | 2 073,33 | 527 281,48 |
3 | 31/12/2024 | 9 711,36 | 0,00 | 9 711,36 | 517 570,12 |
4 | 31/12/2025 | 17 224,85 | 0,00 | 17 224,85 | 500 345,27 |
5 | 31/12/2026 | 17 224,85 | 0,00 | 17 224,85 | 483 120,43 |
6 | 31/12/2027 | 17 224,85 | 0,00 | 17 224,85 | 465 895,58 |
7 | 31/12/2028 | 17 224,85 | 0,00 | 17 224,85 | 448 670,73 |
8 | 31/12/2029 | 17 224,85 | 0,00 | 17 224,85 | 431 445,88 |
9 | 31/12/2030 | 17 224,85 | 0,00 | 17 224,85 | 414 221,03 |
10 | 31/12/2031 | 17 224,85 | 0,00 | 17 224,85 | 396 996,18 |
11 | 31/12/2032 | 17 154,27 | 0,00 | 17 154,27 | 379 841,91 |
12 | 31/12/2033 | 17 084,85 | 0,00 | 17 084,85 | 362 757,06 |
13 | 31/12/2034 | 17 084,85 | 0,00 | 17 084,85 | 345 672,21 |
14 | 31/12/2035 | 17 084,85 | 0,00 | 17 084,85 | 328 587,36 |
15 | 31/12/2036 | 17 084,85 | 0,00 | 17 084,85 | 311 502,52 |
16 | 31/12/2037 | 16 110,24 | 0,00 | 16 110,24 | 295 392,28 |
17 | 31/12/2038 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 280 240,76 |
18 | 31/12/2039 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 265 089,25 |
19 | 31/12/2040 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 249 937,73 |
20 | 31/12/2041 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 234 786,22 |
21 | 31/12/2042 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 219 634,70 |
22 | 31/12/2043 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 204 483,19 |
23 | 31/12/2044 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 189 331,67 |
24 | 31/12/2045 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 174 180,16 |
25 | 31/12/2046 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 159 028,64 |
26 | 31/12/2047 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 143 877,13 |
27 | 31/12/2048 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 128 725,61 |
28 | 31/12/2049 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 113 574,10 |
29 | 31/12/2050 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 98 422,58 |
30 | 31/12/2051 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 83 271,07 |
31 | 31/12/2052 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 68 119,55 |
32 | 31/12/2053 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 52 968,04 |
33 | 31/12/2054 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 37 816,52 |
34 | 31/12/2055 | 15 151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 22 665,01 |
35 | 31/12/2056 | 15151,52 | 0,00 | 15 151,52 | 7 513,49 |
36 | 31/12/2057 | 7513,491 | 0,00 | 7 513,49 | -0,00 |
Afhankelijk van het bedrag dat effectief door de Lener wordt opgenomen, wordt de definitieve aflossingstabel opgesteld. De eerste vervaldag is 31 december van het jaar van ingebruikname van het actief.
De terugbetaling gebeurt in eerste instantie door middel van schuldvergelijking met de prijssubsidies die door de Uitlener aan de Lener verschuldigd zijn. De Lener machtigt de Uitlener om het passende bedrag op de prijssubsidies in te houden en te boeken als schuld aan de Lener. Deze inhoudingen worden gelijk gespreid over de vier kwartalen (behoudens akkoord van het directiecomité met een afwijking op de gelijke spreiding over de kwartalen).
Indien de prijssubsidies, die door de Uitlener aan de Lener worden toegekend, niet volstaan om de terugbetalingen te voldoen, is het saldo op de vervaldag betaalbaar op rekening BE17 0910 0006 7121 van de Uitlener.
Art. 7 - Boete bij te late terugbetaling
Over te laat terugbetaalde bedragen is door de Lener bij wijze van boete rente verschuldigd tegen het op dat ogenblik geldende Euribor rentepercentage (minimaal 0,00%), verhoogd met 100 basispunten, en zulks ten belope van het aantal maanden laattijdigheid waarbij iedere begonnen maand als een volledige maand zal worden aangerekend. De Uitlener is bevoegd onmiddellijke betaling daarvan te verlangen.
Ingeval van niet betaling binnen de vijftien (15) dagen na aanmaning bij ter post aangetekende brief wordt het volledige bedrag der lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de rente zoals in vorige alinea berekend.
Art. 8 – Opeisbaarheid
Alle uit hoofde van de lening verschuldigde bedragen kunnen met onmiddellijke ingang worden opgeëist, en de lening geldt bij opeising als opgezegd indien:
Bij niet-naleving door de Lener van haar verplichting(en) heeft de Uitlener het recht onverminderd alle persoonlijk vorderingen en dwangmaatregelen in het algemeen verhaal uit te oefenen op al de goederen van de Lener zowel roerende als onroerende. Alle kosten van beslag, inbegrepen van bewarend beslag, zijn ten laste van de Lener.
Art. 9 - Wijzigingen
Deze leningsovereenkomst bevat de integrale overeenkomst tussen de Uitlener en de Lener en vervangt alle andere mondelinge - of schriftelijke overeenkomsten tussen de Partijen. Deze overeenkomst kan enkel schriftelijk en via uitdrukkelijk akkoord tussen de Partijen worden gewijzigd.
Art. 10 - Niet-overdraagbaarheid
Behoudens in gevallen, vermeld in onderhavige overeenkomst, kan deze overeenkomst, noch enige rechten daarin, geheel of gedeeltelijk worden overgedragen aan derde partijen.
Art. 11 - Toepasselijk recht
Deze Leningsovereenkomst renteloze lening is onderworpen aan het Belgisch recht. Enkel de hoven en rechtbanken van de woonplaats van de Uitlener zijn bevoegd.
Art. 12 – Splitsbaarheid
De nietigheid van één der artikelen van deze overeenkomst of een deel daarvan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk toegelaten is.
Ingeval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van de overeenkomst zullen partijen ter goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
Evenzo zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor iedere partij aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in de overeenkomst.
Aldus opgemaakt en ondertekend te Arendonk op 13 december 2021 in twee originele exemplaren, waarvan elke partij erkent er één te hebben ontvangen.
Voor de Uitlener,
De algemeen directeur, De voorzitter,
K. WOUTERS A. DOM
Voor de Lener,
De voorzitter,
A. Hermans
Gemeente Arendonk wenst toe te treden tot deelwerking onroerend erfgoed van de projectvereniging Erfgoed Noorderkempen (ENK) en wenst bij te dragen tot de aanwerving van een medewerker bouwkundig erfgoed.
Op basis van de gesprekken binnen de schepencolleges alsook het Burgemeestersoverleg van 28 augustus 2021 en 24 september 2021, bezorgt Erfgoed Noorderkempen een ontwerpbeslissing met bijhorende nota betreffende de toetreding tot de deelwerking onroerend erfgoed van de projectvereniging Erfgoed Noorderkempen (ENK) en de aanwerving van een medewerker bouwkundig erfgoed en de middelen die onze gemeente moet voorzien in de begroting de komende jaren. (zie hiervoor de bijlage).
Gemeente Arendonk wenst toe te treden tot deelwerking onroerend erfgoed van de projectvereniging Erfgoed Noorderkempen (ENK) en wenst bij te dragen tot de aanwerving van een medewerker bouwkundig erfgoed.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de deelwerking onroerend erfgoed van de projectvereniging Erfgoed Noorderkempen (ENK) goed.
De gemeenteraad keurt de aanwerving van een medewerker bouwkundig erfgoed goed, alsook de verdeelsleutel onder de gemeenten en voorziet de nodige budgetten.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2020 door de gouverneur.
De vaststelling van de derde aanpassing van het meerjarenplan volgens de principes van de BBC 2020 is noodzakelijk om over de nodige budgetten te kunnen beschikken tijdens de periode 2020-2025 enerzijds en om een ambitieus strategisch plan te kunnen uitvoeren anderzijds.
Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat gemeente Arendonk start met de BBC 2020 regelgeving op 1 januari 2020. Hiervoor werd een nieuw meerjarenplan opgesteld voor de periode 2020 tot en met 2025, opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel, waarbij de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport.
Nadat de raden de beleidsrapporten, elk voor hun deel, hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door deze goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Dit geldt ook voor aanpassingen van het meerjarenplan.
De gemeenteraad stelt de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor de aspecten zoals vermeld in de onderliggende beleidsrapporten (strategische nota, financiële nota en toelichting).
Zij stelt deze derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor haar deel van de beleidsrapporten.
Het geïntegreerd aangepast meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW en de gemeente Arendonk bevat volgende cijfers:
| Budgettair resultaat van het boekjaar | Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancie-ringsmarge | |
| 2020 | 1 133 129 | 9 868 017 | 3 010 731 |
| 2021 | 1 052 167 | 10 902 999 | 1 443 936 |
| 2022 | -10 207 262 | 624 552 | 946 227 |
| 2023 | -175 450 | 404 917 | 660 689 |
| 2024 | 151 807 | 512 539 | 321 526 |
| 2025 | 35 923 | 504 278 | 342 632 |
De gemeenteraad stelt de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 met de beleidsrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voor haar deel vast volgens de opgemaakte rapporten in bijlage.
Het bestuurlijk toezicht wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.
De vaststelling van de derde aanpassing van het meerjarenplan volgens de principes van de BBC 2020 is noodzakelijk om over de nodige budgetten te kunnen beschikken tijdens de periode 2020-2025 enerzijds en om een ambitieus strategisch plan te kunnen uitvoeren anderzijds.
Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat het OCMW Arendonk start met de BBC 2020 regelgeving op 1 januari 2020. Hiervoor werd een nieuw meerjarenplan opgesteld voor de periode 2020 tot en met 2025, opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
In de loop van 2020 stellen we vast dat sommige budgetten ontoereikend zijn of nieuw moeten aangemaakt worden, waardoor we overgaan tot de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel, waarbij de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport.
Nadat de raden de beleidsrapporten, elk voor hun deel, hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door deze goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Dit geldt ook voor aanpassingen van het meerjarenplan.
De gemeenteraad keurt de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed voor de aspecten zoals vermeld in de onderliggende beleidsrapporten (strategische nota, financiële nota en toelichting).
Zij keurt deze aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed voor wat betreft dat deel van de beleidsrapporten die betrekking hebben op het OCMW.
Het geïntegreerd aangepast meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW en de gemeente Arendonk bevat volgende cijfers:
| Budgettair resultaat van het boekjaar | Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancie-ringsmarge | |
| 2020 | 1 133 129 | 9 868 017 | 3 010 731 |
| 2021 | 1 052 167 | 10 902 999 | 1 443 936 |
| 2022 | -10 207 262 | 624 552 | 946 227 |
| 2023 | -175 450 | 404 917 | 660 689 |
| 2024 | 151 807 | 512 539 | 321 526 |
| 2025 | 35 923 | 504 278 | 342 632 |
Doordat de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeurt, wordt de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het bestuurlijk toezicht wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.
Aan NV Arendonkse tennisclub wordt een recht van opstal verleend betrekkelijk het perceel gelegen in Arendonk, ter streke genaamd Biesputten (lot A), kadastraal bekend onder sectie A, nummer 1664AP0000 met een oppervlakte van dertig aren vijfentachtig centiaren (30 a 85 ca).
Het recht van opstal wordt kosteloos gevestigd voor een periode van 50 jaar.
NV Arendonkse tennisclub, met zetel in 2370 Arendonk, De Valken 20, wenst 4 padelvelden te realiseren, evenals de plaatsing van 16 lichtmasten en groenaanleg op een perceel in eigendom van de gemeente.
Bij besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2021 werd een omgevingsvergunning verleend voor volgende stedenbouwkundige handelingen:
Daarnaast moet NV Arendonkse tennisclub eveneens over het zakelijk recht beschikken van het perceel waarop zij de padelvelden wenst te realiseren.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte tot vestiging van een recht van opstal goed tussen de gemeente Arendonk en NV Arendonkse tennisclub, met zetel te 2370 Arendonk, De Valken 20.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de notariële akte.
De kosten verbonden aan de opmaak en het verlijden van de notariële akte zijn ten laste van NV Arendonkse tennisclub.
De voorzitter deelt mee dat het agendapunt thans, gelet op de laatste ontwikkelingen en communicatie in het dossier, zonder voorwerp is. Het agendapunt wordt, met instemming van alle raadsleden, afgevoerd van de agenda.
Fractie Vooruit-Groen stelt voor om een verkenningstraject op te starten richting een mogelijke oprichting van een lokale energiegemeenschap in de tweede helft van 2022. Binnen zo’n energiegemeenschap winnen immers alle deelnemers. Door de tussenpersoon (namelijk de traditionele energieleverancier) weg te knippen, kan de prijs van de stroom binnen de gemeenschap hoger liggen dan de terugleververgoeding (d.w.z. de prijs die iemand met zonnepanelen nu krijgt om zijn niet-verbruikte stroom op het net te zetten), maar lager dan wat een gewone energieleverancier aanrekent. Door aan te sluiten bij een energiegemeenschap krijgt wie verkoopt krijgt dus meer, en betaalt wie koopt minder.
Hiermee wordt een lokalen energiegemeenschappen dan ook een belangrijke bondgenoot in de strijd tegen energiearmoede. Dankzij zonnepanelen op het gemeentelijk patrimonium en dankzij het bundelen van de krachten met geïnteresseerde prosumenten in de gemeente kan de lokale energiegemeenschap immers goedkope stroom leveren aan kwetsbare gezinnen in de buurt.
Ook de gemeente Arendonk heeft een aanzienlijk aantal inwoners die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Indicatoren geven aan dat gemeente kampt met ar-moede-gerelateerde problemen.
Volgens de meest recente gegevens) zijn er in Arendonk 10 gezinnen met een budgetmeter elektriciteit, 8 gezinnen met een budgetmeter gas en 42 gezinnen met beiden., staan er 209 gezinnen op een wachtlijst voor een sociale woning, zijn er 55 langdurig werklozen en zijn er 17 mensen met een leefloon.
De kansarmoede-index van Kind en Gezin stond in 2020 op 11,7%. Kansarmoede is een toestand waarbij mensen beknot worden in hun kansen om voldoende deel te hebben aan maatschappelijk hooggewaardeerde goederen, zoals onderwijs, arbeid, huisvesting.
Bij een burgerbevraging uitgevoerd in 2020 door ABB ten behoeve van de gemeentemonitor gaven 10% van de inwoners van onze gemeente aan moeilijk rond te komen met het maandelijks beschikbare inkomen. Voor 3% van de inwoners blijkt het zelfs erg moeilijk om rond te komen met het maandelijks beschikbare inkomen.
Het aandeel van de energiekosten in het gezinsbudget is groter bij gezinnen met een lager inkomen. Hoge energiefacturen brengen voor de meest kwetsbare mensen dan ook meer risico met zich om in de problemen te geraken, terwijl omgekeerd een verergering van de financiële situatie van het gezin al snel ook het basisrecht op energie in het gedrang kan brengen.
De strijd tegen energiearmoede, zeker in perioden van sterk stijgende energieprijzen zoals we die kennen, moet dan ook een essentieel onderdeel zijn in de algemene strijd tegen armoede.
Maar naast de voordelen voor gemeentebestuur is er ook een maatschappelijk voordeel. Aangezien de opgewekte stroom ook lokaal weer wordt verbruikt binnen de energiegemeenschap, wordt het lokale distributienet ontlast en wordt het hoog- en middenspanningsnet niet gebruikt. Tot slot zijn er niet enkel de financiële voordelen en de maatschappelijke meerwaarde, ook ons klimaat wint bij deze collectieve modellen en de mogelijks bijkomende geïnstalleerde zonnepanelen.
Vooraleer een lokale energiegemeenschappen het levenslicht kan zien is een verkenningstraject noodzakelijk met het oog op een regelgevend kader en een stabiel financieel model van de op te richten energiegemeenschap. Daarnaast is ook een digitale meter noodzakelijk voor alle deelnemers aan een energiegemeenschap, met of zonder zonnepanelen. In aanloop naar de oprichting van een energiegemeenschap is daarom ook een communicatiecampagne noodzakelijk om het draagvlak de digitale meter te vergroten.
Fractie Vooruit-Groen stelt voor om een verkenningstraject op te starten richting een mogelijke oprichting van een lokale energiegemeenschap in de tweede helft van 2022.
Vanaf juli 2022 kan iedereen die stroom produceert zelf groenestroomleverancier worden. Eigenaars van een installatie die elektriciteit produceert op basis van hernieuwbare energie kunnen vanaf juli 2022 hun groene stroom doorverkopen aan andere personen of entiteiten. Dit kan een buur, vriend, familie of onderneming zijn. Deze vorm van rechtstreekse verkoop wordt ook peer-to-peer verkoop genoemd.
De productie van hernieuwbare energie op het gemeentelijk patrimonium is op dit moment nog erg beperkt. Het gemeentebestuur kan potentieel nog een aanzienlijke capaciteit aan groene energie produceren. De energie die op die manier opgewekt wordt, kan aangewend worden voor eigen verbruik in het patrimonium van gemeentebestuur, OCMW en AGB, maar kan ook worden doorverkocht aan de inwoners. Een investering in bijkomende productiecapaciteit aan hernieuwbare energie op het gemeentelijk patrimonium zal leiden tot een verlaagde energiefactuur.
Door deze vorm van energiedelen die eerder dit jaar wettelijk geregeld werd door de Vlaamse regering, kan vanaf januari 2023 overtollige geproduceerde energie gedeeld of doorverkocht worden binnen zogenaamde ‘energiegemeenschappen’. Dergelijke gemeenschappen brengen kopers en producenten bij elkaar en stellen hen in staat om lokaal opgewekte energie tussen gebouwen uit te wisselen. De energiegemeenschap is een manier om collectieve energieactiviteiten te organiseren via een open en democratisch systeem. Op deze manier krijgen alle burgers toegang tot groene energie. Ook gebruikers die om praktische of financiële redenen zelf geen energie kunnen produceren, kunnen die gedeelde energie afnemen.
De uitrol van de digitale meter wordt door heel wat eigenaars van zonnepanelen op scepsis onthaald. Het wegvallen van het systeem van de terugdraaiende meter resulteert bij hun huidige energieleverancier immers in een verlies van waarde voor de door hen geproduceerde stroom. Traditionele energieproducenten betalen voor de ontvangen stroom immers slecht een fractie van wat ze aanrekenen voor de stroom die ze op andere momenten aan de prosumenten leveren. Binnen een lokale energiegemeenschap biedt de digitale meter echter tal van voordelen. Producen-ten krijgen zo immers meer controle over het eigen verbruik en de mogelijkheid om stroom te delen met mensen uit de buurt.
Na bespreking van de opportuniteiten die energiegemeenschappen vanaf 1 januari 2023 zullen bieden voor onze gemeente toont de Arendonkse gemeenteraad bijzondere interesse voor het systeem van energiegemeenschappen. De gemeenteraad wil onderzoeken in hoeverre de oprichting van zo’n lokale energiegemeenschap van gemeentebestuur, lokale ondernemingen en burgers in onze gemeente haalbaar is.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen om te onderzoeken wat de voordelen, risico’s en randvoorwaarden zouden zijn voor de oprichtingen van een energiegemeenschap in onze gemeente, en onderzoek te doen naar de interesse van lokale ondernemingen, producenten en consumenten voor deelname aan zo’n lokale energiegemeenschap.
De gemeenteraad gelast de voorzitter om een eerste bespreking van de bevindingen van deze studie te agenderen op de gemeenteraad van april 2022.
Het beleidscontract met het centrum voor leerlingenbegeleiding (vCLB-Kempen) werd niet opgezegd. Met ingang van 1 september 2021 moeten samenwerkingsafspraken gemaakt worden met een centrum voor leerlingenbegeleiding.
De gemeenteraad heeft gekozen om samenwerkingsafspraken te maken met het centrum voor leerlingenbegeleiding (vCLB-Kempen).
Het overleg tussen de directies van de school en van het centrum voor leerlingenbegeleiding heeft geleid tot samenwerkingsafspraken.
Het overleg met de schoolraad over deze samenwerkingsafspraken is gebeurd op 23 september 2021, met een gunstig advies.
De gemeenteraad heeft gekozen om samenwerkingsafspraken te maken met ondersteuningsnetwerk NOA Antwerpen.
Het overleg tussen de directie van de school en coördinatoren van ondersteuningsnetwerk NOA Antwerpen heeft geleid tot samenwerkingsafspraken.
Het overleg met de schoolraad over deze samenwerkingsafspraken is gebeurd op 23 september 2021, met een gunstig advies.
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen die behoren tot het gesubsidieerd gewoon en buitengewoon basisonderwijs, het voltijds gewoon secundair onderwijs, buitengewoon secundair onderwijs en deeltijds beroepssecundair onderwijs én op de leertijd samenwerkingsafspraken maken om erkend te worden of te blijven.
De school is de eerste actor binnen de leerlingenbegeleiding en zal dan ook de schoolinterne leerlingenbegeleiding op zich moeten nemen.
De school werkt hiervoor een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding uit, dat een invulling en uitwerking in alle fasen van het zorgcontinuüm per begeleidingsdomein omvat.
De school is de eindverantwoordelijke van het beleid op leerlingenbegeleiding voor iedere fase van het zorgcontinuüm. Zij wordt voor de uitvoering van haar taken ondersteund door schoolexterne instanties.
De school moet samenwerken met een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) en moet het initiatief nemen tot het maken van samenwerkingsafspraken met een centrum.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsafspraken goed tussen de gemeentelijke basisschool Sint-Jan en vCLB Kempen en het ondersteuningsnetwerk NOA regio Mol.
Op vraag van de minister van Onderwijs deelde AGODI per mail mee dat van de termijn uitzonderlijk kan worden afgeweken zowel voor de besteding van het lestijdenpakket als ook voor het vastleggen van de overdrachten en dat zowel voor de uren uit het berekend pakket van juni als voor de CAO-uren. Het schoolbestuur en de directie van de academie stellen voor het lestijdenpakket voor het schooljaar 2021-2022 aan te wenden als volgt. Ter zitting van het ABOC van 08.11.2021 werd een protocol van akkoord gesloten.
Op 29 juni 2021 ontving de academie een brief van AGODI, Agentschap voor onderwijsdiensten van de Vlaamse overheid afdeling deeltijds kunstonderwijs, inzake de berekening van de omkadering voor het schooljaar 2021-2022. Op 20 oktober 2021 ontving de academie aanvullende lestijden Aanvangsbegeleiding, Ondersteuning kerntaak en Samen school maten ten gevolge van CAO XII. De gemeenteraad bepaalt, na vakbondsoverleg, hoeveel lestijden van het totaal toegekende lestijdenpakket worden aangewend en hoe het toegekende lestijdenpakket wordt verdeeld over de verschillende vakken van de opleidingen en over de verschillende vestigingsplaatsen.
Het lestijdenpakket voor Academie Arendonk wordt in de hoofdvestigingsplaats te Arendonk, tenzij anders vermeld, voor het schooljaar 2021-2022 als volgt aangewend: