De inrichting van De Daries dateert nog van de tijd dat de straat behoorde tot het netwerk van gewestwegen met hogere maximumsnelheden dan nu toegelaten zijn. De huidige weginrichting is niet in overeenstemming met de huidige functie en maximumsnelheid. Bovendien voldoet de weginrichting met moordstrookjes niet aan de huidige standaarden voor fiets-, wandelcomfort en veiligheid voor niet-gemotoriseerde weggebruikers.
Verkeersongevallen blijven een belangrijke oorzaak voor overlijden of blijvende lichamelijke schade bij alle leeftijdsgroepen. Snelheid is daarbij een belangrijke factor. Hoe groter het snelheidsverschil tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer hoe hoger het risico op ernstige ongevallen. Circa 4 op de 10 verkeersslachtoffers op het Vlaamse wegennet valt te betreuren op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u binnen de bebouwde kom. Het verschil in snelheid en massa tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer maken er het verkeer potentieel onveilig voor fietsers en voetgangers. Het is dus noodzakelijk dat de snelheid van het autoverkeer en de fietsinfrastructuur op elkaar worden afgestemd.
De inrichting van De Daries dateert nog van de tijd dat de straat behoorde tot het netwerk van gewestwegen met hogere maximumsnelheden dan nu toegelaten zijn. De huidige weginrichting is niet in overeenstemming met de huidige functie en maximumsnelheid. De weginrichting nodigt gemotoriseerde weggebruikers uit tot hogere snelheden dan toegelaten. Bij een politiecontrole in augustus 2023 werden in De Daries 86 bestuurders betrapt op overdreven snelheid. (8,4% van de gecontroleerde bestuurders)
Fietsers zijn in de Daries aangewezen op een moordstrookje aan elke kant van de weg. Dit stemt niet overeen met de huidige standaarden voor fietscomfort en fietsveiligheid. Deze moordstrookjes worden met het oog op fietsveiligheid best zo snel mogelijk weggewerkt.
De Daries heeft een erg brede wegverharding met daarnaast aan elke kant een ruime gelijkgrondse berm. Daarmee heeft de straat heel wat ruimte biedt voor een veiligere herinrichting van de weginfrastructuur, mogelijks ook met vrijliggende strook of stroken voor zwakke weggebruikers.
Een definitieve herinrichting van de weg, is een project van lange duur, maar een proefopstelling kan op korte termijn worden uitgevoerd. Het levert mogelijke quick-wins voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de buurt.
Raadslid Tom Claessen stelt daarom voor om, in overleg met de buurt en de verantwoordelijke diensten, de mogelijkheden tot het herinrichten van De Daries te onderzoeken met het oog op de uitvoering van een proefopstelling.
Luc Bouwen stelt dat er in Arendonk een aantal gemeentewegen zijn die opwaardering nodig hebben qua veiligheid en indeling voor de verschillende gebruikers, onder meer Kerkstraat en Daries. Een proefopstelling met het oog op tijdelijke inrichting is minder evident. Vooreerst zou de betonstrook dan breder moeten gemaakt worden wat zou leiden tot een gevaarlijke toestand omwille van de drempel waar de fietsers over zouden moeten rijden. Daarenboven stelt zich de vraag hoe je de toeritten en de parkeerruimtes zal organiseren en vrijhouden. Dat vraagt een diepgaander onderzoek en ontwerp. Hij verwijst naar het participatietraject in het project van Wampenberg-Begijnhof. We hebben in dat project ook geen proefopstelling gedaan. Op te merken valt dat het een gemeenteweg betreft waarvoor in de toekomst geen cofinanciering door Aquafin of VMM kan verwacht worden. In de volgende legislatuur zou daar dan een groot budget voor moeten voorzien worden. Thans schilderwerken uitvoeren, verhoogt nu niet de veiligheid.
Een fysieke afscheiding met bakken of palen is, gelet op de huidige beschikbare ruimte, niet realiseerbaar.
De burgemeester vult aan dat ook de fietspaden van Schotelven en de Maaskens nood hebben aan een andere inrichting. Vooraleer over te gaan tot een proefopstelling dient te worden nagegaan wat de ontwerpvraag is, en waarvoor we een proefopstelling gaan doen.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad tot de opstart van een onderzoek naar de mogelijkheden tot herinrichting van De Daries of een deel van De Daries met het oog op het via proefopstelling
Daarbij zullen ook voor- en nadelen van deze mogelijke scenario’s onderzocht worden
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de praktische uitvoering van hogergenoemd besluit.
De gemeenteraad vraagt haar voorzitter om een kennisneming van de stand van zaken van de praktische uitvoering van hogergenoemd besluit te agenderen op de gemeenteraad van juni 2024.