De gemeente Arendonk is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente Arendonk werd per aangetekend schrijven van 31 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2023.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt op 31 maart 2023.
artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2023:
De gemeenteraad tekent in op de verhoging van de inbreng voor:
De gemeenteraad volstort deze met € 32 772,65 beschikbaar op rekening courant en € 58 219,35 uitkering van reserves IKA;
Gunter Spapen, de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), stemt zijn stemgedrag af op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Gemeente Arendonk is lid van de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
De gemeente Arendonk werd per e-mail van 14 juni 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van de vzw ERSV Provincie Antwerpen op 27 juni 2023.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering van de vzw ERSV Provincie Antwerpen van 27 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie:
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger Luc Bouwen (plaatsvervangend vertegenwoordiger Rik Nys) op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van de vzw ERSV Provincie Antwerpen op 27 juni 2023 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal aan rob.goris@provincieantwerpen.be verzonden worden.
De gemeente is aangesloten bij De Noorderkempen.
De agenda van de bijzondere algemene vergadering van De Noorderkempen van 28 juni 2023 bevat volgende agendapunten:
Op 23 mei 2023 werd de gemeente opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van De Noorderkempen op 28 juni 2023.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van De Noorderkempen op 28 juni 2023:
Dit besluit zal worden overgemaakt aan De Noorderkempen.
De gemeentelijke sanctionerende ambtenaar (GAS-boetes) is voor langere tijd afwezig wegens ziekte. In deze omstandigheid kunnen door de politie opgestelde processen-verbaal, die kaderen in de GAS-reglementering niet langer behandeld worden. Er moet voorzien worden in vervangende sanctionerende (GAS)ambtenaren.
Bij gemeenteraadsbesluit van 20 april 2009 werd Philip van Hove aangeduid als ambtenaar belast met het opleggen van administratieve geldboetes voor de politiezone Kempen Noord-Oost.
Op de gemeenteraad van 8 mei 2017 werd akkoord gegaan met de aanduiding van Kim Schiepers en Dorien Bols, beiden beleidsadviseur bij de stad Turnhout, als vervangende ambtenaren belast met het opleggen van administratieve sancties, in geval van langdurige afwezigheid van de GAS-ambtenaar.
Er moet nog een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden met de stad Turnhout en de gemeenten die deel uitmaken van de politiezone Kempen Noord-Oost. Door deze overeenkomst, kan er beroep gedaan worden op de sanctionerende ambtenaren van de stad Turnhout.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met de stad Turnhout.
De gemeente staat in voor de interne controle van haar activiteiten (organisatiebeheersing). Gemeente Arendonk heeft de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen aangenomen als algemeen kader interne controle. Op basis van die leidraad wordt in kaart gebracht hoe ver het lokaal bestuur al staat op het vlak van organisatiebeheersing (realisaties) en waar de komende jaren nog verder op ingezet moet worden (verbeterpunten). Jaarlijks rapporteert het managementteam hierover aan de gemeenteraad.
Informatieveiligheid is een belangrijk thema voor lokale besturen. Gemeente, OCMW en AGB Arendonk werken samen aan de concrete implementatie van het informatieveiligheidsbeleid en doen daarbij beroep op de dienstverlening van de gemeenschappelijke dienst Informatieveiligheid van Welzijnszorg Kempen.
In het voorjaar van 2021 voerde Audit Vlaanderen een thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen uit bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk. Het team van Audit Vlaanderen bevestigde een aantal sterke punten. De verbeterpunten waar het lokaal bestuur verder werk van moet maken, zijn opgenomen in 6 aanbevelingen. Het lokaal bestuur maakte een planning voor de realisatie van de aangehaalde aanbevelingen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 217 tot en met artikel 220
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag informatieveiligheid 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van het lokaal bestuur wat betreft de realisatie van de aangehaalde aanbevelingen uit de thema-audit financiële processen m.b.t. aankopen die Audit Vlaanderen in 2021 uitvoerde bij gemeente, OCMW en AGB Arendonk.
Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s waarvoor een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt moet worden. Onze gemeente behoort tot de vervoerregio Kempen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de visie en ambities van de vervoerregio vast met een tijdshorizon 2030 – 2050.
Om een duurzame toekomst te verzekeren, zetten we in op vier hoofdindicatoren binnen mobiliteit. Namelijk een gewenste modal split van 60/40, een daling van 15% van het aantal gereden kilometers, nul verkeersdoden in de regio en het verbeteren van de verkeersleefbaarheid. Om deze indicatoren te bereiken, werken we aan vier bouwstenen die de toekomst van onze Kempische mobiliteit uitstippelen. We creëren leefbare kernen en mobiliteitskamers, we zetten volop in op duurzame verplaatsingen, investeren in de fiets en tot slot versterken we het openbaar vervoersnet. Steden en dorpen verdichten we kwalitatief met oog op eigenheid en karakter. Wijkcirculatieplannen, ontvlechten van netwerken en een betere doorstroming zorgen voor gezonde en aangename leefomgevingen.
Om de raadsleden van alle gemeenteraden van de vervoerregioraad Kempen beter te informeren omtrent het beleidsplan, plan-MER en reeds genomen en nog te zetten stappen, werden twee digitale infomomenten georganiseerd: 26 en 27 april 2023 , telkens van 19.00 uur tot 21.00 uur.
Om deze indicatoren en bouwstenen te verwezenlijken zetten we als vervoerregio Kempen in op een trio aan maatregelen. De eerste set maatregelen zijn ruimtelijke maatregelen. Ruimtelijk beleid is een belangrijk onderdeel binnen het mobiliteitsplan. Tegelijkertijd zijn er grenzen aan het opstellen van ruimtelijk beleid binnen de mobiliteitscontext. Daarom is er nauwe samenwerking vereist met de ruimtelijke planners. Deze maatregelen zijn in dit beleidsplan onderverdeeld in vier delen met elk hun eigen principes:
De tweede set maatregelen gaat over het inzetten op netwerken. Binnen het mobiliteitsnetwerk bestaan er meerdere netwerken van verschillende vervoersmodi die op elkaar zijn afgestemd om kernen te verbinden. Zo realiseren we een duurzame en bereikbare regio. Binnen de Kempen zetten we in op volgende netwerken:
De laatste set maatregelen werken flankerend. Deze maatregelen spelen in op het aanmoedigen van zich duurzaam verplaatsen en het ontmoedigen van autogebruik. We moedigen alternatieven aan die eenvoudig te gebruiken zijn. Samen met het voeren van campagnes kunnen deze op een positieve manier mentaliteits- en gedragsverandering teweegbrengen. Tegelijk ontmoedigen we autogebruik en -bezit daar waar mogelijk. Zo zullen Kempenaars minder snel de auto nemen.
Het beleidsplan vervoerregio Kempen is een regionaal mobiliteitsplan waar 28 gemeenten en de bovenlokale partners een consensus hebben over een regionaal mobiliteitsbeleid voor de hele vervoerregio.
De procedure om tot het mobiliteitsplan te komen, kent drie fases: de oriëntatiefase, de uitwerkingsfase en de laatste fase om te komen tot het definitieve beleidsplan en actieplan. De uitkomst van de oriëntatiefase was de oriëntatienota. In deze nota werd de bestaande toestand in kaart gebracht en een SWOT-analyse opgemaakt voor de verschillende vervoersmiddelen. De vervoerregioraad keurde de oriëntatienota goed in juli 2020. De tweede stap in het planproces betrof de opbouw van de strategische visie en operationele doelstellingen. Dit is vertaald in de synthesenota. Gelijktijdig werd ook het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan opgemaakt. In maart 2023 werd de synthesenota goedgekeurd en werd het voorlopig ontwerp van regionaal mobiliteitsplan voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad van einde maart 2023. Het openbaar onderzoek loopt van 31 mei tot 29 juli 2023. Gemeenteraden kunnen indien zij dat wensen nog een apart advies geven (hiervoor hebben zij 90 dagen: 19 mei – 16 augustus 2023).
Het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Kempen en ontwerp plan-MER worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de vervoerregio Kempen.
In uitvoering van het Koninklijk Besluit betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties van 22 mei 2019 en de wet van 15 mei 2007 betreffende civiele veiligheid heeft de gemeente Arendonk en in het bijzonder de intergemeentelijke veiligheidscel een algemeen nood- en interventieplan (ANIP) opgesteld.
Elke gemeente of stad in België is verplicht een algemeen nood- en interventieplan (ANIP) op te maken dat het multidisciplinair optreden regelt en de algemene richtlijnen en de nodige informatie bevat om het beheer van een noodsituatie te verzekeren.
Onder noodsituatie verstaat men elke gebeurtenis die schadelijke gevolgen voor het maatschappelijk leven veroorzaakt of kan veroorzaken, zoals een ernstige verstoring van de openbare veiligheid, een ernstige bedreiging ten opzichte van het leven of de gezondheid van personen en/of ten opzichte van belangrijke materiële belangen, en waarbij de coördinatie van de bevoegde actoren, inclusief de disciplines, is vereist om de dreiging weg te nemen of om de nefaste gevolgen van de gebeurtenis te beperken.
Het voorliggende ANIP werd opgesteld na een grondige risico-inventaris en risicoanalyse.
Actoren in de noodplanning, iedere noodsituatie wordt bestreden door diverse disciplines.
Er worden vijf disciplines onderscheiden, namelijk:
Noodplanning vereist een gecoördineerde samenwerking tussen de verschillende disciplines. Dit betekent dat elke discipline voldoende haar taken kent, dat er overleg is tussen de verschillende disciplines en dat de beslissingen die tijdens noodsituaties genomen worden, eenduidig en uitvoerbaar genomen worden. De coördinatie gebeurt uiteraard binnen iedere discipline op zich.
Bij de operationele coördinatie ligt de coördinatie in de handen van de directeur commando post operaties (Dir. CP-OPS). De operationele commandopost is de bevelstructuur op het terrein. Het is een communicatieknooppunt naar de verschillende disciplines en autoriteiten. De commandopost bevat vertegenwoordigers van de verschillende disciplines.
Afhankelijk van de ernst van de noodsituatie of de geografische spreiding zijn er drie mogelijke fases en één operationele coördinatie.
De gemeentelijke fase wordt afgekondigd wanneer de noodsituatie zich geografisch beperkt tot een gemeente, dit is tevens de bevoegdheid van de burgemeester. De provinciale fase wordt van kracht wanneer onder andere meerdere gemeenten getroffen worden, bijvoorbeeld bij wateroverlast, dit is de bevoegdheid van de gouverneur. De federale fase wordt van kracht, wanneer de nationale veiligheid in het gedrang komt of bij epidemieën zoals covid-19, vogelgriep, terrorisme …
Het ANIP vermeldt een duidelijke omschrijving van de wetgeving, de risico’s, afspraken tussen de verschillende disciplines, wie de verantwoordelijken zijn voor de verschillende disciplines en de organisaties hiervan. Overigens de informatiedeling aan de bevolking en via welke kanalen, organisatie van het coördinatiecomité van de burgemeester, ondersteuning en informatiebronnen staan ook in het ANIP.
Het ANIP voor gemeente Arendonk werd uitgewerkt binnen de intergemeentelijke veiligheidscel Arendonk-Ravels. Hier zijn de verschillende disciplines brandweer, politie, medische diensten, logistiek en communicatie bij betrokken. De redactie van het ANIP ligt in handen van de noodplanningscoördinator van Noodplanning Noorderkempen.
Het nieuwe ANIP Arendonk is goedgekeurd door de intergemeentelijke veiligheidscel Arendonk-Ravels op 1 juni 2023.
Het nieuwe ANIP Arendonk is goedgekeurd door de burgemeester op 2 juni 2023.
Het voorliggend ANIP is een levendig document dat te allen tijde moet kunnen worden aangepast in functie van aanduiding verantwoordelijken, wijzigingen contactgegevens, terreurdreigingsniveau 2 ... Het document wordt op frequente wijze, minimaal om de 6 maanden bijgewerkt met nieuwe data voor onder andere de actiekaarten en infofiches.
De Federale Dienst Gouverneur Antwerpen, dienst noodplanning ontvangt het ANIP Arendonk ter advies en voor goedkeuring door de Gouverneur.
Het ANIP Arendonk van 13 november 2017 moet worden opgeheven door de gemeenteraad.
Het algemeen nood- en interventie plan (ANIP) van de gemeente Arendonk goedgekeurd op de gemeenteraad van 13 november 2017 wordt opgeheven.
Het algemeen nood- en interventieplan (ANIP) van de gemeente Arendonk wordt als bijlage bij onderhavige beslissing aanvaard en goedgekeurd.
Aan alle bestemmelingen opgenomen in het ANIP wordt het ANIP via een digitaal exemplaar overgemaakt.
Het ANIP van de gemeente Arendonk wordt voorgelegd aan de gouverneur ter goedkeuring.
Op 3 september 2018 werd het voorlopig onteigeningsbesluit voor algemeen nut voor de aanleg van fietspaden langs Schotelven - gewestweg N139 goedgekeurd door de bevoegde Vlaams Minister.
De opdracht 'Onderhandelingen voor grondverwerving voor fietspad Arendonk / Oud-Turnhout' werd op 13 december 2018 gegeven aan IOK, dienst grondverwerving, Antwerpseweg 1, 2440 Geel. Deze werkt samen met de dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
Een deel van de te verwerven gronden werd ondertussen aangekocht door de Vlaamse overheid. Het perceel 'sectie D, nummer 105t' op het innemingsplan aangeduid als inneming 136, is eigendom van het gemeentebestuur.
Het deel van dit perceel, gelegen langs de gewestweg en aangeduid op het innemingsplan als inneming 136, wordt kosteloos overgedragen aan het Vlaams gewest.
Vanuit de Vlaamse overheid werd de Dienst Vastgoedtransacties Antwerpen opdracht gegeven om de akte voor de kosteloze overdracht te verlijden voor inneming 136. Door de grondafstand verwerft het Vlaams gewest 47 ca. De verwerving van de grond is van openbaar nut.
Artikel 41, §2, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
De gemeenteraad aanvaardt de afstand ten kosteloze titel, aan VLAAMSE GEWEST, Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer, van een deel van het perceel 'afdeling 2 sectie D, nummer 105 T', en aangeduid op bijgevoegd innemingsplan als inneming 136, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer D 1346 F, met een oppervlakte van 47 ca.
De overdracht van de grond gebeurt in functie van aanleg van het fietspad langs de gewestweg N139 Arendonk – Oud-Turnhout, de bestemming is bijgevolg van openbaar nut.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van de akte van kosteloze grondafstand, met ref.07396-098A, opgemaakt door de Vlaamse overheid, Afdeling Vastgoedtransacties Antwerpen, goed.
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting van het nemen van een ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van de akte.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de akte.
De kosten verbonden aan de opmaak en het verlijden van de akte zijn ten laste van de Vlaamse overheid.
De federale overheid heeft een maatregel in het leven geroepen waarbij er genoten kan worden van een vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor 'werken in onroerende staat'. De maatregel is actief sinds 1 januari 2018, waarbij de vrijstelling toen 3% bedroeg en is sinds 2019 naar 6% gegaan en bedraagt sinds 1 januari 2020 18%.
Wat betekent dat als er een persoon in aanmerking komt voor onderstaande voorwaarden:
de gemeente de besparing via de bedrijfsvoorheffing niet dient door te storten naar de federale overheid, dat telkens wordt berekend op het belastbare basisloon (bruto maandelijkse bezoldiging - RSZ bijdrage (13.75 euro)), gebaseerd op de individuele rekening per persoon.
Het is wenselijk om de werkgeversbijdrage te optimaliseren, maximaal in te spelen op bestaande maatregelen ter ondersteuning van de werkgelegenheid en subsidies op federaal en gewestelijk niveau met betrekking tot aan RSZ en bedrijfsvoorheffing onderworpen werknemers.
De gemeente Arendonk treedt op als penhoudende aanbestedende overheid in het kader van een occasioneel gezamenlijke overheidsopdracht voor het optimaliseren van de werkgeversbijdrage voor diverse gemeenten en OCMW's.
De gemeente Arendonk zal de procedure voeren en in naam van Gemeente Ravels, Gemeente Rijkevorsel, Gemeente Merksplas, Gemeente Baarle-Hertog, OCMW Ravels, OCMW Rijkevorsel, OCMW Merksplas, OCMW Baarle Hertog en OCMW Arendonk bij de gunning van de opdracht optreden.
Hiervoor wordt er een samenwerkingsakkoord voorgesteld tussen de gemeente Arendonk en Gemeente Ravels, Gemeente Rijkevorsel, Gemeente Merksplas, Gemeente Baarle-Hertog, OCMW Ravels, OCMW Rijkevorsel, OCMW Merksplas, OCMW Baarle Hertog en OCMW Arendonk.
De uitgave voor de opdracht 'gemeente Arendonk' wordt geraamd op € 15 000,00 incl. 21% btw en voor OCMW Arendonk € 5 000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van het optimaliseren van de werkgeversbijdrage wordt het samenwerkingsakkoord tussen Gemeente Arendonk en Gemeente Ravels, Gemeente Rijkevorsel, Gemeente Merksplas, Gemeente Baarle-Hertog, OCMW Ravels, OCMW Rijkevorsel, OCMW Merksplas, OCMW Baarle Hertog en OCMW Arendonk goedgekeurd.
Het bestek met nr. 2023/01 en de raming voor de opdracht “Optimalisatie werkgeversbijdrage”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt voor de gemeente € 15 000,00 incl. 21% btw en voor OCMW € 5 000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt verrekend in het exploitatiebudget van 2023, en volgende jaren, van de diverse loon budgetten van het personeel van de gemeente Arendonk en OCMW Arendonk.
Gemeente Arendonk wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeente Ravels, Gemeente Rijkevorsel, Gemeente Merksplas, Gemeente Baarle-Hertog, OCMW Ravels, OCMW Rijkevorsel, OCMW Merksplas, OCMW Baarle Hertog en OCMW Arendonk bij de gunning van de opdracht op te treden.
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Het beheerscomité van de interlokale vereniging Sportregio Noorderkempen keurde het jaarverslag en de jaarrekening 2022 goed op 4 mei 2023.
Het jaarverslag en de jaarrekening van de ILV Sportregio Noorderkempen moet volgens de overeenkomst van de interlokale vereniging Sportregio Noorderkempen van 13 maart 2015 voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag en de jaarrekening 2022 van de interlokale vereniging Sportregio Noorderkempen goed.
Kennis wordt genomen van de stand van zaken in opvolging van het besluit van de gemeenteraad van 12 september 2022 met betrekking tot toegankelijke gemeentelijke speeltuinen.
De pacht van het jachtrecht loopt op 30 juni 2023 af. De gronden van de gemeente, OCMW en Kerkfabriek O.L. Vrouw zouden opnieuw verpacht worden voor een periode van 6 jaar van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2029. De lastvoorwaarden werden aangepast zodat deze in lijn liggen met de hedendaagse wetgeving en kennis. Hierbij werd gebruik gemaakt van een sjabloon van het Agentschap voor Natuur en Bos. Deze lastvoorwaarden werden reeds op 13 maart 2023 goedgekeurd op de gemeenteraad en de openbare zitting vond plaats op 11 mei. Omwille van een administratieve fout (de datum van openbare zitting werd na goedkeuring door de gemeenteraad aangepast van 18 mei naar 11 mei omwille van O.H.-Hemelvaart) werd de verpachting nietig verklaard en dient de procedure hervat te worden.
Er werd ondertussen met de WBE en een onafhankelijke jager samengezeten om te kijken welke aanpassingen nog best doorgevoerd konden worden om geen misverstanden te hebben en de toewijzing vlot te laten verlopen.
Aangezien de huidige verpachting op 30 juni afloopt, dient de huidige verpachting met twee maanden verlengd te worden.
Op 23 januari 2023 werd advies gevraagd aan het Agentschap voor Natuur en Bos. Er werd hierover geen officieel advies ontvangen, maar mondeling werd door ANB al meegedeeld dat bij voorkeur het domein Lokkerse Dammen niet wordt opgenomen in de verpachting. Het domein wordt namelijk veel gebruikt door recreanten. Het zijn vooral wandelaars en mountainbikers die op regelmatige basis het gebied doorkruisen. De Lokkerse Dammen geniet tevens een Europese bescherming aangezien het deel uitmaakt van het habitatrichtlijngebied SBZ-H 2100024-16. Het vrijwaren van de rust voor de voorkomende fauna is bijgevolg een belangrijk aandachtspunt. Tot op heden werd er geen officieel advies ontvangen.
Na intern overleg en overleg met de WBE en een onafhankelijke jager werden de lastvoorwaarden licht aangepast om misverstanden bij de volgende zitting te vermijden.
Aangezien het jachtrecht op 30 juni 2023 vervalt, wordt het jachtrecht met twee maanden verlengd tot ingang van de nieuwe verpachting (d.i. 31 augustus 2023).
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan de lastvoorwaarden voor de verhuring van het jachtrecht op de gemeentegronden bij openbare aanbesteding voor de periode van 1 september 2023 tot en met 31 augustus 2029 goed.
De gemeenteraad verlengt de lopende pachtovereenkomsten van het jachtrecht met twee maanden tot en met 31 augustus 2023.
Handhaving is een belangrijk aspect van het omgevingsbeleid. Zonder in te zetten op handhaving bestaat de kans dat het gekozen beleid dode letter blijft.
Omgevingshandhaving is erop gericht om de goede ruimtelijke ordening te bewaren, mens en milieu te beschermen, de leefkwaliteit in het algemeen te verbeteren en misdrijven en inbreuken in de toekomst te vermijden. Handhaving is geen doel op zich, maar een middel om het doel te bereiken. Bij de aanpak van schendingen primeert de redelijkheid. Om effectief tot een goede ruimtelijke ordening te komen en onaanvaardbare risico’s of hinder voor mens en milieu te vermijden, zijn preventie en herstel belangrijker dan sancties.
Het uitwerken van een handhavingsbeleid, inzake milieu en ruimtelijke ordening, én het uitschrijven van specifiek prioritair aan te pakken omgevingsproblemen binnen de eigen gemeente, geeft aan dat wordt geïnvesteerd in een beter milieu, een betere ruimtelijke ordening, een betere omgeving,…
Aangezien het inzetten van mensen en middelen beperkt is, moeten prioriteiten bepaald worden en moet een keuze gemaakt worden van de in te zetten instrumenten. Dit geldt voor alle handhavingsactoren (gewest, gemeente, intergemeentelijke dienstverlening, parket en politie). Onze gemeente is tevens aangesloten zowel bij de intergemeentelijke dienstverlening inzake milieuhandhaving als bij deze inzake handhaving ruimtelijke ordening.
Het handhavingsbeleid is een belangrijk instrument om de vooropgestelde doelstellingen inzake ruimtelijke ordening en milieu te bereiken en te ontwikkelen en vormt tegelijk een duidelijk, transparant kader waarbinnen gewerkt wordt. Dat kader wordt bij voorkeur gedragen en mede verdedigd door het lokaal bestuur, de Lokale Politie Kempen Noord-Oost (team milieu), intergemeentelijke dienstverlening handhaving van IOK, dienst grondgebiedszaken, het Vlaamse Gewest (in het bijzonder afdeling Handhaving) en het parket. Uiteraard mag dit niet strak geïnterpreteerd worden en moet het vatbaar zijn voor aanpassingen volgend op gewijzigde wetgeving of gewijzigde lokale noden.
Sedert de inwerkingtreding van het Handhavingsdecreet Omgeving zijn de bevoegdheden op gebied van handhaving ruimtelijke ordening overgeheveld naar de burgemeester en/of de gemeentelijk stedenbouwkundig inspecteur. Het college van burgemeester en schepenen heeft nog slechts een beperkt aantal bevoegdheden, zodat handhaving geen accessoire bevoegdheid meer is van het college van burgemeester en schepenen. Dit betekent dat de gemeenteraad, die volheid van bevoegdheid heeft, bevoegd is om de handhavingsprioriteiten van de gemeente Arendonk goed te keuren.
Intergemeentelijke dienstverlening handhaving - IOK
In het kader van milieuhandhaving bestaat reeds sinds 2012 een intergemeentelijke dienstverlening. Op 8 juni 2012 werd de Interlokale Vereniging Milieuhandhaving Kempen (IVMK) opgericht waarin zowel gemeenten, politiezones als IOK participeren.
Op 1 maart 2018 trad de nieuwe regelgeving rond handhaving ruimtelijke ordening in werking. Het wettelijke handhavingskader voor ruimtelijke ordening werd hierdoor meer afgestemd op de milieuhandhaving en voorziet dat naast de agenten en officieren van gerechtelijke politie nu ook verbalisanten ruimtelijke ordening, gemeentelijke stedenbouwkundige inspecteurs en burgemeesters kunnen optreden als lokale handhavingsactoren. De verbalisant en de stedenbouwkundige inspecteur kunnen ook intergemeentelijk worden aangesteld.
De gemeenteraad van Arendonk besloot op 11 maart 2019 om deel te nemen aan de intergemeentelijke dienstverlening handhaving ruimtelijke ordening van IOK en verzocht het college om de personeelsleden van IOK die als stedenbouwkundige inspecteur en als verbalisant ruimtelijke ordening worden voorgedragen en intergemeentelijk zullen optreden, aan te stellen als gemeentelijke stedenbouwkundige inspecteur en verbalisant ruimtelijke ordening.
De dienstverlening van IVMK werd intussen ingebed in de intergemeentelijke dienstverlening handhaving van IOK. Binnen deze intergemeentelijke dienstverlening treedt de interlokale milieutoezichthouder op het grondgebied van de deelnemende gemeenten op, hierin bijgestaan door experten van de juridische dienst van IOK.
Ruimtelijke ordening
De gemeente Arendonk voert al sinds 2015 een strikter beleid inzake de onvergunde weekendverblijven. Dat beleid werd vast gelegd in het handhavingsplan ruimtelijke ordening inzake weekendverblijven in Arendonk. Dat handhavingsplan werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 juni 2017, is thans nog steeds in gebruik en wordt behouden.
Op 6 april 2022 vond een handhavingsoverleg omgeving plaats binnen de politiezone Keno, waarop onder meer de handhavingsplannen en prioriteiten van de betrokken gemeenten werden besproken.
Milieu
Voor milieu werden tot op heden nog geen lokale handhavingsprioriteiten vastgesteld. Op 22 december 2022 werd Jasper Foets, omgevingsambtenaar milieu, aangesteld als lokaal toezichthouder milieu.
Waar handhaving – ook in onze gemeente – in het verleden meestal reactief plaats vond naar aanleiding van klachten, leidt een meer proactieve aanpak tot het realiseren van een goede ruimtelijke ordening. Hiertoe kunnen doelstellingen en actiepunten opgemaakt worden, rekening houdende met de beschikbare mensen en middelen. Het vastleggen van prioriteiten is het belangrijkste en eerste te hanteren toetsingscriterium bij het inzetten en voortzetten van een handhavingstraject. Het oplijsten van prioriteiten betekent dat men keuzes moet maken, men kan niet alle schendingen opnemen in de prioriteitenlijst.
Prioriteiten worden zowel op gewestelijk als op gemeentelijk niveau vastgelegd, waarbij rekening gehouden wordt met het subsidiariteitsbeginsel. Bij het opmaken van de gemeentelijke prioriteiten wordt rekening gehouden met de vastgelegde gewestelijke prioriteiten (bijlage omgevingshandhavingsprogramma 2023):
Volgende schendingen worden binnen de gemeente Arendonk voor ruimtelijke ordening als prioritair aangeduid:
Binnen deze prioriteiten krijgen recente schendingen, schendingen die een combinatie van meerdere prioritaire schendingen inhouden, en herhaalde prioritaire schendingen (recidive), voorrang.
Voor schendingen op het vlak van milieu, wordt de prioriteitennota van de VHRM en de gewestelijke prioriteiten gevolgd, meer bepaald de aanpak van de droogteproblematiek en de handhaving in functie van duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Volgende schendingen worden voor milieu als prioritair gecatalogeerd:
Binnen deze prioriteiten krijgen recente overtredingen voorrang.
Deze handhavingsprioriteiten werden voor advies voorgelegd aan de omgevingsraad. De omgevingsraad besprak de prioriteiten tijdens de zittingen van 16 februari 2023 en 25 mei 2023. De omgevingsraad verleende een gunstig advies op 25 mei 2023.
De gemeenteraad bevestigt dat het handhavingsplan ruimtelijke ordening inzake weekendverblijven, goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 juni 2017, als handhavingsprioriteit behouden blijft.
De gemeenteraad keurt in het kader van het gemeentelijk handhavingsbeleid voor ruimtelijke ordening en milieu de volgende handhavingsprioriteiten goed:
ruimtelijke ordening:
milieu:
In het centrum van Arendonk is de school van het gemeenschapsonderwijs GO!, Talentenschool Atlantis gelegen, De Maaskens 18. Enkele jaren geleden werd het zuidelijk deel dat niet meer in gebruik is door de school, verkocht aan een projectontwikkelaar. Voor deze projectzone is heden een omgevingsvergunning verleend. Het betreft percelen 638 B, 139 N, 153 F en 155 T. In februari 2021 gaf het GO! te kennen dat ze ook de percelen ten noorden van de bestaande school willen verkopen. Het betreft percelen 64 R en 64 K2. Het gemeentebestuur was eerder gestart met het Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete om om deze terreinen op een natuurlijke wijze in te richten na bruikleen of huur van het GO!
In opdracht van het gemeentebestuur werd door Spatie maakt ruimte vof een masterplan / stedenbouwkundig ontwerp opgemaakt voor de site van het GO!, gelegen De Maaskens / Molenwiel. De gemeenteraad keurde op 12 september 2022 het eindrapport van het masterplan goed.
Het college van burgemeester en schepenen besloot op 24 november 2022 en 27 april 2023 principieel tot aankoop van een deel van de gronden binnen het masterplan. Daartoe werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeterskantoor Van Eester BVBA op 4 november 2022 en een geactualiseerd schattingsverslag op 20 maart 20. De gronden gelegen aan De Maaskens en Molenwiel, kadastraal gekend als afd. 2, sectie E, nrs. 64 K2 en 64 R/deel, met een totale oppervlakte van 8 705 m² werden geschat op een venale waarde in vrije verkoop van € 185 000 (€ 21,25 /m²) . Op 27 april 2023 keurde het schepencollege het schattingsverslag principieel goed.
Het GO! gelaste de dienst Vastgoedtransacties met de opmaak van de akte van aankoop en het verlijden van de aankoopakte na goedkeuring ervan door de gemeenteraad. IOK werd door het gemeentebestuur gelast met de opmaak van het opmetingsplan.
Het aan te kopen perceel heeft een oppervlakte van 8 705 m² en is gelegen in woongebied. Het masterplan voor het terrein voorziet in 4 ambities: de Wamp als groene vinger door Arendonk, ruimte voor water en een ontwikkeling die goed aansluit op de omgeving. Op basis van het weerhouden scenario uit ontwerpend onderzoek voorziet het masterplan in het vrijwaren van een publieke groene zone. Deze groene zone wordt aangekocht door het gemeentebestuur. Het is de wens van het gemeentebestuur deze groene zone te vrijwaren als overstromingsgevoelig gebied, deze in te richten als waterbuffer en natuurlijk park langs de Wamp met trage doorsteken binnen het wandel- en fietspadennetwerk in de kern van de gemeente.
Op 28 oktober 2022 kende de Vlaamse Regering de gemeente Arendonk een subsidie toe voor het project 'Groenblauwe dooradering in de bebouwde ruimte in Arendonk'. Met die oproep selecteert Vlaanderen ambitieuze steden en gemeenten die met quick-win projecten uitvoering willen geven aan het onthardingsbeleid van de Vlaamse regering en de doelstellingen van de Blue Deal. De oproep is op zoek naar projecten die op een structurele manier een antwoord bieden op de water- en droogteproblematiek in de bebouwde ruimte. Eén van de drie geselecteerde quick win projecten is de aankoop en herinrichting als regenwaterbuffer en overstromingszone van de gronden van het GO! tussen De Maaskens en Molenwiel, langsheen de Wamp.
Gelet op het ontwerp van aankoopakte, opgemaakt door opgemaakt door de Vlaamse overheid, afdeling Vastgoedtransacties met dossiernummer 15255-001 van 14 juni 2023.
De aan te kopen gronden zijn weergegeven als lot B met een oppervlakte van 8 705 m² op het afbakeningsplan opgemaakt door IOK van 22 februari 2023 met bestandsnaam "480186_VRK_02".
In de ontwerpakte is onder meer opgenomen dat de gemeente verklaart het beschreven goed te verwerven om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder met het oog op de realisatie van openbaar parkgebied. Het goed wordt belast met erfdienstbaarheden waaronder de ruimingsstrook langs de waterloop, 2 erfdienstbaarheden met betrekking tot rioleringen aan de noordzijde van het perceel en een erfdienstbaarheid van doorgang en toegang tot het perceel 64 H 2 ten voordele van de Vlaamse Milieumaatschappij. In het kader van de overdracht van openbaar bos werd machtiging tot vervreemding bekomen van het agentschap voor Natuur en Bos. Deze toelating vermeldt onder meer: "Art. 2. Het perceel maakt deel uit van een uitermate waardevol alluviaal bos en het bos dient behouden te blijven."
Artikel 41, §2, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
De gemeenteraad keurt de aankoop goed van het GO!, van de gronden gelegen aan De Maaskens en Molenwiel, kadastraal gekend als afd. 2, sectie E, nrs. 64 K2 en 64 R/deel, met een totale oppervlakte van 8 705 m² voor een prijs van € 21,25 per m² of een totale aankoopprijs van € 185 000 exclusief aankoopkosten.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van de akte van aankoop met dossiernummer 15255-001, zoals opgemaakt door de Vlaamse overheid, afdeling Vastgoedtransacties, goed.
De aan te kopen gronden moeten vrij te zijn van hypothecaire inschrijvingen en bodemverontreiniging, wat zal moeten blijken uit de daartoe af te leveren attesten, voorafgaandelijk aan het verlijden van de akte van verkoop.
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting van het nemen van een ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van de notariële akte.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de akte van aankoop.
De kosten verbonden aan de opmaak en het verlijden van de akte zijn ten laste van de gemeente Arendonk.
In het centrum van Arendonk is de school van het gemeenschapsonderwijs GO!, Talentenschool Atlantis gelegen, De Maaskens 18. Enkele jaren geleden werd het zuidelijk deel dat niet meer in gebruik is door de school, verkocht aan een projectontwikkelaar. Voor deze projectzone is heden een omgevingsvergunning in uitvoering. In februari 2021 gaf het GO! te kennen dat ze ook de percelen ten noorden van de bestaande school willen verkopen. Het betreft percelen 64 R en 64 K2. In opdracht van het gemeentebestuur werd door Spatie maakt ruimte vof een masterplan / stedenbouwkundig ontwerp opgemaakt voor de site van het GO!, gelegen De Maaskens / Molenwiel. De gemeenteraad keurde op 12 september 2022 het eindrapport van het masterplan goed.
Het masterplan voorziet, naast een visie voor de terreinen, gelegen ten noorden van de Wamp, ook een voorstel voor de uitbreiding van het zg. Wamppad, het trage voetgangers- en fietsnetwerk doorheen de kern van Arendonk en langs de waterloop de Wamp. Het bestaande pad vanaf het zwembad door het park tot aan De Maaskens wordt doorgetrokken over het aan te kopen terrein van het GO! naar Molenwiel. Daarnaast voorziet het masterplan ook in de doortrekking van dit pad vanaf de aan te kopen site, over de Wamp en dan via het schoolterrein van het GO! naar het Begijnenhufke en zo verder naar Begijnhof of Vrijheid.
Het GO! gaat akkoord om deze wandel- en fietsverbinding te realiseren door middel van een recht van doorgang over hun terrein. Parallel aan de Wamp wordt de erfdienstbaarheid voorzien tot aan de bestaande draadafsluiting van de speelplaats. Parallel met de oostelijke perceelsgrens wordt de erfdienstbaarheid voorzien met een breedte van 3 meter. Zuidelijk wordt de erfdienstbaarheid aangesloten op het Begijnenhufke. De erfdienstbaarheid heeft een oppervlakte van 536 m².
Het gemeentebestuur gelaste de dienst Vastgoedtransacties met de opmaak van de akte voor de vestiging van de erfdienstbaarheid van recht van doorgang en met het verlijden van deze akte na goedkeuring ervan door de gemeenteraad. IOK werd door het gemeentebestuur gelast met de opmaak van het opmetingsplan.
Gelet op het ontwerp van akte vestiging van erfdienstbaarheid, opgemaakt door de Vlaamse overheid, afdeling Vastgoedtransacties met dossiernummer 15255-002 van 14 juni 2023.
De te vestigen erfdienstbaarheid is weergegeven als lot C met een oppervlakte van 536 m² op het afbakeningsplan opgemaakt door IOK van 22 februari 2023 met bestandsnaam "480186_VRK_02".
Gelet op de voorwaarden en vergoeding opgenomen in de akte waaronder onder meer:
De 'III. Vergoeding' werd vast gelegd in overleg met het GO!. Het is een uitvoering van het masterplan opgemaakt voor de site van het GO! en is voorzien in de quickwin 2 van het project 'Groenblauwe dooradering in de bebouwde ruimte in Arendonk' bij herinrichting van het aan te kopen terrein van het GO! tussen De Maaskens en Molenwiel, langsheen de Wamp.
Artikel 41, §2, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de vestiging van een erfdienstbaarheid van recht van doorgang op een terrein van het GO! gelegen De Maaskens 18, kadastraal gekend als afd. 1, sectie A, nr. 638A.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van de akte van vestiging van erfdienstbaarheid met dossiernummer 15255-002, opgemaakt door de Vlaamse overheid, afdeling Vastgoedtransacties, goed.
De grond dient vrij te zijn van hypothecaire inschrijvingen en bodemverontreiniging, wat zal moeten blijken uit de daartoe af te leveren attesten, voorafgaandelijk aan het verlijden van de notariële akte.
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting van het nemen van een ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van de notariële akte.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de akte.
De kosten verbonden aan de opmaak en het verlijden van de akte zijn ten laste van de gemeente Arendonk.
Er is een Besluit van de Vlaamse regering in de maak om de rechten en plichten in het kader van de verwerking van vastgoedinformatie over te dragen vanuit Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf (athumi). Gemeenten werken samen met Digitaal Vlaanderen/athumi om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. De rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door Digitaal Vlaanderen als het besluit nog niet is gepubliceerd of Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
De gemeente Arendonk kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. De gemeente Arendonk wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen, zoals thans ook het geval is.
De huidige retributie bedraagt heden € 100 per aanvraag voor de aflevering van vastgoedinformatie. Het bestaande reglement blijft, minstens tijdens een overgangsperiode, behouden omdat in een eerste fase enkel notarissen en vastgoedmakelaars gebruik kunnen maken van het Vastgoedinformatieplatform, maar geen burgers of derden.
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen/athumi wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Algemeen
De gemeente Arendonk verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Arendonk doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Arendonk stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 12 september 2023 wordt ten voordele van gemeente Arendonk een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag |
Vastgoeddossier | 100 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Arendonk voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Arendonk bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Arendonk verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Arendonk bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Arendonk doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Arendonk , die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in bijlage 1.
Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Arendonk via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 12 september 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De vestigingsplaats, Schoolstraat 2, wordt afgeschaft. De structuur van onze school is hierdoor vanaf 1 september 2023 gewijzigd. Vanaf 1 september 2023 beschikken we nog maar over één vestigingsplaats, Kerkstraat 11.
Deze herstructurering heeft tot gevolg dat voor het schooljaar 2023-2024 de personeelsformatie en het werkingsbudget worden vastgesteld op basis van het aantal regelmatige leerlingen op de eerste schooldag van oktober 2023.
Op de gemeenteraad van 9 juli 2020 werden de lastvoorwaarden en de gunningswijze van de nieuwbouw van GBS de Stip goedgekeurd.
De gemeentelijke basisschool de Stip met instellingsnummer 008888 wordt met ingang van 1 september 2023 geherstructureerd als volgt:
afschaffen van een vestigingsplaats te Schoolstraat 2, met als aanbod het 4de, 5de en 6de leerjaar basisschool.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de schooldirectie en betrokkenen.
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op 27 juni 2022 is aan actualisatie toe.
Specifieke afspraken, door het college van burgemeester en schepenen, moeten na overleg in de schoolraad opgenomen worden in de infobrochure.
De bestaande schoolreglementen gewoon basisonderwijs en de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 juni 2022, worden opgeheven.
De hierbij gevoegde schoolreglementen van GBS de Stip en GBS Voorheide worden goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld aan de ouders (via elektronische drager), die ondertekenen voor akkoord.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
De bespreking binnen het schoolteam van 27 januari 2022, de opmerkingen van de directie en de algemene afspraken op het niveau scholengemeenschap (zoals onderhandeld in het comité) werden opgenomen in het arbeidsreglement.
Het arbeidsreglement werd door het ABC van 15 juni 2023 goedgekeurd.
Het bestaande arbeidsreglement van 14 maart 2022 wordt vervangen.
Het gewijzigde arbeidsreglement en de bijhorende afspraken omtrent functiebeschrijving, functionerings- en evaluatiegesprekken, voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen GBS de Stip en GBS Voorheide, worden goedgekeurd.
Dit besluit en het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen GBS de Stip en GBS Voorheide.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten ter kennisgeving.
In CAO XII staat volgende passage: "Aanbevelingen over gebruik digitale communicatiemiddelen Vandaag maakt een digitaal lesaanbod deel uit van het reguliere takenpakket van het onderwijzend personeel, een van de positieve gevolgen van de coronacrisis. De ICT-mogelijkheden en diverse digitale werk- en overlegvormen en tools moeten voor iedereen in het onderwijs zorgen voor minder lasten en meer kwaliteit. We geven een extra boost aan de scholen om in kader van digitaal werken de nodige middelen te voorzien om het onderwijzend personeel digitaal uit te rusten. Bovendien bekijken de sociale partners in de schoot van het onderhandelingscomité SCX-C2-OOC op welke manier de voordelen van digitalisering kunnen geoptimaliseerd worden om zo verder een voorsprong te behouden ook na Corona. Ze brengen eveneens de gevolgen naar welzijn en preventie in kaart. Zij nodigen daartoe enkele experten uit. Na afloop wordt een rapport met aanbevelingen overgemaakt aan de lokale comités voor preventie en bescherming op het werk die met dat rapport aan de slag gaan binnen hun instelling."
De sociale partners spraken af om tegen 01/01/2022 een afsprakenkader daarover op te stellen waarmee de scholen lokaal aan de slag kunnen.
De gemeenteraad keurt de nieuwe bijlage met het lokaal afsprakenkader deconnectie voor het arbeidsreglement van de academie goed.
Het lokaal afsprakenkader deconnectie voor de academie treedt in werking vanaf 1 september 2023.
De personeelsleden van de academie zullen hiervan op de hoogte worden gebracht.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 oktober 2023 ook een nieuw toewijzingsmodel in werking treden.
De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraad van De Noorderkempen (lokale besturen, Welzijnszorg Kempen, IOK & De Noorderkempen) aan de slag ging om tot een concrete en gedragen invulling te komen.Voortbouwend op het protocolakkoord rond de huidige versnelde toewijzingen (huidig art. 6.25,§2, Besluit Vlaamse Codex Wonen 2021) werd in de kempen een regionale werkgroep opgericht van welzijns- en huisvestingsactoren. In een intensief traject werd binnen deze werkgroep een voorstel uitgewerkt rond pijler 2 (versnelde toewijzingen) en pijler 3 (specifieke doelgroepen), en een voorstel tot gerichte begeleiding om duurzaam wonen te realiseren. Het finale voorstel werd besproken me de schepenen wonen en welzijn d.d. 12 mei 2023 en werd eveneens overgemaakt aan de woonmaatschappijen.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertgenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor. De Noorderkempen heeft haar toewijzingsraad officieel geïnstalleerd d.d. 11 mei 2023.
De toewijzingsraad van De Noorderkempen heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en het regionaal uitgewerkte voorstel een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.
De toewijzingsraad van De Noorderkempen heeft ervoor geopteerd om geen strengere lokale woonbinding op te nemen. Dit wordt gemotiveerd vanuit het gegeven dat de huidige langdurige woonbinding met de gemeente reeds een verstrenging is ten aanzien van de vorige lokale binding. De toewijzingsraad wenst geen criterium te voorzien die de standaard langdurige woonbinding voorafgaat.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
Binnen de toewijzingsraad werd besloten om het uitgewerkt voorstel van de regionale werkgroep voor wat betreft de invulling van pijler 2 over te nemen. Met het beperken van pijler 2 tot 20% van de toewijzingen, wijzen simulaties uit dat in de toekomst minder kwetsbare kandidaat-huurders toegewezen kunnen worden. Om voldoende toegang te voorzien voor kwetsbare doelgroepen binnen dit nieuwe toewijzingssysteem, worden binnen pijler 3 een aantal bijkomende kwetsbare doelgroepen opgenomen. Het gaat meer bepaald om doorstromers, personen in Housing First en gezinnen in kansarmoede. Aan deze toewijzingen is standaard een begeleidingsovereenkomst gekoppeld waarbij de begeleiding wordt opgenomen door een welzijnspartner.
Daarnaast heeft elke gemeente ook de bestaande doelgroepen – zoals opgenomen in de huidige lokale toewijzingsreglementen – kritisch geëvalueerd en werden deze waar nodig bijgestuurd naar omschrijving en/of naar voorbehouden aantallen. Deze bijsturingen gebeurden op basis van een analyse van de toewijzingen van de voorbije jaren en op basis van een analyse van de kandidatenlijsten. Deze analyses werden door de toewijzingsraad verder meegenomen in het ontwerp van toewijzingsreglement.
Vermits dit een totaal nieuw toewijsmodel betreft, engageert de toewijzingsraad zich om dit nieuwe model kort op te volgen en op gezette tijdstippen te evalueren en waar nodig bij te sturen.
De gemeenteraad gaat akkoord om geen strengere lokale woonbinding te voorzien.
De gemeenteraad bevestigt het voorstel van de toewijzingsraad om met consensus te beslissen dat – na de langdurige woonbinding met de gemeente – rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van De Noorderkempen (Arendonk, Hoogstraten, Merksplas, Ravels & Rijkevorsel).
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan de opgenomen specifieke doelgroepen in het ontwerp van toewijzingsreglement.
(Dit ontwerp is toegevoegd in bijlage samen met een toelichting.)
De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen door Woonmaatschappij De Noorderkempen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2) en de interne mutaties (pijler 4).
De lokale besturen van Arendonk, Baarle-Hertog, Hoogstraten, Merksplas, Ravels en Rijkevorsel werken sinds 2018 samen in de Interlokale Vereniging (ILV) Noorderkempen Werkt.
Het beheerscomité van de ILV gaf goedkeuring aan het jaarverslag en financieel verslag 2022. Zoals de statuten het voorschrijven, wordt dit document ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en OCMW-raad van de partnergemeenten.
De goedkeuring van een nieuw logo voor de ILV in 2022 ging samen met het voornemen om het suffix ‘Werkt’ te laten vallen in de naam van de ILV en deze te wijzigen naar ‘ILV Noorderkempen’.Volgens artikel 8 van de statuten van ILV Noorderkempen Werkt stelt het beheerscomité de jaarwerking en de rekeningen vast en legt die jaarlijks ter informatie en ter goedkeuring voor aan de raden van de lokale besturen die deelnemen. De jaarrekening is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de raden van de deelnemende lokale besturen ze goedkeurt. Indien een lokaal bestuur niet reageert binnen de 60 dagen na voorlegging is de jaarrekening goedgekeurd.
Omdat het werkgebied van de ILV Noorderkempen Werkt al enkele jaren is verruimd naar onder meer jongerenwelzijn, geïntegreerd breed onthaal en digitale inclusie werd nagedacht over een meer generieke naam. Dit gebeurde naar aanleiding van het ontwerp van een nieuw logo in het najaar van 2022. Op aangeven van het overleg Burgemeesters Noorderkempen werd toen gekozen voor ILV Noorderkempen. Om dit te officialiseren wordt nu een formele goedkeuring gevraagd van de gemeenteraad en ocmw-raad van de partnergemeenten.De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2022, inclusief het financieel verslag van de Interlokale Vereniging Noorderkempen Werkt goed.
De gemeenteraad gaat ermee akkoord om artikel 1 van de statuten van de ILV Noorderkempen Werkt, met betrekking tot de naam van de interlokale vereniging te wijzigen als volgt: “De interlokale vereniging draagt de naam ILV Noorderkempen. De term interlokale vereniging (ILV) zal steeds aan de naam of de afkorting worden toegevoegd”.
Deze beslissing wordt meegedeeld aan de Algemeen Coördinator van de ILV Noorderkempen Werkt.
Samen met de andere partnergemeenten diende ILV Noorderkempen Werkt in 2022 een projectaanvraag in voor de organisatie van een Digibank Noorderkempen. Deze projectaanvraag kreeg op 1 oktober 2022 de ministeriële goedkeuring waarna ILV een eerste voorschot op de subsidies ontving. ILV heeft een projectcoördinator digibank aangeworven (Kim Ooms), kocht de voorziene 200 laptops voor de uitleendienst aan en werkt via een stuurgroep e-inclusie van de ILV Noorderkempen Werkt de praktische uitvoering uit. In deze stuurgroep is elke partnergemeente vertegenwoordigd. Om de uitleendienst voor laptops correct te laten functioneren is door deze stuurgroep een uitleenreglement opgesteld en inhoudelijk goedgekeurd door het beheerscomité van de ILV.
Eén onderdeel van het aanbod van de Digibank Noorderkempen is een uitleendienst voor laptops. De werking van deze dienstverlening is, in consensus met alle partnergemeenten van de ILV Noorderkempen Werkt, door de stuurgroep e-inclusie van de ILV uitgeschreven in een uniform reglement. Dit reglement moet de ontlening van een laptop via Digibank Noorderkempen zo goed mogelijk laten functioneren. De tekst bepaalt wie er voor een ontlening in aanmerking komt en voorziet in een toeleiding via de maatschappelijk assistenten van de OCMW’ s. Verder zijn de rechten en plichten van de lener en uitlener van een laptop opgenomen. Het reglement is door de ILV afgetoetst bij de juridisch adviseur van beherende gemeente Hoogstraten.
De gemeenteraad keurt het uitleenreglement laptops Digibank Noorderkempen goed.
Deze beslissing wordt meegedeeld aan de algemeen coördinator van de ILV Noorderkempen Werkt.
De raad van bestuur heeft de jaarrekening 2022 van AGB Arendonk vastgesteld.
AGB Arendonk maakt een jaarrekening op volgens de BBC-regelgeving. De vaststelling en de goedkeuring van die BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 243 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (DLB), dat bepaalt dat:
AGB Arendonk stelt ook een jaarrekening op volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). Volgens dat wetboek behoort de goedkeuring van die NBB-jaarrekening tot de bevoegdheid van de algemene vergadering. Bij een AGB vormt de gemeenteraad de algemene vergadering.
Na de goedkeuring van de rekeningen beslist de gemeenteraad over de kwijting aan de bestuurders (artikel 235, §4 van het DLB).
De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit over de jaarrekening 2022 van AGB Arendonk volgens de principes van de beleids- en beheerscyclus.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 van AGB Arendonk volgens de principes van de vennootschapsboekhouding goed.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse regering.
De jaarrekening 2022 is opgemaakt volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus. Het voorontwerp werd besproken op het managementteam op 5 juni 2023. Het ontwerp van de jaarrekening met bijhorende documentatie werd op 9 juni 2023 aan de raadsleden bezorgd.
Gemeente en OCMW Arendonk vormen samen één rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 vast voor haar deel van het beleidsrapport.
Het bestuurlijk toezicht wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.
De jaarrekening 2022 is opgemaakt volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus. Het voorontwerp werd besproken op het managementteam op 5 juni 2023. Het ontwerp van de jaarrekening met bijhorende documentatie werd op 9 juni 2023 aan de raadsleden bezorgd.
Gemeente en OCMW Arendonk vormen samen één rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Arendonk definitief vast.
Doordat de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeurt, wordt de gezamenlijke jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Arendonk in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het bestuurlijk toezicht wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.
De kerkraad van de parochie Onze Lieve Vrouw Arendonk Centrum heeft de jaarrekening 2022 opgemaakt en goedgekeurd in de vergadering van 26 januari 2023.
De rekeningen van de erkende erediensten zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur. Het gemeentebestuur voerde controle uit op de cijfers van de jaarrekening en de toevoeging van de verplichte stukken.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de de jaarrekening 2022 van de parochie Onze Lieve Vrouw Arendonk Centrum.
De kerkraad van de parochie Sint-Jozef Voorheide in Arendonk heeft de jaarrekening 2022 opgemaakt en goedgekeurd in de vergadering van 11 januari 2023.
De rekeningen van de erkende erediensten zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur. Het gemeentebestuur voerde controle uit op de cijfers van de jaarrekening en de toevoeging van de verplichte stukken.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2022 van de parochie Sint-Jozef Voorheide in Arendonk.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Arendonk (MJP) van december 2022 voorziet in de verkoop van de site van de huidige gemeenteschool Kerkstraat. Ook voor de site van de Schoolstraat wordt een nieuwe bestemming gezocht.
Volgens prioritair actieplan AP000008 van het MJP wil het gemeentebestuur inzetten op de realisatie van bijkomende sociale koopwoningen. Daarbij wil het bestuur ook nieuwe ontwikkelingen en trends op vlak van woontypologieën ondersteunen.
Prioritair actieplan: AP000008
| |
Sociaal woonaanbod uitbreiden Van 01/01/2020 tot 31/12/2025 | |
Toelichting: | |
De gemeente heeft het Bindend Sociaal Objectief (BSO) voor sociale huurwoningen, voorzien tegen 2025, reeds bereikt. Er zijn nog 29 sociale huurwoningen gepland. De verplichting om het BSO voor sociale koopwoningen te behalen werd door Vlaanderen geschrapt. De gemeente wil vooral hier de volgende jaren nog bijkomend sociaal woonaanbod realiseren. Daarvoor is uiteraard een nauwe samenwerking met de lokale woonactoren noodzakelijk. Daarnaast worden ook nieuwe ontwikkelingen en trends op vlak van woontypologieën gevolgd en desgewenst ondersteund. |
Betaalbaar wonen is voor steeds meer mensen onhaalbaar en het delen en gezamenlijk consumeren komt meer en meer in gebruik. In een CLT wordt de grond onder woningen gedeeld. De grond blijft eigendom van de CLT, enkel de woningen op de gronden worden verkocht.
Door de aankoop van een woning los te koppelen van de aankoop van de grond, kan de aankoop van de woningen voor een lager bedrag. Hierdoor worden koopwoningen op gedeelde grond meer betaalbaar voor mensen met een laag inkomen.
Door de eigendomsrechten op de gronden te behouden, krijgt het principe van sociale koopwoningen ook een duurzaam karakter. In een traditioneel model waarbij zowel grond als woning verkocht worden, komen de woningen die vandaag als sociale koopwoning worden aangekocht, bij verkoop na een bepaalde periode in het reguliere circuit terecht. Hierdoor worden deze woningen op dat moment verkocht volgens reguliere marktprijzen. Om op deze manier een continu aanbod aan sociale koopwoningen te kunnen voorzien, moeten de sociale woonfactoren steeds weer opnieuw naar nieuwe percelen om sociale koopwoningen te realiseren en moeten blijvend nieuwe koopwoningen gebouwd worden.
Door de eigendomsrechten op de gronden te behouden, kan een CLT niet enkel de huidige prijzen, maar ook de toekomstige verkoopprijzen van de woningen mee controleren. Het CLT-principe voorziet in een gecontroleerde evolutie van de prijzen van de van de woningen op de CLT-gronden. Huizeneigenaars kunnen hun woning uiteraard nog steeds verkopen, maar niet met grote winst en niet volgens de marktwaarde van het moment van verkoop. Bij een verkoop krijgt de eigenaar terug wat hij/zij/hun zelf investeerde in het huis met daarbovenop een vooraf afgesproken meerwaarde.
Een CLT beheert gemeenschapsgronden binnen een Stichting van Openbaar Nut en begeleidt (toekomstige) bewoners via een vzw. In beide structuren zijn naast de eigenaar van de gronden en de lokale overheid ook de (toekomstige) bewoners vertegenwoordigd, maar ook buurtorganisaties en middenveld. Hierdoor ontstaat een participatief model. Dat biedt ook mogelijkheden om de woonfunctie te combineren met andere functies die de sociale samenhang van de buurt verhogen.
De sites van de scholen aan de Kerkstraat en Schoolstraat zijn percelen met een significante oppervlakte in een woonzone in de kern van onze gemeente. Fractie Vooruit-Groen is van mening dat deze percelen een enorm sociaal potentieel hebben. Het zou jammer zijn om dit potentieel verloren te laten gaan door het traditioneel vermarkten van deze sites. Door de sites, in samenwerking met de sociale woonfactoren, te verwaarden in een systeem van van een CLT is het mogelijk om een duurzaam systeem van koopwoningen op te zetten. Hierdoor creëren we niet enkel een antwoord op de huidige nood voor betaalbare koopwoningen, maar voorzien we ook in de sociale koopwoningen van de toekomst.
Fractie Vooruit-Groen stelt voor om de mogelijkheden tot en de voordelen van een oprichting van een CLT voor het realiseren van sociale koopwoningen op de sites Kerkstraat en/of Schoolstraat te onderzoeken. Tijdens dit onderzoek worden de plannen tot vermarkten van de site on hold gezet.
Tom Claessen licht toe.
Kenny Viskens haalt vier argumenten aan waarom het voorstel door de meerderheid niet kan ondersteund worden.
Tom Claessen begrijpt het eerste argument niet.
De burgemeester vult aan dat we geen tweede woonactor gaan opzetten. De toegevoegde bundel heeft een communistische inslag.
De grond is gemeenschappelijk goed, en er mogen geen winsten gecreëerd worden.
Tom Claessen stelt dat De Noorderkempen erbij zou kunnen betrokken worden. De win voor de gemeente is het totaal aan canongelden. De win voor de kandidaat- kopers is dat ze de aankoopprijs voor de gronden niet in één keer moeten financieren.
De burgemeester stelt dat de sites Schoolstraat en Kerkstraat strategische sites zijn. Hij pleit voor een waardevolle invulling met een meerwaarde voor onze gemeente met verschillende functies. Het voorstel wordt niet gevolgd.
De gemeenteraad beslist tot de opstart van een traject dat de haalbaarheid en voordelen van een Community Land Trust onderzoekt met het oog op de realisatie van sociale koopwoningen op de sites van de huidige scholen Kerkstraat en Schoolstraat.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de nodige initiatieven te nemen om artikel 1 tot uitvoering te brengen.
De gemeenteraad beslist tot het opschorten van acties in verband met het vermarkten van de sites Kerkstraat en Schoolstraat tot het in artikel 1 bepaalde onderzoek is afgerond.