De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet herhaald worden voor elke algemene vergadering.
Er zijn geen redenen om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De gemeente Arendonk is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente Arendonk werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Cipal op 24 juni 2021 met volgende agendapunten:
Er wordt rekening gehouden met de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering en met de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Joke Segers, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
We zijn ook aangesloten bij de aankoopcentrale van IOK, daar hebben we momenteel de mogelijkheid niet om aan te sluiten, het contract loopt daar pas af op 31 december 2022. We kunnen wel onze interesse meegeven zodat we bij het volgende dossier kunnen instappen op 1 januari 2026.
Om aan te kunnen sluiten via de kaderovereenkomst van GSD hebben we het aansluitingsformulier en de bevestiging voor gemeente en AGB aan hen doorgestuurd.
Lokaal bestuur Arendonk is momenteel aangesloten bij de kaderovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering van AG Insurance. Dit contract loopt af op 31 december 2021.
Begin februari hebben wij een brief ontvangen, om ons op de hoogte te stellen dat de Federale Pensioendienst in naam van de GSD een nieuwe offerteaanvraag zou uitschrijven.
Ter informatie: Hierbij vermelden wij dat Gsd-v vanaf nu betrokken is bij de implementatie van het nieuwe akkoord. Tegen 31 maart moest GSD op de hoogte gebracht worden of Arendonk al dan niet aansluit bij de volgende kaderovereenkomst. Het college van burgemeester en schepenen en het directiecomité verleenden hiervoor reeds akkoord, deze besluiten werden aan GSD bezorgd.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen en het directiecomité om als lokaal bestuur Arendonk toe te treden tot de kaderovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering van GSD.
Wanneer een schepen ontslag heeft genomen, beslist de gemeenteraad om het opengevallen schepenmandaat al dan niet in te vullen.
Decreet Lokaal Bestuur artikel 48 en artikel 49
Op 24 april 2021 ontvangt het gemeentebestuur een mail van schepen Joke Segers. Zij wenst omwille van persoonlijke redenen haar mandaat als schepen niet terug op te nemen na het ouderschapsverslof, dat eindigt op 14 mei 2021.
De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van Joke Segers als schepen vanaf 15 mei 2021.
De gemeenteraad beslist om het opengevallen schepenmandaat opnieuw in te vullen.
Er werd geen opvolger aangeduid in de voordrachtsakte.
De fractie van CD&V stelt voor om Rob Blockx voor te dragen als kandidaat-schepen.
De voordrachtakte werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozen gemeenteraadsleden en door een meerderheid van de personen die verkozen werden op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat.
Door deze beslissing wordt Rob Blockx van rechtswege ook lid van het vast bureau en het directiecomité.
Op 24 april 2021 ontvangt het gemeentebestuur een mail van schepen Joke Segers. Zij wenst omwille van persoonlijke redenen haar mandaat als schepen niet terug op te nemen na het ouderschapsverslof, dat eindigt op 14 mei 2021.
De gemeenteraad heeft in de huidige zitting van 10 mei 2021 akte genomen van het ontslag en beslist om het schepenmandaat opnieuw in te vullen.
De gemeenteraad onderzoekt de voordrachtakte van Rob Blockx en stelt unaniem vast dat deze ontvankelijk is.
Rob Blockx wordt verkozen verklaard als schepen vanaf 15 mei 2021.
Door deze beslissing wordt Rob Blockx van rechtswege ook lid van het vast bureau en het directiecomité.
Elk lid van de ILV Noorderkempen Werkt vaardigt één stemgerechtigd vertegenwoordiger af in het beheerscomité.
Op 11 maart 2019 duidde de gemeenteraad schepen Joke Segers aan als vertegenwoordiger in het beheerscomité van ILV Noorderkempen Werkt.
Door het ontslag van Joke Segers als schepen moet een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid worden.
Het college van burgemeester en schepenen draagt volgende kandidaturen voor:
Gemeente Arendonk maakt deel uit van de interlokale vereniging 'ILV Nooderkempen Werkt'. De thema's die aan bod komen binnen de ILV Noorderkempen Werkt zijn de regierol sociale economie, een inclusief lokaal arbeidsmarkt-, werkgelegenheids-, onderwijs- en welzijnsbeleid en daarnaast ook armoedebestrijding en zorg.
De gemeenteraad duidt Rob Blockx, schepen, Wampenberg 15, 2370 Arendonk, aan als vertegenwoordiger in het beheerscomité van ILV Noorderkempen Werkt tot het einde van de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad stelt een afgevaardigde en een plaatsvervangende afgevaardigde aan voor het beheerscomité. Deze afgevaardigden leden moeten lid zijn van het schepencollege.
Op 11 maart 2019 duidde de gemeenteraad schepen Joke Segers aan als effectief lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap 'De Toverkijker'. Rob Blockx werd aangeduid als plaatsvervangend lid.
Door het ontslag van Joke Segers als schepen moet een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid worden.
Het schepencollege draagt volgende kandidaten voor:
De gemeentelijke basisscholen behoren tot de scholengemeenschap 'De Toverkijker'. Het beheerscomité is samengesteld uit vertegenwoordigers van de verschilllende schoolbesturen.
De gemeenteraad duidt Rob Blockx, schepen, Wampenberg 15, 2370 Arendonk, aan als effectief lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap 'De Toverkijker' tot het einde van de legislatuur 2019-2025.
De gemeenteraad duidt Joke Segers, raadslid, Heilaar 48, 2370 Arendonk, aan als plaatsvervangend lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap 'De Toverkijker' tot het einde van de ligislatuur 2019-2025.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de scholengemeenschap 'De Toverkijker', Peperstraat 24, 2470 Retie.
De gemeenteraad stelt twee afgevaardigden en twee plaatsvervangende afgevaardigden aan voor de reaffectatiecommissie. Het is aangewezen dat de afvaardiging zodanig is samengesteld dat zowel het dagelijks bestuur van de gemeente als de directie van de school vertegenwoordigd zijn in de reaffectatiecommissie.
Op 11 maart 2019 duidde de gemeenteraad schepen Joke Segers aan als effectief lid van de reaffectatiecommissie van de scholengemeenschap 'De Toverkijker'.
Door het ontslag van Joke Segers als schepen moet een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid worden.
De gemeentelijke basisscholen behoren tot de scholengemeenschap 'De Toverkijker'. De reaffectatiecommissie is samengesteld uit vertegenwoordigers van de verschilllende schoolbesturen.
De gemeenteraad duidt Rob Blockx, schepen, Wampenberg 15, 2370 Arendonk, aan als effectief lid van de reaffectatiecommissie van de scholengemeenschap 'De Toverkijker' tot het einde van de legislatuur 2019-2025.
De gemeenteraad duidt Joke Segers, raadslid, Heilaar 48, 2370 Arendonk, aan als plaatsvervangend lid van de reaffectatiecommissie van de scholengemeenschap 'De Toverkijker' tot het einde van de legislatuur 2019-2025.
De aanstelling van Jan Van Gorp als effectief lid en Erik De Vocht als plaatsvervangend lid (gemeenteraadsbeslissing 11 mei 2019) blijft behouden.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de scholengemeenschap 'De Toverkijker', Peperstraat 24, 2470 Retie.
De gemeenteraad duidt dus 2 afgevaardigden en 2 plaatsvervangende vertegenwoordigers aan voor het medezeggenschapscollege van de scholengemeenschap 'DeToverkijker'.
Op 11 maart 2019 duidde de gemeenteraad schepen Joke Segers aan als vertegenwoordiger van het schoolbestuur in het medezeggenschapscollege van de scholengemeenschap 'De Toverkijker'.
Door het ontslag van Joke Segers als schepen moet een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid worden.
De gemeentelijke basisscholen behoren tot de scholengemeenschap 'De Toverkijker'. Het medezeggenschapscollege is samengesteld uit 2 afgevaardigden en 2 plaatsvervangende vertegenwoordigers van de verschilllende schoolbesturen.
De gemeenteraad duidt Rob Block, schepen, Wampenberg 15, 2370 Arendonk, aan als vertegenwoordiger van ons schoolbestuur in het medezeggenschapscollege van de scholengemeenschap 'De Toverkijker' tot het einde van de legislatuur 2019-2025.
De gemeenteraad duidt Joke Segers, raadslid, Heilaar 48, 2370 Arendonk, aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van ons schoolbestuur in het medezeggenschapscollege van de scholengemeenschap 'De Toverkijker' tot het einde van de legislatuur 2019-2025.
De aanstelling van Jan Van Gorp als vertegenwoordiger en Erik De Vocht als plaatsvervangend vertegenwoordiger (gemeenteraadsbesluit 11 maart 2019) blijft behouden.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de scholengemeenschap 'De Toverkijker', Peperstraat 24, 2470 Retie.
De gemeenteraad kan zijn goedkeuring geven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.
De agenda van de algemene vergadering van 18 mei 2021 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 18 mei 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontslagname van dhr. Karel Lenaerts uit de gemeenteraad en de raad van bestuur en het voorstel tot vervanging door dhr. Frank Wilrycx als bestuurder van IOK.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2020, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de benoeming van dhr. Frank Wilrycx als bestuurder van IOK.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2020, afgesloten per 31 december 2020, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.
Bovenstaande besluitvorming bepaalt het mandaat van de volmachtdrager, Boudewijn Westhof, van de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 18 mei 2021 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 18 mei 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontslagname van dhr. Karel Lenaerts uit de gemeenteraad en de raad van bestuur en het voorstel tot vervanging door dhr. Frank Wilrycx als bestuurder van IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2020, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.
De gemeenteraad kan zijn goedkeuring geven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de benoeming van dhr. Frank Wilrycx als bestuurder van IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2020, afgesloten per 31 december 2020, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.
Bovenstaande besluitvorming bepaalt het mandaat van de volmachtdrager, Boudewijn Westhof, van de algemene vergadering.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2020. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 18 juni 2021 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Historiek
Brief van Pidpa van 26 april 2021 met agenda en bijlagen:
Besluit van gemeenteraad van 11 maart 2019 betreffende de aanduiding van:
voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
De gemeenraad verleent goedkeuring aan
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2020.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoemingen.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 18 juni 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Arendonk is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454 van het decreet lokaal bestuur:
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het eerste semester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die de jaarrekening vaststelt en kwijting verleent aan de bestuurders en de revisor.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een algemene vergadering op 24 juni 2021. Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 24 juni 2021, die er als volgt uit ziet:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 24 juni 2021 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Daarom stelt fractie Vooruit-Groen voor om de overhandiging van de identiteitskaarten voor nieuwe Belgen voortaan te laten uitvoeren door de burgemeester of een vertegenwoordiger van de burgemeester tijdens een officiële ontvangst. Zulke uitreiking geeft de mogelijkheid om de nieuwe Belgen, die tegelijk ook nieuwe Arendonkenaars zijn, officieel te feliciteren met hun nieuwe nationaliteit en officieel welkom te heten in onze gemeente.
Tom Claessen licht toe.
Kristof Hendrickx antwoordt als volgt: "Arendonk is een heel gastvrije gemeente, àlle nieuwe inwoners ontvangen niet alleen een Arendonkse ‘goodiebag’, maar we organiseren ook een jaarlijkse verwelkoming (wat we na corona zeker terug zullen oppikken) en ook de nieuwe jonge Arendonkenaren krijgen na de geboorte een leuke attentie van de gemeente. Maar we gaan ons niet bezighouden met plechtigheden voor uitreiking van identiteitskaarten. We doen dat ook niet voor bijvoorbeeld de twaalfjarigen of een eerste rijbewijs. We zullen dat dan ook niet doen voor nieuwe Belgen. Dus op deze vraag gaan wij niet in."
Benny Maes: "Ook vanuit onze fractie zullen we dit voorstel niet steunen. We zien niet in waarom we onze burgemeester zouden belasten met deze taak. Hij heeft mooi opgesomd wat we al wel doen en dat lijkt ons ook voldoende."
Joannes Wijnen: "Dit agendapunt lijkt een provocatie om de verschillen tussen N-VA en Vlaams Belang nog wat te verduidelijken. Op facebook blijkt overigens geen draagvlak voor dit voorstel. Het standpunt van het Vlaams Belang in deze is: de nieuwe Belgen worden welkom geheten, genieten mee van de voordelen van onze samenleving, waar ze wellicht ook een lange procedure voor doorlopen hebben en waar ze recht op hebben, wij verwachten van hen dan ook dat zij onze cultuur, tradities en waardes respecteren."
Tom Claessen: "Reden waarom we dit voorstel doen is dat het inderdaad het resultaat is van een lange procedure waar het uitreiken van die identiteitskaart een mooie afsluiter zou kunnen zijn. Anderzijds is het ook een mogelijkheid om het integratieproces nog een kleine versnelling te geven en om in gesprek te gaan met die mensen, hen eventueel nog een duiding te geven. Maar als daar binnen de gemeenteraad geen draagvlak voor is, leggen wij vanuit onze fractie ons daar bij neer, maar we vinden het wel een gemiste kans."
Rob Blockx: "Ook vanuit CD&V Arendonk steunen wij dit punt niet, omdat wij ook het traject voor de nieuwe inwoners mee uitwerken en dat belangrijk vinden. Dat is er voor àlle nieuwe inwoners, los van welke nationaliteit ze voordien hadden."
De Belgische nationaliteit wordt op 3 manieren verkregen: via een automatische toeken-ning als je jonger bent dan 18 jaar, door nationaliteitsverklaring en door naturalisatie. Elke proce-dure vereist specifieke voorwaarden.
Ook al heeft de gemeente geen inbreng in de procedure tot het verwerven van de Belgische na-tionaliteit, toch vervult de dienst burgerlijke stand een belangrijke rol bij het begin en aan het ein-de van de procedure.
De verzoeker dient immers haar/zijn aanvraag in bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar zij/hij haar/zijn hoofdverblijfplaats heeft.
Bij uiteindelijke verwerving van de Belgische nationaliteit staat de dienst burgerlijke stand van de gemeente waar de aanvrager haar/zijn hoofdverblijfplaats heeft ook in voor de uitreiking van de identiteitskaart.
Tussen 2015 en 2019 verwelkomde de gemeente Arendonk jaarlijks gemiddeld 18 nieuwe Belgen.
De uitreiking van de identiteitskaart is voor de nieuwe Belgen vaak een belangrijk moment, de afronding van een lange en intense procedure. Deze nieuwe nationaliteit is voor de personen in kwestie vaak ook de start van een nieuw tijdperk, een belangrijk moment dat meer aandacht ver-dient dan een loutere overhandiging van documenten aan een loket.
De gemeenteraad vraagt de burgemeester of zijn vervanger van rechtswege om als ambtenaar van burgerlijke stand de eerste identiteitskaart voor nieuwe Belgen die via automatische toekenning, door nationaliteitsverklaring of door naturalisatie de Belgische nationaliteit verwierven voortaan persoonlijk uit te reiken.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de opdracht om de beslissing in artikel 1 verder praktisch uit te werken.
De aanvraag voorziet in het bouwen van 1 halfopen en 4 vrijstaande meergezinswoningen met 1 handelsruimte, 105 woongelegenheden en ondergrondse kelder (182 parkeerplaatsen, 327 fietsenstallingen, 105 bergingen), bijhorende omgevingsaanleg en exploitatie bronbemaling en transformator (HS-cabine). De ondergrondse parkeergarage is rechtstreeks toegankelijk voor auto's via een helling bij het binnenrijden van de projectzone vanuit de De Maaskens en via een fietsenlift. Het verdere binnengebied is niet toegankelijk voor auto's, doch enkel voor verhuisbewegingen en hulpdiensten (vanuit De Maaskens en Vrijheid) door een wegenis in grindgazon. Het binnengebied wordt verder ingericht met 3 wadi's met aanliggend gazon, wandelpaden in halfverharding en met groenvoorzieningen waaronder bloemrijke graslanden, prairiebeplanting (vnl. op de parkeerkelder), heesters en hoogstammige bomen.
Het projectgebied heeft een totale oppervlakte van 13 828 m². Binnen het project worden 105 woongelegenheden voorzien, waardoor de woondichtheid 75,93 woningen per hectare bedraagt. De gelijkvloerse ruimte gelegen langs Vrijheid wordt, in toepassing van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake afbakening kernwinkelgebied en detailhandel, voorzien als horeca- of handelsruimte. Door het project wordt een oppervlakte van 8 483 m² overgedragen en toegevoegd aan het openbaar domein, zoals weergegeven als 'park publiek domein op volle grond' (5 947 m²) en 'park publiek domein op kelder' (2 536 m²) op het plan 'park publiek domein op kelder' op het plan 'BA_TOTAAL_I_N_08_rooilijnplannen eigendomsoverdracht gelijkvloers groen'. De aanvrager voegde daarvoor een verklaring van kosteloze grondafstand bij de aanvraag, genoemd 'overdracht parkzone'. Bij deze verklaring is een nota gevoegd met een juridische beschrijving van de wijze waarop de parkzone kan overgedragen worden naar het openbaar domein, onder meer onder de vorm van een mede-eigendom. Deze eigendomsvorm is voor een gemeentebestuur niet wenselijk. De parkzone dient als openbaar domein aan de gemeente te worden overgedragen zijnde de grond met aanhorigheden, doch met uitzondering van de ondergrond waarin de ondergrondse parking gelegen is. De aanvrager behoudt zich aldus, voor zoveel als nodig, het recht voor om onder de parkzone (park publiek domein op kelder), privatieve ondergrondse constructies te (laten) bouwen met het oog op afzonderlijke toebedeling en/of vervreemding ervan.
De omgevingsvergunningsaanvraag voorziet in het gedeeltelijk verleggen van voetweg nr. 94, Begijnenhufke, en de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, meer specifiek onder de vorm van een autovrij binnengebied voor wandelaars en fietsers (enkel toegankelijk voor verhuisbewegingen en hulpdiensten) met bijhorende groenaanleg en zone voor ondergrondse afvalcontainers. Langs de oostelijke perceelsgrens van het projectgebied wordt de voetweg nr. 94 verlegd om de ligging in overeenstemming te brengen met de feitelijke toestand op het terrein. Volgens de atlas der buurtwegen ligt de voetweg tegen de oostelijke perceelsgrens met de aanpalende percelen Vrijheid 89 en Begijnhof 13 tot en met Begijnhof 23. In de feiten ligt tussen de perceelsgrens en de voetweg nog een bestaande greppel. Deze greppel blijft behouden in het ontwerp en wordt ingeschakeld in het hemelwatersysteem. De bedding van de voetweg verschuift dus slechts minimaal tot naast deze greppel.
Langs de zuidelijke perceelsgrens ligt de voetweg 94 tegen de achterste perceelsgrenzen van de aanpalende percelen Vrijheid 63 tot en met Vrijheid 83. De voetweg wordt enkele meters naar het noorden opgeschoven om deze achterkantsituaties te kunnen afwerken met een groenzone. Daarbij wordt er in het omgevingsontwerp voor gezorgd dat de bestaande tuinpoortjes en een private erfdienstbaarheid bruikbaar blijven.
Bij aanvang van het project werd tussen de aanvrager en het gemeentebestuur overeengekomen om een sociale last aan het project te verbinden van 15% van het aantal woongelegenheden of in dit geval 16 woongelegenheden. Ultrium development bvba koos ervoor deze sociale last niet in natura te realiseren, maar koos voor de storting aan de gemeente van een bijdrage. Het bedrag van deze bijdrage is gebaseerd op het huidig forfaitair maximum bedrag dat de sociale huisvestingsmaatschappijen in Arendonk betalen voor het grondaandeel per woning bij de aankoop van gronden bestemd voor sociale woningbouw. Dit vermenigvuldigd met het aantal sociale woongelegenheden waarvoor de last niet in natura wordt uitgevoerd. Dat geeft i.c. 16 x € 25.000 of € 400 000. De bijdrage zal worden ingezet ten bate van het gemeentelijk sociaal of bescheiden woonaanbod. De aanvrager ondertekende hiervoor een éénzijdige verklaring (BA_Maaskens_sociale last).
Daarnaast is de aanvrager vanuit het grond- en pandendecreet verplicht te voorzien in een bescheiden woonaanbod van minstens 20% van het aantal voorziene woongelegenheden. Dat zijn i.c. 12 woongelegenheden. De aanvrager realiseert dit bescheiden woonaanbod in natura door te voorzien in appartementen die voldoen aan het decretaal bepaalde volume van ten hoogste 240 m³ te verhogen met 50 m³ voor appartementen met drie of meer slaapkamers. De volgende appartementen zijn voorzien als bescheiden woonaanbod: B 0.5, D 0.1, D 0.2, D 0.4, B 1.5, D 1.1, D 1.2, D 1.4, E 1.1, E1.2, B 2.3, C 2.3, D 2.1, D 2.2, D 2.4, E 2.1, E2.2, C 3.1, D 3.1, D 3.2, D 3.3 en hebben een bruto oppervlakte van minimum 66,4 m² en maximum 76,68 m².
De GECORO verleende een gunstig advies omtrent de aanvraag op 23 mei 2019.
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 7 bezwaarschriften of opmerkingen ingediend. 2 keer zijn 3 bezwaarschriften inhoudelijk sterk gelijklopend of identiek. De bezwaarschriften handelen onder meer over bouwhoogte, bouwdichtheid, mobiliteit, woontypologie, privacy, waardevermindering, schaduw.
De bezwaarschriften of opmerkingen handelen niet over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, waarvoor de gemeenteraad bevoegd is. De behandeling ervan komt dan ook niet toe aan de gemeenteraad, maar aan het college van burgemeester en schepenen, overeenkomstig artikel 15 §1 van het omgevingsvergunningsdecreet. De gemeenteraad neemt er wel kennis van.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer) en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer zijn van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag met bijgevoegde ontwerpplannen is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer. De voorziene voetpaden hebben een variabele breedte met een minimum van 1,5 meter. Het terrein is over het algemeen tamelijk vlak met hoogtepunten tussen 26,95 en 27,21 meter TAW. Bij de aanleg worden de gebouwen voorzien van een vloerpas van 27,50 meter TAW en wordt het terrein boven de kelder ligt in ophoging geplaatst. Bij de aanvraag zijn 3 lengteprofielen en terreinprofielen gevoegd. Op het plan BA_totaal_I_N_Landschapsstrategie staan ontworpen hoogtematen vermeld waaruit kan afgeleid worden dat hoogteverschillen tot 25 cm worden opgevangen over een lengte van meer dan 10 meter, waardoor de helling tot ca. 1,92 % bedraagt, wat beter is dan de maximale hellingsgraad van 8,3% volgens art. 5, 2° van de verordening voetgangersverkeer.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 3 van het decreet gemeentewegen. De aanvraag draagt immers bij aan de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en herwaardeert en beschermt het fijnmazig netwerk van trage wegen op functioneel en recreatief vlak. Het project voorziet in een autovrij binnengebied (enkel voor verhuisbewegingen en hulpdiensten) dat doorwaadbaar is voor voetgangers en fietsers. Het project behoudt bestaande trage wegen, waarbij wordt aangesloten op de bestaande aansluitingen langs Vrijheid, De Maaskens en Begijnhof en vult deze aan met nieuwe doorsteken.
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 4 van het decreet gemeentewegen. De aanvraag dient het algemeen belang: een nieuwe openbare wegenis wordt aangelegd in functie van de realisatie van 105 woongelegenheden en een handelsruimte en vergroot de oppervlakte aan publieke ruimte in de kern van Arendonk. De aanvraag wijzigt ontsluiting van de aangrenzende percelen niet of verbetert deze door te voorzien in extra voetgangers- en fietsdoorsteken. De aanvraag heeft geen gemeentegrensoverschrijdend perspectief en houdt rekening met de actuele functie van Vrijheid en De Maaskens als gemeentewegen en behoudt deze.
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 6 van het decreet gemeentewegen en is niet strijdig met het gemeentelijke beleidskader. Art. 89 bepaalt dat bestaande beleidskaders uit gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen of mobiliteitsplannen worden geacht te fungeren als gemeentelijk beleidskader gemeentewegen. Volgens het GRS is de aanvraag gelegen in verblijfsgebied. Het GRS duidt De Maaskens aan als lokale weg type 3 (erftoegangsweg) en Vrijheid als lokale weg type 1 met doortochtinrichting (kaart gewenste verkeers- en vervoersstructuur). Het GRS stelt hieromtrent: "In de verblijfsgebieden zijn de omgevingsfuncties wonen, schoolgaan en winkelen dominant aanwezig. Een kwalitatief ingericht openbaar domein moet er de omgevingsfuncties maximaal ondersteunen en de leefbaarheid verhogen." ... "De erftoegangswegen verlenen toegang tot de aanpalende percelen en takken hiërarchisch aan op de gebiedsontsluitingswegen. De hoofdfunctie van de wegen is verblijven." ... "De lokale wegen type 1 verbinden en of verzamelen op lokaal en interlokaal niveau. Ze verbinden de kernen onderling, met kernen van buurgemeenten, met (klein)stedelijke gebieden of met het hogere wegennet. De centrumstraten Vrijheid/De valken (N139) en de Koeistraat (N118) moeten het verkeer filteren en worden ingericht als doortocht met een vlotte doorstroming voor openbaar vervoer. Door de filter moet de verplaatsingstijd tussen herkomst en bestemming voor auto’s en vrachtwagens toenemen en voor openbaar vervoer afnemen. Het doorgaand auto- en vrachtverkeer zal op die manier haar weg zoeken via de lokale omleiding (Bergen/Schutterstraat/Hokken), het fietsen wordt gestimuleerd en het handelscentrum wordt aantrekkelijker." De bepalingen uit het mobiliteitsplan komen hiermee overeen.
Artikel 28, §1 van het decreet gemeentewegen voorziet dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding kan geven tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. Art. 28, §4 bepaalt dat de aanleiding tot waardevermindering of -vermeerdering geen afbreuk aan de mogelijkheid voor vergunningverlenende overheden tot het opleggen van de last tot gratis overdracht van in een vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen en aanhorigheden en van de gronden waarop die worden of zullen worden aangelegd, vermeld in artikel 75, derde lid, van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Onderhavig besluit voorziet in de last tot gratis overdracht van de in de vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen en aanhorigheden en van de gronden waarop die worden of zullen worden aangelegd in toepassing van dit artikel 28, §4 van het decreet gemeentewegen.
De uitrusting van de gemeenteweg
Naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag werden Aquafin, Fluvius, Telenet, Proximus, Pidpa en IOK afvalbeheer om advies gevraagd. Minstens voor Telenet en Proximus is netuitbreiding noodzakelijk. Deze netuitbreiding is ten laste van de aanvrager.
In toepassing van art. 27 van het decreet lokaal bestuur verlaat Gunther Hendrickx de vergadering bij de behandeling van onderhavig dagordepunt.
Op 29 oktober 2020 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door Ulttrium development bvba, Essensteenweg 113 in Brasschaat, voor het bouwen van 1 halfopen en 4 vrijstaande meergezinswoningen met 1 handelsruimte, 105 woongelegenheden en ondergrondse kelder (182 parkeerplaatsen, 327 fietsenstallingen, 105 bergingen), bijhorende omgevingsaanleg en exploitatie bronbemaling en transformator (HS-cabine) op de percelen gelegen Vrijheid 85-87, De Maaskens 4 en het achter gelegen binnengebied in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 2, sectie E, nrs. 139 N, 153 F, 153 G en 638 B.
De aanvraag werd, na aanvulling op 8 en 18 december 2020, volledig en ontvankelijk verklaard door de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 3 februari 2021.
De aanvraag werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 11 februari 2021 tot en met 12 maart 2021. Tijdens het openbaar onderzoek werden van 7 bezwaarschriften of opmerkingen ontvangen.
De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek omtrent voornoemde omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/OP/2020/148 waaruit blijkt dat er 7 bezwaarschriften werden ingediend.
De gemeenteraad keurt de zaak der wegen goed, zoals voorgesteld op de plannen 'BA_TOTAAL_I_N_05_rooilijnplannen eigendomsoverdracht' opgemaakt door D&A architecten en 'BA_totaal_I_N_Landschapsstrategie', opgemaakt door Avant Garden, van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/OP/2020/148, gelegen Vrijheid 85-87, De Maaskens 4 en het achter gelegen binnengebied in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 2, sectie E, nrs. 139 N, 153 F, 153 G en 638 B, voor het bouwen van 1 halfopen en 4 vrijstaande meergezinswoningen met 1 handelsruimte, 105 woongelegenheden en ondergrondse kelder (182 parkeerplaatsen, 327 fietsenstallingen, 105 bergingen), bijhorende omgevingsaanleg en exploitatie bronbemaling en transformator (HS-cabine).
Aan de vergunninghouder wordt een sociale last opgelegd van 15% van het aantal woongelegenheden, i.c. 16 woongelegenheden, dewelke gerealiseerd moet worden door de storting aan de gemeente van een financiële bijdrage van € 400 000. De bijdrage is uiterlijk betaalbaar bij de eerste voorlopige oplevering van, ofwel de omgevingsaanlegwerken ofwel de privatieve bouwwerken. De bijdrage zal worden ingezet ten bate van het gemeentelijk sociaal of bescheiden woonaanbod.
Aan de vergunninghouder wordt wordt ten laste gelegd, de uitvoering op zijn kosten van volgende infrastructuurwerken tot volledige uitrusting van de omgevingsaanleg van de omgevingsvergunningsaanvraag OV/OP/2020/148, zijnde: wegverhardingen (hulpdiensten), wandel- en fietspaden, regen- en afvalwaterriolering en regenwaterinfiltratie of -buffering, groenaanplantingen, openbare verlichting, waterleidings-, gas-, elektriciteits-, t.v.-distributie, ondergrondse afvalcontainers en alle daarbij horende aanhorigheden.
Na aanleg en voorlopige aanvaarding van de opgelegde infrastructuurwerken tot uitrusting van het project dienen de infrastructuur en de private gronden, doch met uitzondering van de ondergrond waarin de ondergrondse parking gelegen is, begrepen in de nieuwe wegzate ter grootte van 8 483 m², aangeduid als 'park publiek domein op volle grond' en 'park publiek domein op kelder' op het plan 'BA_TOTAAL_I_N_08_rooilijnplannen eigendomsoverdracht gelijkvloers groen' van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/OP/2020/148, kosteloos aan de gemeente te worden afgestaan bij authentieke akte.
De infrastructuurwerken tot uitrusting van het project zullen door de zorgen van een ontwerper worden aanbesteed op plan en lastenboek door de gemeenteraad goed te keuren. De aanbesteding is niet vereist voor de aanleg van openbare verlichting, waterleiding-, gas-, elektriciteits-, t.v.-distributie- en telecommunicatienet, indien beroep wordt gedaan op de daartoe bevoegde vergunninghoudende maatschappij of dienst.
De toewijzing van de werken aan de aannemer zal slechts mogelijk zijn na akkoord van het college van burgemeester en schepenen.
De infrastructuurwerken tot uitrusting van het project dienen uitgevoerd te worden onder (mede)toezicht en volgens de aanwijzingen van de gemeente.
De aanvrager moet alle waarborgen die zouden geëist worden door de gemeente of de vergunninghoudende nutsmaatschappijen voor de infrastructuurwerken en voor de aanleg van openbare verlichting, waterleidings-, gas-, elektriciteits-, t.v.-distributie- en telecommunicatienet ten zijne laste te nemen. De waarborg wordt verhoogd met 10% van de aanbestedings- of geraamde bedragen. De waarborg dient gesteld vóór de aanvang van de werken.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen om de genoemde artikels 4 t.e.m. 8 als lasten aan de omgevingsvergunning nr. OV/OP/2020/148 te verbinden.
De activiteiten van Kempens Landschap vzw worden sinds 2 juni 2020 verdergezet onder de (nieuwe) rechtsvorm van een stichting van openbaar nut, opgericht onder de naam "Stichting Kempens Landschap", met ais (nieuw) ondernemingsnummer 0749.895.122.
Stichting Kempens Landschap wenst van deze gelegenheid gebruik te maken om de afspraken met de deelnemende lokale besturen te herbevestigen via de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst. In de samenwerkingsovereenkomst worden de voormalige werkingsprincipes van en tussen de gemeente en Stichting Kempens Landschap hernomen, rekening houdende met de nieuwe rechtsvorm van Stichting Kempens Landschap ais stichting van openbaar nut.
Stichting Kempens Landschap levert in het algemeen belang een wezenlijke bijdrage tot het bewaren en publiek toegankelijk maken van landschappen en erfgoed, en dit door middel van verwerving, opwaardering en advisering.
De gemeente Arendonk neemt deel aan de Kempens Landschap vzw sedert de oprichting ervan op 21 november 1997.
Het gemeentebestuur ontving een brief van de Stichting Kempens Landschap op 21 april 2021 met verzoek om de afspraken met Kempens Landschap te herbevestigen door middel van een samenwerkingsovereenkomst.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst goed tussen De Stichting Kempens Landschap en het gemeentebestuur van Arendonk.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
De Sportregio Noorderkempen ILV wil inzetten op sportinfrastructuur en sportieve ruimte. In hun meerjarenplan is er opgenomen dat ze een regionaal masterplan voor bovenlokale sportinfrastructuur zullen opmaken. Ter uitvoering van het goedgekeurde meerjarenplan Sportregio Noorderkempen ILV (goedkeuring tijdens de gemeenteraad van 9 december 2020) wordt er deze opdracht geplaatst. Deze opdracht wordt dan ook vanuit de 12 gemeenten geïnitieerd en uitgevoerd. Turnhout neemt het voortouw om deze ‘occasionele gezamenlijke opdracht’ te publiceren en toe kennen – mits goedkeuring van de 12 gemeenten. Deze samenwerking wordt geconcretiseerd in een extra samenwerkingsovereenkomst die wordt toegevoegd aan de overeenkomst Sportregio Noorderkempen ILV.
In het kader van de opdracht 'Opmaak bovenlokaal masterplan sportinfrastructuur Sportregio Noorderkempen ILV' wordt na advies van IOK gewerkt met een occasioneel gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Stad Turnhout de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Vosselaar, Gemeente Oud-Turnhout, Gemeente Beerse, Gemeente Arendonk, Gemeente Baarle-Hertog, Stad Hoogstraten, Gemeente Lille, Gemeente Malle, Gemeente Ravels, Gemeente Rijkevorsel en Gemeente Merksplas bij de gunning van de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging. Voor de opmaak van het bovenlokaal masterplan sportinfrastructuur Sportregio Noorderkempen ILV werd een afzonderlijke samenwerkingsovereenkomst opgemaakt door de 12 deelnemende gemeenten.
De gemeenteraad gaat akkoord met de extra samenwerkingsovereenkomst tussen de 12 deelnemende gemeenten van de Sportregio Noorderkempen ILV opgemaakt voor de realisatie van een masterplan bovenlokale sportinfrastructuur.