De gemeenteraad keurt de wijzigingen van de rechtspositieregeling goed betreffende de aanpassing van hoofdstuk 5: De aanwerving van personen met een arbeidshandicap.
Gemeente Arendonk heeft nog een deel functies op E-niveau. Deze allerlaagste lonen moeten opgewaardeerd worden. Hier is goedkeuring van de raad voor nodig.
Voor de functie 'technisch medewerker' worden de functiebeschrijving en de aanwervingsvoorwaarden goedgekeurd.
Voor de functie 'technisch assistent' worden de functiebeschrijving en de aanwervingsvoorwaarden goedgekeurd.
Voor de functie 'poetsmedewerker' worden de functiebeschrijving en de aanwervingsvoorwaarden goedgekeurd.
Voor de functie 'assistent poetsmedewerker' worden de functiebeschrijving en de aanwervingsvoorwaarden goedgekeurd.
Voor de functie 'medewerker BKO' wordt de functiebeschrijving en de aanwervingsvoorwaarden goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt het bestek in het kader van het project 'Digitaal op afspraak' van de gemeenten Haaltert, Herenthout en Arendonk goed.
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke bijdrage aan de politiezone Kempen Noord-Oost 2022 vast op € 1 223 108.
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke bijdrage aan de politiezone Kempen Noord-Oost voor het dienstjaar 2023 vast op € 1 556 379.
De notariële akte, opgemaakt in functie van de erfdienstbaarheid voor de aanleg van nutsvoorzieningen voor de kantine van de Rugby, wordt goedgekeurd.
Voor de financiering van de gemeentelijke saneringsverplichting wordt een gemeentelijke saneringsbijdrage aangerekend door Pidpa. Om meer inkomsten te genereren en meer het principe 'de vervuiler betaalt' toe te passen, verhoogt vanaf 1 januari 2023 de factor voor het bepalen van het tarief van de gemeentelijke saneringsbijdrage van 0,709 naar 1,000 keer het tarief van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage.
Aan de eigenaar van elke nutsvoorziening rekent de gemeente een retributie aan op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad niet akkoord te gaan met het voorstel tot de aanpassing van de maximumsnelheid tot maximaal 30 km/u in Steendonk, Diepenbeemd, Hovestraat, Wezenstraat, Begijnhof, Horeman, De Maalberg, in Kerkstraat van het kruispunt met de Koeistraat tot huisnummer 64, in Wippelberg van aan de kruising met Wezenstraat tot en met het kruispunt met De Leggen en in De Valken voor het deel van de weg dat in gemeentelijk beheer is.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad niet akkoord te gaan met het voorstel tot de aanpassing van de maximumsnelheid tot maximaal 30 km/u in Middelvelden, Papenvelden Espendonk, Bremberg, Voorhoofd en in Horststraat van het kruispunt met Wippelberg tot en met het kruispunt met Middelvelden.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad niet akkoord te gaan met het voorstel tot de opstart van de procedure tot aanpassing van de maximumsnelheid tot maximaal 30 km/u in de De Valken in het deel dat niet in gemeentelijk beheer is en in een deel van Koeistraat met het oog op de vorming van een logisch, aaneengesloten gebied van zone 30 op zowel de wegen in gemeentelijk beheer als op de wegen beheerd door andere wegbeheerders.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad tot het inrichten van de ventwegen langs de Wampenberg als woonerf.
De gemeenteraad geeft principiële goedkeuring aan de invoering van een snelheidsbeperkende zone 30 in de straten De Valken en Koeistraat (traject tussen kruispunt Vrijheid-De Valken en Kerkstraat), door middel van dynamische verkeersborden. Deze snelheidsbeperking is uitsluitend van toepassing tijdens het oplichten van de borden, op weekdagen bij de start en het einde van de schooluren.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om te onderzoeken of er een dynamische tonnagebeperking vanaf 3,5 ton kan worden ingevoerd, samen met de dynamische snelheidsbeperking. Deze tonnagebeperking geldt op weekdagen bij de start en het einde van de schooluren en dit zowel voor plaatselijk-, doorgaand- als werfverkeer.
Op basis van het gewijzigde budget 2022 van het AGB Arendonk moet ook de prijssubsidie en bijhorende factor goedgekeurd worden.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement 2023 van het AGB Arendonk goed.
De gemeenteraad keurt de leningsovereenkomst 2023 van het AGB Arendonk goed.
Het budget 2023 en de bijhorende gemeentelijke dotaties van de hulpverleningszone Taxandria werden reeds goedgekeurd in de zoneraad van 21 september 2022. De gemeenteraad keurt de daarin geschreven gemeentelijke bijdrage (dotatie) 2023 van gemeente Arendonk goed.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 met herziening 2022 en de vaststelling van de beginkredieten voor 2023 door de raad van bestuur van het AGB Arendonk goed.
De gemeenteraad stelt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 gemeente en OCMW Arendonk: Herziening 2022 en beginkrediet 2023 vast voor het gedeelte dat betrekking heeft op de gemeente.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025:herziening 2022 en beginkrediet 2023 vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed voor dat gedeelte dat betrekking heeft op het OCMW.
De gemeente wil potentiële woonlocaties vrijmaken en grondspeculatie tegengaan. Om eigenaars van realiseerbare onbebouwde gronden en kavels aan te sporen die te activeren, heft de gemeente een activeringsheffing. Het decreet grond- en pandenbeleid bepaalt een minimumtarief, dat gekoppeld is aan de evolutie van de ABEX-index. De activeringsheffing verhoogt daarom vanaf aanslagjaar 2023 naar 19 euro per strekkende meter lengte van de bouwgrond of kavel palende aan de openbare weg, met een minimum van 190 euro.
De gemeente heft een belasting op tweede verblijven. De belasting bedraagt 600 euro per tweede verblijf gelegen in een harde en daarvoor uitgeruste bestemming zoals woongebied, industriegebied, recreatiegebied en 850 euro per tweede verblijf gelegen in een zachte of open ruimte bestemming die daarvoor niet is uitgerust zoals agrarisch gebied, natuurgebied, bosgebied.
De gemeente rekent een retributie aan op het opzoeken, samenstellen en afleveren van administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties.
De gemeente heeft elektriciteitskasten geïnstalleerd die gebruikt kunnen worden door degenen die een standplaats op de kermissen, op de openbare markt of het openbaar domein innemen en door organisatoren van evenementen en manifestaties. De gebruikers van de elektriciteitskasten betalen daar een vergoeding voor. Gelet op de hogere energiekosten wordt ook de retributie verhoogd.
Om het vrijkomen van gronden voor industrie op het grondgebied van de gemeente te bevorderen, heft de gemeente een belasting op niet bebouwde gronden in gebieden bestemd voor industrie. Met dit agendapunt stelt Vooruit-Groen voor om de belasting te verhogen tot 19 euro per strekkende meter lengte van de grond palende aan de openbare weg, met een minimum van € 190.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad niet akkoord te gaan met het voorstel van Vooruit-Groen voor om de gemeentelijke opcentiemen van 50 opcentiemen op de Vlaamse heffing op leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten te verhogen tot 100 opcentiemen.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad niet akkoord te gaan met het voorstel van Vooruit-Groen om de gemeentelijke belasting op reclameborden die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg te verhogen.
De gemeente heft een belasting op de bedrijven, natuurlijke personen met een zelfstandige beroepswerkzaamheid en rechtspersonen met winstoogmerk met een maatschappelijke zetel of vestiging op het grondgebied van de gemeente. De tarieven variëren naargelang de oppervlakte die ze gebruiken of ter beschikking hebben. Op die manier dragen de bedrijven op een algemene en evenwichtige manier bij in de algemene bestuurlijke uitgaven van de gemeente. Na beraadslaging besluit de gemeenteraad niet akkoord te gaan met het voorstel van Vooruit-Groen om de gemeentelijke belasting op bedrijven te verhogen.
Het gemeentebestuur houdt een register van leegstaande woningen en gebouwen bij omdat het een nuttig monitoringsinstrument is ten einde de langdurige leegstand van gebouwen en woningen in kaart te brengen en te bestrijden. De leegstand wordt beoordeeld aan de hand van de indicaties in het leegstandsreglement. Op vraag van IOK worden enkele administratieve wijzigingen aangebracht.
Het is wenselijk dat de woningen en gebouwen in de gemeente optimaal benut worden. Om langdurige leegstand te voorkomen en te bestrijden, heft de gemeente een leegstandsheffing. De leegstandsheffing bedraagt € 1 200 per leegstaande woning of gebouw en verhoogt jaar na jaar tot een maximum van € 4 200. Op vraag van IOK worden enkele administratieve wijzigingen aangebrach en wordt de vrijstelling i.v.m. vergunningsplichtige werken aangepast.
Het gemeentebestuur houdt een register van verwaarloosde woningen en gebouwen bij omdat het een nuttig monitoringsinstrument is ten einde de verwaarlozing van gebouwen en woningen in kaart te brengen en te bestrijden. De verwaarlozing wordt beoordeeld aan de hand van de indicaties in het gemeentereglement. Op vraag van IOK worden enkele administratieve wijzigingen aangebracht.
Het is wenselijk dat de verloedering van de leef- en woonomgeving tegengegaan wordt. Om de verwaarlozing van gebouwen en woningen te voorkomen en te bestrijden, heft de gemeente een heffing op verwaarloosde gebouwen en woningen. De heffing bedraagt € 1 200 per verwaarloosd gebouw of verwaarloosde woning en verhoogt jaar na jaar tot een maximum van € 4 200. Op vraag van IOK worden enkele administratieve wijzigingen aangebracht en wordt de vrijstelling i.v.m. vergunningsplichtige werken aangepast.
De geldigheidsduur van een conformiteitsattest voor woningen wordt beperkt tot 5 jaar indien de woning 5 of meer gebreken vertoont uit categorie I.
De huidige verordening omvat nog een beperkte geldigheidsduur tot eind 2022 indien blijkt dat in een woning nog in minstens 1 woonlokaal of badkamer enkel glas aanwezig is. Vermits voor deze woningen vanaf 1 januari 2023 geen conformiteitsattest meer kan afgeleverd worden, dient deze beperking ook uit deze verordening gehaald te worden.
De gemeente rekent een retributie aan op de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest voor zelfstandige woningen en kamerwoningen. In het vorige retributiereglement was een ‘vrijstelling’ voorzien voor het sociaal verhuurkantoor. Vermits deze in de loop van 2023 opgaan in de woonmaatschappij werd de formulering ook aangepast naar de woonmaatschappij.
De kosten van het afvalbeheer worden deels aangerekend aan de aanbieders van het afval volgens het principe 'de vervuiler betaalt'. De gemeente rekent daarom een retributie aan op de inzameling van bepaalde fracties op het recyclagepark, op het afhalen en verwijderen van grofvuil en op de verkoop van PMD-zakken. Ook voor de verkoop van biobag-zakken, papieren zakken voor GFT, compostbakken, gewone compost en fijne compost wordt een retributie aangerekend. De afvaltarieven bleven de laatste jaren ongewijzigd ondanks dat de verwerkingskosten van de verschillende afvalfracties zijn gestegen. Om tegemoet te komen aan de stijgende verwerkingskosten zullen vanaf 1 januari 2023 tariefwijzigingen van de verschillende afvalfracties doorgevoerd worden.
De gemeenteraad keurt het wegtracé, de zaak en uitrusting van de gemeenteweg Hulstbos goed in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/VK/2022/04, gelegen in het binnengebied tussen Hokken, Wampenberg en Molenzicht in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 1, sectie A, nrs. 1210M2, 1210V, 1210W, 1216T2, 1221E en 1222M betreffende het verkavelen van gronden met wegenaanleg in 10 kavels voor 6 halfopen en 4 gesloten eengezinswoningen en 1 groepskavel voor 4 halfopen en 7 gesloten eengezinswoningen met ondergrondse parkeergarage.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst tussen de 6 lokale besturen ( Mol, Retie, Balen, Arendonk, Ravels en Dessel) goed zodat zij zullen samenwerken met de politiezones om intra familiaal geweld te bestrijden.