De brandweer van Arendonk organiseert hun jaarlijkse opendeurdag in en rond hun kazerne in de Kerkstraat 38 op zondag 4 september 2022.
Zoals steeds tonen de brandweerlui graag aan de mensen waar ze zich mee bezighouden. Deze editie zouden ze graag een ontzetting van slachtoffers uit een autowrak demonstreren. Dit samen met de dienst DGH.
Deze demonstraties kunnen om veiligheidsredenen niet plaats vinden op de parking van de brandweerkazerne. De brandweer vraagt daarom dit jaar de Kerkstraat ter hoogte van de brandweer af te sluiten tijdens de duur van de opendeurdag.
In het belang van de openbare orde, de openbare rust en het openbaar verkeer is het noodzakelijk om voor de demonstraties tijdens opendeurdag van de brandweer tijdelijke verkeersmaatregelen te nemen.
Er wordt voorgesteld de Kerkstraat ter hoogte van de brandweerkazerne in Kerkstraat 38 af te sluiten voor alle verkeer. Hiervoor moet een omleiding worden ingesteld langs Koeistraat, Hertevelden en Roobeek. Het is tevens aan te raden verbod in één richting in te stellen langs het zogenaamde Soepboerstraatje.
Onverminderd strenge straffen opgenomen in andere wetten en besluiten worden de inbreuken op deze verordening, afhankelijk van hun aard, gestraft met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.
Afschrift van de huidige verordening wordt overgemaakt aan HVZ Taxandria, de griffie van de Politierechtbank te Turnhout, de griffie van de rechtbank van 1e aanleg te Turnhout, de politiezone Kempen Noord-Oost en de hulpdiensten.
Het comité ‘Vraai Plezant !’ vraagt per brief, ontvangen op 14 juli 2022, toestemming om de straat Brulen af te sluiten naar aanleiding van de organisatie van de parochiefeesten Voorheide op zaterdag 17 en zondag 18 september 2022.
De burgemeester heeft op 26 augustus 2022 toelating (evenementenvergunning) verleend aan Comité Vraai Plezant! om op zaterdag 17 september en zondag 18 september 2022 parochiefeesten te organiseren in De Brulen in 2370 Arendonk.
In het belang van de openbare orde, de openbare rust en het openbaar verkeer is het noodzakelijk om tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen. Voor de veiligheidsdiensten moet eveneens een permanente veiligheidsstrook van minstens 4 meter breedte worden gegarandeerd voor de ‘way-in’ en ‘way-out'.
Deze maatregel is van toepassing van zaterdag 17 september 2022 (8.00 uur) tot zondag 18 september 2022 (1.00 uur) in De Brulen, vanaf het kruispunt met Voorheide tot woning De Brulen 1 (paadje naast de kerk).
Deze maatregel is eveneens van toepassing op zondag 18 september 2022 (7.00 uur) tot maandag 19 september 2022 (00.00 uur) in De Brulen, vanaf het kruispunt met Voorheide tot voorbij het gebouw Parochiecentrum (De Brulen 8).
Alle verkeer, uitgezonderd voetgangers wordt verboden. Tevens geldt er een parkeerverbod.
De omleiding wordt ingesteld via de achterkant van De Brulen. De enkelrichtig wordt er tijdelijk opgeheven.
De bepalingen van deze tijdelijke verordening zijn niet van toepassing voor de voertuigen van de hulpdiensten zoals ziekenauto’s, brandweerwagens en lokale en federale politie alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren.
Huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
De verkeersmaatregelen worden bekendgemaakt aan de weggebruiker met de passende verkeerstekens overeenkomstig artikel 12 van de verkeerswet (K.B. 16 maart 1968).
De organisator, Comité Vraai Plezant!, verwittigt de buurtbewoners en de handelaars die hiervan hinder kunnen ondervinden tijdig schriftelijk van de aard en duur van de manifestatie en verkeersmaatregelen. De organisatie bezorgt een model van deze brief bij het gemeentebestuur.
Onverminderd strenge straffen voorzien door andere wetten en besluiten worden de inbreuken op deze verordening beteugeld met sancties voorzien in de verkeerswet.
Een afschrift van de huidige verordening wordt overgemaakt aan Comité Vraai Plezant!, de griffie van de Politierechtbank te Turnhout, de griffie van de rechtbank van 1ste aanleg te Turnhout, de politiezone Kempen Noord-Oost, B-post en de hulpdiensten.