De aanwervingsvoorwaarden voor 'arbeider - medewerker recyclagepark' moeten gewijzigd worden.
De syndicale organisaties hebben op 21 april 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van arbeider - medewerker recyclagepark worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden voor 'medewerker BKO' moeten gewijzigd worden.
De syndicale organisaties hebben op 21 april 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van medewerker BKO worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De RPR werd aangevuld met de uitbreiding van de toegestane duurzame vervoermiddelen die in aanmerking komen tot uitbetaling van fietsvergoeding.
De syndicale organisaties hebben op 21 april 2022 een protocol van akkoord verleend.
Deze wijziging treedt in werking vanaf nu.
De gemeenteraad keurt de wijziging van hoofdstuk 6: De sociale voordelen van de rechtspositieregeling goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
De gemeente Arendonk is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente Arendonk werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op 29 juni 2022 plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt op 30 maart 2022.
We worden momenteel allemaal geconfronteerd met het coronavirus COVID-19. Het staat tot op heden niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Rekening houdend met de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op deze bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De gemeenteraad neemt kennis van:
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor¬diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2022:
Gunter Spapen, de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), stemt zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres lieven.ex@fluvius.be.
De gemeente Arendonk is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iveka.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 1 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iveka die op 29 juni 2022 plaatsheeft in “Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee”.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 30 maart 2022 overgemaakt.
We worden momenteel geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Door de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan er desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
De gemeentereaad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 29 juni 2022:
De gemeenteraad draagt Alek Dom, de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De agenda van de algemene vergadering van 17 mei 2022 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De gemeenteraad kan zijn goedkeuring geven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichtende nota van het voorstel om de voorzitter van de raad van bestuur een dubbel presentiegeld toe te kennen ingevolge de mogelijkheid voorzien in het wijzigingsdecreet Versterking Lokale Democratie, met volgende uitbreiding van het Decreet Lokaal Bestuur tot gevolg;
“Aan de voorzitter van de raad van bestuur kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.”
De gemeenteraad sluit zich aan bij het voorstel om een dubbel presentiegeld toe te kennen aan de voorzitter van de raad van bestuur.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de benoeming van de heer Carl Verelst als bestuurder van IOK.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de benoeming van EY bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar. De vergoeding voor deelopdracht 2 bedraagt 43.560 euro (incl. btw).
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toekenning van een dubbel presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.
Bovenstaande besluitvorming bepaalt het mandaat van de volmachtdrager, Boudewijn Westhof, van de algemene vergadering.
De agenda van de algemene vergadering van 17 mei 2022 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad neemt kennis van:
De gemeenteraad kan goedkeuring geven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichtende nota van het voorstel om de voorzitter van de raad van bestuur een dubbel presentiegeld toe te kennen ingevolge de mogelijkheid voorzien in het wijzigingsdecreet Versterking Lokale Democratie, met volgende uitbreiding van het Decreet Lokaal Bestuur tot gevolg;
“Aan de voorzitter van de raad van bestuur kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.”
De gemeenteraad sluit zich aan bij het voorstel om een dubbel presentiegeld toe te kennen aan de voorzitter van de raad van bestuur.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoeming van de heer Carl Verelst als bestuurder van IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de benoeming van EY bedrijfsrevisoren met als vast vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar. De vergoeding voor deelopdracht 1 bedraagt 43.560 euro (incl. btw).
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toekenning van een dubbel presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.
Bovenstaande besluitvorming bepaalt het mandaat van de volmachtdrager, Boudewijn Westhof, van de algemene vergadering.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 24 juni 2022 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Historiek
Brief van Pidpa van 22 april 2022 met agenda en bijlagen:
Besluit van gemeenteraad van 11 maart 2019 betreffende de aanduiding van:
voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2021. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten, benoemingen, aanpassing van het presentiegeld voor de voorzitter van de raad van bestuur en de verlenging van het mandaat van de commissaris.
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021, de jaarrekening over het boekjaar 2021 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2021, wordt goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Goedkeuring wordt verleend aan het aanpassen van het presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.
Goedkeuring wordt verleend aan de verlenging van het mandaat van de commissaris.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 24 juni 2022, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Door het steeds meer digitaliseren van alle documenten en processen, vraagt dit een aanpassing naar het beheer van informatie en het opslaan van deze documenten in een archief. Hierdoor starten we met de uitbouw van een digitaal archief gelinkt aan het serieregister van Digitaal Archief Vlaanderen. Zo bouwen we een documentenflow uit met als sluitstuk de bewaring in een digitaal archief en als basis het serieregister (uniform voor alle lokale besturen).
We doen hiervoor beroep op externe consultancy. De eerste fase was een nulmeting, om te zien waar we staan als lokaal bestuur op het gebied van informatiebeheer. Na deze nulmeting is er door de consultant een rapport opgesteld met aanbevelingen. Een eerste stap in de aanbeveling was de ontwikkeling van een visie op informatiebeheer.
Deze visie ligt nu ter goedkeuring voor.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 geeft in artikel III.80 lokale overheden de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het beheren en bewaren van de bestuursdocumenten die ze hebben opgemaakt of ontvangen naar aanleiding van hun activiteiten of taken of ter handhaving van hun rechten, of die zij hebben verworven van derden. Deze verantwoordelijkheid geldt gedurende de volledige levenscyclus, van de creatie, verwerving of ontvangst tot aan de eventuele vernietiging. Volgens artikel I.4 van dit Bestuursdecreet is een bestuursdocument alle informatie, ongeacht de drager ervan, die in het bezit is van een overheidsinstantie. Voor het beheren en bewaren van de bestuursdocumenten moeten dus infrastructuur, financiële en personele middelen voorzien worden om dit op een kwaliteitsvolle manier te doen.
Het doel is, zoals gevraagd in artikel III.81, dat de bestuursdocumenten beheerd en bewaard worden in goede, geordende en toegankelijke staat. Dit geldt ook voor bestuursdocumenten op elektronische informatiedragers (zie II.24). Door bestuursdocumenten in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren, worden hun integriteit en authenticiteit gewaarborgd. Ook de Digital Act van 21 juli 2016 benadrukt in artikel 7 dat het archiveren van elektronische gegevens op een gekwalificeerde wijze moet gebeuren zodat de documenten als juridisch bewijsmiddel kunnen gebruikt worden.
Aangezien de gemeente bestuurlijk verantwoordelijk is voor een goed informatiebeheer van de eigen of toevertrouwde werkprocessen, is de eerste stap in goed beheer een duidelijke visie op informatiebeheer, hierin worden de hoofdlijnen vastgelegd. Om ervoor te zorgen dat die visie gedragen wordt binnen de organisatie en de organisatie het informatiebeheer op die manier verder implementeert, wordt de visie ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de visie op informatiebeheer goed.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een algemene vergadering op 23 juni 2022. Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
De gemeente Arendonk is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het eerste semester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die de jaarrekening vaststelt en kwijting verleent aan de bestuurders en de revisor.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 23 juni 2022 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
De vertegenwoordiger van de gemeente, Rob Blockx, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 23 juni 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
De gemeente Arendonk is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 met de volgende agendapunten:
Er wordt rekening gehouden met de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering en de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet herhaald worden voor elke algemene vergadering.
Er zijn geen redenen om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Joke Segers, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Een aantal jaren geleden werden gronden aangekocht om het sportpark Heikant te realiseren. Onlangs is gebleken dat een klein gedeelte van de voetweg, gelegen tussen Grotstraat en Madritten, niet werd aangekocht. Om de voetweg volledig te verwerven moet het gemeentebestuur een deel van het perceel A 1591 A, gelegen binnen BPA Heikant, aankopen. Destijds werd van dit aan te kopen stuk grond een opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Luc Bisschops, op 18 januari 2011. Het aan te kopen deel heeft een oppervlakte van 167 m².
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid heeft op 11 januari 2022 de waarde van het aan te kopen deel geschat op € 2 500. IOK werd gevraagd om de bemiddeling uit te voeren in functie van deze aankoop. Hieruit volgde een belofte van verkoop voor het bedrag van € 2 375 en een belofte van pachtverbreking voor het bedrag van € 125.
De gemeenteraad geeft principiële goedkeuring om een deel van het perceel A 1591 A, gelegen binnen BPA Heikant aan te kopen. De aankoop betreft een oppervlakte van 167 m², volgens het opmetingsplan van 18 januari 2011, opgemaakt door Luc Bisschops, landmeter-expert voor IOK.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de notariële akte.
De gemeenteraad neemt kennis van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ontvangen op 22 oktober 2021. Deze brief bevat het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2020 van de gemeente en het OCMW van Arendonk.
Tegen 1 januari 2023 moeten de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. De Vlaamse overheid wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
De burgemeesters ontvingen op 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 een brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed met de oproep om het afbakeningsproces van de nieuwe woonmaatschappij op te starten en om een voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappijen in te dienen tegen 31 oktober 2021.
De gemeenteraad van Arendonk besloot op 11 oktober 2021 aan te sluiten bij een werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij samen met volgende gemeenten: Hoogstraten, Merksplas, Ravels en Rijkevorsel. Dit voorstel van werkingsgebied werd overgemaakt aan woonmaatschappij@vmsw.be per email van 15 oktober 2021.
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 15 februari 2022 een brief de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed. De brief meldt het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 dat de gemeenten Arendonk, Hoogstraten, Merksplas, Ravels en Rijkevorsel het werkingsgebied Kempen-Noord van de woonmaatschappij vormen. De brief stelt tevens de vraag om een advies van de gemeenteraad omtrent de stemverhouding van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van de woonmaatschappij tegen 13 mei 2022.
In de brief van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen van 21 februari 2022, geeft ze aan dat 'Bouwmaatschappij de Noorderkempen cvba' zal omgevormd worden tot 'Woonmaatschappij de Noorderkempen BV' en actief zal blijven in de gemeenten Hoogstraten, Rijkevorsel, Ravels, Arendonk en Merksplas. De privé-aandeelhouders (0,19%) zullen gevraagd worden om hun aandelen opnieuw aan de cvba aan te bieden tegen nominale waarde. De gemeente Beerse zal echter aansluiten bij het werkingsgebied van de maatschappij die zal gevormd worden door de Ark en de Molse Maatschappij voor Huisvesting.
De regelgeving schrijft voor dat de lokale besturen die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten beschikken. De overige stemrechten (= max. 50% - 1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders.
De gemeenten en OCMW's van het werkingsgebied hebben thans allemaal evenveel aandelen. Het voorstel van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen is om in de toekomst ook een gelijke stemverhouding tussen de deelnemende lokale besturen te kunnen aanhouden. Zodat in de toekomst de huidige solidariteit en gelijkheid tussen de gemeenten van De Noorderkempen en dus ook de evenredigheid in aandelen kan behouden blijven, los van het aantal woningen, inwoners of andere.
Onder de betrokken lokale besturen en de woonactor is er consensus om elk deelnemend lokaal bestuur evenwaardig te houden in de stemverhouding en voorbij te gaan aan de onderlinge verhouding van het aantal huishoudens of sociale huurwoningen
Artikel 72 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2021 houdende de wijziging van diverse besluiten over wonen, bepaalt dat de stemverhouding van de gemeenten en OCMW's uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij wordt vastgesteld door de Vlaamse Regering op basis van de volgende criteria:
1° de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente;
2° de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente.
In voorkomend geval kan de Vlaamse Regering bij de vastlegging van de
stemverhouding ook rekening houden met andere criteria die vermeld zijn in een
advies van de gemeenteraad van een of meerdere gemeenten uit het
werkingsgebied.
De criteria 1° en 2° uit het uitvoeringsbesluit van 20 december 2021 geven de volgende stemverhouding in het werkingsgebied Kempen-Noord:
aantal sociale woningen op 31/12/2021 | % aandeel sociale woningen op 31/12/2021 | aantal huishoudens op 01/01/2021 | % aandeel huishoudens op 01/01/2021 | |
| Arendonk | 274 | 19,50% | 5 496 | 18,96% |
| Hoogstraten | 381 | 27,12% | 8 907 | 30,73% |
Merksplas | 200 | 14,24% | 3 355 | 11,58% |
Ravels | 274 | 19,50% | 6 302 | 21,75% |
Rijkevorsel | 276 | 19,64% | 4 921 | 16,98% |
1 405 | 100,00% | 28 981 | 100,00% |
De bisnota aan de Vlaamse Regering bij het Besluit van 20 december 2021 stelt (blz. 23) dat de vaststelling van de verhouding in de stemrechten tussen gemeenten en OCMW’s uit het werkingsgebied "moet worden gemotiveerd op basis van de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente en de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente. Daarnaast kan ook rekening gehouden worden met de criteria die opgenomen zijn in een eventueel advies van de gemeenteraden..."
Voor de gemeenten Arendonk, Ravels en Rijkevorsel ligt de huidige en de vooropgestelde gelijke stemverhouding van 20% per gemeente quasi de lijn met de objectieve criteria uit het besluit van 20 december 2021. Voor de gemeenten Hoogstraten en Merksplas wijkt dit in gelijke verhouding enigszins af (in plus en min) van de objectieve criteria, doch er wordt door alle betrokken gemeenten een groter belang gehecht aan de solidariteit en gelijkheid tussen de gemeenten van het werkingsgebied en dus ook aan het behoud van de evenredigheid van de stemverhouding.
De Bouwmaatschappij De Noorderkempen informeerde bij de VMSW hoe, in overeenstemming met wettelijk kader, een gelijke stemverhouding onder de lokale besturen kan worden bereikt. Het antwoord werd per email van 1 april 2022 bezorgd aan de lokale besturen. Per email van 6 april 2022 bezorgde de Bouwmaatschappij De Noorderkempen een voorstel van verdeling van de stemverhouding op basis van 3 criteria, elk met hun eigen gewicht.
Per email van 13 april 2022 vroeg de gemeente Rijkevorsel om het standpunt van de betrokken colleges omtrent de onderlinge stemverhouding, meer bepaalt het voorstel van Bouwmaatschappij De Noorderkempen wordt gevolgd (3 criteria, gewicht 5-5-90%) of een stemverhouding die beide voorgeschreven criteria (# huishoudens, # soc. woningen) respecteert. Op 21 april 2022 besloot het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord te gaan met het voorstel van de Bouwmaatschappij De Noorderkempen van 6 april 2022.
Het lokaal bestuur van Arendonk stelt voor om de stemverhouding van de lokale besturen Arendonk, Hoogstraten, Merksplas, Ravels en Rijkevorsel, die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij, te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:
Criterium | Bron | Gewicht |
De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente | Statbel.fgov.be (meest recente datareeks) | 5 % (standaard: 50%) |
De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente | VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks) | 5 % (standaard: 50%) |
Een ander criterium dat verband houdt met wonen, nl. een geïntegreerd woonbeleid met gelijkheid, gelijkwaardigheid en solidariteit van alle gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied Motivatie: De lokale besturen van het werkingsgebied zijn unaniem van mening dat het woonbeleid door en voor alle betrokken gemeenten op basis van gelijkheid, gelijkwaardigheid en solidariteit dient te worden gevoerd. Daarom hebben zij een voorkeur voor een gelijk aantal aandelen en een gelijk aantal stemmen. |
| 90 % (standaard: 0%) |
|
| Totaal: 100% |
Het subsidieproject Kempens Woonplatform werd op 1 november 2009 opgestart ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid in 25 gemeenten. De gemeente Arendonk maakt sinds 2009 onafgebroken deel uit van Kempens Woonplatform. De huidige subsidieperiode loopt van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025. Bij aanvang van deze subsidieperiode werd de werking van Kempens Woonplatform opgedeeld in 4 werkingsgebieden. De gemeente Arendonk behoort tot het werkingsgebied van Kempens Woonplatform Noord.
De werking van Kempens Woonplatform kan opgedeeld worden in een pakket van verplichte activiteiten, dewelke in elke deelnemende gemeente dient uitgevoerd te worden. Aan dit pakket kan ook met de voorliggende herziening niets gewijzigd worden. Daarnaast heeft elk gemeente, in voorbereiding van het lopende subsidiedossier, een pakket van aanvullende activiteiten geselecteerd zoals goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 24 juni 2019.
Art. 2.30 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen bepaalt dat de initiatiefnemer van een project waaraan een subsidie wordt verleend voor de periode 2023-2025 een herziening kan vragen van de aanvullende activiteiten in zijn activiteitenpakket. Hiervoor dient de initiatiefnemer uiterlijk op 30 juni 2022 een herzieningsaanvraag in te dienen bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen.
Op 14 februari 2022 vond er een bilateraal overleg plaats tussen de gemeente en Kempens Woonplatform, waarbij enerzijds het huidige pakket aan aanvullende activiteiten werd besproken en anderzijds werd stilgestaan bij eventuele mogelijke bijkomende aanvullende activiteiten. Tijdens dit overleg werden ook 3 eigen voorstellen toegelicht onder de 2de beleidsprioriteit, hetgeen verder in een toelichtende nota verduidelijkt werd zoals overgemaakt via mail van 18 februari 2022.
In zitting van 3 maart 2022 besprak het college van burgemeester en schepenen een aantal zaken om de voorliggende herzieningsaanvraag verder te kunnen uitwerken.
IOK wenst, in samenwerking met gemeenten, OCMW’s en andere woonactoren, met de herzieningsaanvraag van Kempens Woonplatform, blijvend het woonbeleid op maat voor elk van de deelnemende gemeenten uit te werken. Hierbij zal de centrale kenniscel rond wonen behouden blijven, maar wordt het engagement van het lokale bestuur gevraagd om het project te ondersteunen met een lokale equipe.
Uiterlijk in de maand december 2022 zal de minister een beslissing nemen over de herziening. Bij een gehele of gedeeltelijke goedkeuring zal de projectsubsidie herberekend worden voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025. Indien de herzieningsaanvraag wordt afgekeurd, blijft het oorspronkelijke subsidiebedrag behouden. De eventuele impact op de projectsubsidie zal verrekend worden in de werkingskosten van de woongerelateerde dienstverleningen van IOK voor de periode van 2023 tot 2025.
De gemeenteraad keurt het voorliggend dossier met betrekking tot de herzieningsaanvraag voor het project Kempens Woonplatform Noord goed voor de periode 2023-2025.