De gemeenteraad had op 12 september 2016 het gecoördineerd aanvullend politiereglement op het wegverkeer van de gewestwegen vastgesteld.
De Vlaamse minister van Mobiliteit nam op 31 januari 2018 een besluit waarmee de gemeentewegen Bergen, Schutterstraat en Hokken sindsdien ingedeeld zijn bij de de gewestweg N139.
De Vlaamse Regering nam op 19 januari 2018 een besluit waarmee de weggedeelten van gewestweg N139 tussen kilometerpunten 3.95 en 6.63 (De Daries, De Valken, Vrijheid, Begijnhof en gedeelte Wampenberg) sindsdien ingedeeld werden bij de gemeentewegen.
Het college van burgemeester en schepenen gaf op 7 juli 2022 goedkeuring aan het voorstel van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om de wegversmallingen op gewestwegen (N139) Hokken en Schutterstraat te laten verwijderen als er door AWV een groot onderhoud van de toplaag plaats vindt.
De hm-referentiepunten langs de N139 op grondgebied Arendonk werden onlangs aangepast door het Agentschap Wegen en Verkeer aan de nieuwe situatie, waardoor de gecoördineerde aanvullende politiereglementen op het wegverkeer van de gemeentewegen en gewestwegen kunnen geactualiseerd en aangepast worden aan de gewijzigde situatie van wegbeheerder.
In 2005 werden er dubbele versmallingen met een beurtelingse voorrangsregeling aangebracht op de toenmalige gemeentewegen Hokken en Schutterstraat. De voorrangsregeling is sinds 1 januari 2006 er als volgt: De rode voorrangsborden (B19) aan de buitenkant van de dubbele versmallingen, de blauwe voorrangsborden (B21) aan de binnenkant.
De Vlaamse minister van Mobiliteit nam op 31 januari 2018 een besluit waarmee de gemeentewegen Schutterstraat en Hokken sindsdien ingedeeld zijn als gewestweg N139. Hierdoor waren volgende problemen opgedoken:
Het voordeel van de versmallingen en beurtelings verkeer is dat het snelheidsremmend werkt. Het nadeel is dat 'het aanschuiven' tot vertragingen leidt (zeker in de spitsuren en bij calamiteiten en omleidingen). Boven geeft het ook aanleiding tot frustraties als voertuigbestuurders de voorrangsregels aan de wegversmallingen in Hokken en Schutterstraat interpreteren zoals het hen goed uitkomt. Rekening houdend met al deze argumenten is het college van burgemeester en schepenen akkoord gegaan om de wegversmallingen in Hokken en Schutterstraat te verwijderen. Om de geldende snelheid van 50 km/u er te laten naleven kan de trajectcontrole (in beheer van AWV) - die nu al van toepassing is op de N139 (Bergen, Wampenberg, Pelgrimsplein, Voorheide en Grens) - uitgebreid worden met de missing link (Schutterstraat en Hokken), die gelegen is tussen twee kruispunten met verkeerslichten.
Het gecoördineerd aanvullend politiereglement op het wegverkeer gewestwegen wordt vastgesteld als volgt: