Terug
Gepubliceerd op 19/12/2022

2022_GR_00176 - Retributie op het opzoeken, samenstellen en afleveren van administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 12/12/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Alek Dom, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Maud Vosters, raadslid; Frank Goris; Kris Wouters, algemeen directeur

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00176 - Retributie op het opzoeken, samenstellen en afleveren van administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties - Goedkeuring

Aanwezig

Alek Dom, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Rob Blockx, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Joke Segers, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Leny Noboa, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Bianca Verachtert, Maud Vosters, Frank Goris, Kris Wouters
Stemmen voor 23
Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Gunther Hendrickx, Jef Van Steenbergen, Frank Goris, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Maud Vosters, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom, Benny Maes, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Rudy Panis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00176 - Retributie op het opzoeken, samenstellen en afleveren van administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties - Goedkeuring 2022_GR_00176 - Retributie op het opzoeken, samenstellen en afleveren van administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het gemeentelijk retributiereglement op het opzoeken, het samenstellen en het afleveren van administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties van 18 november 2019 geldt tot 31 december 2025. De gemeente wil ook de komende jaren een retributie aanrekenen op bepaalde administratieve prestaties, maar wenst voor de volgende jaren het tarief van de vastgoedinformatie te wijzigen.

Argumentatie

In functie van de werklast en de kost voor de gemeente, wordt voor bepaalde administratieve prestaties een vergoeding aangerekend.

Het verzamelen en ontsluiten van vastgoedinformatie op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en een bijhorende kost met zich mee. De gemeente wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager te verhalen.

Juridische grond

  • Grondwet, artikel 173
  • Decreet lokaal bestuur
  • Bestuursdecreet van 7 december 2018 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie aangerekend op het opzoeken, samenstellen en afleveren van administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het stuk of de prestatie vraagt.

Artikel 3

De retributie bedraagt :

  • voor het afleveren van kopieën:
    • 0,05 euro per A4-blad zwart-wit
    • 0,10 euro per A3-blad zwart-wit
    • 0,10 euro per A4-blad kleur
    • 0,20 euro per A3-blad kleur
  • voor het afleveren van kopieën van bouwplannen: de effectieve kosten zoals aangerekend door het copycenter aan de gemeente en de verzendingskosten
  • voor inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien van, het uitleg geven over en een kopie afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekingswerk (meer dan één uur) en het samenstellen van een dossier vereisen (incl. vastgoedinformatie): 100 euro per aanvraag
  • indien het stuk of de inlichting aan de aanvrager moet worden gezonden: de verzendingskosten

Artikel 4

De retributie is niet verschuldigd voor stukken of prestaties die krachtens een wet, koninklijk besluit of andere overheidsverordening of -richtlijn kosteloos door de gemeente afgeleverd moeten worden.

Artikel 5

De retributie is eisbaar zodra het stuk of de prestatie aangevraagd wordt. De retributie moet contant betaald worden of na toezending van de factuur.

Artikel 6

De gemeenteraadsbeslissing van 18 november 2019 houdende goedkeuring van het gemeentelijke retributiereglement op het opzoeken, samenstellen en afleveren van administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties wordt met ingang van 1 januari 2023 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement.

Onderhavig reglement treedt in voege op 1 januari 2023 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 285 t.e.m. 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.