De mogelijkheid tot overdracht van personeel (statutair en contractueel) staat ingeschreven in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van de gemeente Arendonk (zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 8 november 2021), alsook in deze van het AGB Arendonk dewelke thans integraal de lokale rechtspositieregeling uitmaakt van het personeel van het AGB Arendonk (cfr. artikel 14, §4 van de beheersovereenkomst AGB), meer bepaald in Titel IX – Overdracht personeel.
Er werd een ontwerp van overnameovereenkomst tussen de gemeente Arendonk en het AGB Arendonk opgesteld, dewelke aan de gemeenteraad ter goedkeuring wordt voorgelegd, teneinde de modaliteiten van de overdracht van de contractuele personeelsleden te reguleren.
Het dient benadrukt te worden dat de personeelsleden van het AGB Arendonk louter juridisch worden overgedragen naar de gemeente Arendonk, zodoende worden er geen wijzigingen aangebracht aan de functiebeschrijvingen van de personeelsleden, in het bijzonder blijven zij hun taken die ze ten behoeve van het AGB Arendonk uitoefenen.
Er werd een ontwerp van addendum aan de arbeidsovereenkomst opgesteld, dewelke een overeenkomst betreft tussen de gemeente Arendonk en elk individueel personeelslid dat wordt overgedragen.
Op 21 oktober 2021 werd de overdracht van het personeel van het AGB Arendonk door de gemeente Arendonk op het Bijzonder Onderhandelingscomité gebracht, alsook werd het addendum aan de arbeidsovereenkomst voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties. Deze onderhandelingen resulteerde in een protocol van akkoord van 21 oktober 2021.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
De overdracht van het personeel van het AGB Arendonk naar de gemeente Arendonk zal pas uitvoerbaar zijn op het ogenblik dat de overnameovereenkomst door zowel het AGB Arendonk als de gemeente Arendonk is ondertekend.
Het AGB Arendonk werd opgericht op 16 december 2013 en betreft een autonoom gemeentebedrijf dewelke beleidsvoorbereidende en beleidsuitvoerende taken vervult. Het AGB heeft als doel de exploitatie van infrastructuren bestemd voor onderwijs, culturele, sportieve of toeristische activiteiten of voor ontspanning.
Vermits AGB Arendonk de exploitatie van de sportinfrastructuur heeft overgenomen van een gemeentelijke VZW, diende het AGB Arendonk bij de oprichting deze personeelsleden over te nemen overeenkomstig de geldende regelgeving. Daarnaast kan het AGB Arendonk, overeenkomstig artikel 14 van de beheersovereenkomst tussen de gemeente Arendonk en het AGB Arendonk, zoals laatst gewijzigd op 18 november 2019, eigen personeel (zowel contractueel als statutair) aanwerven.
Zowel AGB Arendonk als de gemeente Arendonk zijn vragende partij om de eigen personeelsleden van het AGB Arendonk over te dragen naar de gemeente Arendonk. Sinds de integratie van OCMW en gemeente is er een eengemaakte personeelsdienst, waardoor ook de personeelsadministratie en beleid van het AGB best ook wordt uitgevoerd door de eengemaakte personeelsdienst. Daarnaast blijkt dat, overeenkomstig artikel 185, §3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf van die gemeente elkaar personeel kan overdragen, met behoud van andersluidende wettelijke of decretale bepalingen. Dit moet ook nader bepaald zijn in de rechtspositieregeling van hun personeel.
De gemeenteraad neemt kennis van het protocol van akkoord van 21 oktober 2021 onderhandeld door het Bijzonder Onderhandelingscomité en de waarborgen voor het personeel die hierin zijn opgenomen.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst goed aangaande de overdracht van het personeel van het AGB Arendonk naar de gemeente Arendonk, inclusief bijlagen.
De overdracht van het personeel van het AGB Arendonk naar de gemeente Arendonk zal pas uitvoerbaar zijn op het ogenblik dat de overnameovereenkomst door zowel het AGB Arendonk als de gemeente Arendonk is ondertekend.