Er gaat een badmeester - kassamedewerker met pensioen. De aanwervingsvoorwaarden moeten gewijzigd worden.
De functie moet opengesteld worden om in haar vervanging te voorzien.
De syndicale organisaties hebben op 17 februari 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van badmeester - kassamedewerker worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De duur van het rouwverlof wordt uitgebreid voor sommige situaties.
De syndicale organisaties hebben op 17 februari 2022 een protocol van akkoord verleend.
Deze wijziging treedt in werking vanaf nu.
De gemeenteraad keurt de wijziging van hoofdstuk 9: Het omstandigheidsverlof van de rechtspositieregeling goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
De uurroosters die in de loop van 2021 of met ingang van 1 januari 2022 werden gewijzigd, werden toegevoegd aan het arbeidsreglement.
De syndicale organisaties hebben op 17 februari 2022 een protocol van akkoord verleend.
De gemeenteraad keurt de wijziging van het arbeidsreglement - de uurroosters goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
In het kader van de opdracht 'oproep tot indiening van aanvragen tot deelneming voor de overheidsopdracht voor werken' met als voorwerp 'ontwerp en bouw van een sporthal te Arendonk' werd een selectieleidraad met nr. S1221 opgesteld door Belfius.
Deze selectieleidraad werd op 8 november 2021 goedgekeurd door de gemeenteraad, dewelke op 18 november 2021 is gepubliceerd door Belfius. De evaluatie van de ingediende kandidaturen gebeurde op 14 januari 2022, waarna het selectieverslag werd opgesteld door Belfius.
De uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 8 000 000 excl BTW en excl. erelonen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van 'mededingingsprocedure met onderhandelingen'.
De goedkeuring van het selectieverslag, opgesteld door Belfius N.V voor de opdracht 'Ontwerp en bouw van een sporthal te Arendonk', is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
In een volgende fase zal de gunningsleidraad aan de gemeenteraad ter goedkeuring worden voorgelegd.
Het selectieverslag S1221, opgesteld door Belfius N.V voor de opdracht 'Ontwerp en bouw van een sporthal te Arendonk', wordt goedgekeurd.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2022/2291000/B4/0742 (MJP001166) en volgende jaren.
De twee subsidiereglementen voor sportverenigingen bestaan reeds verschillende jaren en de sportraad maakte een evaluatie op van beide reglementen. Deze evaluatie maakte duidelijk dat heel wat clubs de doelstellingen van deze reglementen behaald hebben. Het is dus wenselijk dat sportverenigingen op een nieuwe en hedendaagse manier ondersteund worden.
Het nieuwe subsidiereglement voorziet in een basissubsidie voor elke sportvereniging, aangevuld met opleidingssubsidies, ondersteuning voor diversiteit en inclusie en projectgerichte subsidies. De thema's voor de projectsubsidies worden jaarlijks bepaald in overleg met de sportverenigingen.
De gemeenteraad keurt het nieuwe subsidiereglement voor sportverenigingen goed.
De kerkraad van de parochie Onze Lieve Vrouw Arendonk Centrum heeft de jaarrekening 2021 opgemaakt en goedgekeurd in de vergadering van 1 februari 2022.
De rekeningen van de erkende erediensten zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur. Het gemeentebestuur voerde controle uit op de cijfers van de jaarrekening en de toevoeging van de verplichte stukken.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de de jaarrekening 2021 van de parochie Onze Lieve Vrouw Arendonk Centrum.
De kerkraad van de parochie Sint-Jozef Voorheide in Arendonk heeft de jaarrekening 2021 opgemaakt en goedgekeurd in de vergadering van 19 januari 2022.
De rekeningen van de erkende erediensten zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur. Het gemeentebestuur voerde controle uit op de cijfers van de jaarrekening en de toevoeging van de verplichte stukken.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de de jaarrekening 2021 van de parochie Sint-Jozef Voorheide in Arendonk.
De oorlog in Oekraïne laat niemand onberoerd.
Consortium 12-12, een groep van zeven humanitaire NGO's, lanceert met ‘Oekraïne 12-12’ een noodoproep om de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne ter hulp te schieten.
Het doel van de actie is om de nodige financiële middelen in te zamelen om humanitaire opera-ties te financieren, niet alleen in Oekraïne zelf maar ook in de buurlanden waar heel wat oorlogs-vluchtelingen gestrand zijn.
Ook Gemeente Arendonk deed een oproep op de gemeentelijke website om een gift doen via het rekeningnummer BE 19 0000 0000 1212 of online via www.1212.be.
Fractie Vooruit-Groen is ook geschokt door wat zich afspeelt in Oekraïne en ondersteunt ook de oproep van Oekraïne 12-12, maar vindt dat onze gemeente verder kan gaan dan enkel een oproep aan burgers. Onze fractie stelt voor om €1/inwoner te doneren aan Oekraïne 12-12.
Gunther Hendrickx licht toe.
De burgemeester schetst de opvangproblematiek, zowel de particuliere opvang als de collectieve opvangmogelijkheden. Andere bijkomende taken voor het lokaal bestuur zijn ondermeer: onderwijs, werk …
Er is een aanspreekpunt, met name het diensthoofd van de dienst welzijn.
De gastgezinnen zullen worden gescreend. Er zal een extra kracht worden aangeworven als extra ondersteuning. Er is een telefonisch permanentiesysteem vanuit het sociaal huis. Er is een goede wisselwerking, doorstroming van info tussen burgerzaken en het sociaal huis.
Er zullen ook woondorpen worden opgericht in functie van opvang van 120 000 vluchtelingen.
Bij de ramp in Wallonië vonden we het billijk het Rode Kruis financieel te ondersteunen. We hebben toen als lokaal bestuur geen enkel ander initiatief genomen.
In de huidige Oekraïnecrisis daarentegen weten we niet wat er allemaal nog op ons afkomt en welke bijkomende acties we als lokaal bestuur moeten ondernemen.
Gunther Hendrickx vindt het jammer. Volgens hem weegt € 14 000 niet zo zwaar door op het gemeentelijk budget. Vooreerst dient het financiële leed gelenigd te worden.
Joan Wijnen vraagt of er met het budget van ontwikkelingssamenwerking niet kan geschoven worden in de richting van een donatie voor Oekraïne.
Marina Gys antwoordt dat de verenigingen die zich bezighouden met ontwikkelingssamenwerking jaarlijks € 900 subsidie ontvangen. Daarnaast kan er € 500 voor vier projecten gesubsidieerd worden. We gaan die middelen daarvoor vrijhouden.
De burgemeester stelt dat we voor lokale initiatieven per euro één euro zouden kunnen opleggen met een maximum van € 14 000.
Gunther Hendrickx stel dat zijn fractie kan akkoord gaan met het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
De Gemeenteraad besluit een bedrag ter waarde van €1/inwoner te doneren aan Oekraïne 12-12.
De Vlaamse overheid wenst de lokale besturen te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil via de GAS-reglementering. Op 14 juli 2021 werd het project handhaving zwerfvuil aangekondigd via mail en een gezamenlijke brief van mevrouw Zuhal Demir, Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, VVSG en de OVAM.
Ondertussen is het project opgestart en kan het lokaal bestuur gratis een beroep doen op de handhavers zwerfvuil van de OVAM. De eerste lichting van handhavers is gestart bij de OVAM. De opleiding tot GAS-vaststeller is ondertussen afgerond en de eerste handhavingsacties in samenwerking met lokale besturen zijn opgestart.
Het is noodzakelijk om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties. Zo zal de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn. De gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden.
Volgende gewestelijke personeelsleden hebben de opleiding Gemeentelijke Administratieve sancties gevolgd:
Opleiding Paulo Politieschool, Sprendonckstraat – 9000 Gent in 2021:
Opleiding Campus Vesta, Oostmalsesteenweg 75 2520 Ranst in 2013:
Het brevet van de politiescholen Paulo Gent en Campus Vesta Ranst waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid, wordt mee in rekening genomen.
Sonja Wygers, Ronny Moors, Jef Hollebecq, Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere en Jelle Cambré worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Arendonk voor de vaststelling van overtredingen op:
Artikel 13 §1, afdeling I, Afzonderlijk Deel B
van het Uniform Gemeentelijk Politiereglement:
Het is verboden zwerfvuil zoals (niet-limitatieve opsomming) blikjes, flesjes, wikkels, folders, papier, etensresten, plastieken of papieren zakken, kauwgom, sigarettenpeuken … achter te laten op openbaar of privaat domein.
Artikel 12, afdeling I, Afzonderlijk Deel B
van het Uniform Gemeentelijk Politiereglement::
§1, De eigenaars, houders en begeleiders van dieren zijn verplicht te beletten dat de voetpaden en
aanpalende huizen, groene bermen tussen voetpad en rijweg, begraafplaatsen, openbare parken,
bossen, tuinen, speelpleinen en andere voor het publiek toegankelijke zones alsmede de wandel-,
fiets- en rijwegen bevuild worden door hun dieren.
§2, Indien toch uitwerpselen terecht komen op voornoemde plaatsen, zijn de eigenaars, houders of
begeleiders van de dieren verplicht deze uitwerpselen te verwijderen en te deponeren in een
straatvuilcontainer of een speciaal voorzien recipiënt voor hondenpoep of moeten zij er voor zorgen
dat deze uitwerpselen verwijderd worden en voldoende verpakt en gemengd met huisvuil
meegegeven met de gewone huisvuilophaling.
De voormelde verplichtingen ontslaan de aangelanden echter niet van hun eigen verplichtingen
inzake het rein houden van de openbare weg.
§3, De begeleiders van honden zijn verplicht een zakje voor het verwijderen van de uitwerpselen van
het dier in bezit te hebben. Het zakje dient op het eerste verzoek van de politie te worden getoond.
§4, De bepalingen artikel 12, § 1, 2 en 3 zijn niet van toepassing op de honden die blinden en
gehandicapten begeleiden.
Op 17 februari 2022 ontving het college van burgemeester en schepenen een brief van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen - VMSW met het resultaat van de 6e oproep sociaal woonbeleidsconvenanten. De gemeente Arendonk kan een convenant afsluiten voor 25 bijkomende sociale huurwoningen. Dit convenant gaat in op 1 maart 2022 voor een duur van 3 jaar.
Met de sociale huurwoningbouwprojecten die in de gemeente Arendonk gerealiseerd zijn en de SVK-woningen op haar grondgebied heeft de gemeente Arendonk haar bindend sociaal objectief (tegen 2025) van 81 sociale huurwoningen vanaf de nulmeting van 31 december 2007 volledig kunnen invullen.
Volgens de laatste meting sociaal woonaanbod op 31 december 2020 werden in Arendonk 88 sociale huurwoningen gerealiseerd sinds de nulmeting, wat resulteert in een totaal aanbod van 292 sociale huurwoningen.
Momenteel zijn er nog 2 projecten in voorbereiding, zijnde Pleisterbeemd (3 woningen) en klooster Sint Agnetendal (26 woningen). Daarmee zullen er in Arendonk 321 sociale woongelegenheden zijn 2de helft 2023 (na restauratie klooster).
Op 23 januari 2020 besloot het schepencollege al een sociaal woonbeleidsconvenant af te sluiten voor het project klooster Sint Agnetendal.
Het bestaande sociaal huuraanbod bedraagt heden 5,2% van het aantal woningen in Arendonk. Bij de nulmeeting op 31 december 2007 was dat 4,19%. Voor het arrondissement Turnhout is dat 5,5% en voor Vlaanderen is dat 6%. Het gemeentebestuur heeft de ambitie verder te groeien naar het Vlaamse gemiddelde van 6% wat betreft het aanbod aan sociale huurwoningen. Dat blijkt uit het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2019 en het meerjarenplan. Bij besluit van 23 januari 2020 gaf het college van burgemeester en schepenen aan de VMSW aan dat het lokaal bestuur tijdens de huidige gemeentelijke legislatuur bijkomend sociaal woonaanbod wil realiseren.
Momenteel (2021) bedraagt het aantal huishoudens in Arendonk 5 496. 6% sociaal huuraanbod komt dan overeen met 330 woningen. Dat betekent nog een tekort van 9 woningen op dit Vlaams gemiddelde na realisatie van project klooster Sint Agnetendal. Bovendien steeg het aantal huishoudens in Arendonk op 10 jaar tijd, tussen 2011 en 2021, met 9,50% of 477 woningen van 5 019 naar 5 496 woningen, met een gemiddelde van ca. 48 woningen per jaar. Zodoende dient het sociaal huuraanbod tegen eind 2024 (scope 6de oproep) ook met 11,45 woningen te stijgen om de stijging van het aantal huishoudens en dus het Vlaamse gemiddelde bij het houden. Dat geeft een totaal van 20 à 21 sociale huurwoningen tegen eind 2024.
Tijdens het lokaal woonoverleg van 16 september 2021 werden de wachtlijsten van sociale huurwoningen van De Noorderkempen en SVK Noorderkempen besproken. In het voorjaar van 2020 stonden bij De Noorderkempen 515 kandidaat-huurders op de wachtlijst, waarvan 186 met een lokale binding voor Arendonk. Bij SVK Noorderkempen staan in 2020 569 kandidaat-huurders op de wachtlijst.
Om de ambitie van de gemeente Arendonk, op het vlak van het kwantitatief sociaal huuraanbod waar te maken moeten tegen eind 2024 nog 21 bijkomende sociale huurwoningen gerealiseerd worden.
In het meerjarenplan 2020-2025 is onder actie 8 voorzien dat de gemeente in de volgende jaren nog bijkomend sociaal woonaanbod wil realiseren.
Projecten:
Eens de convenant afgesloten is, ligt het aantal woningen vast. Het is dan nog wel mogelijk wijzigingen aan te brengen in de projectlocaties. Een overschrijding van het aantal woningen opgenomen in de convenant is mogelijk met 10 eenheden.
Op 14 juli 2021 ontving het college van burgemeester en schepenen een brief van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen - VMSW waarbij een oproep werd gedaan om projecten in te dienen voor een sociaal woonbeleidsconvenant voor de periode 2022-2024.
Op 21 oktober 2021 besloot het schepencollege om een aanvraag voor een sociaal woonbeleidsconvenant voor 25 woningen in te dienen.
De VMSW onderzocht alle aanvragen van de Vlaamse gemeenten, in samenspraak met Wonen-Vlaanderen en het kabinet van de Vlaamse minister van Wonen.
Het resultaat is dat de gemeente Arendonk een convenant kan afsluiten voor 25 bijkomende sociale huurwoningen. Dit convenant gaat in op 1 maart 2022 voor een duur van 3 jaar.
De gemeenteraad keurt het sociaal woonbeleidsconvenant voor 25 woningen op 3 mogelijke projectlocaties: De Daries, De Maaskens en Hokken/Wolvenstraat goed.
Na goedkeuring door de gemeenteraad zal deze beslissing worden overgemaakt aan woonbeleidsconvenanten@vmsw.be.
Er is een nieuwe update voor de afspraken functiebeschrijving en evaluatie gesubsidieerd personeel onderwijs.
Het protocol van 27 januari 2022 van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap werd besproken binnen de scholengemeenschap.
Het protocol van 10 februari 2022 en onder voorbehoud dat van 24 februari 2022 van het afzonderlijk bijzonder comité werd besproken op het ABC.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
De bespreking binnen het schoolteam van 27 januari 2022, de opmerkingen van de directie en de algemene afspraken op het niveau scholengemeenschap (zoals onderhandeld in het comité) werden opgenomen in het arbeidsreglement.
Het arbeidsreglement werd door het ABC van 10 februari 2022 en onder voorbehoud van 24 februari 2022 goedgekeurd.
Het bestaande arbeidsreglement van 24 juni 2019 wordt vervangen.
Het gewijzigde arbeidsreglement en de bijhorende afspraken omtrent functiebeschrijving, functionerings- en evaluatiegesprekken, voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen GBS Sint-Jan en GBS Voorheide, worden goedgekeurd.
Dit besluit en het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen GBS Sint-Jan en GBS Voorheide.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten ter kennisgeving.