Terug
Gepubliceerd op 16/12/2021

Notulen  OCMW Raad

ma 13/12/2021 - 20:30 De Garve

Samenstelling

Aanwezig

Alek Dom, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kris Wouters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Leny Noboa, raadslid

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2021_RMW_00053 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn 8 november 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2021_RMW_00053 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn 8 november 2021 - Goedkeuring

2021_RMW_00053 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn 8 november 2021 - Goedkeuring
2.

2021_RMW_00054 - Dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Alek Dom, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kris Wouters, algemeen directeur
Verontschuldigd
Leny Noboa, raadslid
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00054 - Dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring
Aanwezig
Alek Dom, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Rob Blockx, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Joke Segers, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kris Wouters
Stemmen voor 22
Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom, Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_RMW_00054 - Dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

2021_RMW_00054 - Dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De raad voor maatschappelijk welzijn kan haar bevoegdheid inzake het begrip dagelijks personeelsbeheer, de rechtspositieregeling, het organogram en de personeelsformatie delegeren aan het vast bureau. We behouden deze bevoegdheden echter aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en het OCMW. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en het OCMW en is bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden.

Behoudens de gevallen waarin dat door of krachtens wet of decreet aan de raad voor maatschappelijk welzijn is opgedragen, is het vast bureau bevoegd voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel. Het vast bureau kan die bevoegdheid verder delegeren aan de algemeen directeur en de algemeen directeur kan dat verder delegeren aan andere personeelsleden. Voor de gemeente is de aanstellingsbevoegdheid voor tijdelijke arbeidsovereenkomsten in dringende vervangingen reeds gedelegeerd van het college van burgemeester en schepenen naar de algemeen directeur (besluit college van burgemeester en schepenen van 13 september 2018). Ook voor het OCMW zal dat geregeld worden in een delegatiebesluit van het vast bureau.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd
  • Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 (gemeentepersoneel) en van 12 november 2010 (OCMW-personeel), zoals gewijzigd
Aanleiding en context

Volgens het gemeente- en OCMW-decreet was het de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad resp. raad voor maatschappelijk welzijn om vast te stellen wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer verstaan moet worden. Voor gemeente Arendonk is dat bepaald in het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2017 betreffende dagelijks bestuur en visum financieel beheerder. Voor OCMW Arendonk is dat bepaald in het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2009 tot bepaling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2009 betreffende dagelijks bestuur.

Met de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur en de politieke en ambtelijke integratie gemeente-OCMW dringt een herziening zich op. Het is aangewezen om de werking gelijk te trekken tussen gemeente en OCMW.

Besluit

De ocmw raad beslist:

Artikel 1

De hierna volgende vormen van indiviueel en collectief personeelsbeheer worden beschouwd als dagelijks personeelsbeheer:

  1. Personeelsbeheer en wedden
    • Goedkeuring individuele verlof- en dienstregelingen
    • Vastleggen van de vakantieperiodes
    • Goedkeuring van deeltijdse prestaties, zoals loopbaanonderbreking en andere tijdelijke loopbaanmaatregelen, opgenomen in RPR
    • Goedkeuren van de dienstvrijstellingen, opgenomen in RPR
    • Werkorganisatie, de regeling van diensturen en -prestaties
    • De regelingen m.b.t. tijdsregistratie
    • De individuele weddevaststelling
    • Toekenning van het aantal jaren relevante beroepservaring in privé en als zelfstandige
    • Eedafleggingen
    • Bijkomende taakopdrachten aan het personeel
    • Uitlenen van personeel aan een gebruiker zonder overdracht van het werkgeversgezag
  2. Vorming en evaluatie
    • Goedkeuring van vormingsaanvragen
    • Toestemming dienstreizen
    • Aanduiding evaluatoren
    • Interne organisatie van de evaluatieprocedure
    • Individuele opvolging van de evaluatie
  3. Selectie en organisatie
    • Vaststelling en aanpassing van de functiebeschrijvingen
  4. Regelingen die rechtstreeks voortvloeien uit de toepassing van de RPR

Artikel 2

Dit besluit vervangt het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2009 tot bepaling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2009 betreffende dagelijks bestuur.

3.

2021_RMW_00055 - Cipal - Algemene vergadering 16 december 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Alek Dom, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kris Wouters, algemeen directeur
Verontschuldigd
Leny Noboa, raadslid
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00055 - Cipal - Algemene vergadering 16 december 2021 - Goedkeuring
Aanwezig
Alek Dom, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Rob Blockx, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Joke Segers, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kris Wouters
Stemmen voor 22
Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom, Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_RMW_00055 - Cipal - Algemene vergadering 16 december 2021 - Goedkeuring

2021_RMW_00055 - Cipal - Algemene vergadering 16 december 2021 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet herhaald worden voor elke algemene vergadering.

Er zijn geen redenen om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking
  • De statuten van Cipal
  • Gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019 over de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal
Aanleiding en context

Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende organisatie Cipal.

Het OCMW werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 met volgende agendapunten:

  1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2022
  3. Toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter raad van bestuur
  4. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Er wordt rekening gehouden met de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering en de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.

Besluit

De ocmw raad beslist:

Artikel 1

Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 goedgekeurd.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

4.

2021_RMW_00056 - Derde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 OCMW Arendonk - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Alek Dom, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kris Wouters, algemeen directeur
Verontschuldigd
Leny Noboa, raadslid
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00056 - Derde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 OCMW Arendonk - Vaststelling
Aanwezig
Alek Dom, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Rob Blockx, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Joke Segers, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kris Wouters
Stemmen voor 22
Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom, Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_RMW_00056 - Derde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 OCMW Arendonk - Vaststelling

2021_RMW_00056 - Derde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 OCMW Arendonk - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

De vaststelling van de derde aanpassing van het meerjarenplan volgens de principes van de BBC 2020 is noodzakelijk om over de nodige budgetten te kunnen beschikken tijdens de periode 2020-2025 enerzijds en om een ambitieus strategisch plan te kunnen uitvoeren anderzijds.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
  • Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningstelsels en digitale rapportering van de BBC
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscylus
  • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
  • Het gunstig advies verleend door het managementteam
  • Het gunstig advies verleend door het vast bureau
  • Het gunstig advies verleend door het college van burgemeester en schepenen
Aanleiding en context

Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat het OCMW Arendonk start met de BBC 2020 regelgeving op 1 januari 2020. Hiervoor werd een nieuw meerjarenplan opgesteld voor de periode 2020 tot en met 2025, opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.

In de loop van 2020 stellen we vast dat sommige budgetten ontoereikend zijn of nieuw moeten aangemaakt worden, waardoor we overgaan tot de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel, waarbij de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport.

Nadat de raden de beleidsrapporten, elk voor hun deel, hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door deze goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

Dit geldt ook voor aanpassingen van het meerjarenplan.

Besluit

De ocmw raad beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn van OCMW Arendonk stelt de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor de aspecten zoals vermeld in de onderliggende beleidsrapporten (strategische nota, financiële nota en toelichting).

Zij stelt deze aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor haar deel van de beleidsrapporten.

Het geïntegreerd aangepast meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW en de gemeente Arendonk bevat volgende cijfers: 

  Budgettair resultaat van het boekjaar Beschikbaar budgettair resultaat Autofinancie-ringsmarge
2020 1.133.129 9.868.017 3.010.731
2021 1.052.167 10.902.999 1.443.936
2022-10.207.262624.552946.227
2023-175.450404.917660.689
2024151.807512.539321.526
202535.923504.278342.632

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 met de beleidsrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voor haar deel vast volgens de opgemaakte rapporten in bijlage.

Artikel 3

Het bestuurlijk toezicht wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.

Artikel 4

De raad voor maatschappelijk welzijn legt de vaststelling van haar deel van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

5.

2021_RMW_00057 - Thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen - stand van zaken - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Alek Dom, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kris Wouters, algemeen directeur
Verontschuldigd
Leny Noboa, raadslid
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur
5.

2021_RMW_00057 - Thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen - stand van zaken - Kennisneming

2021_RMW_00057 - Thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen - stand van zaken - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

In het voorjaar van 2021 voerde Audit Vlaanderen een thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen uit bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk. Op 13 september 2021 nam de raad voor maatschappelijk welzijn kennis van het auditrapport. Het team van Audit Vlaanderen bevestigde een aantal sterke punten. De verbeterpunten waar het lokaal bestuur verder werk van moet maken, zijn opgenomen in 6 aanbevelingen. Het lokaal bestuur maakte een planning voor de realisatie van de aangehaalde aanbevelingen. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt nu een eerste stand van zaken gerapporteerd hierover.

Besluit

De ocmw raad beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van een eerste stand van zaken van het lokaal bestuur wat betreft de realisatie van de aangehaalde aanbevelingen uit de thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen die Audit Vlaanderen in 2021 uitvoerde bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk.

6.

2021_RMW_00058 - Dagelijks bestuur en visum - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Alek Dom, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Michiel Wils, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Kris Wouters, algemeen directeur
Verontschuldigd
Leny Noboa, raadslid
Secretaris
Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00058 - Dagelijks bestuur en visum - Goedkeuring
Aanwezig
Alek Dom, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Rob Blockx, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Joke Segers, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Michiel Wils, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Bianca Verachtert, Kris Wouters
Stemmen voor 20
Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom, Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Mariska Vogels, Michiel Wils, Rudy Panis
Stemmen tegen 2
Bianca Verachtert, Joannes Wijnen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_RMW_00058 - Dagelijks bestuur en visum - Goedkeuring

2021_RMW_00058 - Dagelijks bestuur en visum - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De raad voor maatschappelijk welzijn is in principe bevoegd om de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van een overheidsopdracht vast te stellen (art. 78, tweede lid, 10° decreet lokaal bestuur). 

Deze principiële bevoegdheid kan door de raad voor maatschappelijk welzijn gedelegeerd worden aan het vast bureau indien de overheidsopdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur' (art. 78, tweede lid, 10° a) en art. 84, §3, 5° decreet lokaal bestuur). Het is de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn om te bepalen wat onder het begrip dagelijks bestuur moet worden verstaan (art. 78, tweede lid, 9° decreet lokaal bestuur).

Het vast bureau kan op zijn beurt zijn toegewezen bevoegdheid tot het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten verder delegeren aan de algemeen directeur (art. 85, eerste en tweede lid decreet lokaal bestuur). De algemeen directeur kan de aan hem gedelegeerde bevoegdheden verder toevertrouwen aan andere personeelsleden van het OCMW (art. 85, derde lid decreet lokaal bestuur).

Het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten is in principe de bevoegdheid van het vast bureau (art. 84, §3, 4° decreet lokaal bestuur). Het vast bureau kan deze bevoegdheid delegeren aan de algemeen directeur (art. 85, eerste en tweede lid decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur kan deze verder toevertrouwen aan andere personeelsleden van het OCMW (art. 85, derde lid decreet lokaal bestuur).

De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan. De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt hierover de nadere voorwaarden en de raad voor maatschappelijk welzijn kan bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting (art. 266 en art. 273 decreet lokaal bestuur).

In principe zijn alle voorgenomen financiële verbintenissen van gemeente, OCMW en AGB onderworpen aan een voorafgaand visum door de financieel directeur. Het gaat daarbij niet alleen om overheidsopdrachten, maar ook om aanstellingen van personeel, huurcontracten, aankopen van onroerende goederen ... Het is wenselijk bepaalde categorieën van verrichtingen uit te sluiten van visumverplichting om de goede werking van gemeente, OCMW en AGB niet in het gedrang te brengen. Het is immers organisatorisch niet haalbaar om alle uitgaven te viseren voordat de verbintenis ontstaat.

Volgende categorieën van verrichtingen kunnen niet worden uitgesloten van de visumverplichting (art. 99 Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC):

  1. de aanstelling van statutaire personeelsleden
  2. de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur
  3. de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer
  4. de verbintenisssen waarvan het bedrag hoger is dan 50 000 euro
  5. de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan 25 000 euro
  6. de investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan 10 000 euro

Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen. Bij tewerkstelling artikel 60, paragraaf 7 en bepaalde andere werkgelegenheidsmaatregelen kunnen de aanstellingen van één jaar of meer wel uitgesloten worden van de visumverplichting.

Een goed afgewogen definitie van het begrip dagelijks bestuur en toepassing van het visum op maat van onze organisatie is van enorm belang om de bevoegdheidsregeling en verdere delegaties binnen ons bestuur duidelijk af te lijnen en de administratieve procedures overeenkomstig te kunnen toepassen. Dit om de interne werking te vereenvoudigen en optimaliseren. Algemeen uitgangspunt binnen het lokaal bestuur is om zo veel mogelijk de werking gelijk te trekken voor gemeente, OCMW én AGB. Als gevolg van wijzigingen in de regelgeving dringt een herziening zich op. Het is opportuun de grensbedragen voor dagelijks bestuur en visum te laten samenvallen met drempelbedragen uit de wetgeving betreffende de overheidsopdrachten.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd
  • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals gewijzigd
  • Wetgeving overheidsopdrachten, zoals gewijzigd
Aanleiding en context

Volgens het gemeente- en OCMW-decreet was het de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad resp. raad voor maatschappelijk welzijn om vast te stellen wat onder het begrip dagelijks bestuur verstaan moet worden. Voor gemeente Arendonk is dat bepaald in het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2017 betreffende dagelijks bestuur en visum financieel beheerder. Voor OCMW Arendonk is dat bepaald in het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2009 tot bepaling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2009 betreffende dagelijks bestuur.

Met de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur en de politieke en ambtelijke integratie gemeente-OCMW dringt een herziening zich op. Algemeen uitgangspunt binnen het lokaal bestuur is om zo veel mogelijk de werking gelijk te trekken voor gemeente, OCMW én AGB.

In 2020 maakten we al een eerste aanzet om het aankoopproces op een aantal aspecten verder op punt te zetten en te verbeteren. Er werd een eerste algemeen voorstel opgemaakt, uitgaande van de huidige situatie. Dat werd besproken met de verschillende diensten en voorgelegd aan het managementteam. Op 24 december 2020 gaf het college van burgemeester en schepenen goedkeuring over de algemene principes, zodat de aankoopprocedures op die manier verder uitgewerkt kunnen worden. In het voorjaar van 2021 voerde Audit Vlaanderen een thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen uit bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk. Eén van de auditaanbevelingen was de verdere implementatie van de nieuwe richtlijnen omtrent het aankoopproces. Op 2 december 2021 ging het vast bureau akkoord dat de aankoopprocedures die gelden voor de gemeente ook van toepassing zijn voor het OCMW. 

Besluit

De ocmw raad beslist:

Artikel 1

De opdrachten en de uitgaven binnen het exploitatiebudget met een waarde exclusief BTW tot en met het drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42 §1, 1° a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (op datum van dit besluit 139 000 euro excl. BTW, 140 000 euro excl. BTW vanaf 01.01.2022), doch met inbegrip van latere aanpassingen en wijzigingen van dit bedrag na dit besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn, behoren tot het dagelijks bestuur.

Artikel 2

De opdrachten en de uitgaven binnen het investeringsbudget met een waarde exclusief BTW tot en met het drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bepaald in artikel 42 §1, 1° a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (op datum van dit besluit 139 000 euro excl. BTW, 140 000 euro excl. BTW vanaf 01.01.2022), doch met inbegrip van latere aanpassingen en wijzigingen van dit bedrag na dit besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn, behoren tot het dagelijks bestuur.

Artikel 3

Voor verbintenissen van meer dan 1 jaar, die zonder schade jaarlijks opzegbaar zijn, wordt rekening gehouden met het totaal te betalen bedrag excl. BTW op jaarbasis.

Voor verbintenissen van bepaalde duur, die niet zonder schade jaarlijks opzegbaar zijn, wordt rekening gehouden met het totaal te betalen bedrag excl. BTW op basis van de totale duur. Indien deze langer is dan 4 jaar, wordt rekening gehouden met een looptijd van 4 jaar. 

Voor verbintenissen van onbepaalde duur, die niet zonder schade jaarlijks opzegbaar zijn, wordt rekening gehouden met het totaal te betalen bedrag excl. BTW op basis van een looptijd van 4 jaar.

Artikel 4

De raad voor maatschappelijk welzijn delegeert de bevoegdheid om de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van een overheidsopdracht vast te stellen aan het vast bureau voor overheidsopdrachten die passen binnen het begrip dagelijks bestuur.

Artikel 5

De volgende categorieën van verrichtingen worden uitgesloten van de visumverplichting:

  • verrichtingen waarvan het bedrag exclusief BTW niet hoger is dan het drempelbedrag overheidsopdrachten van beperkte waarde, zoals bepaald in artikel 92 Wet overheidsopdrachten (op datum van dit besluit 30 000 euro excl. BTW), doch met inbegrip van latere aanpassingen en wijzigingen van dit bedrag na dit besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn
  • verrichtingen in het kader van verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag exclusief BTW niet hoger is dan het bedrag bepaald in artikel 99, 5° van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (op datum van dit besluit 25 000 euro excl. BTW), doch met inbegrip van latere aanpassingen en wijzigingen van dit bedrag na dit besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn
  • investeringssubsidies waarvan het bedrag niet hoger is dan het bedrag bepaald in artikel 99, 6° van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (op datum van dit besluit 10 000 euro excl. BTW), doch met inbegrip van latere aanpassingen en wijzigingen van dit bedrag na dit besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn
  • aanstellingen van contractuele personeelsleden voor een periode van minder dan één jaar (bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van de visumverplichting)
  • aanstellingen van één jaar of meer in geval van een tewerkstelling met toepassing van artikel 60, paragraaf 7, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
  • aanstellingen van één jaar of meer in geval van een tewerkstelling ter uitvoering van andere werkgelegenheidsmaatregelen van hogere overheden dan de werkgelegenheidsmaatregelen, vermeld in vorig punt, voor maximaal vier jaar, in het kader van de opdracht van het OCMW, vermeld in hoofdstuk IV, afdeling 1, van de voormelde wet, of in het kader van de opdracht van het OCMW, vermeld in artikel 8, 9 of 13, van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie

Artikel 6

Dit besluit vervangt het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2009 tot bepaling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2009 betreffende dagelijks bestuur.

7.

2021_RMW_00059 - Varia

Behandeld
7.

2021_RMW_00059 - Varia

2021_RMW_00059 - Varia