Terug
Gepubliceerd op 21/03/2024

2024_GR_00021 - Aanvullende dagorde op vraag van Vooruit - Groen: Supprimeren toegangsweg bedrijventerrein Hoge Mauw thv Nieuwedijk - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 11/03/2024 - 20:00 Raadzaal
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Hendrickx, voorzitter wnd.; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Maud Vosters, raadslid; Frank Goris; Kris Wouters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Alek Dom, voorzitter; Benny Maes, raadslid

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00021 - Aanvullende dagorde op vraag van Vooruit - Groen: Supprimeren toegangsweg bedrijventerrein Hoge Mauw thv Nieuwedijk - Goedkeuring

Aanwezig

Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Rob Blockx, Marina Gys, Joannes Wijnen, Joke Segers, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Leny Noboa, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Bianca Verachtert, Maud Vosters, Frank Goris, Kris Wouters
Stemmen voor 3
Tom Claessen, Gunther Hendrickx, Frank Goris
Stemmen tegen 18
Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Leny Noboa, Bianca Verachtert, Jef Van Steenbergen, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Maud Vosters, Joke Segers, Rob Blockx, Gunter Spapen, Rik Nys, Joannes Wijnen, Mariska Vogels, Rudy Panis
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00021 - Aanvullende dagorde op vraag van Vooruit - Groen: Supprimeren toegangsweg bedrijventerrein Hoge Mauw thv Nieuwedijk - Goedkeuring 2024_GR_00021 - Aanvullende dagorde op vraag van Vooruit - Groen: Supprimeren toegangsweg bedrijventerrein Hoge Mauw thv Nieuwedijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In 2017 ontving gemeentebestuur Arendonk een schrijven van de Vlaamse overheid met de ver-plichting om de oude toegangsweg thv Nieuwedijk te supprimeren owv gevaar voor de fietsers.

Tijdens het intern gemeentelijk mobiliteitsoverleg (IGM) van 6 maart 2017 werd over dit schrijven voor het eerst melding gemaakt.

In juni 2017 werd in het IGM verwezen naar de beslissing om onderzoek naar dit thema toe te vertrouwen aan een gespecialiseerd studiebureau. 

In december 2017 werd in het IGM verwezen naar uitvoering van deze supprimering in 2018

Dit werd bevestigd tijdens het IGM van februari 2018

En tijdens IGM april 2018.


Op 28 juni 2018 stelde het college van burgemeester en schepenen studiebureau Vectris aan om een oplossing uit te werken.

In augustus 2018 werd een overleg vastgelegd voor oktober 2018

In september 2018 presenteerde studiebureau Vectris haar bevindingen in de nota Verkeersveilige maatregelen kruispunten Gemeente Arendonk. Daarin werden de bochtstralen op het kruispunt thv Nieuwedijk en thv de nieuwe toegangsweg bestudeerd. In de nota werden twee mogelijke sce-nario’s voorgesteld voor het kruispunt thv Nieuwedijk: volledig afsluiten en gecontroleerde toe-gang voor uitzonderlijk vervoer.

Het overleg tussen de werkgroep Industrie en KMO Hoge Mauw en Vectris leidde tot een alterna-tief voorstel dat volgens het verslag van IGM oktober 2018 werd voorgelegd aan AWV.


Het IGM van februari 2019 maakt melding van het niet aanvaarden van het alternatieve voorstel door AWV en een overleg tussen AWV en gemeentebestuur

de verslagen van IGM oktober 2019

IGM februari 2020

IGM juni 2020

IGM augustus 2020

en IGM maart 2021 maken melding van een ongewijzigde situatie.


Het verslag van IGM oktober 2021 geeft aan dat  AWV bij het standpunt blijft dat het alternatieve voorstel geen oplossing biedt voor het probleem van de dodehoek-dreiging voor fietsers.

De IGM-verslagen van januari, juni, september en november 2022 en januari 2023 zijn aangaande dit thema een copy-paste van oktober 2021.

Argumentatie

De gevaarlijke situatie voor fietsers op de N118 ter hoogte van de toegangsweg aan het kruispunt Huiskens-Hoge Mauw-Nieuwedijk is reeds sinds 2017 bekend. Deze gevaarlijke situatie wordt versterkt door het gebruik van het fietspad in twee richtingen owv het ontbreken van een fietspad aan de andere zijde van de N118. Op dit fietspad gebeurden al ettelijke aanrijdingen tussen fietsers en (vracht)auto’s die het fietspad kruisen. Om die reden voorziet AWV bij de geplande ontdubbeling van het fietspad verkeerslichten ter hoogte van de kruisingen. (Eindelijk veilig van Arendonk naar Retie dankzij extra fietspad en… drie verkeerslichten GVA 2/2/2023)

Deze gevaarlijke situatie is onnodig gezien er op geringe afstand een met verkeerslichten beveiligde alternatieve ontsluiting beschikbaar is ter hoogte van het kruispunt Huiskens-Hoge Mauw. Daarnaast is het industrieterrein ook ontsloten via de snelweg.

Van het door de werkgroep Industrie en KMO Hoge Mauw voorgestelde alternatief is al sinds 17 december 2018 bekend dat het door AWV niet aanvaard wordt en dat het geen oplossing biedt voor de dode hoek problematiek die een gevaar vormt voor de fietsers.

Fractie Vooruit-Groen stelt daarom voor om de verplichting tot supprimeren van de toegangsweg ter hoogte van Nieuwedijk zoals geformuleerd door AWV in 2017 onverwijld uit te voeren rekening houdend met de toegankelijkheid voor de uitzonderlijke transporten.

Op de gemeenteraad van 11 maart 2023 lichtte Tom Claessen het agendapunt toe.

Schepen Luc Bouwen stelde dat we ons bewust zijn van de problematiek. De problematiek kadert in het dossier van de ontdubbeling van het fietspad naar Retie. Het werd ’warm gehouden’. Afsluiten zonder begeleidende maatregelen voor de verkeersafwikkeling van het industriegebied kan niet.

Hij stelde voor om het dossier opnieuw te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van oktober 2023, na metingen en na overleg met AWV.

De voorzitter van de raad vroeg of de raadsleden akkoord gaan met de verdaging naar de raadszitting van oktober 2023. Gunther Hendrickx vroeg daarover de stemming. Op vraag van de voorzitter van de gemeenteraad werd er - in overeenstemming met het huishoudelijk reglement van de raad - vooreerst gestemd over de vraag tot verdaging (alvorens te stemmen over de hoofdvraag) van het agendapunt naar de zitting van de gemeenteraad van oktober 2023. Op die vraag tot verdaging van het agendapunt naar de zitting van de gemeenteraad van oktober 2023 werd gestemd als volgt:
N-VA, iedereen 2370, en Arendonk Positief: ja
Vooruit-Groen: neen
Vlaams Belang: onthouding

Op de gemeenteraad van 9 oktober 2023, gaf schepen Luc Bouwen een stand van zaken.

Het jaarlijks overleg met AWV vond plaats in april 2023. AWV bevestigde daar hun standpunt omtrent het supprimeren van de oude toegangsweg als voorwaarde voor het ontdubbelen van het fietspad.

Er werden metingen uitgevoerd in april en mei 2023. Daaruit blijkt dat tussen 2019 en 2023 de nieuwe toegangsweg voor het aankomend verkeer verdubbelde en voor het vertrekkend verkeer meer dan verdubbelde. De oude toegangsweg wordt voor het aankomend verkeer nog steeds dubbel zoveel gebruikt als de nieuwe toegangsweg. Voor het vertrekkend verkeer is het effect van de nieuwe oprit richting Antwerpen duidelijk.

De werkgroep industrie Hoge Mauw stelde zelf een studiebureau aan (Sweco) en daaruit komt als voorstel naar voor om bijkomend verkeerslichten te voorzien aan de oude toegangsweg, gesynchroniseerd met de geplande verkeerslichten op de op- en afrit én conflictvrij voor de fietsers. 

AWV heeft nog niet geantwoord op dat voorstel.

Op het intern mobiliteitsoverleg eind juli 2023 is beslist om het supprimeren van de oude toegangsweg bij wijze van proefmaatregel in te stellen, maar dat is nog niet omgezet in een tijdelijke verordening. AWV plant wegenwerken nu donderdag 12 oktober, waardoor de oude toegangsweg de facto niet bereikbaar zal zijn. De gemeentelijke mobiliteitsambtenaar en de lokale politie zullen de impact daarvan tijdens die werken ter plaatse monitoren. 

Luc Bouwen besluit dat er nog geen beslissing is genomen, dat er wel gekeken is naar alternatieven en dat we hopen op een opening om dat te bespreken met AWV. Luc Bouwen stelde dan ook voor aan de gemeenteraad om dit punt opnieuw te verdagen naar de gemeenteraad van maart 2024.

Op de gemeenteraad van 11 maart 2024 stelt de burgemeester dat er momenteel geen oplossing voorhanden is waar alle partijen (AWV, gemeente, werkgroep industrie) achter kunnen staan. 

De burgemeester doet een voorstel waarbij ofwel het punt van de dagorde wordt afgevoerd, dan wel dat er gestemd wordt over het initiële dagordepunt van 13 maart 2023.

Luc Bouwen stelt dat er een ‘light’ proefopstelling is geweest. AWV houdt voor dat de uitvoering van het voorstel thans in de huidige situatie nog niet kan geëvalueerd worden.

De burgemeester concludeert dat er geen wijzigingen zullen uitgevoerd worden ‘beneden aan de brug’ op korte termijn.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op vraag van de fractie Vooruit-Groen wordt er gestemd over het initiële dagordepunt van 13 maart 2023.