Terug
Gepubliceerd op 08/11/2021

2021_RVB_00018 - Stad Brugge - toetreding ICT aankoopcentrale - Goedkeuring

Raad van Bestuur AGB
do 28/10/2021 - 20:00 Secretariaat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

An Hermans, voorzitter; Hilde De Laat; Joannes Wijnen; Hilde Van der Vloedt; Kenny Viskens; Els Willems; Linda Swennen, zwembadbeheerder; Kris Wouters, secretaris

Afwezig

Bart Laurijssen

Verontschuldigd

Frank Goris; Lieven Van Baelen; Scott Verachtert; Tom Cambré; Tom Severijns, diensthoofd vrije tijd

Secretaris

Kris Wouters, secretaris

Stemming op het agendapunt

2021_RVB_00018 - Stad Brugge - toetreding ICT aankoopcentrale - Goedkeuring

Aanwezig

An Hermans, Hilde De Laat, Joannes Wijnen, Hilde Van der Vloedt, Kenny Viskens, Els Willems, Linda Swennen, Kris Wouters
Stemmen voor 6
Hilde Van der Vloedt, An Hermans, Kenny Viskens, Els Willems, Joannes Wijnen, Hilde De Laat
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_RVB_00018 - Stad Brugge - toetreding ICT aankoopcentrale - Goedkeuring 2021_RVB_00018 - Stad Brugge - toetreding ICT aankoopcentrale - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het AGB kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een volledige procedure te organiseren.

Het AGB is niet verplicht tot afname van diensten.

De besluiten van de gemeenteraad van Stad Brugge van 24 april 2018 en 26 juni 2018 waarbij aan ‘het bestek 1819_nieuw raamcontract - ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten’ goedkeuring wordt verleend voor respectievelijk de gunningswijze en het technische bestek.

Op 19 november 2018 besluit het college van burgemeester en schepenen van Stad Brugge om de opdracht ‘ICT aankoopcentrale’ toe te wijzen aan:

  • Perceel 1 (Hardware): RealDolmen
  • Perceel 2 (Software): RealDolmen
  • Perceel 4 (Software ondersteuning): Cronos NV
  • Perceel 11 (Audiovisuele oplossingen): RealDolmen

Op 11 februari 2019 besluit het college van burgemeester en schepenen van Stad Brugge om de opdracht ‘ICT aankoopcentrale’ toe te wijzen aan:

  • Perceel 3 (Consultancy systeemondersteuning infrastructuur): RealDolmen
  • Perceel 8 (Servers en Storage): RealDolmen
  • Perceel 9 (GIS): GIM NV

Op 18 februari 2019 besluit het college van burgemeester en schepenen van Stad Brugge om de opdracht ‘ICT aankoopcentrale’ toe te wijzen aan:

  • Perceel 5 (Switching): Nextel
  • Perceel 6 (Security): RealDolmen
  • Perceel 10 (Draadloze netwerken): Bryggia

Op 18 december 2018 besluit het college van burgemeester en schepenen van Stad Brugge om de opdracht ‘ICT aankoopcentrale’ toe te wijzen aan:

  •  Perceel 7 (Glasvezel): Fabricom

Op 10 december 2018 besluit het college van burgemeester en schepenen van Stad Brugge om de opdracht ‘ICT aankoopcentrale’ toe te wijzen aan:

  • Perceel 12 (Multifunctionals en printers): Ricoh Belgium

Het AGB moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een administratieve vereenvoudiging en een financiële besparing betekent.

De stad Brugge beschikt over de kennis en technische expertise om ICT-aanbestedingen in goede banen te leiden.

De ICT-producten voorzien in de opdrachtencentrale voldoen aan de behoefte van het AGB.

Als AGB alleen is het onmogelijk om dezelfde prijzen te bedingen als deze in de opdrachtencentrale van de stad Brugge.

Elk perceel in het contract heeft een looptijd van drie jaar, driemaal met één jaar verlengbaar.

De opdrachtencentrale houdt geen exclusiviteit in.

Juridische grond

  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht en in het bijzonder artikel 41, tweede lid 10°.
  • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
  • Het artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten dat bepaalt dat een aanbestedende overheid werken, leveringen en/of diensten kan verwerven van een aankoopcentrale die gecentraliseerde aankoopactiviteiten als bedoeld in artikel 2, 7° b) verricht.
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
  • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten:
    • artikel 42 §1 1° a) overheidsopdrachten mogen enkel worden geplaatst bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers in geval van een overheidsopdracht voor werken, leveringen of diensten wanneer de goed te keuren uitgave zonder belasting over de toegevoegde waarde lager is dan de bedragen bepaald door de Koning; op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, artikel 90 de aanbestedende overheid kan gebruik maken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wanneer de goed te keuren uitgave bedoeld in artikel 42 §1 1° a) van de wet, lager ligt dan het in artikel 11, eerste lid, 2°, bedoelde bedrag (€ 139 000 excl. btw)
    • artikel 92) overheidsopdrachten waarvan de geraamde waarde lager is dan 30.000 euro zijn uitsluitend onderworpen aan de bepalingen van titel 1, met uitzondering van de artikelen 12 en 14, en de bepalingen inzake het personeel en materieel toepassingsgebied bedoeld in hoofdstuk 1 van titel 2; deze opdrachten kunnen tot stand komen via een aanvaarde factuur
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
  • Conform art.22 van haar statuten beschikt de Raad van Bestuur over de volheid van bevoegdheid.    

Aanleiding en context

De stad Brugge treedt op als opdrachtencentrale voor de aankoop van ICT-producten en diensten en biedt andere overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen. 

Het vorige raamcontract van de stad Brugge had een gemiddelde omzet van € 20 000 000  tot € 25 000 000  op jaarbasis over de voorbije jaren (dit betreft de gezamenlijke omzet van alle deelnemers aan de overeenkomst). Door het grote succes hebben andere gemeenten, steden, OCMW's, ziekenhuizen, politie- en brandweerzones, Vlaamse en Federale entiteiten alsook een aantal organisaties in het Brusselse en Waalse Gewest de weg gevonden naar het raamcontract van de stad Brugge. Zo ook het AGB.

Dankzij de samenwerking met deze vele partners kunnen zeer competitieve prijzen afgedongen worden bij de huidige leveranciers. Dit contract is gekend in de markt en heeft eveneens een zeer goede naam.

Besluit

De raad van bestuur agb beslist:

Artikel 1

Het AGB treedt principieel toe tot de opdrachtencentrale van de Stad Brugge voor de opdracht 'ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten'.