De Arendonkse gemeenteraad besloot in de zitting van 24 juni 2019 tot de oprichting van een mobiliteitsraad. Tot deze oprichting werd besloten omdat het intern mobiliteitsoverleg en het college van burgemeester en schepenen het aangewezen vonden om het verkeer- en mobiliteitsbeleid in onze gemeente af te toetsen via een vastgesteld participatietraject.
De doelstelling van de adviesraad is om advies uit te brengen over suggesties en voorstellen die verband houden met de verkeerssituatie in Arendonk. Uitgangspunt was om twee of drie keer per jaar samenkomen en advies uit te brengen over belangrijke mobiliteitsdossiers: parkeren, snelheidszones, schoolomgevingen, mobiliteitsplan, verkeersmaatregelen ten behoeve van zachte weggebruiker, zwaar vracht- en landbouwverkeer …
Volgens het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 wordt de mobiliteitsraad als volgt samengesteld:
Tot op heden kwam de mobiliteitsraad nog maar twee keer samen op initiatief van de gemeentelijke mobiliteitsambtenaar. Een eerste keer op 31 oktober 2019 en het laatste overleg was een digitale vergadering op 9 december 2021.
Fractie Vooruit-Groen is van mening dat de installatie van een voorzitter voor de gemeentelijke mobiliteitsraad de werking en de onafhankelijkheid van de raad zou ten goede komen.
Fractie Vooruit-Groen stelt voor om de gemeentelijke mobiliteitsraad uit te nodigen om een voorzitter te verkiezen onder de leden. Die voorzitter zou de vergaderfrequentie kunnen bewaken, op eigen initiatief de raad kunnen samenroepen, en proactief gespreksthema’s kunnen agenderen met het oog op het voorbereiden van adviezen aan het gemeentebestuur.
Gunther Hendrickx licht toe.
Luc Bouwen stelt dat het punt reeds werd besproken in de varia van de vorige gemeenteraadszitting. Hij vindt het vervelend dat de vraag opnieuw wordt gesteld.
Hij pleit ervoor om het participatietraject zoals oorspronkelijk opgevat te handhaven met een lijst van deelnemers die zullen uitgenodigd worden.
Het initiatief tot het samenroepen en het agenderen kan uitgaan van de bevoegde schepen en de betrokken ambtenaar, maar ook de leden van de mobiliteitsraad kunnen in dit verband initiatief nemen. Er is geen huishoudelijk reglement. Er werd ook geen voorzitter aangeduid.
Op 9 juni 2022 zal een mobiliteitsraad georganiseerd worden. De focus zal dan liggen op het agendapunt ‘zone 30’. De organisatie van een mobiliteitsraad binnen vier weken is te vroeg.
Gunther Hendrickx stelt dat er voorbeelden zijn van huishoudelijke reglementen van andere adviesraden. Met een voorzitter zou de mobiliteitsraad een formeler karakter kunnen krijgen.
Benny Maes stelt dat zijn fractie het voorstel en de argumentatie van de fractie Vooruit - Groen steunt. De mobiliteitsraad dient geheractiveerd te worden.
Zijn fractie onthoudt zich voor onderhavig agendapunt.
Joan Wijnen stelt dat zijn fractie akkoord gaat met de nieuwe richtdatum.
Tom Claessen informeert of de leden van de mobiliteitsraad effectief initiatiefrecht hebben.
Luc Bouwen antwoordt dat we ervoor gekozen hebben om de mobiliteitsraad informeel te organiseren en niet op een rigide wijze. Agendapunten kunnen door de leden binnengebracht worden bij de mobiliteitsambtenaar.
De gemeenteraad herbevestigt het voornemen om het verkeer- en mobiliteitsbeleid in onze gemeente af te toetsen via een vastgesteld participatietraject binnen de gemeentelijke mobiliteitsraad.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de gemeentelijke mobiliteitsraad uit te nodigen om een voorzitter te verkiezen onder de leden.