Terug
Gepubliceerd op 15/11/2023

2023_CBS_01897 - Politieverordening op het wegverkeer gemeentewegen - Proefmaatregel afsluiten van oudste toegang Hoge Mauw voor gemotoriseerd verkeer - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
do 09/11/2023 - 13:30 Schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Hendrickx, burgemeester-voorzitter; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Kris Wouters, algemeen directeur

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Voorzitter

Kristof Hendrickx, burgemeester-voorzitter
2023_CBS_01897 - Politieverordening op het wegverkeer gemeentewegen - Proefmaatregel afsluiten van oudste toegang Hoge Mauw voor gemotoriseerd verkeer - Goedkeuring 2023_CBS_01897 - Politieverordening op het wegverkeer gemeentewegen - Proefmaatregel afsluiten van oudste toegang Hoge Mauw voor gemotoriseerd verkeer - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 5 juni 2023 kwam de werkgroep ‘Mobiliteit Industrie & KMO Hoge Mauw’ samen voor overleg. Het jaarlijks overleg tussen AWV en het lokaal bestuur Arendonk vond plaats op 18 april 2023. Het supprimeren voor vrachtverkeer van de oudste toegang naar Hoge Mauw waren op beide bijeenkomsten een belangrijk dagordepunt. 

Alle voorstellen om de oudste toegang van Hoge Mauw te supprimeren mogen van het Agentschap Wegen en Verkeer onderworpen worden aan een proefmaatregel, zodat de effecten er praktisch afgetoetst kunnen worden.

Om dit in praktijk uit te voeren is een goedgekeurde tijdelijke politieverordening op het wegverkeer als proefmaatregel noodzakelijk.

Argumentatie

Er wordt voorgesteld om de oudste toegang proefondervindelijk voor enige tijd af te sluiten voor het gemotoriseerd verkeer (eerst gewoon met verbodsborden, in een later fase fysiek met nadars). Als flankerende maatregel moet dan wel het weggetje Hoge Mauw (van huisnr. 24 tot 100) opengesteld wordt voor verkeer in beide richtingen onder de 3,5 ton (betonbuizen wegnemen). Voor het verkeer boven de 3,5 ton geldt dan een doorgangverbod van Hoge Mauw 100 tot aan het weggetje gelegen tussen Hoge Mauw 140 en 150.

Ten gevolge van deze proefmaatregel in het belang van de openbare orde, openbare rust en openbaar verkeer, is het noodzakelijk om tijdelijke maatregelen te nemen alsook tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen zoals bedoeld in artikel 135 paragraaf 2, punt 1-2-3 en 5 van de gemeentewet.

Juridische grond

  • De wet van 7 maart 2003 betreffende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid
  • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in het bijzonder artikel 23 paragraaf 1 lid 5 voor wat verkeersinbreuken betreft
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikelen 286, 287 en 288
  • Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en in het bijzonder artikelen 10 en 12
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
  • Het ministerieel besluit van 26 april 2004 tot wijziging van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
  • De ministeriële omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 12 september 2016 betreffende het gecoördineerd aanvullende politiereglement wegverkeer gemeentewegen.
  • Het uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) van 12 december 2016, in het bijzonder het gemeenschappelijk deel A, afdelingen VI en VII Verkeer.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De oudste ontsluitingsweg Hoge Mauw t.h.v. het op- en afrittencomplex E34 nr. 26 (tegenover Nieuwedijk) is verboden in beide richtingen voor het gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd het uitzonderlijke vervoer. De maatregel zal ter kennis worden gebracht door verbodsborden C3, telkens aangevuld met onderborden M12 en onderbord GIV ‘uitgezonderd uitzonderlijk vervoer’.

Artikel 2

In Hoge Mauw van huisnummer 100 tot aan het weggetje gelegen tussen huisnummers 140 en 150 geldt er een tonnagebeperking tot 3,50 ton. De maatregel zal ter kennis worden gebracht door verbodsborden C21 '3,50 ton' en onderborden GIV ‘uitgezonderd uitzonderlijk vervoer’. Als vooraankondiging worden deze borden ook geplaatst, vergezeld van onderbord GIa met vermelding van de respectievelijk afstand in meter.

Artikel 3

De proefmaatregel vindt plaats in januari of februari 2024 gedurende één week.

Artikel 4

  • Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
  • De bepalingen van dit besluit worden aan de weggebruikers kenbaar gemaakt met de passende verkeerstekens zoals bepaald in artikel 12 van de wegverkeerswet volgens het KB van 16 maart 1968.

Artikel 5

Onverminderd strengere straffen voorzien in andere wetten en besluiten worden de inbreuken op dit besluit gestraft met politiestraffen of administratieve geldboetes conform het GAS-reglement.

Artikel 6

Een afschrift van de huidige verordening wordt overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de griffie van de Politierechtbank in Turnhout, de griffie van de rechtbank van 1ste aanleg in Turnhout, de politiezone Kempen Noord-Oost in Arendonk en de hulpdiensten.