De voorzitter licht toe. Het betreft een design-build procedure, samen met Belfius. Er wordt een ‘wedstrijd’ uitgeschreven. Drie teams van aannemers en architecten worden uitgekozen op basis van referenties. Tijdens de gemeenteraad van februari 2022 wordt het bestek voorgelegd. De voorzitter overloopt de Exellijst. Deze werd afgetoetst met de verenigingen. Er wordt € 8,5 miljoen in het budget ingeschreven. De sporthal zal duurzaam opgericht worden in CLT(houtbouw).
Hilde De Laat vindt het een minpunt dat er op de boven verdieping geen sanitair zal zijn.
De voorzitter stelt dat dit zo beslist is omwille van de kostprijs.
Els Willems stelt dat het gebruikelijk en beter is dat het sanitair van de sporthal op het gelijkvloers aanwezig is omwille van de afvoerproblematiek.
De voorzitter stelt dat er ook nog een lift komt vlakbij het sanitair. In de sporthal kunnen tegelijkertijd drie ploegen trainen. De grootste gebruiker gaat wellicht vzw okido zijn. Er zal ook een danszaal zijn.
Hilde De laat vraagt wie zal instaan voor de cafetaria.
De voorzitter antwoordt dat dit nog niet helemaal duidelijk is.
Hilde Van der Vloedt vraagt hoe ze dat doen in sportpark ’De Hoogt’ in Oud- Turnhout.
De voorzitter antwoordt dat ze daar een cafetariateam hebben bestaande uit de verenigingen. Die richting zouden we ook willen uitgaan.
Kenny Viskens zegt dat een team van verenigingen ideaal zou zijn. Dan pikken ze allemaal een graantje mee. Als er voor deze werkwijze te weinig animo zou zijn bij de verenigingen, dan kan er gewerkt worden met een gerant.
Linda Swennen vraagt wie toezicht gaat houden op de lokalen en zalen. Kan dat eventueel met zaalwachters?
De voorzitter antwoordt dat dit nog niet is beslist. Zaalwachters kosten zeer veel. Er kan ook gewerkt worden met een badgesysteem.
Hilde De Laat vindt dat best ook iemand het hele sportpark in het oog moeten houden, zoals een goede huisvader, en dus niet enkel de sporthal.
Joan Wijnen vindt dat het systeem van badges, in plaats van met een fysieke sleutel te werken, best kan voorzien worden in de bouwaanvraag.
Kenny Viskens stelt dat het de bedoeling is dat de werken klaar zijn tegen het bouwverlof van 2024.
Els Willems pleit voor een concessionaris of een toezichthouder, om onder meer de uitgeleende materialen in het oog te houden.
De voorzitter stelt dat in de procedure verder voorzien is dat de twee geïnteresseerde ‘afvallers’ een vergoeding van € 7 500 zullen krijgen voor gemaakte kosten.
De goedkeuring van de selectieleidraad (de plaatsingsprocedure, beperking van de kandidaten, uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectievoorwaarden, beoordeling selectiecriteria en doorselectie), streefplanning en programma van eisen (oppervlaktetabel + raming), opgesteld door Belfius N.V voor de opdracht “Ontwerp en bouw van een sporthal te Arendonk”, is een bevoegdheid van de Raad van Bestuur AGB.
In een volgende fase zal de gunningsleidraad aan de Raad van Bestuur AGB ter goedkeuring worden voorgelegd.
Het gemeentebestuur/AGB wenst op het sportpark Heikant een sporthal te bouwen en kiest er voor om dit via een DB (design en build) procedure in de markt te zetten.
Aangezien AGB zelf de financiering van de sporthal niet kan dragen, gaat deze via de gemeente lopen.
In het vorige MJP was dit nog niet zichtbaar bij de investering van € 4 500 000.
Aangezien de sporthal 3 000 000 euro meer gaat kosten, werd dit wel heel duidelijk.
Gemeente zal dus een lening aangaan bij een kredietinstelling en een (renteloze) lening toestaan aan AGB.
De lening aan AGB zal waarschijnlijk de lengte van de afschrijvingen volgen.
De hoogte van de lening zal bepaald worden na het bekijken van alle investeringen in de gemeente op basis van de M2 dan.
Op 12/11/2020 werd Belfius aangesteld om dit project te begeleiden.
Om een geschikt bouwteam te selecteren stelt Belfius voor de overheidsopdracht "OPROEP TOT INDIENING VAN AANVRAGEN TOT DEELNEMING VOOR DE OVERHEIDSOPDRACHT VOOR WERKEN met als voorwerp "ontwerp en bouw van een sporthal te Arendonk" uit te schrijven in de vorm van een "mededingingsprocedure met onderhandelingen".
De procedure voor de opdracht 'ontwerp en bouw sporthal sportpark Heikant' zal gebeuren in 2 fasen, nl:
De uitgave voor deze opdracht (selectiefase en gunningsfase) wordt geraamd op € 8.000.000,00 excl. BTW en excl. erelonen. Voor deze eerste fase is een selectieleidraad opgemaakt die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de raad van bestuur.
Deze opdracht wordt geplaatst bij wijze van een mededingingsprocedure met onderhandeling op grond van:
“ze bevatten ontwerp – of innovatieve oplossingen”
“de opdracht kan niet worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico's”
De selectieleidraad (de plaatsingsprocedure, beperking van de kandidaten, uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectievoorwaarden, beoordeling selectiecriteria en doorselectie), streefplanning en programma van eisen (oppervlaktetabel + raming), opgesteld door Belfius N.V voor de opdracht “Ontwerp en bouw van een sporthal te Arendonk”, wordt goedgekeurd.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2021/2291000/B4/0742 (MJP001166) en volgende jaren.
Kenny Viskens licht toe dat de audit heeft plaatsgevonden ten tijde van de corona crisis. We waren vooraf al bezig met de aankoopprocessen in kaart te brengen. Een belangrijk aandachtspunt voor het AGB is het vierogenprincipe.
Het controleren en ondertekenen mag niet door dezelfde persoon gebeuren. Dat is intussen opgelost.
De secretaris vult aan dat voor het ganse bestuur, dus voor de drie entiteiten( gemeente, OCMW en AGB) een tijdslijn werd afgesproken met audit Vlaanderen. Deze timing is ook terug te vinden (op bladzijde 26) in het auditrapport. Een heel belangrijk principe is inderdaad de functiescheiding, die tot voor kort om pragmatische redenen, niet werd toegepast. Voortaan zullen evenwel alle handtekeningen bij financiële transacties zowel bij de gemeente, OCMW als AGB geplaatst worden door dezelfde personen, zijnde de algemeen directeur en de financieel directeur, en eventueel andere personen via een cascaderegeling. De overige trajecten betrekkelijk de aandachtspunten van audit Vlaanderen zullen ook nog deze legislatuur uitwerking krijgen.
De thema-audit 'financiële processen m.b.t. aankopen' kadert in de ondersteunende rol van Audit Vlaanderen in het streven naar een effectieve, efficiënte, kwaliteitsvolle en integere werking van lokale besturen. Audit Vlaanderen wil met deze thema-audit enerzijds aan de betrokken besturen een rapport afleveren met een overzicht van sterktes en verbeterpunten en anderzijds globale conclusies en aanbevelingen formuleren die zinvol kunnen zijn voor alle lokale besturen en voor andere actoren (bv. de Vlaamse overheid).
Deze thema-audit focust op de risicobeheersing van de financiële processen (en bijhorende randvoorwaarden) die gerelateerd zijn aan het aankoopproces bij lokale besturen. Deze audit evalueert of de organisatie (gemeente, OCMW en AGB Arendonk) haar financiële processen adequaat inricht om:
Volgende elementen vallen uitdrukkelijk buiten de reikwijdte van deze audit:
Meer informatie over de auditdoelstelling, de auditaanpak en de uitgevoerde testen staan in het rapport op p. 3-4, p. 10 en p. 28-29.
De gedetailleerde auditbevindingen en aanbevelingen en een overzichtelijke samenvatting daarvan staan in het rapport op p. 11-23 en p. 5-8. Het team van Audit Vlaanderen bevestigt een aantal sterke punten. De verbeterpunten waar het lokaal bestuur verder werk van moet maken, zijn opgenomen in 6 aanbevelingen. Deze hebben betrekking op de financiële processen m.b.t. aankopen (aanbeveling 2 en aanbeveling 3), de randvoorwaarden m.b.t. aankopen, zoals monitoring (aanbeveling 4) en rollen en autorisaties (aanbeveling 5 en aanbeveling 6) en de aanpak van organisatiebeheersing algemeen (aanbeveling 1).
De managementreactie en de verdere planning van het lokaal bestuur voor de realisatie van de aangehaalde aanbevelingen staan in het rapport op p. 9 en p. 24-25.
In het voorjaar van 2021 voerde Audit Vlaanderen een thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen uit bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk. Op 16 juli 2021 bezorgde Audit Vlaanderen ons het definitieve auditrapport.
De raad van bestuur neemt kennis van het eindrapport van 16 juli 2021 van de thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen die Audit Vlaanderen uitvoerde bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk (auditopdracht 2106 016) en van de verdere planning van het lokaal bestuur voor de realisatie van de aangehaalde aanbevelingen.
De voorzitter stelt dat het een momentopname, een foto betreft. Op de vraag of er hierover vragen of bemerkingen zijn, wordt negatief geantwoord.
De opvolgingsrapportering werd grondig voorbereid door de diensten en het managementteam.
Voor het einde van het derde kwartaal moet een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd worden aan de raad van bestuur. De opvolgingsrapportering geeft een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, zowel inhoudelijk als financieel.
Deze opvolgingsrapportering heeft betrekking op de periode 1 januari 2021 t.e.m. 30 juni 2021 en bevat:
De raad van bestuur neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2021.
De secretaris licht toe dat we sinds enige tijd in onze organisatie een deskundige IT hebben. Onder zijn impuls schrijven we in op raamcontracten en aankoopcentrales. Op deze wijze kunnen we omwille van de schaalvoordelen de prijzen laten drukken, en zullen offertes kunnen opgevraagd worden bij grote leveranciers. Ook de levertijden zullen op deze wijze korter zijn dan vroeger. De lokale handelaren kunnen minder voldoen aan de behoeften van onze organisatie. We hebben meer dan 100 users. Ook veel omliggende besturen werken veelal op deze wijze.
Het AGB kan van de mogelijkheid tot afname van het raamcontract van VITO gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een volledige procedure te organiseren.
Het AGB is niet verplicht tot afname van diensten.
VITO staat voor Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek met maatschappelijke zetel op adres Boeretang 200, 2400 Mol.
Het besluit van het bestuur van VITO nv 9 november 2016 waarbij de overheidsopdracht 'Aankoop of huur van ICT-apparatuur (hardware en software) voor een datacenter met bijhorende diensten' wordt gegund aan Securitas nv, Sint Lendriksborre 3 te 1120 Brussel.
Het VITO-raamcontract van Securitas biedt de hele publieke sector een makkelijke manier om ICT aan te kopen. Via een vereenvoudigd aankoopproces biedt het raamcontract competitieve prijzen met VITO-korting.
Securitas levert ‘ICT-apparatuur (hard- en software) voor datacenters met bijhorende diensten’ aan organisaties.
Onderdelen van het raamcontract:
Aankoop of huur van ICT-apparatuur (Hardware & Software) voor een datacenter met bijhorende diensten: de software omvat onder andere software voor besturing (OS), monitoring, configuratie en management.
De raamovereenkomst bestaat uit 1 (één) allesomvattend perceel. De raamovereenkomst bevat volgende delen:
Het AGB moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een administratieve vereenvoudiging en een financiële besparing betekent.
VITO beschikt over de kennis en technische expertise om ICT-aanbestedingen in goede banen te leiden.
De ICT-producten voorzien in het raamcontract voldoen aan de behoefte van het AGB.
Als AGB alleen is het onmogelijk om dezelfde prijzen te bedingen als deze in het raamcontract van VITO.
Het contract heeft een looptijd van vier jaar, driemaal met één jaar verlengbaar. De initiële looptijd liep ten einde op 24 november 2020. Dit werd voor de tweede keer verlengd, tot 24 november 2022.
Het raamcontract houdt geen exclusiviteit in.
Het VITO-raamcontract biedt de hele publieke sector een makkelijke manier om ICT aan te kopen. Via een vereenvoudigd aankoopproces biedt het raamcontract competitieve prijzen met VITO-korting.
Het AGB treedt principieel toe tot het raamcontract van VITO nv voor de opdracht 'Aankoop of huur van ICT-apparatuur (hardware en software) voor een datacenter met bijhorende diensten'.
De secretaris licht toe dat we sinds enige tijd in onze organisatie een deskundige IT hebben. Onder zijn impuls schrijven we in op raamcontracten en aankoopcentrales. Op deze wijze kunnen we omwille van de schaalvoordelen de prijzen laten drukken, en zullen offertes kunnen opgevraagd worden bij grote leveranciers. Ook de levertijden zullen op deze wijze korter zijn dan vroeger. De lokale handelaren kunnen minder voldoen aan de behoeften van onze organisatie. We hebben meer dan 100 users. Ook veel omliggende besturen werken veelal op deze wijze.
Het is voor de goede werking van de lokale overheidsdiensten noodzakelijk bestaand ICT-materiaal op geregelde basis te vervangen en uit te breiden. Deze behoefte bestaat eveneens bij het AGB.
In het kader van de opdracht kleine aankopen ICT-materiaal werd een aankoopplatform opgesteld door V-ICT-OR vzw. Men wil met dit project lokale besturen ondersteunen in hun aankoopproces van hard- en software. Met BuyIT Public biedt V-ICT-OR de flexibiliteit van een klassieke webshop met de garanties van een overheidsopdracht.
Via BuyIT Public kan men in de eerste fase kleine bestellingen voor ICT-materiaal afhandelen op basis van 'aanvaarde factuur'. Dit principe maakt het mogelijk om te bestellen voor € 30 000 op jaarbasis, per type product (printers, schermen, laptops …) en per leverancier. BuyIT Public registreert de totalen van de aankopen per leverancier en per producttype en waarschuwt wanneer een grens is bereikt. Enkel op deze manier kan een opdracht tot aankoop binnen de 24 uur worden afgehandeld en zijn er geen wettelijke wachttermijnen voor offertes van toepassing. Zelfs de leveringstermijn van elk van de producten die worden aangekocht, is gekend. Het is trouwens naast de prijs een bepalend selectiecriterium.
Er is geen verplichting tot afname, maar als lid van V-ICT-OR is Arendonk in de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van een zeer gebruiksvriendelijk instrument om kleine ICT-aankopen vlot, efficiënt en volledig volgens de wetgeving overheidsopdrachten uit te voeren.
BuyIT Public van V-ICT-OR vzw is een platform waar lokale besturen kleine bestellingen voor ICT kunnen afhandelen op basis van 'aanvaarde factuur'. Dit principe maakt het mogelijk om te bestellen tot maximum € 30 000 op jaarbasis, per type product en per leverancier.
Het platform geeft lokale besturen de mogelijkheid om zonder administratieve rompslomp maar met de garanties van een overheidsopdracht aankopen te plaatsen.
De raad van bestuur geeft goedkeuring aan de ICT-GIS coördinator Koen Lefelon om in naam van het AGB een overheidsopdracht te voeren en te gunnen via het aankoopplatform Buy IT Public.
Er zijn verschillende leveranciers aanwezig op het Buy IT Public platform en er wordt gewerkt met het principe van de aanvaarde factuur, waarbij tot € 30 000 per 356 dagen/leverancier/productcategorie kan worden besteld.
De secretaris licht toe dat we sinds enige tijd in onze organisatie een deskundige IT hebben. Onder zijn impuls schrijven we in op raamcontracten en aankoopcentrales. Op deze wijze kunnen we omwille van de schaalvoordelen de prijzen laten drukken, en zullen offertes kunnen opgevraagd worden bij grote leveranciers. Ook de levertijden zullen op deze wijze korter zijn dan vroeger. De lokale handelaren kunnen minder voldoen aan de behoeften van onze organisatie. We hebben meer dan 100 users. Ook veel omliggende besturen werken veelal op deze wijze.
Het AGB kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een volledige procedure te organiseren.
Het AGB is niet verplicht tot afname van diensten.
De besluiten van de gemeenteraad van Stad Brugge van 24 april 2018 en 26 juni 2018 waarbij aan ‘het bestek 1819_nieuw raamcontract - ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten’ goedkeuring wordt verleend voor respectievelijk de gunningswijze en het technische bestek.
Op 19 november 2018 besluit het college van burgemeester en schepenen van Stad Brugge om de opdracht ‘ICT aankoopcentrale’ toe te wijzen aan:
Op 11 februari 2019 besluit het college van burgemeester en schepenen van Stad Brugge om de opdracht ‘ICT aankoopcentrale’ toe te wijzen aan:
Op 18 februari 2019 besluit het college van burgemeester en schepenen van Stad Brugge om de opdracht ‘ICT aankoopcentrale’ toe te wijzen aan:
Op 18 december 2018 besluit het college van burgemeester en schepenen van Stad Brugge om de opdracht ‘ICT aankoopcentrale’ toe te wijzen aan:
Op 10 december 2018 besluit het college van burgemeester en schepenen van Stad Brugge om de opdracht ‘ICT aankoopcentrale’ toe te wijzen aan:
Het AGB moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een administratieve vereenvoudiging en een financiële besparing betekent.
De stad Brugge beschikt over de kennis en technische expertise om ICT-aanbestedingen in goede banen te leiden.
De ICT-producten voorzien in de opdrachtencentrale voldoen aan de behoefte van het AGB.
Als AGB alleen is het onmogelijk om dezelfde prijzen te bedingen als deze in de opdrachtencentrale van de stad Brugge.
Elk perceel in het contract heeft een looptijd van drie jaar, driemaal met één jaar verlengbaar.
De opdrachtencentrale houdt geen exclusiviteit in.
De stad Brugge treedt op als opdrachtencentrale voor de aankoop van ICT-producten en diensten en biedt andere overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen.
Het vorige raamcontract van de stad Brugge had een gemiddelde omzet van € 20 000 000 tot € 25 000 000 op jaarbasis over de voorbije jaren (dit betreft de gezamenlijke omzet van alle deelnemers aan de overeenkomst). Door het grote succes hebben andere gemeenten, steden, OCMW's, ziekenhuizen, politie- en brandweerzones, Vlaamse en Federale entiteiten alsook een aantal organisaties in het Brusselse en Waalse Gewest de weg gevonden naar het raamcontract van de stad Brugge. Zo ook het AGB.
Dankzij de samenwerking met deze vele partners kunnen zeer competitieve prijzen afgedongen worden bij de huidige leveranciers. Dit contract is gekend in de markt en heeft eveneens een zeer goede naam.
Het AGB treedt principieel toe tot de opdrachtencentrale van de Stad Brugge voor de opdracht 'ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten'.
De secretaris licht toe dat we sinds enige tijd in onze organisatie een deskundige IT hebben. Onder zijn impuls schrijven we in op raamcontracten en aankoopcentrales. Op deze wijze kunnen we omwille van de schaalvoordelen de prijzen laten drukken, en zullen offertes kunnen opgevraagd worden bij grote leveranciers. Ook de levertijden zullen op deze wijze korter zijn dan vroeger. De lokale handelaren kunnen minder voldoen aan de behoeften van onze organisatie. We hebben meer dan 100 users. Ook veel omliggende besturen werken veelal op deze wijze.
De voornoemde opdracht van Cipal dv 'Aankoop van licenties, gebruiksrechten, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaardsoftware' (bestek CSMNRTSOFT) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016.
Het AGB kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat het AGB gebruik maakt van deze opdrachtencentrale om volgende redenen:
Deze aankoopcentrale (onder de vorm van een opdrachtencentrale) biedt de mogelijkheid om allerlei standaardsoftware aan te kopen tegen scherpe prijzen. De softwarecatalogus telt honderden courante softwaretitels van vrijwel alle belangrijke producenten. De leverancier heeft cont(r)acten met 3500 vendors wereldwijd, waardoor zij ongeveer elke softwaretitel kunnen aanbieden. Het gaat over toepassingen zoals:
Het AGB is niet verplicht tot enige afname via de aankoopcentrale (geen afnameverplichting) en de raamovereenkomst is ook niet-exclusief (afname via een andere leverancier blijft mogelijk).
Cipal dv treedt op als opdrachtencentrale voor de aankoop van ICT-producten en diensten, enerzijds software en diensten en anderzijds hardware en biedt overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen. Om van deze raamovereenkomst gebruik te kunnen maken, moet het bestuur toetreden tot de opdrachtencentrale van Cipal DV.
Het AGB treedt principieel toe tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst 'Aankoop van licenties, gebruiksrechten, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaardsoftware' (bestek CSMNRTSOFT).
De secretaris licht toe dat we sinds enige tijd in onze organisatie een deskundige IT hebben. Onder zijn impuls schrijven we in op raamcontracten en aankoopcentrales. Op deze wijze kunnen we omwille van de schaalvoordelen de prijzen laten drukken, en zullen offertes kunnen opgevraagd worden bij grote leveranciers. Ook de levertijden zullen op deze wijze korter zijn dan vroeger. De lokale handelaren kunnen minder voldoen aan de behoeften van onze organisatie. We hebben meer dan 100 users. Ook veel omliggende besturen werken veelal op deze wijze.
De voornoemde opdracht van Cipal dv 'Aankoop van ICT infrastructuur' (bestek CSMRTINFRA19) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016.
Het AGB kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat het AGB gebruik maakt van deze opdrachtencentrale om volgende redenen:
Deze aankoopcentrale (onder de vorm van een opdrachtencentrale) biedt mogelijkheid om allerlei ICT-infrastructuur aan te kopen tegen scherpe prijzen. Het gaat over items zoals:
Het AGB is niet verplicht tot enige afname via de aankoopcentrale (geen afnameverplichting) en de raamovereenkomst is ook niet-exclusief (afname via een andere leverancier blijft mogelijk).
Cipal dv treedt op als opdrachtencentrale voor de aankoop van ICT-producten en diensten, enerzijds software en diensten en anderzijds hardware en biedt overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen. Om van deze raamovereenkomst gebruik te kunnen maken, moet het bestuur toetreden tot de opdrachtencentrale van Cipal dv.
Het AGB treedt principieel toe tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT-infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst 'Aankoop van ICT-Infrastructuur' (bestek nr. CSMRTINFRA19).
De voorzitter licht het nieuwe voorstel toe. De sportraad heeft een gunstig advies gegeven. Het nieuw voorstel zal geagendeerd worden op de zitting van de gemeenteraad van december 2021. De verschillen hebben vooral betrekking op het zwembad en de turnzalen.
Joan Wijnen doet opmerken dat alles duurder wordt.
Het is jammer, maar wel begrijpelijk omwille van de energiefactuur ten laste van de gemeente.
De voorzitter stelt dat de tarieven nog betrekkelijk laag zijn. In 2012 was alles nog gratis.
Hilde De Laat geeft aan dat de infrastructuur werd opgewaardeerd.
De voorzitter beaamt. De turnzaal van GBS Voorheide heeft een volwaardige sportvloer gekregen. Binnenkort zal GBS St. Jan beschikken over een nieuwe turnzaal met een volwaardige sportvloer.
Joan Wijnen vraagt of er nog andere ‘sociale tegemoetkomingen’ zijn.
Kenny Viskens antwoordt dat er aan de individuele sporter kortingen worden toegekend via de vrijetijdspas.
De gemeentelijke sportinfrastructuur wordt bekostigd door gemeente Arendonk. De inwoners van Arendonk dragen reeds bij in de gemeentelijke inkomsten via de aanvullende belasting op de personenbelasting. Niet-inwoners leveren hier geen enkele bijdrage. Een tariefonderscheid is om deze redenen dan ook gerechtvaardigd en aangewezen.
Er dienen tarieven te worden aangerekend voor het gebruik van de sportinfrastructuur.
De raad van bestuur stelt het tariefreglement sportinfrastructuur vast.
Kenny Viskens licht toe. Het AGB mag niet te veel winst maken. Voor elke euro die het AGB uitgeeft, wordt er bijgepast door de gemeente. Dat is de factor. Er is een herberekening gebeurd voor het vierde kwartaal. Er wordt een verlies verwacht van bijna € 63 000. De prijssubsidie wordt geraamd op € 63 814 zodat het AGB break even draait.
Op basis van het gewijzigde budget 2021 moet de prijssubsidie en bijhorende factor vastgesteld worden om het AGB Arendonk economisch rendabel te houden.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het AGB Arendonk vanwege de Gemeente Arendonk prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de sportinfrastructuur. Hiertoe werd een prijssubsidiereglement opgesteld om de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark, turnzalen en danszaal te vermenigvuldigen met een bepaalde factor.
De raad van bestuur stelt het aangepaste prijssubsidiereglement 2021 vast.
Het aangepaste prijssubsidiereglement 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De voorzitter licht toe dat tijdens de vorige legislatuur de omschakeling is gebeurd van vzw naar AGB.
Toen werd voorgehouden dat het AGB geen ‘lege doos’ mocht zijn qua personeel. Intussen zijn de spelregels gewijzigd. Dit is verder onderzocht, en werd intussen ook uitgelegd aan het personeel. Het scenario werd ook goedgekeurd door de vakbond.
De secretaris vult aan dat enkel de juridische werkgever verandert van AGB naar gemeente. De rest blijft ongewijzigd.
Het heeft ook te maken met de integratie van gemeente en OCMW, en de eengemaakte personeelsdienst. Dat is de kapstok. Als bijkomend voordeel is er de recuperatie van BTW. De timing van overdracht van het personeel naar de gemeente is voorzien op 1 januari 2021.
Tijdens het personeelsoverleg waarop de overdracht naar de gemeente werd besproken, werd door een personeelslid opgemerkt dat het jammer is dat het personeel de voordelen van de vzw niet langer heeft, en werd de vraag gesteld of voor werken in een niet- veilige omgeving(door aanwezigheid van chloor) een premie kan bekomen worden. De voorzitter vindt dat deze vraag los staat van de overdracht.
De voorzitter verwijst ook naar de recente enquête tijdens corona over de werking van het zwembad.
De mensen zijn tevreden over het personeel. Ook dat werd meegedeeld tijdens het personeelsoverleg met de collega’s van het zwembad.
De mogelijkheid tot overdracht van personeel (statutair en contractueel) staat ingeschreven in de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van de gemeente Arendonk (zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit d.d. 8 november 2021), alsook in deze van het AGB Arendonk dewelke thans integraal de lokale rechtspositieregeling uitmaakt van het personeel van het AGB Arendonk (cfr. artikel 14, §4 van de beheersovereenkomst AGB), meer bepaald in Titel IX – Overdracht personeel.
Er werd een ontwerp van overnameovereenkomst tussen de gemeente Arendonk en het AGB Arendonk opgesteld, dewelke aan de gemeenteraad ter goedkeuring wordt voorgelegd, teneinde de modaliteiten van de overdracht van de contractuele personeelsleden te reguleren.
Het dient benadrukt te worden dat de personeelsleden van het AGB Arendonk louter juridisch worden overgedragen naar de gemeente Arendonk, zodoende worden er geen wijzigingen aangebracht aan de functiebeschrijvingen van de personeelsleden, in het bijzonder blijven zij hun taken uitvoeren die ze ten behoeve van het AGB Arendonk uitoefenen.
Er werd een ontwerp van addendum aan de arbeidsovereenkomst opgesteld, dewelke een overeenkomst betreft tussen de gemeente Arendonk en elk individueel personeelslid dat wordt overgedragen.
Op 21 oktober 2021 werd de overdracht van het personeel van het AGB Arendonk door de gemeente Arendonk op het Bijzonder Onderhandelingscomité gebracht, alsook werd het addendum aan de arbeidsovereenkomst voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties. Deze onderhandelingen resulteerden in een protocol van akkoord d.d. 21 oktober 2021.
Aan de Raad van Bestuur van het AGB wordt gevraagd om:
De overdracht van het personeel van het AGB Arendonk naar de gemeente Arendonk zal pas uitvoerbaar zijn op het ogenblik dat de overnameovereenkomst door zowel het AGB Arendonk als de gemeente Arendonk is ondertekend.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018) en latere wijzigingen;
De Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Het Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Conform art.22 van haar statuten beschikt de Raad van Bestuur over de volheid van bevoegdheid.
Het AGB Arendonk werd opgericht op 16 december 2013 en betreft een autonoom gemeentebedrijf dewelke beleidsvoorbereidende en beleidsuitvoerende taken vervult. Het AGB heeft als doel de exploitatie van infrastructuren bestemd voor onderwijs, culturele, sportieve of toeristische activiteiten of voor ontspanning.
Vermits AGB Arendonk de exploitatie van de sportinfrastructuur heeft overgenomen van een gemeentelijke VZW, diende het AGB Arendonk bij diens oprichting deze personeelsleden over te nemen overeenkomstig de geldende regelgeving. Daarnaast kan het AGB Arendonk, overeenkomstig artikel 14 van de beheersovereenkomst tussen de gemeente Arendonk en het AGB Arendonk, zoals laatst gewijzigd d.d. 18 november 2019, eigen personeel (zowel contractueel als statutair) aanwerven.
Zowel het AGB Arendonk als de gemeente Arendonk zijn vragende partij om de eigen personeelsleden van het AGB Arendonk over te dragen naar de gemeente Arendonk, gelet sinds de integratie van OCMW en gemeente er een eengemaakte personeelsdienst is, waardoor ook de personeelsadministratie en – beleid van het AGB best ook wordt uitgevoerd door de eengemaakte personeelsdienst. Daarnaast blijkt dat overeenkomstig artikel 185, §3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 onder meer de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf van die gemeente, met behoud van andersluidende wettelijke of decretale bepalingen en als dat nader bepaald is in de rechtspositieregeling van hun personeel, elkaar personeel kunnen overdragen.
De Raad van Bestuur van het AGB Arendonk neemt kennis van het protocol van akkoord d.d. 21 oktober 2021 onderhandeld door het Bijzonder Onderhandelingscomité en de waarborgen voor het personeel die hierin zijn opgenomen.
De Raad van Bestuur van het AGB Arendonk keurt de overeenkomst aangaande de overdracht van het personeel van het AGB Arendonk naar de gemeente Arendonk, inclusief bijlagen, goed.
De overdracht van het personeel van het AGB Arendonk naar de gemeente Arendonk zal pas uitvoerbaar zijn op het ogenblik dat de overnameovereenkomst door zowel het AGB Arendonk als de gemeente Arendonk is ondertekend.