Verkeersongevallen blijven een belangrijke oorzaken voor overlijden of blijvende lichamelijke schade bij alle leeftijdsgroepen.
Snelheid is daarbij een belangrijke factor. De kans dat een voetganger of fietser overlijdt bij een aanrijding door een auto die tegen 50 kilometer per uur rijdt, is 60 procent. Rijdt die auto 30 kilometer per uur, dan daalt deze kans tot 15 procent.
Hoe groter het snelheidsverschil tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer hoe hoger het risico op ernstige ongevallen. Circa 4 op de 10 verkeersslachtoffers op het Vlaamse wegennet valt te betreuren op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u binnen de bebouwde kom. Het verschil in snelheid en massa tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd maken er het verkeer potentieel onveilig voor fietsers en voetgangers. Bovendien heeft het verschil in snelheden tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer een negatieve impact op het fietsklimaat. Het is dus noodzakelijk dat de snelheid van het autoverkeer wordt aangepast aan de aanwezige fietsinfrastructuur.
De mobiliteitsraad kwam op 9 juni 2022 samen om het thema ‘snelheidszones 30 km/u’ te bespreken. Er werd tijdens deze vergadering uitgebreid de tijd genomen om over alle pro’s en contra’s betreffende uitbreiding zone 30 te discussiëren. Dit resulteerde uiteindelijk in een compromis waarbij drie scenario’s voorgesteld werden voor verdere behandeling. Bedoeling was om in eerste instantie het college van burgemeester en schepenen een standpunt te laten innemen. Om dan later een eventuele adviesaanvraag (bijvoorbeeld voor de gewestweg N118 traject Koeistraat-De Valken is dit nodig) te laten volgen.
Vandaag, vijf maanden later, heeft het college van burgemeester en schepenen blijkbaar nog geen standpunt bepaald rond dit thema of dit alleszins nog niet voorgelegd aan de gemeenteraad ter bespreking of goedkeuring.
Fractie Vooruit-Groen wenst de verkeersveiligheid in onze gemeente verder te verbeteren en verzoekt de gemeenteraad om kennis te nemen van het verslag van de mobiliteitsraad dd. 9 juni 2022 waarin een aantal scenario’s tot het invoeren van snelheidsbeperkingen werden uitgewerkt. Na overleg in de gemeenteraad, wenst de fractie om tot de stemming over volgend voorstel tot raadsbesluit over te gaan.
Gunther Hendrickx licht de toegevoegde dagordepunten 15 -16 -17 en 18 toe.
Jef Van Steenbergen licht het toegevoegd dagordepunt 40 toe.
Luc Bouwen licht het standpunt van de fractie CD&V toe als volgt:
Niet alleen de verkeersveiligheid is gebaat bij een lager snelheidsregime, ook de leefbaarheid van straten en buurten wordt daardoor verbeterd.
Daarnaast deden wij over gans Arendonk een bevraging met volgend resultaat:
Uit deze bevraging leiden we af dat dat er een draagvlak is maar dat er daarnaast ook weerstand is bij de inwoners. Vermits dat we verkeersveiligheid hoog in het vaandel dragen, zijn we voor een voorzichtige en geleidelijke uitbreiding van zone 30 waarbij het draagvlak kan groeien. Het gaat voor ons dan ook over een beperkt aantal straten. Bij de start van de fietsstraat was er aanvankelijk weerstand maar groeide het draagvlak sterk erna.
Het partijstandpunt van CD&V is dan ook om zone 30 in te voeren in volgende straten:
De Valken, Koeistraat, Wezenstraat en Begijnhof. Later zou ook zone 30 kunnen voor de Hovestraat, als er aanpassingen aan de weginfrastructuur gebeuren in de Middenvelden.
Voor ons is dit niet te nemen of te laten en we betreuren dat we geen gezamenlijk voorstel met onze coalitiepartner hebben kunnen bekomen. Het voorstel dat wij op de tafel van het schepencollege hebben gelegd, waarbij slechts twee straten permanent zone 30 worden, heeft het jammer genoeg niet gehaald.
Wat er vandaag ook gestemd wordt, we zijn ervan overtuigd dat er op middellange termijn in de drukke dorpsstraten met gemengd verkeer zone 30 gaat komen, zo ook in Arendonk. We zien in de ruime regio genoeg voorbeelden van gemeenten die hier werk van maken.
Het voorstel met scenario 1 draagt onze voorkeur niet weg wegens het gebrek aan draagvlak.
Ook het voorstel met scenario 2 draagt onze voorkeur niet weg want het is nog ruimer dan het voorstel met scenario 1.
Het voorstel betrekkelijk De Valken - Koeistraat is voor ons een goede start om het draagvlak te laten groeien.
De leefbaarheid stijgt enorm door zone 30 in te voeren. We kregen veel positieve reacties van bewoners van de Vrijheid dat het veel rustiger en aangenamer is in de straat sinds de fietsstraat er ingevoerd is. Koeistraat is een straat waar de leefbaarheid in het gedrang komt en de bewoners zullen tevreden zijn.
We verbinden onze drie centrumscholen met zone 30. Dus we maken hier een einde met de huidige situatie van zone 30 - zone 50 en zone 30 op 50 m afstand.
We keuren dit dus goed.
Betrekkelijk het voorstel van NVA stellen we wat volgt:
Het voorstel heeft momenteel geen goedkeuring van AWV en de bijkomende maatregelen zijn praktisch moeilijk uitvoerbaar. Er is geen budget om dit deftig uit te werken. We gaan dit dus niet goedkeuren.
We gaan akkoord met het voorstel betrekkelijk woonerf Wampenberg.
Dat is geen discussiepunt. Het betreft een feitelijke situatie die al jaren bestaat. We zijn voorstander om de situatie te bestendigen met borden.
Benny Maes stelt dat zijn fractie akkoord gaat met het ontwerpbesluit betrekkelijk de ventwegen.
We gaan akkoord met het voorstel dat het meeste draagvlak geniet bij de bevolking. Het voorstel m.b.t. de dynamische borden is een eerste stap in de goede richting. Het is een evolutief gegeven. Er zijn een aantal flankerende maatregelen waarvoor we inderdaad aandacht moeten opbrengen.
Joan Wijnen verwijst naar de gekende resultaten van de enquête en het draagvlak. Zijn fractie gaat akkoord met de dagordepunten 18 en 40. We dienen ons nog verder te bezinnen over de verdere aanpak van zwaar verkeer( via GPS) in het centrum.
Boud Westhof heeft vragen bij de handhaving. De pakkans bij overtreding van de regelgeving en het niet naleven van borden is zeer klein. Hij pleit ervoor dat we in het verkeer rekening houden met elkaar.
Gunther Hendrickx stelt dat handhaving belangrijk is, maar niet zaligmakend. Zijn fractie gelooft in het sensibiliserend effect van de creatie van een aaneengesloten zone met een lagere snelheid.
Zijn fractie is geen voorstander van het voorstel betrekkelijk dynamische borden. Het sensibiliserend effect is dan immers maar tijdelijk. Op de tonnagebeperking moeten we wel zeker en vast handhaven.
Hij vindt het standpunt van CD&V teleurstellend. Hij begrijpt niet dat men niet minstens opteert voor scenario 1.
Rob Blockx vult aan dat wetenschappelijke studies unaniem zijn als het gaat over verkeersveiligheid: snelheid verlagen geeft minder kans op zware ongevallen.
De school St. Clara heeft 2000 bezoekers per dag waarvan grotendeels met de fiets. Dit is een stedelijke context. Er zijn geen scholen van die aard die geen zone 30 hebben. We zijn hierin jammer genoeg uniek.
Momenteel hebben we overigens geen goedkeuring van AWV en is de vraag of AWV gaat afwijken van zijn regel: enkel aan scholen kan zone 30 met elektronische borden ingevoerd worden.
Frank Goris wijst op de gevaarlijke verkeerssituatie in de Hovestraat. Hij vindt het jammer dat er wordt geopteerd voor ‘auto is koning’. Door meer de fiets te nemen wordt het centrum meer leefbaar.
Gunther Hendrickx stelt dat we niet alleen rekening moeten houden met de school St. Clara, maar ook met de scholen in de Maaskens, Kerkstraat en de Voorheide. Er is overal verbindingsverkeer.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad tot het inrichten van de ventwegen langs de Wampenberg als woonerf.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de praktische uitvoering van dit besluit uiterlijk tegen 31 mei 2023.