De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 19 april 2024 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Historiek
Brief van Pidpa van 23 februari 2024 met agenda en bijlagen:
Besluit van gemeenteraad van 11 maart 2019 betreffende de aanduiding van:
voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2024.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de door de Raad van Bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2024 en het toelichtend verslag.
Aan Luc Bouwen als plaatsvervangend afgevaardige, wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 19 april 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Arendonk is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iveka.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 25 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iveka die op 13 juni 2024 plaatsheeft in 'Den Ecyk, Houtum 39 te 2460 Kasterlee'.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de raad van bestuur in zitting van 22 maart 2024.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 25 maart 2024 overgemaakt.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 13 juni 2024:
De gemeenteraad draagt Alek Dom, de vertegenwoordiger van de gemeente (plaatsvervanger: Rob Blockx) die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 13 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Tijdens de stuurgroep van Kempens Woonplatform in het najaar van 2022 werd er een toelichting gegeven over het Pandschap. Deze organisatie is in Gent opgericht en heeft als doel om eigenaars van een leegstaande woning te ontzorgen bij de renovatie ervan. Als voorwaarde voor deze dienstverlening wordt aan de eigenaar gevraagd om deze na de werken te verhuren via de woonmaatschappij als een sociale huurwoning. Hoewel het Pandschap eind 2022 nog niet actief was binnen de regio Kempen, werden de voordelen ervan wel erkend door de leden van de stuurgroepen.
De provincie Antwerpen heeft na een openbare aanbesteding het Pandschap aangesteld als externe partner voor de coördinatie en uitvoering van ontzorgingstrajecten voor verhuurders bij renovaties van huurwoningen op de private huurmarkt om ze betaalbaar te verhuren via een woonmaatschappij. Deze dienstverlening wordt nu aangeboden in de hele provincie Antwerpen. Door het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en het Pandschap kan het lokaal bestuur eigenaars van leegstaande panden doorverwijzen naar het Pandschap voor ontzorging bij de renovatie ervan, zonder zelf nog een aanbesteding te moeten organiseren volgens de wetgeving overheidsopdrachten. Deze dienstverlening is gratis voor het lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en het Pandschap goed.
De ingevulde samenwerkingsovereenkomst wordt verzonden naar wonen@provincieantwerpen.be.
De beleidsnota N-VA/CD&V 2019-2025 voorziet in de opmaak van een stoepenplan waarbij slechtliggende stoepen systematisch worden heraangelegd (actie 96). Toch zijn vandaag nog een aantal voetpaden in onze dorpskern moeilijk toegankelijk voor minder mobiele mensen.
Kwaliteitsvolle voetpaden zijn belangrijk om de mobiliteit en bewegingsmogelijkheden van minder mobiele mensen te verzekeren. De stoepen moeten ook voor hen toegankelijk zijn. (Actie 99 beleidsnota). Maar ook voor andere gebruikers zijn kwaliteitsvolle voetpaden belangrijk: voor wie op pad is met kinderwagens, wie de wagen moet stallen op openbaar domein en voor vervoer van bagage of andere vracht voor de laatste meters aangewezen is op transportwagentjes, mensen met een visuele beperking, …
Ondanks het voornemen om een stoepenplan op te maken waarbij slechtliggende stoepen systematisch worden heraangelegd (actie 96 in beleidsnota N-VA/CD&V 2019-2025) blijven vandaag nog een aantal voetpaden in onze dorpskern slecht toegankelijk voor minder mobiele mensen.
Zowel door de aanwezigheid van het woonzorgcentrum en serviceflats als door de natuurlijke sociale aantrekking van de dorpskern, zijn heel wat minder mobielen voor hun mobiliteit en beweging aangewezen op de voetpaden in de dorpskern. Kwaliteitsvolle voetpaden zijn essentieel in een leeftijdsvriendelijke gemeente. Voetpaden van onvoldoende kwaliteit zorgen voor verminderde bewegingsvrijheid en ergernis.
Daarom roept Groen Arendonk, vertegenwoordigd door raadslid Tom Claessen, op om stoepenplan op te stellen. Dit stoepenplan bestaat uit een register van de in onze gemeente aanwezige voetpaden, de verantwoordelijke beheerder, de toestand waarin het voetpad zich bevindt, een prioriteitsorde voor eventueel noodzakelijk herstel of heraanleg en een inschatting van de kosten voor herstel / heraanleg. Dit stoepenplan kan bij de opmaak van de beleidsnota en het meerjarenplan voor de volgende legislatuur dienen als basis om zo snel mogelijk te komen tot een geheel van voetpaden met voldoende kwaliteit.
Tom Claessen licht toe.
Schepen Luc Bouwen argumenteert dat in het meerjarenplan 2020-2025 kredieten werden opgenomen om voetpaden te vernieuwen.
Bedoeling was om daarvoor een prioriteitenlijst (stoepenplan) op te maken. Wegens budgettaire beperkingen werden vanaf 2024 geen investeringskredieten meer opgenomen in het budget voor het vernieuwen van voetpaden.
Bij de opmaak van het hemelwater- en droogteplan werd vastgesteld dat er meer ingezet moet worden op ontharding en de inrichting van blauwgroene wijken. Dit heeft een grote invloed op investeringen die al dan niet moeten gedaan worden i.v.m. het vernieuwen van voetpaden in verschillende woonwijken.
De opmaak van een stoepenplan werd on hold gezet tot na goedkeuring van het hemelwater- en droogteplan en het volgend meerjarenplan.
Momenteel voeren we dus enkel onderhoudswerken uit aan voetpaden volgens noodwendigheden en wordt er (voorlopig) niet meer over gegaan tot volledige renovatie van voetpaden.
De burgemeester stelt dat de stoepen in orde moeten zijn, maar dat er ook beleidskeuzes moeten gemaakt worden in het meerjarenplan.
Benny Maes stelt dat er inderdaad budgettaire keuzes moeten gemaakt worden, maar dat het stoepenplan op de radar mag blijven.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad tot de opmaak van een stoepenplan tegen uiterlijk 30 november 2024. Dit stoepenplan voorziet minimaal in:
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de praktische uitvoering van hogergenoemde besluit.
De gemeenteraad gelast de volgende voorzitter van de gemeenteraad om een kennisname en bespreking van dit stoepenplan te agenderen tijdens de gemeenteraad van januari 2025.