Artikel 11 lid 1 van de huidige samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten die zijn toegetreden tot het Bureau GAS bepaalt dat de (eventuele) meerkost bovenop de subsidie van € 53 600 wordt verdeeld onder alle deelnemende gemeenten en dit op basis van het bevolkingsaantal (gegevens Statbel per 1 januari van ieder jaar).
Om ervoor te zorgen dat er voor iedere deelnemende gemeente een evenwichtige kostenafrekening kan worden gemaakt – die een eerlijkere weerspiegeling vormt van de daadwerkelijke tijdsbesteding per dossier – wordt artikel 11 lid 1 als volgt aangepast: “De vernoemde steden en gemeenten verbinden zich ertoe samen de (eventuele) meerkost bovenop de subsidie voor hun rekening te nemen. Deze meerkost wordt proportioneel verdeeld tussen de deelnemende gemeenten en dit op basis van het aantal behandelde bemiddelingsdossiers per gemeente in het betreffende kalenderjaar in verhouding tot het totaal aantal bemiddelingsdossiers.”
Op 28 april 2006 besliste de federale ministerraad om 33 bemiddelaars aan te stellen voor de begeleiding van de bemiddelingsprocedure zoals voorzien in de wetgeving betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Bij besluit van 9 maart 2007 kende de Minister van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansenbeleid voor de eerste maal aan Stad Turnhout een toelage toe voor de aanstelling van een voltijds bemiddelaar en dit voor de periode van één jaar.
Voor het kalenderjaar 2021 wordt vanuit de federale overheid wederom een subsidie, ten bedrage van € 53 600, in het vooruitzicht gesteld. Artikel 4 van deze subsidieovereenkomst bepaalt dat Stad Turnhout partnerships dient aan te gaan met de steden en gemeenten in het arrondissement Turnhout, die van de dienstverlening van de bemiddelingsambtenaar gebruik wensen te maken.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Turnhout en de partnergemeenten betreffende de GAS-bemiddeling, waarin een aanpassing van de kostenafrekening werd opgenomen.