Het college wil een duidelijker beeld krijgen van onze verzuimcijfers. Om verzuimcijfers ook aan te kunnen pakken moet hier een beleid rond opgemaakt worden.
Het aanwezigheidsbeleid wordt als bijlage 6 aan het arbeidsreglement toegevoegd.
De syndicale organisaties ondertekenden een protocol van akkoord op 20 april 2023.
Arbeidsreglement
De gemeenteraad keurt de wijziging van het arbeidsreglement betreffende het aanwezigheidsbeleid goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023. Deze uitnodiging werd zowel digitaal als per aangetekende brief verstuurd op 14 juli 2023, met de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering en met digitale link naar het ontwerp van statutenwijziging van Cipal.
Het ontwerp van statutenwijziging van Cipal werd goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023.
De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB.
Het ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.
Het ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.
Er wordt rekening gehouden met de toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
De raad van bestuur van Cipal stelt voor om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren.
De gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
De gemeenteraad keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
De gemeenteraad keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Joke Segers, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit (plaatsvervanger: Rob Blockx). Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Op 3 september 2018 werd het voorlopig onteigeningsbesluit voor algemeen nut voor de aanleg van fietspaden langs Schotelven - gewestweg N139 goedgekeurd door de bevoegde Vlaams Minister.
De opdracht 'Onderhandelingen voor grondverwerving voor fietspad Arendonk / Oud-Turnhout' werd op 13 december 2018 gegeven aan IOK, dienst grondverwerving, Antwerpseweg 1, 2440 Geel. Deze werkt samen met de dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
Een deel van de te verwerven gronden werd ondertussen aangekocht door de Vlaamse overheid.
Volgende percelen, gelegen langs de gewestweg N139, die eigendom zijn van het gemeentebestuur Arendonk, worden kosteloos overgedragen aan het Vlaams gewest :
Vanuit de Vlaamse overheid werd de Dienst Vastgoedtransacties Antwerpen opdracht gegeven om de akte voor de kosteloze overdracht te verlijden voor:
De verwerving van al deze gronden is van openbaar nut.
Artikel 41, §2, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
De gemeenteraad aanvaardt de afstand ten kosteloze titel, aan VLAAMS GEWEST, Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer, van een deel van volgende percelen:
De overdracht van de grond gebeurt in functie van aanleg van het fietspad langs de gewestweg N139 Arendonk – Oud-Turnhout, de bestemming is bijgevolg van openbaar nut.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van de akte van kosteloze grondafstand, met ref.07396-098A, opgemaakt door de Vlaamse overheid, Afdeling Vastgoedtransacties Antwerpen, goed.
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting van het nemen van een ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van de akte.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de akte.
De kosten verbonden aan de opmaak en het verlijden van de akte zijn ten laste van de Vlaamse overheid.
Op de gemeenteraad van 28 juni 2021 werd het nieuwe subsidiereglement voor de werkingssubsidies van cultuur goedgekeurd. Er werd afgesproken dat dit reglement geëvalueerd zou worden na de eerste ingebruikname. Cultuurraad en cultuurcel deelden hun belevingen en formuleerden enkele adviezen.
Cultuurraad en cultuurcel formuleerden enkele adviezen n.a.v. de evaluatie van het reglement.
Algemene bepalingen
Het gemeentebestuur van Arendonk kan jaarlijks subsidies verlenen aan erkende cultuurverenigingen. De toekenning van deze subsidie gebeurt binnen de hiervoor voorziene kredieten in het budget.
De subsidies worden verleend volgens de voorwaarden en procedures die in dit reglement zijn vastgelegd.
Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op de toekenning van subsidies aan plaatselijke erkende cultuurverenigingen. De erkenning gebeurt volgens de voorwaarden vastgelegd in het erkenningsreglement voor cultuurverenigingen.
De cultuurvereniging kan geen subsidies ontvangen voor de algemene werking of activiteiten waarvoor zij reeds door een ander gemeentelijk subsidiereglement betoelaagd wordt.
Subsidiebedrag
Er zijn 3 soorten subsidies: algemene basissubsidies, basissubsidies betreffende structurele G-werking en werkingssubsidies.
§1. Algemene basissubsidie
Elke erkende cultuurvereniging die een geldig aanvraagdossier indient, ontvangt jaarlijks een forfaitair bedrag van 150 euro als basissubsidie.
§2. Basissubsidie structurele G-werking
Elke erkende cultuurvereniging die een geldig aanvraagdossier indient en een structurele G-werking heeft, ontvangt jaarlijks een forfaitair bedrag van 50 euro als basissubsidie. Deze subsidie is extra te ontvangen naast de algemene basissubsidie.
§3. Werkingssubsidies
Elke erkende cultuurvereniging kan daarbovenop een werkingssubsidie krijgen die wordt toegekend op basis van haar activiteiten in het voorbije werkingsjaar. Het bedrag van de totale subsidie dat rest na de verdeling van de basissubsidies, wordt gesplitst in twee categorieën. Een eerste categorie zijn de culturele verenigingen, zij verdelen binnen hun groep 60 procent van het resterende budget. De tweede categorie zijn verenigingen die het sociale weefsel versterken, zij verdelen binnen hun groep 40 procent van het resterende budget.
De werkingssubsidie wordt verdeeld op basis van een puntenstelsel. Hierdoor krijgt een activiteit een aantal punten volgens de aard van die activiteit. 60 procent van het totale bedrag voorzien voor de werkingssubsidies wordt gedeeld door de som van alle punten toegekend aan alle culturele verenigingen. Het quotiënt hiervan is de waarde in euro van één punt voor die categorie. Voor de verenigingen die het sociale weefsel versterken, wordt 40 procent van het totale bedrag voorzien voor de werkingssubsidies gedeeld door de som van alle punten toegekend aan deze categorie. Het quotiënt hiervan is eveneens de waarde in euro van één punt voor die categorie.
Iedere erkende cultuurvereniging krijgt een subsidie toegekend ter waarde van het aantal punten dat zij heeft behaald.
Eenzelfde activiteit kan slechts onder één categorie punten opleveren.
​Zie tabel in bijlage voor puntenverdeling.Aanvraag
Elke aanvraag wordt ingediend bij de cultuurdienst door middel van een volledig ingevuld aanvraagdossier. Een werkingsjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december. Het aanvraagdossier moet uiterlijk 1 februari volgend op het werkingsjaar ingediend worden.
Bekendmaking
Vóór 1 april volgend op het werkingsjaar worden de verenigingen schriftelijk op de hoogte gebracht van de vaststelling van het subsidiebedrag op basis van het aanvraagdossier.
Indien het aanvraagdossier van een vereniging niet aan alle voorwaarden van het reglement voldoet, en bijgevolg niet wordt goedgekeurd, zal de betreffende vereniging daarvan eveneens schriftelijk op de hoogte worden gebracht vóór 1 april.
Betaling
Na goedkeuring van het aanvraagdossier door het college van burgemeester en schepenen wordt het volledige subsidiebedrag (basis- en werkingssubsidie) uitbetaald vóór 1 mei volgend op het werkingsjaar, tenzij bij een betwisting.
Betwisting
Bij betwisting over de toekenning van subsidies is het mogelijk beroep aan te tekenen. De vereniging die zich tekortgedaan voelt, richt daartoe vóór 15 april volgend op het werkingsjaar een gemotiveerd schrijven aan het college van burgemeester en schepenen, dat hiervoor advies vraagt aan de cultuurraad. Indien van dit advies wordt afgeweken, motiveert het college van burgemeester en schepenen zijn beslissing.
Controle
Het college van burgemeester en schepenen heeft steeds het recht te controleren of het ingediende dossier correct en waarheidsgetrouw is. Als blijkt dat een vereniging onjuiste gegevens heeft verstrekt en daardoor onterecht subsidies heeft verkregen, kan het college van burgemeester en schepenen volgende sancties hanteren:
Indien de vaststelling van de fraude gebeurt nadat de subsidies uitgekeerd zijn, zal de vereniging verzocht worden het bedrag terug te betalen. Indien ze dit weigert, zal de vereniging uitgesloten worden van het subsidiereglement.
Bij een vaststelling van misbruik wordt de voorzitter van de betreffende vereniging hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Deze kan binnen de veertien dagen het bezwaar van zijn vereniging tegen de overwogen maatregel schriftelijk melden aan het college van burgemeester en schepenen. Daarna neemt het college een beslissing die schriftelijk wordt meegedeeld aan de betreffende vereniging.
Slotbepalingen
Dit reglement is van toepassing vanaf werkingsjaar 2023 voor subsidiëring in 2024. Dit reglement vervangt vanaf werkingsjaar 2023 het subsidiereglement voor cultuurverenigingen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 juni 2021.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het AGB Arendonk vanwege de Gemeente Arendonk prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de sportinfrastructuur. Hiertoe werd een prijssubsidiereglement opgesteld om de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer, turnzalen en danszaal te vermenigvuldigen met een bepaalde factor.
Op basis van de te verwachten budgetwijziging 2023 moet de prijssubsidie en bijhorende factor goedgekeurd worden om het AGB Arendonk economisch rendabel te houden.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk goed.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR ARENDONK
Het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2023 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2023 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen minstens € 368 162,88 (€ 347 323,48 + 6% btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Arendonk vanaf 12 september 2023 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark en turnzalen te vermenigvuldigen met een factor 0,00.
De gemeente Arendonk erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Arendonk, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen moet vermenigvuldigen met een factor 0,00 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen wenst de Gemeente Arendonk dat er tijdens het kalenderjaar 2023 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Arendonk wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Arendonk verbindt er zich toe om voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Arendonk voor recht op toegang tot zwembad, sportpark en turnzalen bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 0,00.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Arendonk deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk moet op de 5de werkdag van elke maand de Gemeente Arendonk een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens de voorbije maand tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk uitreikt aan de Gemeente Arendonk. De gemeente Arendonk dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2024 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Arendonk en het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk vóór 30 januari 2024.
Het retributiereglement sportinfrastructuur, goedgekeurd door de raad van bestuur op 27 november 2019 en de gemeenteraad op 9 december 2019 werd geëvalueerd. Ook de komende jaren worden tarieven aangerekend voor het gebruik van de sportinfrastructuur. Op 7 september 2023 stelde de raad van bestuur AGB Arendonk het nieuwe tariefreglement sportinfrastructuur vast.
De gemeentelijke sportinfrastructuur wordt bekostigd door gemeente Arendonk. De inwoners van Arendonk dragen reeds bij in de gemeentelijke inkomsten via de aanvullende belasting op de personenbelasting. Niet-inwoners leveren hier geen enkele bijdrage. Een tariefonderscheid is om deze redenen dan ook gerechtvaardigd en aangewezen.
De nieuwe polyvalente zaal in gemeentelijke basisschool de Stip wordt opgenomen in het tariefreglement.
De gemeenteraad keurt het tariefreglement sportinfrastructuur, zoals vastgesteld door de raad van bestuur AGB Arendonk op 7 september 2023, goed.
Voor het einde van het derde kwartaal moet een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd worden aan de gemeenteraad. De opvolgingsrapportering geeft een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, zowel inhoudelijk als financieel.
Deze opvolgingsrapportering heeft betrekking op de periode 1 januari 2023 t.e.m. 30 juni 2023 en bevat:
De opvolgingsrapportering werd grondig voorbereid door de diensten en het managementteam.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ontvangen op 24 augustus 2023. Deze brief bevat het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2022 van AGB Arendonk enerzijds, en de kwijting van de jaarrekening 2022 AGB Arendonk anderzijds.
De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe schema's J4 en J5 die bij de jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Arendonk horen. Deze schema's hadden geen waarde in de kolom 2021. De oorzaak hiervan lag in een bug in het softwarepakket. De cijfers m.b.t. de jaarrekening 2022 werden niet veranderd.
Via het platform biddit.be worden 3 landbouwgronden te koop aangeboden via notariaat Van Gansewinkel & Van Gansewinkel die grenzen aan sportpark Heikant en bestemd zijn als woonuitbreidingsgebied. Het betreft de kadastrale percelen afd. 1, sectie A, nrs. 1595C, 1600A en 1601 met een respectievelijke kadastrale oppervlakte van 2 265, 720 en 2 050 m² en een totale oppervlakte van 5 035 m². De vraagprijs bedraagt in totaal € 32 000 of € 6,356 /m².
Het college van burgemeester en schepenen besliste in het besluit 2023_CBS_01233 principieel goedkeuring te hechten aan de aankoop van de landbouwgronden op de Heikant.
De gronden zijn momenteel in landbouwgebruik en zijn verpacht. Ze zijn gelegen in het binnengebied tussen Hokken, Madritten en Grotstraat. De gronden ten noorden grenzen aan percelen die al in het bezit zijn van het gemeentebestuur. De percelen nrs. 1600A en 1601 zijn belast met een publieke erfdienstbaarheid, nl. voetweg nr. 83 met een breedte van 1,88 meter.
Het is een opportuniteit om deze gronden aan te kopen aangezien deze op lange termijn dienstig kunnen zijn als uitbreiding voor het sportpark.
De gemeenteraad geeft principiële goedkeuring om de percelen 1e afdeling, sectie A, percelen 1595C, 1600A en 1601 aan te kopen. De aankoop betreft een oppervlakte van 5 035 m², volgens het opmetingsplan van 18 januari 2011 voor een aankoopbedrag van € 32 000.
De gemeenteraad machtigt burgemeester Kristof Hendrickx en algemeen directeur Kris Wouters om, namens de gemeente Arendonk, de verkoopovereenkomst te ondertekenen.
Bij besluit van 24 juni 2013 besloot de gemeenteraad toelating te verlenen tot het vestigen van een recht van opstal door bvba LAFECA aan nr V.M.D. in de gebouwen en op de grond, gelegen in Arendonk, thans Hoge Mauw 900, afd. 2, sectie C, nr. 1761 C (4 596 m²) (voorheen Berendonk 74, afd. 2, sectie C, nrs. 1760/Ldeel en 1761/B deel).
De overdracht betreft een nijverheidsgebouw, gelegen Hoge Mauw 680/900 in Arendonk. De voorgestelde verkrijger is nv V.M.D., thans reeds gevestigd Hoge Mauw 900 in Arendonk op het betreffende bedrijfsperceel en in de betreffende bedrijfsgebouwen. Nv V.M.D. was eigenaar van het volledige bedrijfsterrein tot het in 2008 werd over gedragen aan bv LAFECA en is thans nog opstalhouder van het bedrijfsgebouw op het perceel nr. 1761C. Door de fusie tussen nv V.M.D. en bv LAFECA gaat de bv LAFECA op in nv V.M.D. en daarmee ook de onroerende goederen in eigendom van de bv LAFECA. Voor de fusie wordt geen opleg in geld voorzien, maar gebeurd door de uitgifte van aandelen
Gelet op de argumentatie bezorgd door mr. Serneels omtrent de voorgenomen overdracht:
Gelet, in het bijzonder, op de bijzondere verkoopsvoorwaarden opgenomen in de notariële verkoopakte van 26 augustus 1980 van de gemeente Arendonk aan Bruyndonckx-Renders, op de bijzondere verkoopsvoorwaarden opgenomen in de notariële verkoopakte van 11 mei 1981 van de gemeente Arendonk aan VMD chemie en op de thans geldende bijzondere verkoopsvoorwaarden vastgelegd bij gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989.
Om fiscale redenen verzocht mr. Serneels om een antwoord namens de gemeente voor 31 juli 2023, zodat de fusie nog kon gerealiseerd worden uiterlijk 31 juli 2023. Gelet op de inhoud van het dossier ging het schepencollege in op dit verzoek en besloot op 27 juli 2023 om principieel onder voorwaarden toelating te verlenen tot overdracht van het industrieterrein. De gemeenteraad wordt verzocht dit principieel besluit te bekrachtigen.
Advies IOK wederverkoop
Omtrent de wederverkoop werd geen advies ingewonnen van de projectcoördinator bedrijventerreinen van IOK gelet op de hoogdringendheid van de afhandeling van de aanvraag.
Beoordeling toelating tot verkoop
De betreffende bedrijfsterreinen behoren al sedert begin jaren '80 gedeeltelijk toe aan VMD. Het bedrijf breidde daar in de loop der jaren uit tot de bestaande oppervlakte over de percelen 1760M en 1671C. De bestaande bedrijfsterreinen worden niet aan derden verkocht, maar blijven door fusie binnen de bestaande groep en de bedrijfsactiviteiten blijven ongewijzigd.
Het gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989 betreffende goedkeuring van de bijzondere verkoopsvoorwaarden van industriegronden gelegen in het industrieterrein Hoge Mauw.
De gemeenteraad besluit aan bv LAFECA, gevestigd Hoge Mauw 900 in Arendonk, ondernemingsnummer BE0894.761.652, onder voorwaarden (cf. art. 2) toelating te verlenen tot overdracht van het industrieterrein met nijverheidsgebouw, gelegen in Arendonk, Hoge Mauw 680/900, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nrs. 1760 M en 1761 C met een totale kadastrale oppervlakte van 10 680 en 4 596 m², aan nv V.M.D., gevestigd Hoge Mauw 900 in Arendonk, ondernemingsnummer BE0413.622.648.
De verkrijger, nv V.M.D, dient de bijzondere verkoopsvoorwaarden van industriegronden van 13 november 1989 na te leven. Deze bijzondere verkoopsvoorwaarden dienen opgenomen te worden in of gehecht te worden aan de notariële akte.
De gemeenteraad besluit geen gebruik te maken van het recht van voorkoop van de gemeente Arendonk.
Bij besluit van 27 januari 1987 besloot de gemeenteraad tot verkoop onder bijzondere voorwaarden van een perceel industriegrond, gelegen in Arendonk thans Hoge mauw 190, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 40/2F12 met een kadastrale oppervlakte van 4 584 m² aan de heer C. Mermans. De akte van verkoop werd verleden voor notaris Van Gansewinkel op 20 mei 1987.
Bij akte van 9 mei 1988 werd een opstalrecht gevestigd door Mermans-Blockx aan de vennootschap Intervervoer Mermans-Smolders.
Bij akte van 30 maart 1989 werd de vennootschap Intervervoer Mermans-Smolders gesplitst, waarbij Intervervoer Mermans de bestaande bedrijfsgebouwen overnam.
Bij besluit van 4 juli 1996 verklaarde het college van burgemeester en schepenen zich akkoord met de inbreng van de grond in de bvba Meblo.
De overdracht betreft een nijverheidsgebouw met parkeerterrein, gelegen Hoge Mauw 190 in Arendonk. De voorgestelde verkrijger is bv Lonete, thans gevestigd Hoge Mauw 200 in Arendonk, aan de overzijde van de straat van het betreffende bedrijfsperceel, binnen de bedrijfssite van Iemants - Smulders Group.
Gelet, in het bijzonder, op de bijzondere verkoopsvoorwaarden opgenomen in de notariële verkoopakte van 20 mei 1987 van de gemeente Arendonk aan C. Mermans en op de thans geldende bijzondere verkoopsvoorwaarden vastgelegd bij gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989.
Advies IOK wederverkoop
Omtrent de wederverkoop werd geen advies ingewonnen van de projectcoördinator bedrijventerreinen van IOK gelet op de verkoop van het industrieterrein aan het nabij gelegen bedrijf.
Beoordeling toelating tot verkoop
Door de verkoop aan bv Lonete komt het bedrijfsterrein ter beschikking voor groeiende, ruimte behoevende bedrijvigheid van Arendonkse bedrijven en kan het bedrijf of hun huurders, reeds gevestigd op het industriegebied Hoge Mauw, haar activiteiten uitbreiden binnen het bestaande industriegebied.
Beoordeling aanvraag gedeeltelijke schrapping bijzondere verkoopsvoorwaarden
Per e-mail van 2 augustus 2023 vraagt Wannes Buelens van Advocatenkantoor Wannes Buelens bv namens Smulders om enkele van de bijzondere verkoopsvoorwaarden die vastgelegd zijn in de oorspronkelijke verkoopakte van 20 mei 1987 te schrappen. Namelijk de volgende voorwaarden: 1. vestiging bedrijf voor internationaal transport, 2. verbod van vervreemding, 3. terreinbenutting, 4. deel stedenbouwkundige voorschriften m.b.t. oprichting industriegebouwen en bewakerswoning, 5. groenaanplanting, 9. grondspecie, 10. verbredingswerken, 13. bedrijfsuitbating elders, 14. tewerkstelling en 16. verlenen van optie.
Het schepencollege besprak deze vraag in zitting van 31 augustus 2023 door het gemeentebestuur bij de aankoop of verkoop van een industriegrond gelegen in de Hoge Mauw. Het schepencollege stelt voor om akkoord te gaan met de volledige schrapping van de volgende punten uit de bijzondere verkoopsvoorwaarden: 9. grondspecie, 13. bedrijfsuitbating elders en 16. verlenen van optie. Het schepencollege stelt voor om akkoord te gaan met de schrapping van de laatste alinea's met betrekking tot een niet geïntegreerde bewakerswoning onder punt 4. stedenbouwkundige voorschriften om reden dat om stedenbouwkundige redenen niet meer aanvaard wordt. Het schepencollege stelt verder voor om akkoord te gaan met de schrapping van de alinea omtrent de erkenning van syndicale organisaties onder punt 14. tewerkstelling om reden dat dit via bovengemeentelijke wetgeving is geregeld. Het schepencollege stelt tenslotte voor om punt 1 uit de bijzondere verkoopsvoorwaarde m.b.t. de vestiging van een internationaal transportbedrijf te wijzigen naar de meer algemene tekst uit het gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989 met betrekking tot de oprichting van een industrieel bedrijf of de uitbreiding van een bestaand bedrijf. Er wordt dus niet akkoord gegaan met de schrapping van de volgende punten uit de bijzondere verkoopsvoorwaarden: 2. verbod van vervreemding, 3. terreinbenutting, 4. deel stedenbouwkundige voorschriften m.b.t. oprichting industriegebouwen, 5. groenaanplanting, 10. verbredingswerken en 14. tewerkstelling.
De gemeenteraad besluit aan bvba Meblo, gevestigd Turnhoutsebaan 92 in 2470 Retie, ondernemingsnummer BE0437.157.719, onder voorwaarden (cf. art. 2) toelating te verlenen tot overdracht van het industrieterrein met garage/werkplaats, gelegen in Arendonk, 190, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 40/2F12 met een kadastrale oppervlakte van 4 584 m², aan bv Lonete, gevestigd Hoge Mauw 200 in Arendonk, ondernemingsnummer BE0461.919.344.
De verkrijger, bv Lonete, dient de bijzondere verkoopsvoorwaarden van industriegronden, zoals opgenomen in de akte van verkoop van 20 mei 1987, na te leven, met uitzondering van volgende wijzigingen die de gemeenteraad goedkeurt, nl.:
De volledige schrapping van de volgende punten van de bijzondere verkoopsvoorwaarden:
De vervanging van punt 1 van de bijzondere verkoopsvoorwaarden van 20 mei 1987 door de meer algemene formulering van punt 1 van de algemene bijzondere verkoopsvoorwaarden van 13 november 1989.
De gedeeltelijke schrapping van de volgende punten van de bijzondere verkoopsvoorwaarden:
De gemeenteraad besluit geen gebruik te maken van het recht van voorkoop van de gemeente Arendonk.