De functie 'logistiek medewerker schoonmaak' wordt gewijzigd naar een statutaire functie. Hierdoor moeten de aanwervingsvoorwaarden aangepast worden.
De aanwervingsvoorwaarden zijn verouderd en moeten aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 december 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van logistiek medewerker schoonmaak worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden van de functie 'deskundige burgerzaken' zijn verouderd. Hierdoor moeten de aanwervingsvoorwaarden aangepast worden.
De aanwervingsvoorwaarden zijn verouderd en moeten aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 december 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van deskundige burgerzaken worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden van de functie 'deskundige cultuur' zijn verouderd. Hierdoor moeten de aanwervingsvoorwaarden aangepast worden.
De aanwervingsvoorwaarden zijn verouderd en moeten aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 december 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van deskundige cultuur worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden van de functie 'deskundige ICT - GiS' zijn verouderd. Hierdoor moeten de aanwervingsvoorwaarden aangepast worden.
De aanwervingsvoorwaarden zijn verouderd en moeten aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 december 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van deskundige ICT - GiS worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden van de functie 'deskundige Infrastructuur ' zijn verouderd. Hierdoor moeten de aanwervingsvoorwaarden aangepast worden.
De aanwervingsvoorwaarden zijn verouderd en moeten aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 december 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van deskundige Infrastructuur worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden van de functie 'deskundige Milieu en duurzaamheid' zijn verouderd. Hierdoor moeten de aanwervingsvoorwaarden aangepast worden.
De aanwervingsvoorwaarden zijn verouderd en moeten aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 december 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van deskundige Milieu en duurzaamheid worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden van de functie 'deskundige Vrije Tijd' zijn verouderd. Hierdoor moeten de aanwervingsvoorwaarden aangepast worden.
De aanwervingsvoorwaarden zijn verouderd en moeten aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 december 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van deskundige Vrije Tijd worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden van de functie 'ploegbaas' zijn verouderd. Hierdoor moeten de aanwervingsvoorwaarden aangepast worden.
De aanwervingsvoorwaarden zijn verouderd en moeten aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 december 2022 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van ploegbaas worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
Om de levering van elektriciteit te kunnen blijven garanderen plant Fluvius de plaatsing van een distributiecabine op de Grens in Arendonk. De meest geschikte locatie is gelegen op grond in eigendom van gemeente Arendonk, gelegen achter de gedenksteen, tussen Grens 87 en 91. Fluvius stelt voor om de benodigde grond hiervoor aan te kopen.
In functie van deze overdracht werd een opmetingsplan opgemaakt door Landmeterskantoor Van Eester, Womelgemsesteenweg 134, 2531 Boechout, op 14 juli 2021. Het over te dragen perceel is op het kadaster gekend als Afdeling 1 Sectie A nr 51X4, en heeft een oppervlakte van 25,6 m². Op 3 augustus 2021 werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeterskantoor Van Eester, Womelgemsesteenweg 134, 2531 Boechout, de venale waarde van het perceel wordt geraamd op € 4 820.
Fluvius heeft op 26 augustus 2021 een voorstel van 'Overeenkomst voor de aankoop van een perceel grond' opgesteld.
Op 23 december 2021 heeft het schepencollege geoordeeld dat de afstand tussen het herdenkingsmonument en de cabine minstens 5 meter moet zijn. Hierdoor kan een groenbuffer worden voorzien. Het opmetingsplan, opgemaakt door Landmeterskantoor Van Eester, Womelgemsesteenweg 134, 2531 Boechout, op 14 juli 2021, werd aangepast rekening houdend met de gevraagde minimum afstand tussen het herdenkingsmonument en de cabine. Op 4 augustus 2022 werd deze aanpassing goedgekeurd door het schepencollege.
Vennootschap Van Gansewinkel & Van Gansewinkel, geassocieerde notarissen in Arendonk, werd gevraagd om het verkoopdossier op te maken. Op 11 januari 2023 werd het ontwerpdossier bezorgd.
Artikel 41, §2, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen
Goedkeuring wordt gegeven aan de verkoop van een deel van een perceel grond aan Iveka, Koninging Elisabethlei 38, 2300 Turnhout. Het goed is gelegen tussen Grens 87 en 91, op het kadaster gekend als Afdeling 1 Sectie A nr 51X4, met een oppervlakte van 25,6 m², volgens het opmetingsplan, opgemaakt en aangepast door Landmeterskantoor Van Eester, Womelgemsesteenweg 134, 2531 Boechout, op 14 juli 2021. Het doel van de aankoop is het oprichten van een distributiecabine.
Goedkeuring wordt gegeven aan het ontwerpdossier betreffende bovenvermelde verkoop, opgemaakt door Vennootschap Van Gansewinkel & Van Gansewinkel, geassocieerde notarissen in Arendonk.
De burgemeester en algemeen directeur worden gemandateerd om de verkoopsakte te ondertekenen en worden gemachtigd om bij het verlijden van de akte ontslag van ambtshalve inschrijving te verlenen.
De winterprik in januari 2023 bracht enkele sneeuwdagen. Tijdens deze dagen werden de meeste voetpaden door de bewoners geruimd om zo een veilige doorgang te creëren voor voetgangers. Toch bleef de sneeuw ook op een flink aantal voetpaden liggen. Vaak was dit ook voor de woningen van ouderen of hulpbehoevenden.
Het niet ruimen van het voetpad creëert onveilige situaties voor passerende voetgangers, maar ook voor de eventuele ouderen en hulpbehoevenden in de woning zelf. De aanwezigheid van sneeuw of ijs rond het huis en op het voetpad, verhoogt de kans opvallen voor voorbijgangers, maar ook voor de bewoners zelf.
Tijdens de winterprik van januari 2023 bleek dat niet alle voetpaden voor meergezinswoningen die zich richten op mensen met zorgnoden geruimd werden. Bij consultatie van het UGP blijkt dat de bepalingen en verantwoordelijkheden voor sneeuwruimen in het UGP niet aangepast zijn aan de situatie in deze woongelegenheden.
Volgens hoofdstuk V artikel 2 van het uniform gemeentelijk politiereglement deel A zijn bewoners bij sneeuwval of ijzelvorming verplicht erover te waken dat zij vóór het onroerend goed dat zij bewonen, een doorgang over een breedte van minstens 1,50 m op het trottoir voor de voetgangers schoonvegen en dat het nodige wordt gedaan om gladheid te vermijden. Dit betreft een inspanningsverplichting die moet uitgevoerd worden door iedere burger behoudens in geval van overmacht (afwezigheid, ziekte, zware handicap, …).
Wanneer het woningen betreft, bewoond door meerdere gezinnen, rust deze verplichting volgens hoofdstuk V artikel 3 van het UGP deel A op de bewoners van het gelijkvloers. Is het gelijkvloers onbewoond of zijn de bewoners en gebruikers ervan afwezig, dan rust deze verplichting op de bewoners van de dichtst daarboven gelegen verdieping.
Volgens UGP hoofdstuk 4 artikel 3 rust de verplichting ivm sneeuwval of ijzelvorming voor openbare gebouwen, instellingen en aanhorigheden bij de conciërges of de ambtenaar of persoon die het onmiddellijk beheer of de controle over het gebouw uitoefent.
Woongelegenheden die zich richten naar mensen met zorgnoden (service-flats) vallen niet onder de classificatie openbare gebouwen of instellingen en aanhorigheden waardoor de verplichting om het voetpad sneeuw-of ijzelvrij te maken rust op de bewoners van het gelijkvloers of de dichtst daarboven, gelegen verdieping. Vooruit-Groen stelt voor om voor deze specifieke groep van woningen de verantwoordelijkheid te leggen bij de uitbater van de infrastructuur.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de nodige stappen te nemen om hoofdstuk V van het uniform gemeentelijk politiereglement aan te passen zodat de verantwoordelijkheid tot het sneeuw-of ijzelvrij houden van voetpaden voor niet-openbare woongelegenheden die zich richt en op personen met zorgnoden niet langer rust op bewoners maar op de uitbater.
Op 20 september 2022 werd omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/VK/2022/06 ingediend door Maria Nicolle van den Borne, Dr. Van De Perrestraat 315 in 2440 Geel, voor het slopen van een woning en achterliggende koterij en het verkavelen een grond in 2 kavels voor vrijstaande bebouwing met bijgebouw (max. 75m²) met wijziging van het wegtracé, op de percelen gelegen in Neerstraat 20 in Arendonk, kadastraal gekend als Afdeling 13001, sectie A, perceel 1053E, 1054F, 1058F.
De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard door de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 28 november, nadat eerder om bijkomende informatie was verzocht.
De aanvraag werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 5 december 2022 tot 3 januari 2023. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ontvangen.
De aanvraag voorziet in het slopen van een woning en achterliggende koterij en in het verkavelen van een grond in 2 kavels voor vrijstaande bebouwing met bijgebouw (max. 75m²) met wijziging van het wegtracé.
Het projectgebied heeft een totale oppervlakte van 2 897 m². Binnen het project worden 2 woongelegenheden voorzien, waardoor de woondichtheid 6,90 woningen per hectare bedraagt. Door het project wordt een oppervlakte van 49 m² overgedragen en toegevoegd aan het openbaar domein, zoals weergegeven op het verkavelingsplan rooilijnplan.pdf en VA_VP_N.pdf van 20 en 22 september 2022.
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschrift of opmerkingen ingediend.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer) en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer zijn niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag voorziet in overdracht van een strook van 1,5m naar het openbaar domein. De huidige weginfrastructuur voorziet momenteel enkel in een rijbaanverharding van ca. 5m breedte. De stroken aanpalend aan de rijbaan betreft niet verharde bermen met verharde opritten. Door overdracht van deze strook naar het openbaar domein ontstaat de mogelijkheid om de gemeenteweg in de toekomst te voorzien van bijvoorbeeld een open baangracht of het aanplanten van een bomenrij. In de omgevingsaanvraag voor de eigenlijke woningen zullen eventuele verhardingen voor opritten nog mee voorzien moeten worden.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 3 van het decreet gemeentewegen. De aanvraag voorziet in de sloop van de bestaande woning die momenteel gedeeltelijk voor de ontworpen rooilijn is gelegen. De verkavelingsvoorschriften voorziet in het bouwen van 2 vrijstaande ééngezinswoningen met de voorgevel op 12m uit de as van de weg. De aanvraag draagt zo bij aan de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau.
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 4 van het decreet gemeentewegen. De aanvraag dient het algemeen belang, de gewenste rooilijn wordt met deze aanvraag gerealiseerd er wordt ruimte gemaakt voor een blauw/groene inkleding zoals bijvoorbeeld het aanleggen van een open baangracht of een bomenrij. De aanvraag heeft geen gemeentegrensoverschrijdend perspectief en houdt rekening met de actuele functie van Neerstraat als gemeenteweg en behoudt deze.
Artikel 28, §1 van het decreet gemeentewegen voorziet dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding kan geven tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. Art. 28, §4 bepaalt dat de aanleiding tot waardevermindering of -vermeerdering geen afbreuk aan de mogelijkheid voor vergunningverlenende overheden tot het opleggen van de last tot gratis overdracht van in een vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen en aanhorigheden en van de gronden waarop die worden of zullen worden aangelegd, vermeld in artikel 75, derde lid, van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Onderhavig besluit voorziet in de last tot gratis overdracht van de in de vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen en aanhorigheden en van de gronden waarop die worden of zullen worden aangelegd in toepassing van dit artikel 28, §4 van het decreet gemeentewegen.
De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek omtrent voornoemde omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/VK/2022/06 waaruit blijkt dat er geen bezwaarschriften of opmerkingen werden ingediend.
De gemeenteraad keurt de rooilijn en de wijziging van het wegtracé voor de gemeenteweg Neerstraat goed, zoals voorgesteld op de plannen rooilijnplan.pdf en VA_VP_N.pdf van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/VK/2022/06, opgemaakt door Stef Geukens, gelegen op de percelen gelegen in in Neerstraat 20 in Arendonk, kadastraal gekend als Afdeling 13001, sectie A, perceel 1053E, 1054F, 1058F, betreffende het slopen van een woning en de achterliggende koterij en het verkavelen van een grond in 2 kavels voor vrijstaande bebouwing met bijgebouw (max. 75m²) met wijziging van het wegtracé.
Na het slopen van de bestaande woning, zal lot A ter grootte van 49m² zoals aangeduid op de plannen rooilijnplan.pfd en VA_VP_N.pdf van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/VK/2022/06, kosteloos aan de gemeente te worden afgestaan bij authentieke akte.
Het DIFTAR-systeem impliceert dat restafval aangeboden moet worden in daartoe voorziene grijze container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd, met betaling volgens het principe 'de vervuiler betaalt'. Om sociale redenen is het aangewezen om een tegemoetkoming te voorzien voor gezinnen met jonge kinderen en voor personen die omwille van medische redenen een grotere afvalproductie hebben. De gemeente wenst ook kinderopvangvoorzieningen tegemoet te komen inzake kosten voor afval waarbij alle kinderopvangvoorzieningen op gelijke wijze recht moeten hebben op een toelage. De scholen en verenigingen worden ook ondersteund met een toelage. De aanbieder van het afval dient tenminste de variabele kost voor de ophaling en verwerking van het aangeboden afval te dragen.
De kilogramtarieven vermeld in artikel 7 van het gemeentelijk belastingreglement worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd conform artikel 11 van hetzelfde belastingreglement. Het is aangewezen dat ook de toelagen berekend worden op de geïndexeerde kilogramtarieven.
Vanaf het dienstjaar 2023 wordt een gemeentelijke toelage verleend in de vorm van:
De toelage bedoeld in artikel 1.1 zal aan het gezinshoofd worden gestort als uit de bevolkingsgegevens blijkt dat het gezin op 1 januari van het subsidiejaar in de gemeente woont en aan de gestelde voorwaarden voldoet.
De toelage bedoeld in artikel 1.2 zal aan het gezinshoofd worden gestort op voorwaarde dat de rechtgevende een medisch attest voorlegt.
De toelage bedoeld in artikel 1.3 zal op de bankrekening van de kinderopvangvoorziening (op de persoonlijke bankrekening van de onthaalouder aangesloten bij een erkende dienst voor onthaalouders) worden gestort als blijkt dat ze op 1 januari van het subsidiejaar een erkenning of een attest van toezicht van Kind en Gezin hebben.
De toelage bedoeld in artikel 1.4 zal jaarlijks gestort worden, a rato van het aantal maanden dat de vereniging of de school ophaalpunt is en over een GFT-container beschikt.
Jaarlijks zullen de nodige kredieten voorzien worden.
Het toelagereglement aangaande tussenkomst in DIFTAR-systeem zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 oktober 2020 wordt opgeheven.
De gemeente Arendonk engageerde zich in 2015, met de ondertekening van het burgemeestersconvenant 'Kempen 2020', om een actief en ambitieus klimaatbeleid uit te voeren. De doelstellingen: de CO2-uitstoot op het grondgebied van de gemeente met 20% reduceren en Arendonk veerkrachtig maken voor de gevolgen van de klimaatverandering.
In 2019 werd het burgemeestersconvenant 'Kempen 2020' verlengd naar 'Kempen 2030', met ambitieuzere doelstellingen. Het doel is nu om tegen 2030 de CO2-uitstoot, tegenover referentiejaar 2011, te verminderen met 40%.
In uitvoering van het convenant 'Kempen 2030' werd er een Energie- en Klimaatactieplan opgesteld in samenspraak met de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij Kempen (IOK). Dit plan werd op 13 september 2021 goedgekeurd door de gemeenteraad.
Daarnaast hebben Vlaanderen en de lokale besturen d.m.v. het Vlaams Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0) de handen in elkaar geslagen om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van 4 concrete en herkenbare werven zet men in op een krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, verbonden zich aan concrete engagementen.
Door de aangescherpte Europese Klimaatambities (‘Fit for 55’) besliste de Vlaamse regering in november 2021 over een pakket extra maatregelen om de CO2-uitstoot sterker te verminderen. Daarbij werd ook de rol van de lokale besturen herbevestigd en nieuwe doelstellingen voorgesteld. Vervolgens heeft de Vlaamse overheid in overleg met VVSG een voorbereidend traject doorlopen om te komen tot de vernieuwde LEKP 2.0.
Op 13 september 2021 en op 14 november 2022 ondertekende de gemeenteraad respectievelijk het LEKP 1.0 en het LEKP 2.0.
De jaarlijkse subsidies, die verbonden zijn met de ondertekening van deze pacten, worden ontvangen op voorwaarde dat de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact elk jaar gerapporteerd wordt aan de gemeenteraad en vervolgens aan de Vlaamse Overheid. Daarnaast dient de gemeente te rapporteren over de uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2021.
Op 24 november 2022 werd de voortgang van het klimaatactieplan en de pacten aan de Omgevingsraad gerapporteerd.
De opvolging van projecten gebeurt aan de hand van een werknota (zie bijlage) die constant wordt aangepast en aangevuld.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage van de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact en het Energie- en Klimaatactieplan.
Op zondag 22 januari 2023 maakte het CD&V Arendonk bestuur bekend dat zij overgaan naar een lokale partij met als naam 'iedereen 2370'.
De CD&V Arendonk fractie wil ook verder gaan onder de naam iedereen 2370.
Alle raadsleden van CD&V Arendonk fractie verklaren zich akkoord om de naam te veranderen in iedereen 2370.
Ons huidige voedselsysteem brengt heel wat maatschappelijke uitdagingen met zich mee. Klimaatverandering, verlies aan biodiversiteit, uitputting natuurlijke hulpbronnen, voedselverspilling, welvaartsziekten, voedselongelijkheid ...
Het goede nieuws is dat mensen samenbrengen rond voedsel ook veel kansen geeft voor een gezondere samenleving, hoger welzijn, verbonden gemeenschappen, een circulaire en duurzame economie, eerlijke prijzen, gezonde agro-ecosystemen, optimalisatie van biodiversiteit, langdurige bodemvruchtbaarheid, meer smaak!
In 2022 riep VVSG gemeentebesturen op om werk te maken van een lokaal voedselbeleid. Heel wat gemeenten ondertekenden de engagementverklaring en gingen aan de slag om lokale actoren samen te brengen en te werken aan een lokale voedselstrategie en een lokaal voedselbeleid. Vooruit-Groen voelt ook de interesse bij een aantal lokale actoren, en stelt daarom voor om ook vanuit het Arendonkse gemeentebestuur initiatieven te nemen richting een lokaal voedselbeleid.
Onze voedselketen staat onder druk. Internationale politieke spanningen, handelsrelaties, internationale conflicten en lokale regelgeving resulteren in onzekerheid voor lokale voedselactoren en leiden tot prijsinstabiliteit die nadelig zijn voor zowel producenten als consumenten.
Een lokaal en duurzaam voedselbeleid geeft een antwoord op deze uitdagingen met oplossingen zoals een eerlijke prijs voor de boeren, lokale productie, gezonde en betaalbare voeding voor iedereen, vrijwaren van de open ruimte, voedselverspilling vermijden, respect voor de bodem en natuur, versterken van de relatie tussen stad en platteland, duurzame ecosystemen, eiwittransitie, kringloop-landbouw …
In een duurzaam voedselsysteem staan mensen die het voedsel produceren, verwerken en consumeren centraal, niet de wensen van de markt. Dit leidt tot een eerlijk inkomen voor de producent, een kwalitatieve verwerking met een minimum aan verspilling en een gezond en kwalitatief voedselproduct voor de consument. De overgang naar een succesvol lokaal circulair voedselbeleid moet multiactor, multidisciplinair en multilevel aanpakt worden. Dat vraagt inzet van alle spelers in de voedselketen, van boer tot burger. Een gemeentelijk, stedelijk en regionaal voedselbeleid heeft daarin een belangrijke rol. Het herstellen van relaties tussen landbouw en milieu en tussen voedselsystemen en samenleving kunnen de basis vromen voor een lokaal voedselnetwerk waarin duurzaamheids-, klimaat-, gezondheids- en milieudoelstellingen centraal staan. Voedsel is immers onlosmakelijk verbonden met andere sectoren als volksgezondheid, sociale bescherming, landbouw, milieu, recreatie, handel, toerisme, werkgelegenheid, landgebruik enz. Gemeenten spelen een cruciale rol om lokale synergie en complementariteit te zoeken tussen overheden, boeren, producenten, consumenten ondernemers en onderzoekers in een voedselnetwerk. Op deze manier kan er een traject groeien richting een eerlijker, duurzamer en gezonder voedselsysteem.
Tegelijk wordt, door het belang van gezond en duurzaam geproduceerd voedsel in het achterhoofd te houden, de polarisatie tussen landbouw en natuur doorbroken. De aandacht voor de boer, de relatie tussen landbouw en milieu en de relatie tussen voedselsystemen en samenleving zijn in een voedselbeleid immers van primordiaal belang.
Ook Vlaanderen erkent sinds 2016 de regiefunctie van de lokale besturen en ondersteunde daarom-vanuit de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) de VVSG via een subsidie voor een lokale stafmedewerker lokale voedselstrategie. VVSG ondersteunt sindsdien lokale besturen bij hun lokaal en circulair voedselbeleid.
Door voeding als thema te presenteren aan een coalitie van relevante actoren kan een voedselbeleid leiden tot een samenhangend maatschappelijke aanpak van gezondheid, duurzaamheid, armoedebestrijding, ruimtelijke ordening en andere beleidsdomeinen. Deze samenwerking creëert zo ook een samenhangend maatschappelijk verhaal met mogelijkheden tot samenwerkingen en subsidies.
Vooruit-Groen stelt voor om als gemeenteraad de engagementverklaring lokaal voedselbeleid van VVSG te ondertekenen, daarmee het verbindende belang van een lokaal voedselbeleid te onderschrijven en de regiefunctie en voorbeeldrol in een voedselsysteem als lokaal bestuur op te nemen.
Het voorstel wordt niet goedgekeurd met volgende argumentatie:
Het is niet op de schaal van Arendonk, maar op de schaal van grote steden.
Een groot aantal van de acties en projecten die terug te vinden zijn in de inspiratienota-of het zgn. ‘kookboek’ doen we al via ‘gezonde gemeente’, de gezondheidsraad en de armoederaad. Het initiatief moet liggen bij de ondernemers. Het moet niet door de lokale overheid worden opgelegd.
De gemeenteraad onderschrijft de engagementen lokaal voedselbeleid zoals geformuleerd in de engagementverklaring lokaal voedselbeleid van VVSG.
De gemeenteraad geeft haar voorzitter de opdracht om de engagementverklaring lokaal voedselbeleid van VVSG te ondertekenen en ondertekend te bezorgen aan de bevoegde dienst binnen VVSG.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht relevant lokale actoren samen te roepen op een startmoment rond lokaal voedselbeleid met het oog op de opstart van een lokaal voedseloverleg dat een lokale voedselstrategie kan uitwerken.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan de voorzitter om een bespreking van de stand van zaken aangaande lokaal voedselbeleid te agenderen voor de gemeenteraad van november 2023.
Al enige tijd woedt het debat over het zogenaamde stikstofdecreet. Ook op Arendonk en de ruimere omgeving van het Turnhouts vennengebied zullen de maatregelen volgende uit dit decreet een aanzienlijke impact hebben. In eerste instantie landbouwers, maar mogelijks ook industrie, dreigen op een rendementsverlies af te stevenen. In communicaties van de verschillende fracties hebben we gemerkt dat deze bezorgdheid leeft. Echter zien we vandaag geen structureel overleg met een afvaardiging van de belanghebbenden.
Ook de landbouwraad, wat een deel van de belanghebbenden bij elkaar zou kunnen brengen om te debatteren over deze problematiek, heeft niet meer plaatsgevonden sinds 2019.
Het oprichten van een Arendonks stikstofcomité kan alle betrokken partijen op een structurele manier samenbrengen. In dit comité kunnen alle belanghebbenden informatie, updates en bezorgdheden delen, zodat dit niet meer via ad hoc afstemmingen of alternatieve kanalen moet gebeuren. Op basis van dit overleg kunnen er dan gezamenlijk verdere adviezen en/of acties bepaald worden.
De fractie Arendonk Positief stelt voor om een Arendonks stikstofcomité op te richten met als doelstelling transparant overleg te organiseren met de betrokken partijen en gezamenlijk adviezen en/of acties te bepalen.
Het voorstel wordt niet goedgekeurd met volgende argumentatie:
Een nieuw structureel overleg heeft geen meerwaarde. Wat moet er besproken worden tijdens dat overleg? De landbouwers hebben een afvaardiging in de stuurgroep. Zij kunnen hun bezorgdheden uiten maar als lokaal bestuur kunnen we daar niets mee doen.
Er is een uitvoerig advies geschreven vanuit het college van burgemeester en schepenen. Als er een beslissing is genomen door de Vlaamse regering kunnen we wel bekijken hoe we daar verder mee aan de slag kunnen gaan. De bevoegdheden liggen niet op lokaal maar op Vlaams niveau. Op de website van VLM is er een apart luik in verband met het stikstofakkoord met alle verslagen. Kortelings is er een landbouwraad gepland.
De gemeenteraad benadrukt het belang van een overleg in kader van het stikstofdecreet met de verschillende belanghebbende partijen.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om een structureel overlegorgaan (Arendonks stikstofcomité) in te leggen met onder andere (niet limitatief) een afvaardiging van de landbouwers, industrie, politieke fracties en gemeentelijke administratie.
De gemeenteraad keurde op 28/06/2021 de samenwerkingsovereenkomst goed naar aanleiding van het lokaal samenwerkingsinitiatief tussen Academie Arendonk en het Sint Claracollege in het kader van 'Kunstkuur'. In de overeenkomst staat in Art. 9, 3° een vergoeding voor de externe partner van 140 euro incl. btw. Naar aanleiding van de inflatie is de externe partner genoodzaakt zijn prijzen aan te passen naar 180 euro incl. btw voor 3 uren.
Het uitzendbureau waarmee de externe partner samenwerkt voor uitbetaling van hun workshopgevers maakte hen erop attent dat op 1 november 2022 het gemiddelde minimumloon werd verhoogd en vastgelegd op € 90,23 per uur. Om niet onder het minimumloon te zakken, dienen zij als organisatie hun workshopprijzen aan te passen.
De partnerschool, Sint Claracollege, is akkoord met de prijswijziging.
Het project zal toekomen met het gesubsidieerde bedrag van € 995 per schooljaar. De gemeentelijke uitgave voor dit samenwerkingsinitiatief zal niet stijgen.
De gemeenteraad keurt de aangepaste samenwerkingsovereenkomst goed die als bijlage bij dit besluit is gevoegd.