Terug
Gepubliceerd op 29/06/2023

2023_GR_00083 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Gemeenteraad
ma 26/06/2023 - 20:00 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Alek Dom, voorzitter; Kristof Hendrickx, burgemeester; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Benny Maes, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Maud Vosters, raadslid; Frank Goris; Kris Wouters, algemeen directeur

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Voorzitter

Alek Dom, voorzitter
2023_GR_00083 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming 2023_GR_00083 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente staat in voor de interne controle van haar activiteiten (organisatiebeheersing). Gemeente Arendonk heeft de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen aangenomen als algemeen kader interne controle. Op basis van die leidraad wordt in kaart gebracht hoe ver het lokaal bestuur al staat op het vlak van organisatiebeheersing (realisaties) en waar de komende jaren nog verder op ingezet moet worden (verbeterpunten). Jaarlijks rapporteert het managementteam hierover aan de gemeenteraad.

Informatieveiligheid is een belangrijk thema voor lokale besturen. Gemeente, OCMW en AGB Arendonk werken samen aan de concrete implementatie van het informatieveiligheidsbeleid en doen daarbij beroep op de dienstverlening van de gemeenschappelijke dienst Informatieveiligheid van Welzijnszorg Kempen.

In het voorjaar van 2021 voerde Audit Vlaanderen een thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen uit bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk. Het team van Audit Vlaanderen bevestigde een aantal sterke punten. De verbeterpunten waar het lokaal bestuur verder werk van moet maken, zijn opgenomen in 6 aanbevelingen. Het lokaal bestuur maakte een planning voor de realisatie van de aangehaalde aanbevelingen.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, artikel 217 tot en met artikel 220

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2022.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag informatieveiligheid 2022.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van het lokaal bestuur wat betreft de realisatie van de aangehaalde aanbevelingen uit de thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen die Audit Vlaanderen in 2021 uitvoerde bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk.