Terug
Gepubliceerd op 21/03/2022

2022_GR_00030 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie gesubsidieerd personeel onderwijs - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 14/03/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Alek Dom, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Karolien Verbeek, raadslid; Maud Vosters, raadslid; Kris Wouters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rik Nys, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00030 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie gesubsidieerd personeel onderwijs - Goedkeuring

Aanwezig

Alek Dom, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Rob Blockx, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Joke Segers, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Leny Noboa, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Karolien Verbeek, Maud Vosters, Kris Wouters
Stemmen voor 21
Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Gunther Hendrickx, Karolien Verbeek, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Maud Vosters, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom, Benny Maes, Gunter Spapen, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Rudy Panis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00030 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie gesubsidieerd personeel onderwijs - Goedkeuring 2022_GR_00030 - Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie gesubsidieerd personeel onderwijs - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er is een nieuwe update voor de afspraken functiebeschrijving en evaluatie gesubsidieerd personeel onderwijs.

Argumentatie

Het protocol van 27 januari 2022 van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap werd besproken binnen de scholengemeenschap. 

Het protocol van 10 februari 2022 en onder voorbehoud dat van 24 februari 2022 van het afzonderlijk bijzonder comité werd besproken op het ABC.

Juridische grond

  • Het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40
  • De nieuwe gemeentewet, artikel 117
  • Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

  • De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
  • De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
  • De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
  • De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
  • De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).

Artikel 2

  • De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen. 

Artikel 3

  • Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij  OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren. 

Artikel 4

  • De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid (mondeling/per brief/per email) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
  • Het personeelslid kan (mondeling/per brief/per email)  een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.  
  • Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG.  In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.  
  • De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG

Artikel 5

  • De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van volgende evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur gemeente Arendonk – Vrijheid 29 – 2370 Arendonk 
  • De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand (mondeling/per brief/per mail) mee. 
  • De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier

Artikel 6

  • De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.