Terug
Gepubliceerd op 21/03/2024

2024_GR_00024 - Gecoördineerd aanvullend politiereglement wegverkeer gewestwegen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 11/03/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Hendrickx, voorzitter wnd.; Luc Bouwen, schepen; An Hermans, schepen; Kenny Viskens, schepen; Rob Blockx, schepen; Marina Gys, schepen; Joannes Wijnen, raadslid; Joke Segers, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Davy Cools, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Rik Nys, raadslid; Jef Van Steenbergen, raadslid; Boud Westhof, raadslid; Leny Noboa, raadslid; Rudy Panis, raadslid; Tom Claessen, raadslid; Mariska Vogels, raadslid; Bianca Verachtert, raadslid; Maud Vosters, raadslid; Frank Goris; Kris Wouters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Alek Dom, voorzitter; Benny Maes, raadslid

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00024 - Gecoördineerd aanvullend politiereglement wegverkeer gewestwegen - Goedkeuring

Aanwezig

Kristof Hendrickx, Luc Bouwen, An Hermans, Kenny Viskens, Rob Blockx, Marina Gys, Joannes Wijnen, Joke Segers, Gunther Hendrickx, Davy Cools, Gunter Spapen, Rik Nys, Jef Van Steenbergen, Boud Westhof, Leny Noboa, Rudy Panis, Tom Claessen, Mariska Vogels, Bianca Verachtert, Maud Vosters, Frank Goris, Kris Wouters
Stemmen voor 19
Marina Gys, Boud Westhof, Davy Cools, Tom Claessen, Leny Noboa, Gunther Hendrickx, Jef Van Steenbergen, Frank Goris, Kristof Hendrickx, An Hermans, Kenny Viskens, Luc Bouwen, Maud Vosters, Joke Segers, Rob Blockx, Gunter Spapen, Rik Nys, Mariska Vogels, Rudy Panis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Bianca Verachtert, Joannes Wijnen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00024 - Gecoördineerd aanvullend politiereglement wegverkeer gewestwegen - Goedkeuring 2024_GR_00024 - Gecoördineerd aanvullend politiereglement wegverkeer gewestwegen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad had op 12 september 2016 het gecoördineerd aanvullend politiereglement op het wegverkeer van de gewestwegen vastgesteld.

De Vlaamse minister van Mobiliteit nam op 31 januari 2018 een besluit waarmee de gemeentewegen Bergen, Schutterstraat en Hokken sindsdien ingedeeld zijn bij de de gewestweg N139.

De Vlaamse Regering nam op 19 januari 2018 een besluit waarmee de weggedeelten van gewestweg N139 tussen kilometerpunten 3.95 en 6.63 (De Daries, De Valken, Vrijheid, Begijnhof en gedeelte Wampenberg) sindsdien ingedeeld werden bij de gemeentewegen.

Het college van burgemeester en schepenen gaf op 7 juli 2022 goedkeuring aan het voorstel van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om de wegversmallingen op gewestwegen (N139) Hokken en Schutterstraat te laten verwijderen als er door AWV een groot onderhoud van de toplaag plaats vindt.

Argumentatie

De hm-referentiepunten langs de N139 op grondgebied Arendonk werden onlangs aangepast door het Agentschap Wegen en Verkeer aan de nieuwe situatie, waardoor de gecoördineerde aanvullende politiereglementen op het wegverkeer van de gemeentewegen en gewestwegen kunnen geactualiseerd en aangepast worden aan de gewijzigde situatie van wegbeheerder.

In 2005 werden er dubbele versmallingen met een beurtelingse voorrangsregeling aangebracht op de toenmalige gemeentewegen Hokken en Schutterstraat.  De voorrangsregeling is sinds 1 januari 2006 er als volgt: De rode voorrangsborden (B19) aan de buitenkant van de dubbele versmallingen, de blauwe voorrangsborden (B21) aan de binnenkant.

De Vlaamse minister van Mobiliteit nam op 31 januari 2018 een besluit waarmee de gemeentewegen Schutterstraat en Hokken sindsdien ingedeeld zijn als gewestweg N139. Hierdoor waren volgende problemen opgedoken:

  • Het Agentschap Wegen en Verkeer is nu beheerder van de wegen Hokken en Schutterstraat. Zij hebben te kennen gegeven dat zij de dubbele versmallingen weg willen. Op een gewestweg is het immers in principe niet gebruikelijk dat er versmallingen voorkomen. De minimale rijstrookbreedte van gewestwegen is vastgelegd op 2,75 meter (dienstorder MOW/AWV/2012/4). Er moet bovendien ook rekening gehouden worden met een obstakelvrije ruimte van 75 cm vanaf de rand van de rijbaan, waarbij een obstakel een vast object is (boompjes, verkeersborden  ...) met een hoogte van >10cm. 
  • Het aanvullend politiereglement gewestwegen moet aangepast worden nu Bergen, Hokken en Schutterstraat gewestwegen zijn geworden. AWV (= gewestelijke wegbeheerder) kan echter niet akkoord gaan met deze politieverordening als daar een voorrangsregeling met permanent beurtelings verkeer (B19/B21) is in opgenomen.
  • De toplagen van de wegen Bergen, Hokken en Schutterstraat hebben nood aan een grote onderhoudsbeurt. De aanwezige versmallingen bemoeilijken een vlotte en snelle uitvoering (zowel praktisch op het terrein als op vlak van dossierafwikkeling). 
  • De N139 (waaronder Hokken en Schutterstraat) wordt sinds 2015 gebruikt als calamiteitenroute (ANT319) voor de E34. Ook de politie is al langer vragende partij om daarom de wegversmallingen te verwijderen.

Het voordeel van de versmallingen en beurtelings verkeer is dat het snelheidsremmend werkt. Het nadeel is dat 'het aanschuiven' tot vertragingen leidt (zeker in de spitsuren en bij calamiteiten en omleidingen). Boven geeft het ook aanleiding tot frustraties als voertuigbestuurders de voorrangsregels aan de wegversmallingen in Hokken en Schutterstraat interpreteren zoals het hen goed uitkomt. Rekening houdend met al deze argumenten is het college van burgemeester en schepenen akkoord gegaan om de wegversmallingen in Hokken en Schutterstraat te verwijderen. Om de geldende snelheid van 50 km/u er te laten naleven kan de trajectcontrole (in beheer van AWV) - die nu al van toepassing is op de N139 (Bergen, Wampenberg, Pelgrimsplein, Voorheide en Grens) - uitgebreid worden met de missing link (Schutterstraat en Hokken), die gelegen is tussen twee kruispunten met verkeerslichten.

Juridische grond

  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  • Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en al zijn latere wijzigingen.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het aanvullend politiereglement op het wegverkeer begrenzing bebouwde kom vastgesteld door de gemeenteraad op 13 september 2004.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2015, waarbij artikel 11 van het Koninklijk Besluit van het algemeen politiereglement van het wegverkeer wijzigt, waardoor  sinds 1 januari 2017 het algemeen snelheidsregime buiten de bebouwde kom op 70 km/uur werd gebracht. 
  • De ministeriële omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gecoördineerd aanvullend politiereglement op het wegverkeer gewestwegen wordt vastgesteld als volgt: