We behouden een aantal plekken binnen onze formatie speciaal voor personen met een arbeidshandicap. Hierdoor moet hoofdstuk 5 aangepast worden.
We behouden een aantal plekken binnen onze formatie speciaal voor personen met een arbeidshandicap. Hierdoor moet hoofdstuk 5 aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 20 oktober 2022 een protocol van akkoord verleend.
Artikel 35 en 37 moeten worden gewijzigd in de rechtspositieregeling.
Deze wijzigingen treden in werking vanaf 1 januari 2022.
De wijziging van de artikelen 35 en 37 van de rechtspositieregeling voor het OCMW personeel wordt goedgekeurd.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
Het loon van de functie van poetsmedewerker binnen het personeelsbestand van OCMW Arendonk is niet meer concurrentieel met de omliggende besturen en nog moeilijk maatschappelijk te verantwoorden.
Een opwaardering van deze functie is aan de orde.
OCMW Arendonk wil de laagste lonen optrekken zoals al gebeurde in veel omliggende besturen.
Poetsmedewerker E1 - E3 wordt opgewaardeerd naar poetsmedewerker D1-D3. Deze functie is uitdovend binnen de formatie van OCMW Arendonk.
De syndicale organisaties hebben op 20 oktober 2022 een protocol van akkoord verleend.
De rechtspositieregeling, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 mei 2009 en alle latere wijzigingen
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de opwaardering van de functie van poetsmedewerker op E-niveau naar D-niveau goed.
De functie 'poetsmedewerker' wordt opgewaardeerd naar D-niveau. Hierdoor moeten de functiebeschrijving en aanwervingsvoorwaarden aangepast worden. Bij OCMW is dit een uitdovende functie maar is dit nog wel van toepassing voor bijvoorbeeld vervangingscontracten.
De functiebeschrijving en aanwervingsvoorwaarden zijn verouderd en moeten aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 20 oktober 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden en de functiebeschrijving voor de betrekking van poetsmedewerker worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden voor de functie 'administratief medewerker sociaal huis' zijn verouderd en moeten gewijzigd worden.
De syndicale organisaties hebben op 20 oktober 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van administratief medewerker sociaal huis worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
In de meerjarenplanning van gemeente Arendonk stond het werken op afspraak ingeschreven onder 'kwaliteit van dienstverlening AP000002'. Door de coronapandemie hebben we als gemeente de voordelen van werken op afspraak ontdekt. Het bestuur zou dit principe willen behouden na de pandemie.
Via het relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis ondersteunt Vlaanderen steden en gemeenten die samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening en interne werking klantgerichter te maken. Zo willen we de digitale klik met de burger versterken.
Het project Gemeente zonder gemeentehuis kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht, een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. De Europese Unie financiert het initiatief mee vanuit het economische herstelinstrument via NextGenerationEU.
Binnen deze projectoproep hebben wij als gemeente Arendonk samen met Haaltert en Herenthout, een projectaanvraag ingediend 'Digitaal op afspraak' en is dit project goedgekeurd, waardoor wij middelen ontvangen vanuit het relanceplan om dit verder uit te werken.
Door de projectoproep Gemeente Zonder Gemeentehuis is de mogelijkheid ontstaan om een deel van de investering, die nodig is om te werken op afspraak, te recupereren.
Ons project is aanvaard door Gemeente Zonder Gemeentehuis en we kunnen nu starten met de uitrol ervan.
Hoe ziet het projectverloop eruit:
We geven burgers de mogelijkheid om thuis online een afspraak te maken. Zij krijgen te zien wanneer er nog een afspraak vrij is en kunnen deze reserveren zonder tussenkomst van een medewerker. Zo hoeven ze het sociaal huis niet te contacteren tijdens de kantooruren voor een afspraak of te wachten op antwoord via mail.
Wij kunnen als OCMW bepalen voor welke zaken burgers een online afspraak kunnen maken. Hierdoor kunnen we de burgers bij het maken van de afspraak al direct informeren over welke documenten zij eventueel moeten meebrengen voor hun afspraak. Op deze manier kunnen we voorkomen dat burgers nodeloos naar het sociaal huis komen.
Door te werken op afspraak is er geen of een beperkte wachttijd voor de burgers.
Medewerkers kunnen de afspraak, indien nodig, voorbereiden, aangezien zij vooraf weten waarvoor de burger een afspraak heeft gemaakt. Dit zorgt voor een efficiëntere werking en een vlotter verloop van de afspraak. Medewerkers zijn beter voorbereid en kunnen hierdoor ontspannen werken.
Door de online afspraak, kunnen we ook een klantgeleidingssysteem installeren, waardoor de burger direct weet tot welk loket hij zich moet wenden. Hierdoor hoeven ze niet eerst langs het onthaal te passeren. Het onthaal krijgt op deze manier tijd vrij om mensen te helpen die digitaal niet mee zijn, wat weer past in het e-inclusie verhaal.
Samen met het boeken van een afspraak wordt het voor bv. informatieve vragen mogelijk als burger om niet meer naar het sociaal huis te hoeven komen en wordt je verder geholpen door een medewerker via een digitale afspraak: chat of videobellen.
De OCMW raad keurt het bestek in het kader van het project 'Digitaal op afspraak' van de gemeenten Haaltert, Herenthout en Arendonk goed, zoals in bijlage voorgesteld.
Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat het OCMW Arendonk start met de BBC 2020 regelgeving op 1 januari 2020. Hiervoor werd een nieuw meerjarenplan opgesteld voor de periode 2020 tot en met 2025, opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
In de loop van 2022 stellen we vast dat sommige budgetten ontoereikend zijn of nieuw moeten aangemaakt worden, waardoor we overgaan tot de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel, waarbij de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport.
Nadat de raden de beleidsrapporten, elk voor hun deel, hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door deze goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Dit geldt ook voor aanpassingen van het meerjarenplan.
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025; herziening 2022 en beginkrediet 2023 van het OCMW Arendonk volgens de principes van de BBC 2020 is noodzakelijk om over de nodige budgetten te kunnen beschikken tijdens de periode 2020-2025 enerzijds en om een ambitieus strategisch plan te kunnen uitvoeren anderzijds.
De raad voor maatschappelijk welzijn van OCMW Arendonk stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025; herziening 2022 en beginkrediet 2023 van het OCMW Arendonk vast voor de aspecten zoals vermeld in de onderliggende beleidsrapporten (strategische nota, financiële nota en toelichting).
Zij stelt deze aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor haar deel van de beleidsrapporten.
Het geïntegreerd aangepast meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW en de gemeente Arendonk bevat volgende cijfers:
| Budgettair resultaat van het boekjaar | Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancie-ringsmarge | |
| 2020 | 1.133.129 | 9.868.017 | 3.010.731 |
| 2021 | 3 667 630 |
13 510 368 |
2 919 481 |
| 2022 | -10 924 449 | 2 541 783 | 1 097 791 |
| 2023 | -1 370 785 | 1 126 814 | 1 305 148 |
| 2024 | -967 675 | 114 955 | 845 113 |
| 2025 | 202 200 | 272 971 | 74 934 |
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025; herziening 2022 en beginkrediet 2023 van het OCMW Arendonk met de beleidsrapporten strategische nota, financiële nota en toelichting voor haar deel vast volgens de opgemaakte rapporten in bijlage.
Het bestuurlijk toezicht wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.
De raad voor maatschappelijk welzijn legt de vaststelling van haar deel van de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Het lokaal bestuur Arendonk keert al sinds 2002 een sociaal medische toelage uit voor de thuisverzorging van andersvalide of bejaarde personen.
De andersvalide of bejaarde persoon moet een medisch attest kunnen voorleggen.
Gezien de wetwijzigingen en de overheveling van bevoegdheden van het federale naar het gewestelijk niveau is onze reglementering op dit vlak verouderd.
(sinds 1 januari 2019 is de evaluatie van de handicap voor kinderen die in Vlaanderen wonen een bevoegdheid van Kind en Gezin, nu Agentschap Opgroeien en niet meer van de FOD Sociale Zekerheid)
(sinds 1 augustus 2020 is de leeftijdsgrens om in aanmerking te komen voor een inkomensvervangende- en integratietegemoetkoming gedaald van 21 jaar naar 18 jaar)
In het verleden is het oorspronkelijke reglement ook al aangepast met een aantal addenda. Deze tekst integreert de aanpassingen in een nieuw reglement.
Het bestaande reglement moet aangepast en geactualiseerd worden vanwege de gewijzigde wetgeving en bevoegdheden.
De toelage hangt af van de officiële attesten die afgeleverd worden door de FOD Sociale Zekerheid.
De aanvraag gebeurt voortaan via de Vlaamse Sociale Bescherming (vroeger via de FOD Sociale Zekerheid). Indien zich hier wijzigingen voordoen dienen we onze plaatselijke reglementering te actualiseren.
Het Sociaal Huis verleent een sociaal-medische toelage aan personen of gezinnen die vrijwillig en onbezoldigd volwassen andersvalide of bejaarde personen thuis verzorgen.
De voorwaarden voor de andersvalide persoon zijn:
Indien de andersvalide persoon in een aangepaste voorziening verblijft, blijft hij het recht behouden op voorwaarde dat hij ten minste 75 dagen buiten de aangepaste voorziening verblijft. Een dag is ten minste 12 uur zonder onderbreking.
Het aantal dagen verblijf buiten de voorziening dient geattesteerd te worden door de voorziening.
De voorwaarden voor de bejaarde persoon zijn:
Indien de bejaarde persoon in een aangepaste voorziening verblijft, blijft hij het recht behouden op voorwaarde dat hij ten minste 75 dagen buiten de aangepaste voorziening verblijft. Een dag is ten minste 12 uur zonder onderbreking.
Het aantal dagen verblijf buiten de voorziening dient geattesteerd te worden door de voorziening.
De aanvraag wordt ingediend bij het Sociaal Huis die de aanvraag ter goedkeuring overmaakt aan het bijzonder comité van de sociale dienst van het OCMW.
De aanvrager moet het aanvraagformulier volledig invullen, ondertekenen en het gevraagde attest bijvoegen.
De sociaal-medische toelage bedraagt € 40 per maand per zorgbehoeftige persoon.
De toelage wordt maandelijks uitbetaald aan de zorgbehoeftige persoon of een mantelzorger naar keuze op het einde van iedere maand.
De toelage wordt uitbetaald vanaf de maand waarin het recht ontstond.
De toelage wordt nog uitbetaald voor die maand waarin het recht verviel door opname in een aangepaste voorziening, een opname in een woonzorgcentrum, overlijden, verhuis.
De uitbetaling van de toelage gebeurt voor de eerste maal na de goedkeuring op het bijzonder comité voor de sociale dienst van het OCMW.
De toelage wordt met terugwerkende kracht uitbetaald met een maximum van 1 jaar.
Voorbeeld: aanvraag op 28 juli 2022, attest vanaf 1 maart 2020, toelage vanaf 1 juli 2021.
Voor de bepaling van de maximum termijn van 1 jaar wordt de tijd dat een beroepszaak bij de arbeidsrechtbank loopt ter verkrijging van het medisch attest niet meegeteld.
De mantelzorger alsook de zorgbehoeftige gaan de verbintenis aan de controle van het Sociaal Huis te aanvaarden, desbetreffend bijkomende inlichtingen te verschaffen en iedere wijziging in de toestand van de zorgbehoeftige te signaleren aan het Sociaal Huis.
Meer concreet betekent dit dat o.a. een opname in een aangepaste voorziening, een opname in een woonzorgcentrum , een verhuis en overlijden dienen gemeld te worden.
Bij eventueel misbruik kan de toelage of bij onrechtmatige uitkering zal het OCMW deze bedragen terugvorderen.
Het lokaal bestuur Arendonk keert al sinds 2002 een sociaal pedagogische toelage uit voor de thuisverzorging en opvoeding van een kind met een beperking.
Het andersvalide kind of de ouders moeten een medisch attest kunnen voorleggen.
Gezien de wetwijzigingen binnen de wetgeving en de overheveling van bevoegdheden van het federale naar het gewestelijk niveau is onze reglementering op dit vlak verouderd.
(sinds 1 januari 2019 is de evaluatie van de handicap voor kinderen die in Vlaanderen wonen een bevoegdheid van Kind en Gezin, nu Agentschap Opgroeien, en niet meer van de FOD Sociale Zekerheid)
(sinds 1 augustus 2020 is de leeftijdsgrens om in aanmerking te komen voor een inkomensvervangende- en integratietegemoetkoming gezakt van 21 jaar naar 18 jaar)
Tevens werden er in de praktijk in de loop der tijd enkele verfijningen in het reglement goedgekeurd.
Het bestaande reglement moet aangepast en geactualiseerd worden vanwege de gewijzigde wetgeving en bevoegdheden.
De toelage hangt af van de officiële attesten die afgeleverd worden door de FOD Sociale Zekerheid, Opgroeien Vlaanderen of de betaalactor van het groeipakket (kinderbijslagfonds).
Het medisch onderzoek loopt voortaan via Agentschap Opgroeen (vroeger via de FOD Sociale Zekerheid). Indien zich hier wijzigingen voordoen moeten we onze plaatselijke reglementering actualiseren.
Het Sociaal Huis verleent een sociaal-pedagogische toelage aan hen die ten minste 1 jaar hun woonplaats hebben in de gemeente en die thuis de verzorging en de opvoeding van een kind met een beperking op zich nemen.
Indien het kind met beperking in een aangepaste voorziening verblijft, blijft hij het recht behouden op voorwaarde dat hij ten minste 75 dagen buiten de aangepaste voorziening verblijft. Een dag is ten minste 12 uur zonder onderbreking.
Het aantal dagen verblijf buiten de voorziening moet de voorziening attesteren.
De beperking van het kind moet op het ogenblik van de aanvraag gestaafd worden door één van volgende attesten:
Het kind mag op het ogenblik van de aanvraag niet ouder zijn dan 21 jaar. Het recht op de toelage vervalt op het einde van de maand waarin het kind 21 jaar wordt.
Indien het kind vanaf 18 jaar recht heeft op een sociaal medische toelage vervalt het recht op de sociaal-pedagogische toelage op het einde van de maand dat het kind 18 jaar wordt.
De aanvraag wordt ingediend bij het Sociaal Huis dat de aanvraag ter goedkeuring overmaakt aan het bijzonder comité van de sociale dienst van het OCMW.
De aanvrager moet het aanvraagformulier volledig invullen, ondertekenen en het gevraagde attest bijvoegen.
De sociaal-pedagogische toelage bedraagt € 40,00 per maand per kind met een beperking.
De toelage wordt maandelijks uitbetaald aan de zorgbehoeftige persoon of een ouder, op het einde van iedere maand.
De toelage wordt uitbetaald vanaf de maand waarin het recht ontstond.
De toelage wordt nog uitbetaald voor die maand waarin het recht verviel door opname in een voorziening, overlijden, verhuis.
De uitbetaling van de toelage gebeurt voor de eerste maal na de goedkeuring op het bijzonder comité voor de sociale dienst van het OCMW.
De toelage wordt met terugwerkende kracht uitbetaald met een maximum van 1 jaar.
Voorbeeld: aanvraag op 28 juli 2022, attest vanaf 1 maart 2020, toelage vanaf 1 juli 2021.
Voor de bepaling van de maximum termijn van 1 jaar wordt de tijd dat een beroepszaak bij de arbeidsrechtbank loopt ter verkrijging van het medisch attest niet meegeteld.
De ouder(s) alsook de zorgbehoeftige gaan de verbintenis aan de controle van het Sociaal Huis te aanvaarden, desbetreffend bijkomende inlichtingen te verschaffen en iedere wijziging in de toestand van de zorgbehoeftige te signaleren aan het Sociaal Huis.
Meer concreet betekent dit dat o.a. een opname in een aangepaste voorziening, een verblijf in een internaat, een verhuis en overlijden dienen gemeld te worden.
Bij eventueel misbruik kan de toelage of bij onrechtmatige uitkering zal het OCMW deze bedragen terugvorderen.
Het aanvraagformulier wordt als bijlage bij dit reglement gevoegd.