De personeelsdienst berekent maandelijks een aantal vergoedingen waarop de personeelsleden recht hebben. De fietsvergoeding is de enige vergoeding die nog per kwartaal betaald wordt. Ook deze vergoeding kan maandelijks berekend en betaald worden met ingang vanaf 1 januari 2024.
De syndicale organisaties hebben op 9 november 2023 een protocol van akkoord afgesloten.
De RPR wordt aangepast in hoofdstuk 6: De sociale voordelen - afdeling III - artikel 248.
Deze wijzigingen treden in werking vanaf 1 januari 2024.
De wijziging van de RPR in hoofdstuk 6: De sociale voordelen - afdeling III - artikel 248 wordt goedgekeurd.
Deze wijzigingen treden in werking vanaf 1 januari 2024.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
Een modern personeelsbeleid vraagt om een verbeterde aanpak van de functionering -en evaluatiecyclus binnen de rechtspositieregeling. Lokaal bestuur Arendonk liet zich door een extern expertisebedrijf begeleiden om een nieuw traject uit te werken.
De nieuwe functionerings - en evaluatiecyclus wordt vanaf 1 januari 2024 toegepast.
De syndicale organisaties hebben op 9 november 2023 een protocol van akkoord afgesloten.
De RPR wordt aangepast in hoofdstuk 8 Functioneringsgesprek – artikels 54 t.e.m. 56 en Hoofdstuk 8bis Evaluatie artikels 57 t.e.m. 77.
De nieuwe functionering -en evaluatiecyclus wordt vanaf 1 januari 2024 toegepast.
De wijzigingen van de RPR in hoofdstuk 8 Functioneringsgesprek – artikels 54 t.e.m. 56 en hoofdstuk 8bis Evaluatie artikels 57 t.e.m. 77 worden goedgekeurd.
Deze wijzigingen treden in werking vanaf 1 januari 2024.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
Vanuit de opleidingen die de vertrouwenspersoon volgde, kwam het voorstel om een agressieprotocol op te maken dat van toepassing is op het volledige lokaal bestuur Arendonk.
Het agressieprotocol wordt als bijlage 7 aan het arbeidsreglement toegevoegd.
De syndicale organisaties ondertekenden een protocol van akkoord op 9 november 2023.
Arbeidsreglement
De gemeenteraad keurt de wijziging van het arbeidsreglement betreffende het agressieprotocol goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
De RPR wordt van toepassing verklaard op de dienst dringende geneeskundige hulpverlening (DGH) van de gemeente Arendonk.
De regelgeving van het Rode Kruis werd nog toegepast op de medewerkers van de dienst dringende geneeskundige hulp gemeente Arendonk (DGH). Deze regelgeving is niet meer up to date.
In het kader van het gelijkheidsbeginsel en duidelijkheid is het opportuun om de RPR van het lokaal bestuur van toepassing te verklaren op DGH.
Enkel voor specifieke zaken eigen aan de dienst, blijft het grondreglement van toepassing.
Hiervoor dient artikel 1 van de RPR dat het toepassingsgebied omschrijft, aangepast te worden.
De syndicale organisaties ondertekenden een protocol van akkoord op 9 november 2023.
De gemeenteraad keurt de wijziging van de RPR art. 1 m.b.t. het toepassingsgebied goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
Naar aanleiding van de doorlichting van de dienst DGH en het verslag ‘Team Arendonk’, is het aangewezen om voor de beroepsambulanciers van DGH Arendonk een nieuwe structuur te implementeren.
Hiervoor dient de formatie en het organogram van de dienst DGH te worden aangepast en wordt er gekozen voor een hiërarchische structuur.
Voor de leiding van de dienst wordt er een coördinator DGH aangesteld, bijgestaan door een adjunct DGH. Verder bestaat de dienst uit 3 ambulanciers.
De syndicale organisaties sloten een protocol van akkoord af op 9 november 2023.
Het gemeenteraadsbesluit van heden houdende de wijziging van artikel 1 van de RPR betreffende het toepassingsgebied.
De personeelsformatie en organogram van de dienst DGH worden vastgesteld.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De RPR is van toepassing verklaard op de dienst DGH met ingang van 1 januari 2024 tijdens de gemeenteraadszitting van heden. Tevens is het organogram en de personeelsformatie vastgesteld.
Naar aanleiding van de doorlichting van de dienst DGH en het verslag ‘Team Arendonk’, is het aangewezen om voor de beroepsambulanciers van DGH Arendonk een nieuwe structuur te implementeren.
Voor de leiding van de dienst zal er een coördinator DGH worden aangesteld.
Daar dit een nieuwe functie is dienen de functiebeschrijving en de aanwervingsvoorwaarden worden goedgekeurd.
De aanwervingsvoorwaarden en de functiebeschrijving voor de betrekking van coördinator DGH worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De RPR is van toepassing verklaard op de dienst DGH met ingang van 1 januari 2024 tijdens de gemeenteraadszitting van heden. Tevens is het organogram en de personeelsformatie vastgesteld.
Naar aanleiding van de doorlichting van de dienst DGH en het verslag ‘Team Arendonk’, is het aangewezen om voor de beroepsambulanciers van DGH Arendonk een nieuwe structuur te implementeren.
Voor bijstand van de coördinator DGH zal tevens een adjunct DGH aangesteld.
Daar dit een nieuwe functie is dienen de functiebeschrijving en de aanwervingsvoorwaarden te worden goedgekeurd.
De aanwervingsvoorwaarden en de functiebeschrijving voor de betrekking van adjunct DGH worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De RPR is van toepassing verklaard op de dienst DGH met ingang van 1 januari 2024 tijdens de gemeenteraadszitting van heden. Tevens is het organogram en de personeelsformatie vastgesteld.
Naar aanleiding van de doorlichting van de dienst DGH en het verslag ‘Team Arendonk’, is het aangewezen om voor de beroepsambulanciers van DGH Arendonk een nieuwe structuur te implementeren.
Naast de coördinator DGH en de adjunct DGH bestaat het beroepskader van DGH nog uit 3 ambulanciers.
Voor de functie ambulancier dienen de aanwervingsvoorwaarden en de functiebeschrijvingen te worden aangepast.
De aanwervingsvoorwaarden en de functiebeschrijving voor de betrekking van ambulancier worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
Tijdens de zitting van de gemeenteraad van heden werd de formatiewijziging van DGH goedgekeurd.
Tijdens de zitting de gemeenteraad van heden werden de functiebeschrijvingen en de aanwervingsvoorwaarden van de functies coördinator DGH en adjunct DGH goedgekeurd.
Beide functies moeten worden opengesteld via aanwervingsprocedure.
Naar aanleiding van de doorlichting van de dienst DGH en het verslag ‘Team Arendonk’, is het aangewezen om voor de beroepsambulanciers van DGH Arendonk een nieuwe structuur te implementeren.
Hiervoor dient de formatie en het organogram van de dienst DGH te worden aangepast en wordt er gekozen voor een hiërarchische structuur.
Voor de leiding van de dienst zal er een coördinator DGH worden aangesteld, bijgestaan door een adjunct DGH. Verder bestaat de dienst uit 3 ambulanciers.
De functies van coördinator DGH en adjunct DGH zijn nieuwe functies Deze functies dienen te worden opengesteld.
De functies van coördinator DGH en adjunct DGH worden opengesteld via aanwerving.
Een openbare oproep tot de kandidaten zal gepubliceerd worden door middel van een aankondiging in:
Het bericht wordt vastgesteld als volgt:
Lokaal bestuur Arendonk zoekt
COÖRDINATOR DGHFunctie
U zal leiding geven aan en opvolgen van 4 beroepsmedewerkers van dienst DGH en een 50-tal vrijwilligers die verantwoordelijk zijn voor de dringende geneeskundige hulpverlening.
Vereisten
Je hebt een diploma hoger secundair onderwijs en het attest hulpverlener nodig. Je bent ook in het bezit van een rijbewijs C1.
Wat bieden wij?
De bruto maandelijkse aanvangswedde bedraagt aan de huidige index minimum 3 092,00 euro. Je hebt recht op maaltijdcheques, een gratis hospitalisatieverzekering, fietsvergoeding en fietsleasing. Er wordt een werfreserve van 3 jaar aangelegd.
Functie
U zal de coördinator bijstaan in het leiden van de dienst DGH met 5 beroepsmedewerkers en een 50-tal vrijwilligers die verantwoordelijk zijn voor de dringende geneeskundige hulpverlening.
Vereisten
Je hebt het attest hulpverlener nodig. Je bent ook in het bezit van een rijbewijs C1
Wat bieden wij?
De bruto maandelijkse aanvangswedde bedraagt aan de huidige index minimum 2 817,53 euro. Je hebt recht op maaltijdcheques, een gratis hospitalisatieverzekering, fietsvergoeding en fietsleasing. Er wordt een werfreserve van 3 jaar aangelegd.
Hoe solliciteren?
Voor beide functies kan je de functiebeschrijving en aanwervingsvoorwaarden downloaden van de website www.arendonk.be of verkrijgen bij de personeelsdienst: 014 40 90 64 of personeel@arendonk.be.
Je kandidatuur, cv en kopie van de diploma’s moeten uiterlijk op vrijdag 1 december 2023 aangetekend verstuurd worden naar het college van burgemeester en schepenen, Vrijheid 29, 2370 Arendonk (poststempel geldt als bewijs), per mail bezorgd worden via personeel@arendonk.be of afgegeven worden op de personeelsdienst tegen ontvangstbewijs.
De gemeente Arendonk is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iveka.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 2 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iveka die op 12 december 2023 plaatsheeft in “Den Ecyk, Houtum 39 te 2460 Kasterlee ”.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 2 oktober 2023 overgemaakt.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergaderin
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 12 december 2023:
De gemeenteraad draagt Alek Dom, de vertegenwoordiger van de gemeente (plaatsvervanger: Rob Blockx) die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 12 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Arendonk is aangesloten bij TMVS dv.
De gemeente Arendonk werd per aangetekend schrijven opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVS van 12 december 2023.
Het dossier met documentatiestukken werd tevens ook overgemaakt aan de gemeente.
Statuten van TMVS dv
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger Rob Blockx (plaatsvervangend vertegenwoordiger Luc Bouwen) op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een buitengewone algemene vergadering op 14 december 2023. Het betreft een buitengewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de beleidsnota en het budget voor 2024 staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
De gemeente Arendonk is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de buitenalgemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
De gemeenteraad wordt gevraagd standpunt in te nemen ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, zodat het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.
Alvorens het initieel dagordepunt te behandelen en erover te stemmen, geeft de voorzitter het woord aan de fractie Vooruit - Groen die drie amendementen hebben ingediend.
Na de toelichting door het raadslid wordt, in toepassing van het huishoudelijk reglement, alvorens te stemmen over het initieel dagordepunt over elk van de drie amendementen afzonderlijk gestemd, met telkens volgend resultaat:
N-VA, iedereen 2370, en Vlaams Belang: tegen
Vooruit- Groen: voor
A+: voor
Dienvolgens wordt er gestemd over het initieel dagordepunt met volgend resultaat:
N-VA, Iedereen 2370, en Vlaams Belang: voor
Vooruit- Groen: tegen
A+: onthouding
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 14 december 2023 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
De vertegenwoordiger van de gemeente (Rob Blockx; plaatsvervanger: Rik Nys) die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 14 december 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 19 december 2023 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenplan 2024 en sluit zich hierbij aan.
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2024 en sluit zich hierbij aan.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2024.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de begroting 2024 en het hierin vervatte tarievendossier van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad mandateert de volmachtdrager (Boudewijn Westhof) om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK van 19 december 2023 bevat volgende agendapunten:
Samenstelling adviescomité ruimtelijke ordening
In de loop van deze legislatuur werden bij de deelnemers enkele personele veranderingen doorgevoerd van de ambten van burgemeester, schepen ruimtelijke ordening en schepen leefmilieu en korpschef van politie. Deze worden nu conform artikel 443 DLB gecoördineerd voorgelegd aan de algemene vergadering.
Adviescomité ruimtelijke ordening
Gemeente | Nieuwe schepen |
Mol | Hans De Groof |
Ravels | Hans Heylen |
Activiteitenplan 2024
De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenplan 2024 en sluit zich hierbij aan.
Begroting 2024
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2024 en sluit zich hierbij aan.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de voorgestelde wijzigingen in de samenstelling van het adviescomité ruimtelijke ordening.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2024.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de begroting 2024 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.
De gemeenteraad mandateert de volmachtdrager (Boudewijn Westhof) om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
Feiten en context
(a) Voorafgaandelijk
Pidpa en water-link zijn opdrachthoudende verenigingen in de zin van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur. Als opdrachthoudende verenigingen hebben zij beide van verschillende gemeenten uit de Provincie Antwerpen (met inbegrip van de gemeente Arendonk) opdrachten gekregen inzake watervoorziening en watersanering op het grondgebied van de aangesloten gemeenten en voeren zij meer in het algemeen taken uit die kaderen in het integraal waterbeleid.
Op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 hebben de algemene vergaderingen van Pidpa resp. water-link hun principiële goedkeuring gegeven aan een Transactie bestaande uit de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa in het huidige water-link en de watersaneringsactiviteit van beide entiteiten in het huidige Pidpa. Daarnaast hebben zij de voor de Transactie vereiste besluiten, die behoren tot hun respectievelijke bevoegdheden, goedgekeurd. In het kader daarvan werd ook een nieuwe tekst van de statuten aangenomen.
Met het oog op de deelname aan deze algemene vergaderingen en de Transactie heeft ook de gemeenteraad de principes van de Transactie, met inbegrip van de verschillende afzonderlijke tussenstappen, goedgekeurd.
(b) Naamswijziging
In aanloop naar de definitieve inwerkingtreding van de fusie, stelt de raad van bestuur nog een beperkte wijziging aan de statuten van Pidpa voor.
Het gaat met name om de wijziging van de juridische benaming van “Pidpa” naar “Adelta.Rio”. De raad van bestuur van Pidpa heeft besloten om de juridische benaming meteen mee aan te passen aan de nieuwe commerciële benaming. Op die manier kan de rioleringstak van het nieuwe fusiebedrijf ook echt van start onder haar nieuwe identiteit.
De betrokken wijziging vereist een wijziging van de statuten van de vereniging, aangezien de juridische benaming een decretaal verplichte melding betreft.
(c) Beschikbaar maken van balansposten voor uitkering
Daarnaast wordt voorgesteld aan de algemene vergadering van Pidpa om nog bepaalde balansposten beschikbaar te maken voor uitkering.
In het kader van de voorgenomen transactie zal de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteiten van Pidpa in water-link in eerste instantie door Pidpa zelf gebeuren. Pidpa zal aandelen in water-link ontvangen. Vervolgens zal Pidpa deze aandelen in natura uitkeren aan haar deelnemers, zodat zij rechtstreeks participeren in water-link.
De uitkering van deze aandelen veronderstelt dat de onderliggende eigenvermogensposten uitkeerbaar zijn. Bij de voorbereiding van deze transactiestappen werd vastgesteld dat bepaalde van de aan de watervoorzieningsactiviteit gerelateerde eigenvermogensposten op heden ‘onbeschikbaar’ zijn en aldus niet voor uitkering vatbaar zijn. Bijgevolg zullen nog een aantal posten van het eigen vermogen ‘beschikbaar’ moeten gemaakt voor uitkering om de uitkering van de aandelen water-link aan de Pidpa-deelnemers mogelijk te maken.
Meer concreet zullen aan de buitengewone algemene vergadering de volgende overboekingen ter goedkeuring worden voorgelegd:
Elk van deze overboekingen heeft slechts betrekking op de eigenvermogensposten van de watervoorzieningsactiviteit en niet op die van de rioleringsactiviteit.
(d) Ontslag en benoeming van bestuurders
In de huidige vooropgestelde timing zouden de verschillende tussenstappen van de fusie Pidpa – water-link in de loop van 31 december 2023 in werking treden. Dat geldt ook voor de statutenwijzigingen waartoe de algemene vergaderingen van de beide verenigingen eerder hebben besloten, en in het bijzonder de bepalingen die de samenstelling van de raad van bestuur (incl. de bindende voordrachtrechten) regelen.
Als gevolg van de inwerkingtreding van de fusie Pidpa – water-link zullen de raden van bestuur van Pidpa en water-link niet meer zijn samengesteld conform de bepalingen van de nieuw goedgekeurde statuten.
Bijgevolg zal aan de respectievelijke algemene vergaderingen van beide verenigingen (de kennisname van) het ontslag van alle huidige bestuurders van de verenigingen worden voorgelegd. Tevens zullen de buitengewone algemene vergaderingen moeten overgaan tot benoeming van de nieuwe bestuurders conform de voordrachtregelingen voorzien in de op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 goedgekeurde statutenwijzigingen. Deze besluiten dienen in werking te treden onmiddellijk volgend op de inwerkingtreding van de fusie tussen Pidpa en water-link.
Met het oog op de benoeming van de nieuwe bestuurders zullen de gemeentelijke deelnemers die met ingang van de fusie zullen participeren in Pidpa/Adelta.Rio, voorafgaand aan de algemene vergadering de nodige voordrachten moeten doen overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 15 van de statuten van Pidpa/Adelta.Rio. Aangezien de gemeente Arendonk als gevolg van de Transactie niet langer deelnemer zal zijn van Pidpa/Adelta.Rio, kan zij geen voordracht doen voor de bestuursmandaten binnen Pidpa/Adelta.Rio. Zij kan wel nog meestemmen met het oog op de benoeming van de voorgedragen bestuurders.
Ook het bestuursorgaan van water-link/Adelta dient als gevolg van de Transactie opnieuw te worden samengesteld. Daarbij dienen dezelfde principes te worden gehanteerd. Als toekomstig deelnemer van water-link/Adelta, is de gemeente Arendonk eveneens gerechtigd om een voordracht te doen voor een bestuursmandaat overeenkomstig hetgeen voorzien in de nieuwe statuten zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van water-link.
(e) Begroting 2024
Overeenkomstig artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur dienen opdrachthoudende verenigingen ten minste één buitengewone algemene vergadering te beleggen. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
Naast de agendapunten die betrekking hebben op de fusie tussen Pidpa en water-link, zal eveneens de begroting voor 2024 van Pidpa worden besproken.
In dit verband heeft Pidpa een buitengewone algemene vergadering samengeroepen op 15 december 2023 te Desguinlei 246, 2018 Antwerpen met volgende agendapunten:
Op 14 september 2023 heeft Pidpa aan de gemeente Arendonk een schrijven bezorgd van de voorgestelde statutenwijziging en het beschikbaar maken van bepaalde balansposten, samen met een toelichting bij deze wijzigingen.
Samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Pidpa, ontving de gemeente Arendonk eveneens een kopie van de begroting voor 2024 en een toelichtende nota in dat verband. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden.
Op 8 november 2023 heeft water-link aan de gemeente Arendonk een schrijven bezorgd waarin zij de voordrachtregels voor de bestuursmandaten toelicht en de gemeente uitnodigt de algemene vergadering van water-link op 14 december 2023 in dat kader bij te wonen (zonder stemrecht). De gemeente zal pas in 2024 stemrecht hebben op de algemene vergadering.
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Wat Pidpa/Adelta.Rio betreft, besluit de gemeenteraad zich aan te sluiten bij de gezamenlijke voordracht van alle bestuurders van hun arrondissement.
Wat water-link/Adelta betreft, besluit de gemeenteraad zich aan te sluiten bij de gezamenlijke voordracht van alle bestuurders van hun arrondissement.
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.
De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
De gemeenteraad keurt goed om Maud Vosters, gemeenteraadslid, aan te duiden als afgevaardigde op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa, met als plaatsvervanger Luc Bouwen, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad. De afgevaardigde kan zijn volmacht tevens laten uitvoeren door enig ander persoon, mits deze handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente om op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa alle punten van de agenda goed te keuren.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze ter kennis aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen en aan Water-link, Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 met de volgende agendapunten:
Er wordt rekening gehouden met de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering en de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet herhaald worden voor elke algemene vergadering.
Er zijn geen redenen om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente (Joke Segers; plaatsvervanger: Rob Blockx) wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De winterprik in januari 2023 bracht enkele sneeuwdagen. Tijdens deze dagen werden de meeste voetpaden door de bewoners geruimd om zo een veilige doorgang te creëren voor voetgangers. Toch bleef de sneeuw ook op een flink aantal voetpaden liggen. Vaak was dit ook voor de woningen van ouderen of hulpbehoevenden.
Het niet ruimen van het voetpad creëert onveilige situaties voor passerende voetgangers, maar ook voor de eventuele ouderen en hulpbehoevenden in de woning zelf.
Tijdens de winterprik van januari 2023 bleek dat niet alle voetpaden voor meergezinswoningen die zich richten op mensen met zorgnoden geruimd werden. De bepalingen en verantwoordelijkheden voor sneeuwruimen in het UGP zijn niet aangepast zijn aan de situatie in deze woongelegenheden.
Met het oog op een globale herziening tegen juni 2024 van het UGP werd een werkgroep samengesteld bestaande uit de algemeen directeurs van de gemeenten Arendonk, Ravels en Retie en de korpschef van PZ KENO.
Volgens Afdeling II, hoofdstuk V, artikel 2 van het uniform gemeentelijk politiereglement deel A zijn bewoners bij sneeuwval of ijzelvorming verplicht erover te waken dat zij vóór het onroerend goed dat zij bewonen, een doorgang over een breedte van minstens 1,50 m op het trottoir voor de voetgangers schoonvegen en dat het nodige wordt gedaan om gladheid te vermijden. Dit betreft een inspanningsverplichting die moet uitgevoerd worden door iedere burger behoudens in geval van overmacht (afwezigheid, ziekte, zware handicap, …).
Wanneer het woningen betreft, bewoond door meerdere gezinnen, rust deze verplichting volgens Afdeling II, hoofdstuk V, artikel 3 van het UGP deel A op de bewoners van het gelijkvloers. Is het gelijkvloers onbewoond of zijn de bewoners en gebruikers ervan afwezig, dan rust deze verplichting op de bewoners van de dichtst daarboven gelegen verdieping.
Volgens Afdeling II, hoofdstuk V, artikel 4 van het UGP deel A rust de verplichting i.v.m. sneeuwval of ijzelvorming voor openbare gebouwen, instellingen en aanhorigheden bij de conciërges of de ambtenaar of persoon die het onmiddellijk beheer of de controle over het gebouw uitoefent.
Woongelegenheden die zich richten naar mensen met zorgnoden (service-flats) vallen niet onder de classificatie openbare gebouwen of instellingen en aanhorigheden waardoor de verplichting om het voetpad sneeuw-of ijzelvrij te maken rust op de bewoners van het gelijkvloers of de dichtst daarboven gelegen verdieping. Voor deze specifieke groep van woningen is het opportuun de verantwoordelijkheid te leggen bij de uitbater van de infrastructuur.
Afdeling II, hoofdstuk V van het uniform gemeentelijk politiereglement deel A wordt met onmiddellijke ingang gewijzigd door toevoeging van een artikel 4 bis als volgt:
‘De verantwoordelijkheid tot het sneeuw-of ijzelvrij houden van voetpaden voor niet-openbare woongelegenheden die zich richten op personen met zorgnoden rust niet op de bewoners maar op de uitbater.’
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Deputatie van de Provincie Antwerpen, de griffie van de Politierechtbank in Turnhout, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg in Turnhout en de politiezone Kempen Noord-Oost.
Vanaf 1 september 2023 traden nieuwe regels in werking inzake de schulden van de consument (ingevoerd bij de wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "Schulden van de consument" in het Wetboek van economisch recht).
De wetgever heeft met deze nieuwe wetgeving een aantal regels ingevoerd waarmee ondernemingen rekening moeten houden als zij te maken krijgen met consumenten die hun facturen laattijdig betalen. Tevens wordt er ook voorzien in een update van de regels over de minnelijke invordering van schulden van de consument en het statuut voor ondernemingen die zich bezighouden met deze activiteit.
Naar aanleiding dat de gemeentelijke taken inzake parkeerbeleid in een blauwe zone overgeheveld zijn naar een private concessie en dat er nieuwe regels van de nieuwe wet 'schulden van de consument' gelden sinds 1 september 2023 bij laattijdige betaling door consumenten, moet ook het retributiereglement voor parkeren in de blauwe zone aangepast worden in onze gemeente.
De gemeente heeft parkeerplaatsen in blauwe zones. De parkeermogelijkheden in een blauwe zone vereist controle op de beperking van de parkeerduur op de voorgeschreven plaatsen. Dit heeft een hoge kostprijs voor de gemeente. Om die reden wordt een retributie aangerekend voor het parkeren van motorvoertuigen op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is en waar een blauwe zone-reglementering van toepassing is. De controle inzake parkeerbeleid in een blauwe zone werd in onze gemeente overgeheveld naar een private concessie.
De invordering van de parkeerretributies wordt sinds 1 september 2023 ook onderworpen aan de nieuwe wet betreffende 'schulden van de consument'.
Het gaat enerzijds over de verplichting om een eerste gratis herinneringsbrief te sturen bij niet-betaling en anderzijds worden er forfaitaire grenzen bepaald m.b.t. de invorderingskosten die een schuldeiser mag vragen aan zijn schuldenaar in de minnelijke fase (voor een schuld kleiner dan 150 euro is de forfaitaire kost beperkt tot 20 euro).
De nieuwe wetgeving is enkel van toepassing op consumenten/particulieren, dus de automobilist wiens nummerplaat op zijn/haar eigen naam staat. rechtspersonen zijn niet onderworpen aan deze nieuwe wet.
Dit alles betekent dat de invordering lastens particuliere consumenten van retributies uitgeschreven vanaf 1 september 2023 onderworpen is aan deze wetgeving (gratis herinnering en maximaal 20 euro invorderingskost). Er was wel een overgangsperiode voorzien tot einde november 2023 voor de invordering van retributies voor deze datum.
Van 1 september 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie aangerekend voor het parkeren van motorvoertuigen op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is en waar een blauwe zone-reglementering van toepassing is.
Het huidig retributiereglement heft alle vorige reglementen op betreffende hetzelfde onderwerp, in casu de gemeenteraadsbeslissing van 18 november 2019.
De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het voertuig.
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van de Europese parkeerschijf overeenkomstig artikel 27.1.1. van het KB van 1 december 1975.
De retributie is niet verschuldigd voor personen met een handicap. Het statuut van 'persoon met een handicap' wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de kaart uitgereikt overeenkomstig het MB van 7 mei 1999.
De gebruiker wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van het in artikel 3 bedoelde forfaitaire tarief indien:
De retributie moet betaald worden binnen de 5 dagen nadat de aangestelde van de gemeente een uitnodiging om de retributie betalen op de voorruit van het voertuig heeft aangebracht.
Aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies gebeuren overeenkomstig de wijze en de tarieven zoals hierna bepaald.
De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen vermeld staande op de retributieheffing (afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen, of toegestuurd per post) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure (hetzij B2B, hetzij B2C ), met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler:
De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in art 5, lid 2 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties (zie ook: Art XIX.4, 1° WER).
Het subsidiereglement voor het inhuren van erkende security voor jeugdfuiven werd in 2008 ingevoerd. Er werd toen een onderscheid gemaakt tussen fuiven in de Bemdhal en elders. Bij fuiven in de Bemdhal moet verplicht een fuifren (afgebakend buitenterrein) worden opgesteld, met om die reden daar een hoger maximum subsidiebedrag bij het inhuren van erkende security. De gemeentelijke jeugdraad stelt echter voor alle aanvragen voortaan op dezelfde manier te behandelen.
Het inzetten van erkende security draagt op fuiven met verhoogd risico bij aan een goed verloop van de fuif. Professionele bewakingsagenten zijn getraind om gepast in te grijpen bij onregelmatigheden, maar ook om mee aandacht te besteden aan de gevoeligheden voor de buurt. De mogelijkheid om een subsidie aan te vragen voor een deel van de kostprijs, moet organisatoren van jeugdfuiven stimuleren om beroep te doen op professionele agenten. Bij fuiven in de Bemdhal kon een aanvrager een hoger maximum aan subsidie ontvangen, destijds zo in het reglement opgenomen omwille van de verplichte fuifren aan de Bemdhal. De gemeentelijke jeugdraad merkt echter terecht op dat momenteel ook op andere locaties het principe van de fuifren al eens wordt toegepast en dat bovendien niet de locatie van de fuif of het al dan niet inrichten van een fuifren bepalend is voor de kostprijs voor security, wel het aantal bewakingsagenten en de uren die zij presteren. Iedere aanvraag gelijk behandelen geniet daarom de voorkeur en de verwachting is dat dit ook mogelijk moet zijn binnen het bestaande beschikbare budget.
Met ingang van 1 januari 2024 en binnen de perken van het voorziene en goedgekeurde budget, wordt door het gemeentebestuur van Arendonk de mogelijkheid geboden een subsidie te bekomen, ter bevordering van de veiligheid op jeugdfuiven door het inhuren van een erkende bewakingsfirma, overeenkomstig de wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid van 2 oktober 2017 en alle latere wijzigingen.
De subsidie zal uitsluitend worden toegekend aan erkende Arendonkse verenigingen bij de organisatie van een jeugdfuif op het grondgebied van de gemeente Arendonk. De jeugdfuiven moeten vrij toegankelijk zijn voor iedereen. De subsidie kan niet worden aangevraagd voor privé-fuiven.
Minstens 60 dagen voor de jeugdfuif moet de organiserende vereniging een aanvraag voor de fuif indienen, waarbij de coördinaten van de erkende bewakingsfirma reeds moeten worden opgegeven.
Uiterlijk drie maanden na datum van de jeugdfuif waarvoor de subsidie werd aangevraagd, bezorgt de aanvragende vereniging de officiële factuur en het betalingsbewijs aan de gemeentelijke jeugddienst. De factuur vermeldt het erkenningsnummer van de bewakingsfirma, het aantal ingezette personen, het aantal gepresteerde uren, de kostprijs per persoon en de kostprijs in totaliteit.
Verenigingen kunnen tot twee aanvragen per kalenderjaar indienen. De subsidie bedraagt per aanvraag maximaal de helft van de totale kost met een maximum van € 600 per aanvraag.
Gemeentebestuur Arendonk voorziet een jaarlijks bedrag voor security voor de tien grootste zaalevenementen in jeugdhuis ’t Onkrooid. De beoogde evenementen zijn de jaarlijkse fuiven georganiseerd door de Arendonkse jeugdbewegingen en de eigen evenementen van ’t Onkrooid vzw. Security voor deze evenementen wordt aangevraagd en betaald door gemeente Arendonk. Fuiven in ’t Onkrooid zijn bijgevolg uitgesloten voor het bekomen van een subsidie voor het inhuren van erkende security.
Het gemeentebestuur kan op ieder moment controle uitoefenen op de echtheid van de factuur en het effectief inzetten van erkende security op de jeugdfuif. Bij vaststelling van een bedrieglijke aanvraag, kan dit leiden tot het terugvorderen van de onrechtmatig toegekende subsidie en uitsluiting van deze en andere gemeentelijke subsidies. De jeugdraad kan om advies worden gevraagd vooraleer de subsidie wordt uitbetaald.
Voor de uitvoering van het project 'Brabant kust de Kempen' in het kader van Europees programma Interreg Vlaanderen-Nederland (2021-2027) wordt er met de deelnemende gemeenten en andere partners een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt die goedgekeurd moet worden om het project definitief in te dienen bij Interreg. Toerisme Provincie Antwerpen is de projectcoördinator.
Brabant Kust de Kempen is een project binnen het programma Interreg Vlaanderen-Nederland.
Het project heeft als doel het versterken van het duurzaam toeristisch-recreatief potentieel in de grensstreek tussen Brabant en de Kempen. Er wordt ingezet op het beter ontsluiten en vergroten van de samenwerking en de samenhang van activiteiten en grensverhalen. De doelstellingen zijn vertaald naar 5 werkpakketten (WPs), naast projectmanagement (WP1):
TPA zal optreden als projectverantwoordelijke. Daarnaast bestaat het partnerschap nog verder uit 10 gemeenten (Tilburg (NL), Turnhout (BE), Baarle-Hertog (BE), Baarle-Nassau (NL), Alphen-Chaam (NL), Ravels (BE), Arendonk (BE), Hoogstraten (BE), Merkplas (BE), Goirle (NL)) en 2 kennisinstellingen (Thomas More Hogeschool (TM – BE) en Breda University of Applied Sciences (BUas - NL)).
Besluitvorming omtrent dit project zal plaatsvinden op 22 december 2023.
De gemeenteraad keurt de projectdeelname aan het project Brabant Kust de Kempen in het kader van het Europese programma Interreg Vlaanderen-Nederland goed, met (beoogde) cofinanciering zoals voorgebracht.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het Europees programma Interreg Vlaanderen-Nederland (2021-2027) voor het project 'Brabant kust de Kempen' goed.
De beleidsnota 2019-2024 door N-VA en CD&V Arendonk voorziet de oprichting van een kindergemeenteraad naast de reeds actieve jeugdraad. Deze kindergemeenteraad zou het gemeentebestuur kunnen ondersteunen in het aantrekkelijk houden van op kinderen gerichte gemeentelijke initiatieven. Op een jaar voor het einde van de legislatuur zijn nog geen initiatieven ondernomen om deze voorgenomen actie uit te voeren. Met deze motie roept de gemeenteraad het college van burgemeester en schepenen op tot een initiatief.
De beleidsnota 2019-2024 door N-VA en CD&V Arendonk voorziet in actie 254 de oprichting van een kindergemeenteraad.
254. Het oprichten van een kindergemeenteraad naast de reeds actieve jeugdraad. Die kan ons ondersteunen in het aantrekkelijk houden van het Sinte-Katrina zingen, de buitenspeeldag, de inrichting van de speeltuinen, aanpak zwerfvuil, mobiliteit, enzovoort. De jongsten bekijken de zaken immers vaak door een onschuldige en onbevooroordeelde bril.
Maar tot op heden hebben we als gemeenteraadsleden nog geen weet van een initiatief dat op korte termijn zou leiden tot de oprichting van dit inspraakorgaan voor kinderen.
Toch ziet Fractie Vooruit-Groen de relevantie van zo’n raad voor het beleid. Fractie Vooruit-Groen ziet de oprichting van een kindergemeenteraad als een eerste stap richting een kindvriendelijke gemeente.
Een kindergemeenteraad kan zo uitgroeien tot een ontmoetingsplaats voor kinderen en beleidsmakers. Zodat beleidsmakers kunnen luisteren naar de stem, ideeën en bezorgdheden van kinderen. Zo kan het gemeentebestuur de vinger aan de pols houden en hun dromen en noden leren kennen en begrijpen.
Verder kan een kindergemeenteraad voor de kinderen in onze gemeente de drempel verlagen om in dialoog te gaan met organen die dagelijks beslissingen nemen over hun leven en hun leefwereld. Op die manier kan een kindergemeenteraad er mee toe bijdragen dat onze kinderen uitgroeien tot mondige, geëngageerde jonge burgers die kritisch en opbouwend mee nadenken over en meewerken aan onze gemeente.
Fractie Vooruit-Groen vraagt daarom aan de gemeenteraadsleden steun voor deze motie die het college van burgemeester en schepenen oproept om actie 254 van hun eigen beleidsnota met spoed in uitvoering te brengen.
Na beraadslaging verzoekt draagt de gemeenteraad het college van burgemeester en schepenen op om actiepunt 254 van de beleidsnota
254. Het oprichten van een kindergemeenteraad naast de reeds actieve jeugdraad. Die kan ons ondersteunen in het aantrekkelijk houden van het Sinte-Katrina zingen, de buitenspeeldag, de inrichting van de speeltuinen, aanpak zwerfvuil, mobiliteit, enzovoort. De jongsten bekijken de zaken immers vaak door een onschuldige en onbevooroordeelde bril.
In uitvoering te brengen en uiterlijk in april 2024 een eerste kindergemeenteraad samen te roepen.
De kerkraad van de parochie Onze-Lieve-Vrouw Arendonk heeft het budget 2024 opgemaakt en goedgekeurd in de vergadering van 5 september 2023.
Het budget 2024 van de parochie Onze-Lieve-Vrouw Arendonk wordt ter akteneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de parochie Onze-Lieve-Vrouw Arendonk.