Op 5 juni 2023 kwam de werkgroep ‘Mobiliteit Industrie & KMO Hoge Mauw’ samen voor overleg. Het jaarlijks overleg tussen AWV en het lokaal bestuur Arendonk vond plaats op 18 april 2023. Het supprimeren voor vrachtverkeer van de oudste toegang naar Hoge Mauw waren op beide bijeenkomsten een belangrijk dagordepunt.
Alle voorstellen om de oudste toegang van Hoge Mauw te supprimeren mogen van het Agentschap Wegen en Verkeer onderworpen worden aan een proefmaatregel, zodat de effecten er praktisch afgetoetst kunnen worden.
Om dit in praktijk uit te voeren is een goedgekeurde tijdelijke politieverordening op het wegverkeer als proefmaatregel noodzakelijk.
Er wordt voorgesteld om de oudste toegang proefondervindelijk voor enige tijd af te sluiten voor het gemotoriseerd verkeer (eerst gewoon met verbodsborden, in een later fase fysiek met nadars). Als flankerende maatregel moet dan wel het weggetje Hoge Mauw (van huisnr. 24 tot 100) opengesteld wordt voor verkeer in beide richtingen onder de 3,5 ton (betonbuizen wegnemen). Voor het verkeer boven de 3,5 ton geldt dan een doorgangverbod van Hoge Mauw 100 tot aan het weggetje gelegen tussen Hoge Mauw 140 en 150.
Ten gevolge van deze proefmaatregel in het belang van de openbare orde, openbare rust en openbaar verkeer, is het noodzakelijk om tijdelijke maatregelen te nemen alsook tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen zoals bedoeld in artikel 135 paragraaf 2, punt 1-2-3 en 5 van de gemeentewet.
De oudste ontsluitingsweg Hoge Mauw t.h.v. het op- en afrittencomplex E34 nr. 26 (tegenover Nieuwedijk) is verboden in beide richtingen voor het gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd het uitzonderlijke vervoer. De maatregel zal ter kennis worden gebracht door verbodsborden C3, telkens aangevuld met onderborden M12 en onderbord GIV ‘uitgezonderd uitzonderlijk vervoer’.
In Hoge Mauw van huisnummer 100 tot aan het weggetje gelegen tussen huisnummers 140 en 150 geldt er een tonnagebeperking tot 3,50 ton. De maatregel zal ter kennis worden gebracht door verbodsborden C21 '3,50 ton' en onderborden GIV ‘uitgezonderd uitzonderlijk vervoer’. Als vooraankondiging worden deze borden ook geplaatst, vergezeld van onderbord GIa met vermelding van de respectievelijk afstand in meter.
De proefmaatregel vindt plaats in januari of februari 2024 gedurende één week.
Onverminderd strengere straffen voorzien in andere wetten en besluiten worden de inbreuken op dit besluit gestraft met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.
Een afschrift van de huidige verordening wordt overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de griffie van de Politierechtbank in Turnhout, de griffie van de rechtbank van 1ste aanleg in Turnhout, de politiezone Kempen Noord-Oost in Arendonk en de hulpdiensten.