Terug
Gepubliceerd op 30/12/2022

2022_GR_00188 - Aanvullende dagorde op vraag van N-VA: Zone 30 met dynamische borden in De Valken en Koeistraat - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 12/12/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Alek Dom, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Maud Vosters, raadslid; Frank Goris; Kris Wouters, algemeen directeur

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00188 - Aanvullende dagorde op vraag van N-VA: Zone 30 met dynamische borden in De Valken en Koeistraat - Goedkeuring

Aanwezig

Alek Dom, Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Rob Blockx, Marina Gys, Benny Maes, Joannes Wijnen, Joke Segers, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Leny Noboa, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Bianca Verachtert, Maud Vosters, Frank Goris, Kris Wouters
Stemmen voor 14
Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Benny Maes, Gunter Spapen, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Rudy Panis
Stemmen tegen 9
Tom Claessen, Gunther Hendrickx, Frank Goris, Luc Bouwen, Maud Vosters, Joke Segers, Rob Blockx, Alek Dom, Rik Nys
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00188 - Aanvullende dagorde op vraag van N-VA: Zone 30 met dynamische borden in De Valken en Koeistraat - Goedkeuring 2022_GR_00188 - Aanvullende dagorde op vraag van N-VA: Zone 30 met dynamische borden in De Valken en Koeistraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

N-VA Arendonk streeft naar een hogere verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. Het vermijden van ongevallen vraagt om een integrale aanpak. De volledige weginfrastructuur dient in rekening te worden gebracht en waar nodig aangepast.

De recente aanleg van gele fietssuggestiestroken in de centrumstraten bewijst dat tijdens drukke momenten met veel verkeer de gemiddelde snelheid van autobestuurders opvallend lager ligt dan 50 km/u. Wanneer er weinig tot geen verkeer is, is er geen reden tot een snelheidsbeperking en kan gewoon aan de toegelaten maximumsnelheid van 50 km/u worden gereden.

Argumentatie

Het verlagen van de maximumsnelheid is geen doel op zich. Dit kan echter op drukke plaatsen en op drukke momenten een bijkomende maatregel zijn. Op dit moment geldt er reeds een zone 30 in alle schoolomgevingen van Arendonk, met name in de Kerkstraat en De Maaskens. In de Kloosterbaan is er een zone 30 met dynamische borden. In de Vrijheid is reeds een fietsstraat ingericht. Door de verschillende zones 30 in de buurt van de scholen met elkaar te verbinden wenst N-VA Arendonk een veilige lus te creëren voor zwakke weggebruikers. N-VA Arendonk stelt dat een snelheidsbeperking langsheen de gewestwegen De Valken en Koeistraat enkel draagvlak kent indien er gewerkt wordt met dynamische verkeersborden. Deze branden bij de start en het einde van de schooluren.

Wie zich op de openbare weg begeeft, wordt geacht de wegcode te respecteren. Door de geldende regels te kennen en na te leven worden ongevallen voorkomen. Een goede kennis van de wegcode bij alle weggebruikers is daarom cruciaal voor een veilige verkeersomgeving. De politie dient toe te zien op een correcte naleving van het verkeersreglement en handhaaft waar nodig.

N-VA Arendonk is bezorgd over de grote hoeveelheid zwaar verkeer in de centrumstraten. Zowel het doorgaand als plaatselijk zwaar vervoer vormt een veiligheidsrisico voor zwakke weggebruikers, zeker tijdens de spitsuren. Dit zwaar verkeer dient maximaal uit het centrum te worden geweerd.

Gunther Hendrickx licht de toegevoegde dagordepunten 15 -16 -17 en 18 toe.  

Jef Van Steenbergen licht het toegevoegd dagordepunt 40 toe.

Luc Bouwen licht het standpunt van de fractie CD&V toe als volgt: 

Niet alleen de verkeersveiligheid is gebaat bij een lager snelheidsregime, ook de leefbaarheid van straten en buurten wordt daardoor verbeterd.

Daarnaast deden wij over gans Arendonk een bevraging met volgend resultaat: 

  • 41% ongewijzigd
  • 31% beperkte zone 30 in dorpscentrum
  • 28% grotere zone in dorpskom

Uit deze bevraging leiden we af dat dat er een draagvlak is maar dat er daarnaast ook weerstand is bij de inwoners. Vermits dat we verkeersveiligheid hoog in het vaandel dragen, zijn we voor een voorzichtige en geleidelijke uitbreiding van zone 30 waarbij het draagvlak kan groeien. Het gaat voor ons dan ook over een beperkt aantal straten. Bij de start van de fietsstraat was er aanvankelijk weerstand maar groeide het draagvlak sterk erna. 

Het partijstandpunt van CD&V is dan ook om zone 30 in te voeren in volgende straten:

De Valken, Koeistraat, Wezenstraat en Begijnhof. Later zou ook zone 30 kunnen voor de Hovestraat, als er aanpassingen aan de weginfrastructuur gebeuren in de Middenvelden.

Voor ons is dit niet te nemen of te laten en we betreuren dat we geen gezamenlijk voorstel met onze coalitiepartner hebben kunnen bekomen. Het voorstel dat wij op de tafel van het schepencollege hebben gelegd, waarbij slechts twee straten permanent zone 30 worden, heeft het jammer genoeg  niet gehaald. 

Wat er vandaag ook gestemd wordt, we zijn ervan overtuigd dat er op middellange termijn in de drukke dorpsstraten met gemengd verkeer zone 30 gaat komen, zo ook in Arendonk. We zien in de ruime regio genoeg voorbeelden van gemeenten die hier werk van maken. 

Het voorstel met scenario 1 draagt onze voorkeur niet weg wegens het gebrek aan draagvlak. 

Ook het voorstel met scenario 2 draagt onze voorkeur niet weg want het is nog ruimer dan het voorstel met scenario 1.

Het voorstel betrekkelijk De Valken - Koeistraat is voor ons een goede start om het draagvlak te laten groeien.

De leefbaarheid stijgt enorm door zone 30 in te voeren. We kregen veel positieve reacties van bewoners van de Vrijheid dat het veel rustiger en aangenamer is in de straat sinds de fietsstraat er ingevoerd is. Koeistraat is een straat waar de leefbaarheid in het gedrang komt en de bewoners zullen tevreden zijn. 

We verbinden onze drie centrumscholen met zone 30. Dus we maken hier een einde met de huidige situatie van zone 30 - zone 50 en zone 30 op 50 m afstand.

We keuren dit dus goed.

Betrekkelijk het voorstel van NVA stellen we wat volgt:

  • Ook buiten de schooluren en in de vakanties en weekends zijn jongeren en kinderen op pad met de fiets, zeker in de zomer en kan dit in de drukkere straten leiden tot gevaarlijke situaties. 
  • Een variabel snelheidsregime is niet duidelijk en kan verwarring scheppen of al dan niet 30km per uur van toepassing is.
  • de elektronische borden vergen een belangrijke investering en vergen ook permanent onderhoud en herstel.
  • De vrachtwagens weigeren net voor en na schooltijd is theoretisch juist maar kampt met praktische problemen. De vrachtwagen mag dan niet in deze tijdelijke zone. Blijft deze dan dus staan tot de periode voorbij is? 
  • De politie aanzetten tot meer controles is niets nieuw en deze zorg gebeurt permanent, dit gaat hooguit een tijdelijke verbetering zijn.
  • De kennis van de verkeersregels verbeteren, wordt door de scholen reeds zeer sterk gedaan met verkeersdagen, fietscontroles, fietsexamens … Verenigingen kunnen hierin maar beperkt bijdragen. Wil je dit echt aanpakken, zal er best een verkeerscentrum komen zoals bv in Mol. Er is daarvoor geen budget voorzien, ook niet voor de dure elektronische borden trouwens. 

Het voorstel heeft momenteel geen goedkeuring van AWV en de bijkomende maatregelen zijn praktisch moeilijk uitvoerbaar. Er is geen budget om dit deftig uit te werken. We gaan dit dus niet goedkeuren. 

We gaan akkoord met het voorstel betrekkelijk woonerf Wampenberg.

Dat is geen discussiepunt. Het betreft een feitelijke situatie die al jaren bestaat. We zijn voorstander om de situatie te bestendigen met borden. 

Benny Maes stelt dat zijn fractie akkoord gaat met het ontwerpbesluit betrekkelijk de ventwegen. 

We gaan akkoord met het voorstel dat het meeste draagvlak geniet bij de bevolking. Het voorstel m.b.t. de dynamische borden is een eerste stap in de goede richting. Het is een evolutief gegeven. Er zijn een aantal flankerende maatregelen waarvoor we inderdaad aandacht moeten opbrengen.

Joan Wijnen verwijst naar de gekende resultaten van de enquête en het draagvlak. Zijn fractie gaat akkoord met de dagordepunten 18 en 40. We dienen ons nog verder te bezinnen over de verdere aanpak van zwaar verkeer( via GPS) in het centrum.

Boud Westhof heeft vragen bij de handhaving. De pakkans bij overtreding van de regelgeving en het niet naleven van borden is zeer klein. Hij pleit ervoor dat we in het verkeer rekening houden met elkaar.

Gunther Hendrickx stelt dat handhaving belangrijk is, maar niet zaligmakend. Zijn fractie gelooft in het sensibiliserend effect van de creatie van een aaneengesloten zone met een lagere snelheid

Zijn fractie is geen voorstander van het voorstel betrekkelijk dynamische borden. Het sensibiliserend effect is dan immers maar tijdelijk. Op de tonnagebeperking moeten we wel zeker en vast handhaven.

Hij vindt het standpunt van CD&V teleurstellend. Hij begrijpt niet dat men niet minstens opteert voor scenario 1.

Rob Blockx vult aan dat wetenschappelijke studies unaniem zijn als het gaat over verkeersveiligheid: snelheid verlagen geeft minder kans op zware ongevallen. 

De school St. Clara heeft 2000 bezoekers per dag waarvan grotendeels met de fiets. Dit is een stedelijke context. Er zijn geen scholen van die aard die geen zone 30 hebben. We zijn hierin jammer genoeg uniek.

Momenteel hebben we overigens geen goedkeuring van AWV en is de vraag of AWV gaat afwijken van zijn regel: enkel aan scholen kan zone 30 met elektronische borden ingevoerd worden.

Frank Goris wijst op de gevaarlijke verkeerssituatie in de Hovestraat. Hij vindt het jammer dat er wordt geopteerd voor ‘auto is koning’. Door meer de fiets te nemen wordt het centrum meer leefbaar.

Gunther Hendrickx stelt dat we niet alleen rekening moeten houden met de school St. Clara, maar ook met de scholen in de Maaskens, Kerkstraat en de Voorheide. Er is overal verbindingsverkeer.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft principiële goedkeuring aan de invoering van een snelheidsbeperkende zone 30 in de straten De Valken en Koeistraat (traject tussen kruispunt Vrijheid-De Valken en Kerkstraat), door middel van dynamische verkeersborden. Deze snelheidsbeperking is uitsluitend van toepassing tijdens het oplichten van de borden, op weekdagen bij de start en het einde van de schooluren.

Artikel 2

De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om te onderzoeken of er een dynamische tonnagebeperking vanaf 3,5 ton kan worden ingevoerd, samen met de dynamische snelheidsbeperking. Deze tonnagebeperking geldt op weekdagen bij de start en het einde van de schooluren en dit zowel voor plaatselijk-, doorgaand- als werfverkeer.

Artikel 3

De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om toe te zien op de handhaving van de snelheids- en tonnagebeperking in nauw overleg en in samenwerking met de dienst Verkeer van de lokale politiezone Kempen Noord-Oost.

Artikel 4

De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om te onderzoeken hoe er kan worden ingezet op een betere kennis van de wegcode bij alle weggebruikers. Dit in samenwerking met diverse actoren zoals de Arendonkse scholen, verenigingen en belangengroepen die actief zijn in de gemeente.