De Arendonkse gemeenteraad besloot in de zitting van 24 juni 2019 tot de oprichting van een mobiliteitsraad. Tot deze oprichting werd besloten omdat het intern mobiliteitsoverleg en het college van burgemeester en schepenen het aangewezen vonden om het verkeer- en mobiliteitsbeleid in onze gemeente af te toetsen via een vastgesteld participatietraject.
De doelstelling van de adviesraad is om advies uit te brengen over suggesties en voorstellen die verband houden met de verkeerssituatie in Arendonk. Uitgangspunt was om twee of drie keer per jaar samenkomen en advies uit te brengen over belangrijke mobiliteitsdossiers: parkeren, snelheidszones, schoolomgevingen, mobiliteitsplan, verkeersmaatregelen ten behoeve van zachte weggebruiker, zwaar vracht- en landbouwverkeer …
Tot op heden kwam de mobiliteitsraad nog maar twee keer samen. Een eerste keer op 31 oktober 2019 en het laatste overleg was een digitale vergadering op 9 december 2021.
Op het vlak van snelheidszones beweegt er heel wat in onze gemeente. Vanuit verschillende organisaties werden voorstellen geformuleerd om de maximumsnelheid in delen van onze dorpskern te verlagen. Zowel politieke partijen als middenveldorganisaties formuleerden voorstellen om de zone 30 uit te breiden. Daarnaast kwamen er ook voorstellen binnen om woonstraten in te richten als woonerf.
Fractie Vooruit-Groen ziet de tijd rijp om de verschillende voorstellen te onderwerpen aan een participatie-traject om zo
Fractie Vooruit-Groen stelt daarom voor om de mobiliteitsraad binnen de vier weken samen te roepen om de bespreking van de verschillende voorstellen voor uitbreiding van zone 30 en inrichting van woonerven terug op te starten en de mobiliteitsraad uit te nodigen om een advies te formuleren tegen 15 juni 2022.
Dit advies kan dan de basis vormen voor een beslissing binnen het college van burgemeester en schepenen over het al dan niet invoeren van bijkomende zone 30, bijkomende woonerven of de invoering van bijkomende snelheidsbeperkingen in onze gemeente.
Gunther Hendrickx licht toe.
Luc Bouwen stelt dat het punt reeds werd besproken in de varia van de vorige gemeenteraadszitting. Hij vindt het vervelend dat de vraag opnieuw wordt gesteld.
Hij pleit ervoor om het participatietraject zoals oorspronkelijk opgevat te handhaven met een lijst van deelnemers die zullen uitgenodigd worden.
Het initiatief tot het samenroepen en het agenderen kan uitgaan van de bevoegde schepen en de betrokken ambtenaar, maar ook de leden van de mobiliteitsraad kunnen in dit verband initiatief nemen. Er is geen huishoudelijk reglement. Er werd ook geen voorzitter aangeduid.
Op 9 juni 2022 zal een mobiliteitsraad georganiseerd worden. De focus zal dan liggen op het agendapunt ‘zone 30’. De organisatie van een mobiliteitsraad binnen vier weken is te vroeg.
Gunther Hendrickx stelt dat er voorbeelden zijn van huishoudelijke reglementen van andere adviesraden. Met een voorzitter zou de mobiliteitsraad een formeler karakter kunnen krijgen.
Benny Maes stelt dat zijn fractie het voorstel en de argumentatie van de fractie Vooruit - Groen steunt. De mobiliteitsraad dient geheractiveerd te worden.
Zijn fractie onthoudt zich wat agendapunt 14 betreft.
Joan Wijnen stelt dat zijn fractie akkoord gaat met de nieuwe richtdatum.
Tom Claessen informeert of de leden van de mobiliteitsraad effectief initiatiefrecht hebben.
Luc Bouwen antwoordt dat we ervoor gekozen hebben om de mobiliteitsraad informeel te organiseren en niet op een rigide wijze. Agendapunten kunnen door de leden binnengebracht worden bij de mobiliteitsambtenaar.
De gemeenteraad onderstreept het belang van de veiligheid van fietsers en voetgangers en herbevestigt het voornemen om het verkeer- en mobiliteitsbeleid in onze gemeente af te toetsen via een vastgesteld participatietraject.
De gemeenteraad neemt kennis van de verschillende voorstellen die de voorbije maanden door verschillende partijen geformuleerd werden over de invoering van zone 30 en woonerven in onze gemeente.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de gemeentelijke mobiliteitsraad binnen de vier weken samen te roepen en hen uit te nodigen een advies te formuleren rond het behoud of de aanpassing van de huidige snelheidszones en de installatie van bijkomende snelheidszones of woonerven in onze gemeente tegen uiterlijk 15 juni 2022.
De gemeenteraad geeft de voorzitter de opdracht om een bespreking van de stand van zaken aangaande hogervermelde besluiten te agenderen op de vergadering van juni 2022.