Op 14 september 2020 besliste de gemeenteraad om samen met de deelnemende gemeenten (Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Hoogstraten, Merksplas, Ravels, Rijkevorsel en Vosselaar) een intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid op te richten onder de vorm van een Interlokale Vereniging, genaamd Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen en keurde de oprichtingsovereenkomst, die de statuten omvat goed.
Na het ontslag van een coördinator noodplanning zijn de werkwijze, de personeelsinzet en de organisatie van de ILV Noodplanning Noorderkempen geëvalueerd en is voorgesteld om naar één werkgever voor beide coördinatoren te gaan en de gemeente Ravels aan te stellen als beherende gemeente.
Het beheerscomité van de ILV Noodplanning Noorderkempen in zitting van 10 november 2023, is akkoord gegaan om aldus aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten een aanpassing van de statuten ter goedkeuring voor te leggen.
Door de wijziging van de statuten van de Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen wordt de gemeente Ravels als beherende gemeente aangeduid.
De gemeente Ravels zal in haar hoedanigheid van beherende gemeente voorzien in de inzet van personeel ten behoeve van de deelnemende gemeenten ter verwezenlijking van het doel van de Interlokale Vereniging.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van de statuten van de Interlokale Vereniging Noodplanning Noorderkempen goed.
Op 5 juli 2016 stelde Eandis, het voormalige Fluvius, voor om toe te treden tot de aankoopcentrale van het Vlaams EnergieBedrijf, Tour & Taxis, Koninklijk Pakhuis 301 (4e verd.), Havenlaan 86C, 1000 Brussel, voor de levering van energie. In zitting van 18 augustus 2016 besliste het college van burgemeester en schepenen om in te stappen in de aankoopcentrale voor energie van VEB.
VEB heeft hun aanbod van dienstverlening verder uitgebreid met het leveren van energie-efficiëntiediensten. Hieronder valt ook het leveren en plaatsen van PV installaties. Voor wat de behandeling van energieprestatieprojecten betreft, plaatst het VEB als aankoopcentrale overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten bestemd voor aanbesteders. Haar klanten kunnen vervolgens gebruik maken van een door het VEB, als aankoopcentrale, gesloten opdracht of raamovereenkomst. Afhankelijk van de raamovereenkomst zal ook het VEB de deelopdrachten gunnen of zal de klant dit doen. De opdracht voor het leveren en plaatsen vanPV-installaties werd door VEB gegund aan Earth BV, Kortrijksesteenweg 387, B-8530 Harelbeke. Hiervoor heeft VEB een bestek "Raamovereenkomst PV-panelen EE_2023_0_036" met technisch lastenboek opgemaakt en bezorgd.
VEB werd verzocht om de haalbaarheidsstudie op te starten voor de gemeentelijke kunstacademie en de gemeentelijke bibliotheek. De afgewerkte studies werden bezorgd op 29 augustus 2023. Op 14 september 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om de ontwerpfase op te starten.
Na het afronden van de ontwerpfase moet het bestuur beslissen of de realisatie van het project wordt verder gezet via deze aankoopcentrale.
Voor de gemeente bedraagt de raming voor het leveren en plaatsen van een PV installatie op het gemeentehuis en bibliotheek en op de academie € 183 370,70 exclusief BTW voor respectievelijk 185 en 317 zonnepanelen. De nodige kredieten werden voorzien in het investeringsbudget van 2024.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale van VEB voor de levering en plaatsing van PV-installaties.
In zitting van 12 september 2022 besliste de gemeenteraad om de bevoegdheid om toe te treden tot een aankoopcentrale te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen voor opdrachten die passen binnen het begrip dagelijks bestuur.
Het bestek "Raamovereenkomst PV-panelen EE_2023_0_036" met technisch lastenboek, opgemaakt door het Vlaams EnergieBedrijf, Havenlaan 86C, 1000 Brussel, wordt goedgekeurd.
De gemeente neemt deel aan de raamovereenkomst PV-panelen van het Vlaams EnergieBedrijf, Havenlaan 86C, 1000 Brussel, voor de levering van energie-efficiëntiediensten, waaronder de plaatsing van PV-installaties.
Op 22 juni 2017 werd het PRUP uitbreiding rallycross-circuit te Arendonk en Oud-Turnhout goedgekeurd door de deputatie.
RT Glosso heeft sinds 3 mei 2018 een recht op gebruik van het Glossocircuit, gelegen op de terreinen aan Loopbemden en Schotelven. Dit recht van gebruik eindigt in 2025.
Bij besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 september 2020 werd een omgevingsvergunning met voorwaarden verleend voor het gedeeltelijk regulariseren in 4 fasen van circuit en pilotenparking, ophoging, plaatsen betonnen elementen en geluidsscherm met tribune, vellen van 14 bomen en het exploiteren van een motorracecircuit voor 8 wedstrijdweekends en 2 testweekends per jaar.
Bij besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 juli 2021 werd een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van een constructie in metaal tbv berging en technische controle voertuigen.
Het recht van gebruik dient omgezet te worden in een zakelijk recht om bovenstaande te bestendigen.
Aan RT Glosso vzw wordt een recht van opstal verleend betrekkelijk percelen grond met opstaande constructies, ter streke Loopbemden en Schotelven, kadastraal gekend onder sectie D, nummers 1218A P0000, 105T P0000 en 105/03A P0000, met een oppervlakte van vier hectare negenentachtig are achtentwintig centiare (4ha 89a 28ca).
Het recht van opstal wordt kosteloos gevestigd voor een periode van 50 jaar.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte tot vestiging van een recht van opstal goed tussen de gemeente Arendonk en RT Glosso vzw, met zetel te 2370 Arendonk, Schotelven 143.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de notariële akte.
Per brief van 27 november 2023 met als onderwerp 'verkoop in industrieterrein 'Hoge Mauw' te Arendonk - aanvraag instemming gemeentebestuur + aanbieding voorkoooprecht" en kenmerk tk/2232514 vraagt notariskantoor Deflander, Vanberghen, & Kennis, geassocieerde notarissen, Steenweg op Sevendonk 24 bus 1 in 2360 Oud-Turnhout om toelating tot overdracht van het industrieterrein gelegen in Arendonk, Hoge Mauw zn, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 1814T en 1814GW met een oppervlakte van 2 802 en 5 020 m² (totaal 7 822 m²) door bv Joy & Jacky, gevestigd Voorhoofd 33 in Arendonk met ondernemingsnummer 0731.778.866 aan bvba Allco Finishing, gevestigd Hoge Mauw 750 in Arendonk met ondernemingsnummer 0478.184.561 .
Gelet op de akte van verkoop van een industrieterrein met een oppervlakte van 10.463 m², thans kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 1799 M9/deel, door de gemeente Arendonk aan Arbefa pvba op 27 augustus 1975.
Gelet op de akte van ruiling tussen de gemeente Arendonk en Arbefa pvba op 15 januari 1980 van een industrieterrein met een oppervlakte van 11.664 m², destijds kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 1790B, 1791 en 1792 tegen een industrieterrein met een oppervlakte van 3.978 m², destijds kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 1798A.
Gelet op de akte van verkoop van een industrieterrein met een oppervlakte van 370 m², thans kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 1796/02, door de gemeente Arendonk aan Arbefa nv op 28 maart 1990.
Bij besluit van 27 juni 2016 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden aan Marshalls nv tot verkoop van industriegrond gelegen te Arendonk, Hoge Mauw 640, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nrs. 1794, 1795, 1796, 1796/02, 1797 en 1799 M9 met een gezamenlijke oppervlakte van 84.717 m² (8,47 ha). Deze toelating omvat de verkoop van lot 1, zijnde 4 793 m² aan Allco finishing en lot 2, zijnde 10 020 m² aan cva Junic Beheer. Deze loten werden aangeduid op het verdelingsplan van 14 juni 2016 opgemaakt door studieburo Schillebeeckx. De voorwaarden hebben betrekking op de naleving van de bijzondere verkoopsvoorwaarden van 13 november 1989.
Bij besluit van 9 april 2018 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden aan nv Junic Beheer tot verkoop van industriegrond gelegen te Arendonk, Hoge Mauw zn, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nrs. 1814B en 1814G met een gezamenlijke oppervlakte van 7 145 m² aan bvba Allco Finishing. De voorwaarden hebben betrekking op de naleving van de bijzondere verkoopsvoorwaarden van 13 november 1989.
Bij gemeenteraadsbesluit van 10 oktober 2022 met als onderwerp "2022_GR_00128 - Industrievestiging - overdracht industrieterrein van bvba Allco Finishing aan bv Joy & Jacky – Hoge Mauw zn - Goedkeuring" werd de toelating verleend tot overdracht van het industrieterrein gelegen in Arendonk, Hoge Mauw zn, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 1814F/deel en 1814G/deel met een oppervlakte van 2 802 en 5 020 m² (totaal 7 822 m²) door bvba Allco Finishing, gevestigd Hoge Mauw 750 in Arendonk met ondernemingsnummer 0478.184.561 aan bv Joy & Jacky, gevestigd Voorhoofd 33 in Arendonk met ondernemingsnummer 0731.778.866. De voorwaarden hebben betrekking op de naleving van de bijzondere verkoopsvoorwaarden van 13 november 1989.
Thans wenst de bvba Allco Finishing het industrieterrein dat in 2022 kosteloos werd overgedragen aan Joy & Jacky terug te kopen voor het bedrag van € 1 759 950.
De overdracht heeft betrekking op een verhard, onbebouwd perceel met een oppervlakte 7 822 m², gelegen Hoge Mauw zn in Arendonk, aangeduid als loten 1 en 3 op het splitsingsplan van 4 augustus 2022 opgemaakt door landmeter-expert Vincent Verbeeck.
Gelet in het bijzonder op de thans geldende bijzondere verkoopsvoorwaarden vastgelegd bij gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989.
Volgens het notariskantoor zijn de verkrijgers nl. Allco Finishing goed op de hoogte van de geldende bijzondere verkoopsvoorwaarden vastgelegd bij gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989, aangezien die nu ook reeds op hen van toepassing zijn door het industriegebouw in bezit van Allco Finishing op de aanpalende grond.
Gelet op de termijn van 60 dagen die het gemeentebestuur heeft om te reageren op een aanbieding van het recht van voorkoop, volgens artikel 2 van de bijzondere verkoopsvoorwaarden van 13 november 1989, en het feit dat er in januari geen gemeenteraad zou plaatsvinden, besloot het college van burgemeester en schepenen op 28 december 2023 om principieel onder voorwaarden toelating te verlenen tot overdracht van het industrieterrein. De gemeenteraad wordt verzocht dit principieel besluit te bekrachtigen.
Advies IOK wederverkoop
Omtrent deze transactie werd advies ingewonnen van de projectcoördinator bedrijventerreinen van IOK. Deze adviseert om het voorkooprecht niet uit te oefenen aangezien de verkoopprijs te hoog is voor IOK.
Beoordeling toelating tot verkoop
Het bedrijfsterrein werd in 2018 door nv Junic Beheer verkocht aan Allco Finishing. Allco Finishing heeft het perceel vervolgens in 2022 kosteloos overgedragen aan de holding Joy & Jacky. Op heden wordt het perceel terug gekocht door Allco Finishing. Aangezien het een overdracht betreft tussen gerelateerde ondernemingen is een wederinkoop door het gemeentebestuur niet opportuun, ook gezien de verkoopprijs.
Het gemeenteraadsbesluit van 10 oktober 2022 betreffende toelating tot overdracht onder voorwaarden aan bvba Allco Finishing van industriegrond gelegen te Arendonk, Hoge Mauw zn, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nrs. 1814F/deel en 1814G/deel met een gezamenlijke oppervlakte van 7 822 m² aan bv Joy & Jacky.
De gemeenteraad besluit aan bv Joy & Jacky, gevestigd Voorhoofd 33 in Arendonk met ondernemingsnunner 0731.778.886, onder voorwaarden (cf. art. 2) toelating te verlenen tot verkoop van het industrieterrein, gelegen in Arendonk, Hoge Mauw zn, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 1814T en 1814W met een oppervlakte van 2 802 en 5 020 m² (totaal 7 822 m²) aan bvba Allco Finishing, gevestigd Hoge Mauw 750 in Arendonk met ondernemingsnummer 0478.184.561.
De verkrijger van het onroerend goed, bvba Allco Finishing, dient de bijzondere verkoopsvoorwaarden van industriegronden van 13 november 1989 na te leven. Deze bijzondere verkoopsvoorwaarden dienen opgenomen te worden in of gehecht te worden aan de notariële verkoopakte.
De gemeente Arendonk zal geen gebruik maken van haar recht van voorkoop.
Per e-mail van 14 december 2023 met als onderwerp 'Akkoord gemeente leasingverrichting cfr lastenkohier 28 december 1989' vraagt notariskantoor Van Halteren, de Lignestraat 13 in Brussel, om toelating tot het in erfpacht geven en het verhuren van het industrieterrein op het eigendom gelegen in Arendonk, Hoge Mauw 590, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie C, nr. 1814H.
Bij besluit van 13 augustus 1979 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot de ruiling met pvba Arbefa van een perceel industriegrond met een oppervlakte van 11 664 m², gelegen in Arendonk, Hoge Mauw 640, thans afd. 2, sectie C, nr. 1814 H/deel (toenmalig 2 C 1790, 1791 en 1792/deel) tegen een industrieterrein met een oppervlakte van 3 978 m², thans kadastraal gekend als afd. 2, sectie C 1798 (toenmalig 2 C 1798 A), met een opleg van 1 076 040 BEF. De akte van ruiling werd verleden op 15 januari 1980 voor notaris Van Gansewinkel.
Bij besluit van 27 juni 2016 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot de verkoop van onder meer lot 3 met een oppervlakte van 10 305 m² van nv Marshalls aan vennootschap K.K.R in oprichting met zetel in Arendonk, Berendonk 20, mits de koper de bijzondere verkoopsvoorwaarden van industriegronden van 13 november 1989 en de bouwvoorschriften naleeft en mits deze bijzondere verkoopsvoorwaarden worden opgenomen in de notariële verkoopakte.
Bij besluit van 11 oktober 2021 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot de verkoop van het industrieterrein op het eigendom gelegen in Arendonk, Hoge Mauw 590, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 1814 H met een totale kadastrale oppervlakte van 10 305 m² door nv KKR, met zetel te Arendonk, Berendonk 20, ondernemingsnummer 0662.547.909 aan bvba Intervervoer Mermans, met zetel in Arendonk, Hoge Mauw 190, ondernemingsnummer 0437.157.818 .
De betrokken notaris verzoekt per e-mail van 14 december 2023 of de gemeente, in toepassing van de bijzondere verkoopsvoorwaarden opgenomen in de eigendomstitel, kan instemmen met de voorgenomen vestiging van erfpacht en leasing en mits welke voorwaarden.
Het notariskantoor is gelast met het opstellen van volgende notariële akten:
De voormelde vijf akten kaderen in een onroerende financieringshuur (leasing). Es-Finance wenst na een voorfinanciering en de oprichting van een nieuw gebouw over een zakelijk recht (erfpachtrecht) te beschikken op dat gebouw en de bijhorende grond.
De trimestriële huurprijs die bvba Intervervoer Mermans zal betalen aan Es-Finance bedraagt € 51 719,84 voor een periode van 20 jaar, verlengbaar tot 99 jaar. De eenmalige canon die nv Es-Finance zal betalen aan bvba Intervervoer Mermans bedraagt € 2 597 000 exclusief btw.
Gelet op de bijzondere voorwaarden, opgenomen in de notariële akte van ruiling van 15 januari 1980, in het bijzonder de voorwaarde "1. De voormelde grond niet te vervreemden tenzij mits voorafgaande toestemming van de gemeente-ruilster, en aan een natuurlijk of rechtspersoon die de verplichting op zich moet nemen op zijn beurt de terreinen uitsluitend voor industriële doeleinden aan te wenden en tevens ook de volgende aan de kopers opgelegde en door haar aangenomen voorwaarden te eerbiedigen."
Gelet op de thans geldende bijzondere verkoopsvoorwaarden vastgelegd bij gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989.
Notariskantoor Van Halteren verzocht het schepencollege om een principieel standpunt in te nemen in december 2023 aangezien de partijen de akte nog in 2023 wensten te ondertekenen. Gelet op de inhoud van het dossier ging het schepencollege in op dit verzoek en besloot op 21 december 2023 om principieel onder voorwaarden toelating te verlenen. De gemeenteraad wordt verzocht dit principieel besluit te bekrachtigen.
Advies IOK wederverkoop
Omtrent de vestiging van erfpacht en leasing werd geen advies ingewonnen bij de projectcoördinator bedrijventerreinen van IOK gelet op de aard van de aanvraag en de hoogdringendheid van de afhandeling van de aanvraag. Daarnaast heeft de tussenkomst van Es-Finance voornamelijk betrekking op de financiering van het project: bvba Intervervoer Mermans geeft het onroerend goed in erfpacht aan Es-Finance en leasing deze terug. Deze verrichtingen betreffen een nieuw gebouw met bijhorende grond en gebeuren onder het BTW-stelsel.
Beoordeling toelating tot verkoop
Het bedrijfsterrein behoort sinds 2021 toe aan bvba Intervervoer Mermans. De tussenkomst van Es-Finance is financieel en dient voor de bouw van een nieuw bedrijfsgebouw. De bedrijfsactiviteiten blijven ongewijzigd. De overdracht betreft een erfpacht en leasing en geen verkoop aan een derde partij. Het is derhalve niet opportuun dat de gemeente haar recht van wederinkoop zou uitoefenen.
De gemeenteraad besluit aan bvba Intervervoer Mermans met zetel in Arendonk, Hoge Mauw 190, met ondernemingsnr. 0437.157.818 onder voorwaarden (cf. art. 3) toelating te verlenen tot de vestiging van een zakelijk recht van erfpacht op het industrieterrein met nijverheidsgebouw, gelegen in Arendonk, Hoge Mauw 590, kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie C, nr. 1814H, aan nv Es-Finance met zetel in Brussel, Warandeberg 8 bus 1, met ondernemingsnr. 0430.506.289.
De gemeenteraad besluit aan nv Es-Finance met zetel in Brussel, Warandeberg 8 bus 1, met ondernemingsnr. 0430.506.289 onder voorwaarden (cf. art. 3) toelating te verlenen tot leasing van het industrieterrein met nijverheidsgebouw, gelegen in Arendonk, Hoge Mauw 590, kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie C, nr. 1814H, aan bvba Intervervoer Mermans met zetel in Arendonk, Hoge Mauw 190, met ondernemingsnr. 0437.157.818.
De betrokken partijen, bvba Intervervoer Mermans en nv Es-Finance, dienen de bijzondere verkoopsvoorwaarden van industriegronden van 13 november 1989 na te leven. Deze bijzondere verkoopsvoorwaarden dienen opgenomen te worden in of gehecht te worden aan de notariële akte.
De gemeenteraad besluit geen gebruik te maken van het recht van voorkoop van de gemeente Arendonk.
Bij besluit van 27 januari 1987 besloot de gemeenteraad tot verkoop onder bijzondere voorwaarden van een perceel industriegrond, gelegen in Arendonk thans Hoge mauw 190, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 40/2F12 met een kadastrale oppervlakte van 4 584 m² aan de heer C. Mermans. De akte van verkoop werd verleden voor notaris Van Gansewinkel op 20 mei 1987.
Bij akte van 9 mei 1988 werd een opstalrecht gevestigd door Mermans-Blockx aan de vennootschap Intervervoer Mermans-Smolders.
Bij akte van 30 maart 1989 werd de vennootschap Intervervoer Mermans-Smolders gesplitst, waarbij Intervervoer Mermans de bestaande bedrijfsgebouwen overnam.
Bij besluit van 4 juli 1996 verklaarde het college van burgemeester en schepenen zich akkoord met de inbreng van de grond in de bvba Meblo.
Bij besluit van de gemeenteraad van 11 september 2023 (2023_GR_00126) werd aan bvba Meblo onder voorwaarden toelating verleent tot verkoop van het industrieterrein met garage/werkplaats, gelegen in Arendonk, 190, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 40/2F12 met een kadastrale oppervlakte van 4 584 m², aan bv Lonete. Dit besluit werd genomen voordat de verkoopsovereenkomst werd getekend, zonder dat de concrete verkoopsvoorwaarden gekend waren. Nu deze concreet zijn, wordt het dossier opnieuw voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad.
De verkoop betreft een nijverheidsgebouw met parkeerterrein, gelegen Hoge Mauw 190 in Arendonk. De voorgestelde verkrijger is bv Lonete, thans gevestigd Hoge Mauw 200 in Arendonk, aan de overzijde van de straat van het betreffende bedrijfsperceel, binnen de bedrijfssite van Iemants - Smulders Group.
Gelet, in het bijzonder, op de bijzondere verkoopsvoorwaarden opgenomen in de notariële verkoopakte van 20 mei 1987 van de gemeente Arendonk aan C. Mermans en op de thans geldende bijzondere verkoopsvoorwaarden vastgelegd bij gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989.
Advies IOK wederverkoop
Omtrent de wederverkoop werd geen advies ingewonnen van de projectcoördinator bedrijventerreinen van IOK gelet op de verkoop van het industrieterrein aan het nabij gelegen bedrijf.
Beoordeling toelating tot verkoop
Door de verkoop aan bv Lonete komt het bedrijfsterrein ter beschikking voor groeiende, ruimte behoevende bedrijvigheid van Arendonkse bedrijven en kan het bedrijf of hun huurders, reeds gevestigd op het industriegebied Hoge Mauw, haar activiteiten uitbreiden binnen het bestaande industriegebied.
Beoordeling aanvraag gedeeltelijke schrapping bijzondere verkoopsvoorwaarden
Per e-mail van 2 augustus 2023 vroeg Wannes Buelens van Advocatenkantoor Wannes Buelens bv namens Smulders om enkele van de bijzondere verkoopsvoorwaarden die vastgelegd zijn in de oorspronkelijke verkoopakte van 20 mei 1987 te schrappen. Namelijk de volgende voorwaarden: 1. vestiging bedrijf voor internationaal transport, 2. verbod van vervreemding, 3. terreinbenutting, 4. deel stedenbouwkundige voorschriften m.b.t. oprichting industriegebouwen en bewakerswoning, 5. groenaanplanting, 9. grondspecie, 10. verbredingswerken, 13. bedrijfsuitbating elders, 14. tewerkstelling en 16. verlenen van optie. De gemeenteraad besloot op 11 september 2023 om enkele wijzigingen aan de bijzondere verkoopsvoorwaarden van 20 mei 1987 toe te staan. Deze gewijzigde bijzondere verkoopsvoorwaarden werden geïntegreerd in de verkoopsovereenkomst (ref. 13224/2231647/TR).
De gemeenteraad bevestigt haar besluit van 11 september 2023 (ref. 2023_GR_00126) en besluit aan bvba Meblo, gevestigd Turnhoutsebaan 92 in 2470 Retie, ondernemingsnummer BE0437.157.719, onder voorwaarden (cf. art. 2) toelating te verlenen tot verkoop van het industrieterrein met garage/werkplaats, gelegen in Arendonk, 190, kadastraal gekend als 2de afd., sectie C, nr. 40/2F12 met een kadastrale oppervlakte van 4 584 m², aan bv Lonete, gevestigd Hoge Mauw 200 in Arendonk, ondernemingsnummer BE0461.919.344.
De verkrijger, bv Lonete, dient de gewijzigde bijzondere verkoopsvoorwaarden van industriegronden, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 september 2023 (ref. 2023_GR_00126), na te leven.
De gemeenteraad besluit geen gebruik te maken van het recht van voorkoop van de gemeente Arendonk.
De huidige brandweerkazerne aan de Kerkstraat voldoet niet meer aan de noden van het korps. In een brief door de brandweerlieden werd in november vorig jaar aangehaald dat het huidige gebouw oud, versleten en vooral te klein is. De beleidsnota N-VA CD&V 2019-2024 voorziet ook in een modernisering en uitbreiding van de brandweerpost. In dezelfde nota wordt ook aangehaald dat integratie van de dienst DGH en brandweer op één locatie in de Kerkstraat zal onderzocht worden.
De huidige ligging van de brandweerkazerne is weliswaar centraal in de gemeente, maar door de nabijheid van een schoolcampus, niet ideaal. Daarom stelt Groen Arendonk, bij monde van raadslid Tom Claessen, voor om de gemeentelijke site aan Hokken te onderzoeken als mogelijk alternatieve site voor brandweer en Dienst DGH.
In november 2023 kaartten leden van het korps de problemen in het brandweergebouw aan via een brief aan de Sint en de media. In de brief stond te lezen: "Het gebouw is vooral oud en te klein geworden. Op sommige plaatsen is het hygiënisch ook niet in orde. De wc's ruiken regelmatig slecht en er zijn er ook maar twee in de hele kazerne. We hebben ook geen kleedkamer. We moeten ons omkleden in de grote garage naast de binnenrijdende vrachtwagens. Dat is levensgevaarlijk, maar blijft al jaren duren. Bij elke inspectie van de overheid wordt er ook aangekaart dat dat niet kan.”
Het huidige gebouw is ook duidelijk niet mee-geëvolueerd met het korps en de maatschappelijke trends. In de jaren ’70 van vorige eeuw werden brandweerkorpsen door enkel mannen ingevuld. Reeds meerdere jaren vinden ook andere gendergroepen hun weg naar de brandweer en sinds kort telt ook de brandweerpost in Arendonk personen uit verschillende gendergroepen. Ook daar verwijst het korps naar in de media: “We zijn in personeel verdubbeld ten opzichte van 20 jaar geleden. (…) Sinds kort werkt er één vrouw bij ons (…). Ze moet zich omkleden naast al die mannen. Ze zegt wel dat ze dat niet erg vindt, maar leuk is dat natuurlijk niet.”
Tijdens de gemeenteraad van december 2023 werd het onderwerp besproken bij agendapunt 12 - Varia. Burgemeester Kristof Hendrickx haalde toen aan dat tot nu niemand een haalbare alternatieve locatie had aangebracht. Daarom werd aan Architects in Motion gevraagd om ontwerpend onderzoek te doen op de site van de oude gemeenteschool aan de Kerkstraat. Op deze locatie blijft bij interventies het veiligheidsrisico van aan- en afrijdende brandweerlui en -voertuigen in de nabijheid van de school.
Raadslid Tom Claessen stelt daarom voor om ook onderzoek te doen naar de gemeentelijke site aan Hokken als mogelijk alternatieve locatie voor brandweer en dienst DGH. We roepen het college van burgemeester en schepenen op om samen met brandweerzone Taxandria en dienst DGH de locatie te evalueren naar geschiktheid voor huisvesting van de brandweer- en DGH-post en, indien de locatie als mogelijk geschikt beoordeeld wordt, ook deze site ook mee te nemen in de opdracht van ontwerpend onderzoek.
Na beraadslaging besluit de gemeenteraad tot de opstart van een onderzoek naar de mogelijkheden tot relocalisatie van de brandweerpost Kerkstraat en de dienst DGH naar de gemeentelijke site aan Hokken.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de praktische uitvoering van hogergenoemd besluit en vraagt om een evaluatie van deze site te vragen aan brandweerzone Taxandria en de dienst DGH.
Via het platform biddit.be werden 3 landbouwgronden te koop aangeboden via notariaat Van Gansewinkel & Van Gansewinkel die grenzen aan sportpark Heikant en bestemd zijn als woonuitbreidingsgebied. Het betreft de kadastrale percelen 1e afdeling, sectie A, nummer 1595C, 1600A en 1601 met een respectievelijke kadastrale oppervlakte van 2 265, 720 en 2 050 m² en een totale oppervlakte van 5 035 m². De vraagprijs bedraagt in totaal € 32 000 of € 6,356 /m².
De gronden zijn momenteel in landbouwgebruik en zijn verpacht. Ze zijn gelegen in het binnengebied tussen Hokken, Madritten en Grotstraat. De gronden ten noorden grenzen aan percelen die al in het bezit zijn van het gemeentebestuur. De percelen nrs. 1600A en 1601 zijn belast met een publieke erfdienstbaarheid, nl. voetweg nr. 83 met een breedte van 1,88 meter.
Het is een opportuniteit om deze gronden aan te kopen aangezien deze op lange termijn dienstig kunnen zijn als uitbreiding voor het sportpark. De gemeenteraad besloot op 11 september 2023 (ref. 2023_GR_00124) principieel tot goedkeuring van de tot aankoop van de landbouwgronden. Thans wordt het ontwerp van akte van verkoop ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Notariaat Van Gansewinkel stelde een ontwerp van akte verkoop door Poppeliers I. en Poppeliers L. aan de gemeente Arendonk op. De gemeente Arendonk stelt courant als voorwaarde van aankoop dat de gronden vrij moeten zijn van hypothecaire inschrijvingen en bodemverontreiniging.
Volgens de algemene voorwaarden op pagina 5 van de ontwerpakte wordt het goed verkocht "voor vrij, zuiver en onbelast van alle schulden, voorrechten en hypotheken". De bodemattesten geven aan dat OVAM geen aanwijzingen heeft dat deze grond een risicogrond is.
Artikel 41, §2, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het ontwerp van notariële akte houdende de aankoop van 3 kadastrale percelen landbouwgrond, kadastraal gekend als 1e afdeling, sectie A, nummer 1595C, 1600A en 1601, met een totale oppervlakte van 5 035 m² voor een totaalprijs van € 38 130,60 (incl. BTW en alle kosten).
De gemeenteraad machtigt burgemeester Kristof Hendrickx en algemeen directeur Kris Wouters om namens de gemeente Arendonk op te treden bij het verlijden van de notariële akte.
De gemeente Arendonk doet sinds 6 december 2023 een beroep op het Vastgoedinformatieplatform om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Arendonk stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking. Hiervoor werd in het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2023 met kenmerk 2023_GR_00099 een verwerkingsovereenkomst goedgekeurd.
Op 1 januari 2024 is het VIP-decreet in gang getreden. Om deze reden wordt de toetredingsovereenkomst herwerkt.
De gemeente Arendonk kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers op een veilige manier ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. De gemeente Arendonk wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen, zoals thans ook het geval is.
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product.
Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Arendonk een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi: https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet | 100 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Arendonk en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Arendonk wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Arendonk en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst.
Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Arendonk via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 19 februari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform:
- gemeenteraadsbesluit 2023_GR_00099 goedgekeurd op 26 juni 2023: Aansluiting Vastgoedinformatieplatform (VIP) en aanvulling retributiereglement vastgoedinformatie;
- gemeenteraadsbesluit 2022_GR_ 00176 goedgekeurd op 12 december 2022: Retributie op het opzoeken, samenstellen en afleveren van administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeente Arendonk engageerde zich in 2015, met de ondertekening van het burgemeestersconvenant 'Kempen 2020', om een actief en ambitieus klimaatbeleid uit te voeren. De doelstellingen: de CO2-uitstoot op het grondgebied van de gemeente met 20% reduceren en Arendonk veerkrachtig maken voor de gevolgen van de klimaatverandering.
In 2019 werd het burgemeestersconvenant 'Kempen 2020' verlengd naar 'Kempen 2030', met ambitieuzere doelstellingen. Het doel is nu om tegen 2030 de CO2-uitstoot, tegenover referentiejaar 2011, te verminderen met 40%.
In uitvoering van het convenant 'Kempen 2030' werd er een Energie- en Klimaatactieplan opgesteld in samenspraak met de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij Kempen (IOK). Dit plan werd op 13 september 2021 goedgekeurd door de gemeenteraad.
Daarnaast hebben Vlaanderen en de lokale besturen d.m.v. het Vlaams Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0) de handen in elkaar geslagen om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van 4 concrete en herkenbare werven zet men in op een krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, verbonden zich aan concrete engagementen.
Door de aangescherpte Europese Klimaatambities (‘Fit for 55’) besliste de Vlaamse regering in november 2021 over een pakket extra maatregelen om de CO2-uitstoot sterker te verminderen. Daarbij werd ook de rol van de lokale besturen herbevestigd en nieuwe doelstellingen voorgesteld. Vervolgens heeft de Vlaamse overheid in overleg met VVSG een voorbereidend traject doorlopen om te komen tot de vernieuwde LEKP 2.0.
Op 13 september 2021 en op 14 november 2022 ondertekende de gemeenteraad respectievelijk het LEKP 1.0 en het LEKP 2.0.
Op 8 mei 2023 ondertekende de gemeenteraad het LEKP 2.1.
De jaarlijkse subsidies, die verbonden zijn met de ondertekening van deze pacten, worden ontvangen op voorwaarde dat de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact elk jaar gerapporteerd wordt aan de gemeenteraad en vervolgens aan de Vlaamse Overheid. Daarnaast dient de gemeente te rapporteren over de uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2021.
De voortgang van het klimaatactieplan en de pacten werden in 2023 4 maal aan de Omgevingsraad gerapporteerd.
De opvolging van projecten gebeurt aan de hand van een werknota (zie bijlage) die continu wordt aangepast en aangevuld. Deze werknota wordt op elke omgevingsraad overlopen.
In bijlage kan tevens een rapport teruggevonden worden over de voortgang van de doelstellingen uit het LEKP 1.0. en 2.0. De data die gerapporteerd worden via de werknota zijn accurater.
De gemeenteraad neemt kennis van de voortgang van de doelstellingen opgenomen in het Lokaal Energie- en Klimaatpact en het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan.