De RPR werd aangevuld met de uitbreiding van de toegestane duurzame vervoermiddelen die in aanmerking komen tot uitbetaling van fietsvergoeding.
De syndicale organisaties hebben op 21 april 2022 een protocol van akkoord verleend.
Deze wijziging treedt in werking vanaf nu.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijziging van hoofdstuk 6: De sociale voordelen van de rechtspositieregeling goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
De agenda van de algemene vergadering van 17 mei 2022 bevat volgende agendapunten:
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van:
De raad voor maatschappelijk welzijn kan zijn goedkeuring geven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de toelichtende nota van het voorstel om de voorzitter van de raad van bestuur een dubbel presentiegeld toe te kennen ingevolge de mogelijkheid voorzien in het wijzigingsdecreet Versterking Lokale Democratie, met volgende uitbreiding van het Decreet Lokaal Bestuur tot gevolg;
“Aan de voorzitter van de raad van bestuur kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.”
De raad voor maatschappelijk welzijn sluit zich aan bij het voorstel om een dubbel presentiegeld toe te kennen aan de voorzitter van de raad van bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent zijn goedkeuring aan de benoeming van de heer Carl Verelst als bestuurder van IOK.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent zijn goedkeuring aan de benoeming van EY bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar. De vergoeding voor deelopdracht 2 bedraagt 43.560 euro (incl. btw).
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent zijn goedkeuring aan het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent zijn goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent goedkeuring aan de kwijting, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent goedkeuring aan de toekenning van een dubbel presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.
Bovenstaande besluitvorming bepaalt het mandaat van de volmachtdrager van de algemene vergadering.
Door het steeds meer digitaliseren van alle documenten en processen, vraagt dit een aanpassing naar het beheer van informatie en het opslaan van deze documenten in een archief. Hierdoor starten we met de uitbouw van een digitaal archief gelinkt aan het serieregister van Digitaal Archief Vlaanderen. Zo bouwen we een documentenflow uit met als sluitstuk de bewaring in een digitaal archief en als basis het serieregister (uniform voor alle lokale besturen).
We doen hiervoor beroep op externe consultancy. De eerste fase was een nulmeting, om te zien waar we staan als lokaal bestuur op het gebied van informatiebeheer. Na deze nulmeting is er door de consultant een rapport opgesteld met aanbevelingen. Een eerste stap in de aanbeveling was de ontwikkeling van een visie op informatiebeheer.
Deze visie ligt nu ter goedkeuring voor.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 geeft in artikel III.80 lokale overheden de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het beheren en bewaren van de bestuursdocumenten die ze hebben opgemaakt of ontvangen naar aanleiding van hun activiteiten of taken of ter handhaving van hun rechten, of die zij hebben verworven van derden. Deze verantwoordelijkheid geldt gedurende de volledige levenscyclus, van de creatie, verwerving of ontvangst tot aan de eventuele vernietiging. Volgens artikel I.4 van dit Bestuursdecreet is een bestuursdocument alle informatie, ongeacht de drager ervan, die in het bezit is van een overheidsinstantie. Voor het beheren en bewaren van de bestuursdocumenten moeten dus infrastructuur, financiële en personele middelen voorzien worden om dit op een kwaliteitsvolle manier te doen.
Het doel is, zoals gevraagd in artikel III.81, dat de bestuursdocumenten beheerd en bewaard worden in goede, geordende en toegankelijke staat. Dit geldt ook voor bestuursdocumenten op elektronische informatiedragers (zie II.24). Door bestuursdocumenten in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren, worden hun integriteit en authenticiteit gewaarborgd. Ook de Digital Act van 21 juli 2016 benadrukt in artikel 7 dat het archiveren van elektronische gegevens op een gekwalificeerde wijze moet gebeuren zodat de documenten als juridisch bewijsmiddel kunnen gebruikt worden.
Aangezien het OCMW bestuurlijk verantwoordelijk is voor een goed informatiebeheer van de eigen of toevertrouwde werkprocessen, is de eerste stap in goed beheer een duidelijke visie op informatiebeheer, hierin worden de hoofdlijnen vastgelegd. Om ervoor te zorgen dat die visie gedragen wordt binnen de organisatie en de organisatie het informatiebeheer op die manier verder implementeert, wordt de visie ter goedkeuring voorgelegd aan de OCMW raad.
De OCMW raad keurt de visie op informatiebeheer goed.
Het OCMW is deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het OCMW werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 met de volgende agendapunten:
Er wordt rekening gehouden met de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering en de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet herhaald worden voor elke algemene vergadering.
Er zijn geen redenen om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van het OCMW, Joke Segers, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De OCMW Raad neemt kennis van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ontvangen op 22 oktober 2021. Deze brief bevat het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2020 van de gemeente en het OCMW van Arendonk.
De gemeente Arendonk zet in op een duurzaam beleid met aandacht voor kinderarmoede.
Als gevolg van vragen van inwoners, onze visie op kinderarmoede, milieu en gezondheid willen we een premie voor herbruikbare luiers toekennen.
Het college van burgemeester en schepenen ondertekende de SDG-engagementsverklaring 'global goals, local focus'. Het project geeft invulling aan de realisatie van deze duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. In het bijzonder doelstellingen 3, 10, 11, 12 en 13. Een subsidie voor herbruikbare luiers past binnen deze visie.
Rekening houdende met de omliggende gemeenten stellen we de premie op € 100 per kind.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent een premie voor de aankoop of huur van een pakket herbruikbare luiers met bijhorende benodigdheden volgens de voorwaarden die hierna worden bepaald.
De premie dient te worden aangevraagd door de ouder, pleegzorger of wettelijke voogd van het kind. De aanvrager dient te zijn ingeschreven in het gemeentelijk bevolkingsregister van de gemeente Arendonk.
De premie kan 3 maanden vóór de geboorte worden aangevraagd en de aanvraag dient minstens te worden ingediend vóór de derde verjaardag van het kind.
Bij de premie aanvraag dient een originele factuur te worden gevoegd met vermelding van de factuurprijs, getekend "voor voldaan" of een origineel aankoopbewijs met het bewijs van betaling.
De premie bedraagt de helft van de factuurprijs met maximum van 100 euro. Deze premie kan slechts eenmaal per kind worden toegekend.
Met ingang van 1 juli 2022 zal de uitbetaling van deze premies via het Sociaal Huis/Huis van het Kind gebeuren. De betaling geschiedt door storting van de premie op het rekeningnummer van de aanvrager.