Beide partijen, bv Arodimmo en bv Truck Management Dickens, dienen de bijzondere verkoopsvoorwaarden van het gemeenteraadsbesluit industriegronden van 13 november 1989 na te leven.
Deze week vieren we voor de 38ste keer de week van de vrijwilliger, dit keer rond het thema “Vrijwilligerswerk is een ontdekkingsreis”. De tocht door vrijwilligersland is immers een groot avontuur, gevuld met ontmoetingen en ervaringen, verschillende sectoren en organisaties, én schatten van vrijwilligers. Vrijwilligerswerk is dus een echte ontdekkingsreis.
Het mag dan al een reis lijken, de meeste mensen maken geen al te verre verplaatsingen om te “vrijwilligen” en zoeken vooral binnen de eigen gemeente vrijwilligerswerk. Dat maakt vrijwilligerswerk in essentie een lokaal gegeven. Ook in Arendonk zijn heel wat vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties aan de slag, verspreid over welzijn, cultuur, milieu, sport… Sommige daarvan draaien enkel op vrijwilligers, andere draaien op enkele professionele krachten maar vragen ondersteuning van vrijwilligers. Ook als bestuur doen we bijna dagelijks een beroep op vrijwilligers (mindermobielencentrales, woon-zorgcentrum, scholen, zwerfvuil….). Heel wat organisaties zouden niet kunnen draaien zonder deze inzet.
Deze vrijwilligers betekenen dan ook heel veel voor onze gemeente, de kracht van vrijwilligerswerk valt niet te onderschatten. Het zorgt voor cohesie en betrokkenheid, het tempert individualisering en vereenzaming. Ook krijgen vrijwilligers de kans om taken op te nemen waarin ze kunnen groeien, hun talenten zinvol kunnen inzetten en nieuwe mensen ontmoeten.
Kort samengevat: onze gemeente en de dienstverlening van ons bestuur zou er bijzonder sterk op achteruit gaan zonder de inzet en warmte van onze vrijwilligers. Daarom vinden we als Vooruit dat de vrijwilligerswerking een duwtje in de rug verdient en extra ondersteund mag worden vanuit het gemeente en OCMW-personeel. Zeker nu het de jongste jaren alsmaar moeilijker lijkt te worden om de nodige nieuwe vrijwilligers te vinden. Daarom stellen we voor om het gemeente/OCMW-personeel in de toekomst tot één extra dag verlof of dienstvrijstelling toe te kennen om zich in te zetten als vrijwilliger in onze gemeente.
Op die manier wensen we niet alleen het vrijwilligerswerk te ondersteunen, maar ook ons personeel aan te zetten om kennis te maken met nieuwe of bestaande vrijwilligersinitiatieven en voor vrijwilligerswerk te kiezen. Wie weet krijgen ze zo de smaak te pakken en doen ze het (nog) vaker. Daarnaast hopen we dat deze actie ook bedrijven in de gemeente zal inspireren om hetzelfde te doen.
Bijkomend stellen we voor om de online vrijwilligersdatabank www.arendonkvrijwilligt.be extra te promoten, zeker in de aanloop naar en tijdens de volgende week van de vrijwilliger.
De burgemeester begrijpt het voorstel niet. Hij gaat niet akkoord om een extra dag verlof te geven aan een ‘vrijwilliger’ die actief is in een vereniging, in de lokale gemeenschap.
Schepen Rob Blockx vult aan dat de vrijwilligers het vrijwilligerswerk doen uit liefde voor de vereniging. Zij geen vragende partij voor een vergoeding. Tenslotte krijg je op de voorgestelde wijze een ongelijke behandeling in de groep van de vrijwilligers. De ene vrijwilliger krijgt een extra dag verlof, de andere dan weer niet.
Met het oog op het ondersteunen van vrijwilligerswerk in het algemeen en van vrijwilligersverenigingen- en initiatieven in onze gemeente in het bijzonder, besluit de gemeente/OCMW-raad om het gemeente/OCMW-personeel te stimuleren tot het actief deelnemen aan vrijwilligerswerking. Daartoe wordt het personeelslid vanaf 1 januari 2025 jaarlijks tot één extra dag dienstvrijstelling toegekend, welke volledig dient te worden aangewend voor het uitvoeren van aantoonbaar vrijwilligerswerk in een organisatie of initiatief in de gemeente Arendonk.
Het personeelslid dat geen aantoonbaar vrijwilligerswerk uitoefent of wenst uit te oefenen, heeft geen recht op deze extra dienstvrijstelling.
In 2017 ontving gemeentebestuur Arendonk een schrijven van de Vlaamse overheid met de ver-plichting om de oude toegangsweg thv Nieuwedijk te supprimeren owv gevaar voor de fietsers.
Tijdens het intern gemeentelijk mobiliteitsoverleg (IGM) van 6 maart 2017 werd over dit schrijven voor het eerst melding gemaakt.
In juni 2017 werd in het IGM verwezen naar de beslissing om onderzoek naar dit thema toe te vertrouwen aan een gespecialiseerd studiebureau.
In december 2017 werd in het IGM verwezen naar uitvoering van deze supprimering in 2018
Dit werd bevestigd tijdens het IGM van februari 2018
En tijdens IGM april 2018.
Op 28 juni 2018 stelde het college van burgemeester en schepenen studiebureau Vectris aan om een oplossing uit te werken.
In augustus 2018 werd een overleg vastgelegd voor oktober 2018
In september 2018 presenteerde studiebureau Vectris haar bevindingen in de nota Verkeersveilige maatregelen kruispunten Gemeente Arendonk. Daarin werden de bochtstralen op het kruispunt thv Nieuwedijk en thv de nieuwe toegangsweg bestudeerd. In de nota werden twee mogelijke sce-nario’s voorgesteld voor het kruispunt thv Nieuwedijk: volledig afsluiten en gecontroleerde toe-gang voor uitzonderlijk vervoer.
Het overleg tussen de werkgroep Industrie en KMO Hoge Mauw en Vectris leidde tot een alterna-tief voorstel dat volgens het verslag van IGM oktober 2018 werd voorgelegd aan AWV.
Het IGM van februari 2019 maakt melding van het niet aanvaarden van het alternatieve voorstel door AWV en een overleg tussen AWV en gemeentebestuur
de verslagen van IGM oktober 2019
IGM februari 2020
IGM juni 2020
IGM augustus 2020
en IGM maart 2021 maken melding van een ongewijzigde situatie.
Het verslag van IGM oktober 2021 geeft aan dat AWV bij het standpunt blijft dat het alternatieve voorstel geen oplossing biedt voor het probleem van de dodehoek-dreiging voor fietsers.
De IGM-verslagen van januari, juni, september en november 2022 en januari 2023 zijn aangaande dit thema een copy-paste van oktober 2021.
De gevaarlijke situatie voor fietsers op de N118 ter hoogte van de toegangsweg aan het kruispunt Huiskens-Hoge Mauw-Nieuwedijk is reeds sinds 2017 bekend. Deze gevaarlijke situatie wordt versterkt door het gebruik van het fietspad in twee richtingen owv het ontbreken van een fietspad aan de andere zijde van de N118. Op dit fietspad gebeurden al ettelijke aanrijdingen tussen fietsers en (vracht)auto’s die het fietspad kruisen. Om die reden voorziet AWV bij de geplande ontdubbeling van het fietspad verkeerslichten ter hoogte van de kruisingen. (Eindelijk veilig van Arendonk naar Retie dankzij extra fietspad en… drie verkeerslichten GVA 2/2/2023)
Deze gevaarlijke situatie is onnodig gezien er op geringe afstand een met verkeerslichten beveiligde alternatieve ontsluiting beschikbaar is ter hoogte van het kruispunt Huiskens-Hoge Mauw. Daarnaast is het industrieterrein ook ontsloten via de snelweg.
Van het door de werkgroep Industrie en KMO Hoge Mauw voorgestelde alternatief is al sinds 17 december 2018 bekend dat het door AWV niet aanvaard wordt en dat het geen oplossing biedt voor de dode hoek problematiek die een gevaar vormt voor de fietsers.
Fractie Vooruit-Groen stelt daarom voor om de verplichting tot supprimeren van de toegangsweg ter hoogte van Nieuwedijk zoals geformuleerd door AWV in 2017 onverwijld uit te voeren rekening houdend met de toegankelijkheid voor de uitzonderlijke transporten.
Op de gemeenteraad van 11 maart 2023 lichtte Tom Claessen het agendapunt toe.
Schepen Luc Bouwen stelde dat we ons bewust zijn van de problematiek. De problematiek kadert in het dossier van de ontdubbeling van het fietspad naar Retie. Het werd ’warm gehouden’. Afsluiten zonder begeleidende maatregelen voor de verkeersafwikkeling van het industriegebied kan niet.
Hij stelde voor om het dossier opnieuw te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van oktober 2023, na metingen en na overleg met AWV.
De voorzitter van de raad vroeg of de raadsleden akkoord gaan met de verdaging naar de raadszitting van oktober 2023. Gunther Hendrickx vroeg daarover de stemming. Op vraag van de voorzitter van de gemeenteraad werd er - in overeenstemming met het huishoudelijk reglement van de raad - vooreerst gestemd over de vraag tot verdaging (alvorens te stemmen over de hoofdvraag) van het agendapunt naar de zitting van de gemeenteraad van oktober 2023. Op die vraag tot verdaging van het agendapunt naar de zitting van de gemeenteraad van oktober 2023 werd gestemd als volgt:
N-VA, iedereen 2370, en Arendonk Positief: ja
Vooruit-Groen: neen
Vlaams Belang: onthouding
Op de gemeenteraad van 9 oktober 2023, gaf schepen Luc Bouwen een stand van zaken.
Het jaarlijks overleg met AWV vond plaats in april 2023. AWV bevestigde daar hun standpunt omtrent het supprimeren van de oude toegangsweg als voorwaarde voor het ontdubbelen van het fietspad.
Er werden metingen uitgevoerd in april en mei 2023. Daaruit blijkt dat tussen 2019 en 2023 de nieuwe toegangsweg voor het aankomend verkeer verdubbelde en voor het vertrekkend verkeer meer dan verdubbelde. De oude toegangsweg wordt voor het aankomend verkeer nog steeds dubbel zoveel gebruikt als de nieuwe toegangsweg. Voor het vertrekkend verkeer is het effect van de nieuwe oprit richting Antwerpen duidelijk.
De werkgroep industrie Hoge Mauw stelde zelf een studiebureau aan (Sweco) en daaruit komt als voorstel naar voor om bijkomend verkeerslichten te voorzien aan de oude toegangsweg, gesynchroniseerd met de geplande verkeerslichten op de op- en afrit én conflictvrij voor de fietsers.
AWV heeft nog niet geantwoord op dat voorstel.
Op het intern mobiliteitsoverleg eind juli 2023 is beslist om het supprimeren van de oude toegangsweg bij wijze van proefmaatregel in te stellen, maar dat is nog niet omgezet in een tijdelijke verordening. AWV plant wegenwerken nu donderdag 12 oktober, waardoor de oude toegangsweg de facto niet bereikbaar zal zijn. De gemeentelijke mobiliteitsambtenaar en de lokale politie zullen de impact daarvan tijdens die werken ter plaatse monitoren.
Luc Bouwen besluit dat er nog geen beslissing is genomen, dat er wel gekeken is naar alternatieven en dat we hopen op een opening om dat te bespreken met AWV. Luc Bouwen stelde dan ook voor aan de gemeenteraad om dit punt opnieuw te verdagen naar de gemeenteraad van maart 2024.
Op de gemeenteraad van 11 maart 2024 stelt de burgemeester dat er momenteel geen oplossing voorhanden is waar alle partijen (AWV, gemeente, werkgroep industrie) achter kunnen staan.
De burgemeester doet een voorstel waarbij ofwel het punt van de dagorde wordt afgevoerd, dan wel dat er gestemd wordt over het initiële dagordepunt van 13 maart 2023.
Luc Bouwen stelt dat er een ‘light’ proefopstelling is geweest. AWV houdt voor dat de uitvoering van het voorstel thans in de huidige situatie nog niet kan geëvalueerd worden.
De burgemeester concludeert dat er geen wijzigingen zullen uitgevoerd worden ‘beneden aan de brug’ op korte termijn.
Op vraag van de fractie Vooruit-Groen wordt er gestemd over het initiële dagordepunt van 13 maart 2023.
Op 3 september 2018 werd het voorlopig onteigeningsbesluit voor algemeen nut voor de aanleg van fietspaden langs Schotelven - gewestweg N139 goedgekeurd door de bevoegde Vlaams Minister.
De opdracht 'Onderhandelingen voor grondverwerving voor fietspad Arendonk / Oud-Turnhout' werd op 13 december 2018 gegeven aan IOK, dienst grondverwerving, Antwerpseweg 1, 2440 Geel. Deze werkt samen met de dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
Een deel van de te verwerven gronden werd ondertussen aangekocht door de Vlaamse overheid.
Volgende percelen, gelegen langs de gewestweg N139, die eigendom zijn van het gemeentebestuur Arendonk, moeten kosteloos worden overgedragen aan het Vlaams gewest :
De gemeenteraad aanvaardde, in zitting van 11 september 2023, de afstand ten kosteloze titel, aan VLAAMS GEWEST, Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer, van een deel van volgende percelen:
De gemeenteraad aanvaardde, in zitting van 26 juni 2023, de afstand ten kosteloze titel, aan VLAAMSE GEWEST, Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer, van een deel van het perceel 'afdeling 2 sectie D, nummer 105 T', en aangeduid op bijgevoegd innemingsplan als inneming 136, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer D 1346 F, met een oppervlakte van 47 ca.
Omdat de dienst vastgoedtransactie de akten niet tijdig kon verlijden en de vastgoedinformatie ondertussen vervallen was, werden de ontwerpakten vernieuwd. Bij verder nazicht van het dossier werd opgemerkt dat er niet alleen een risico-activiteit (= nabijgelegen Glossocircuit) had plaatsgevonden op perceel 105T, maar ook op de percelen 105B3, 105 2 en 1218A (zoals blijkt uit de vastgoedinfo).
De akten werden aldus als volgt aangepast:
Het is daarom aangewezen deze ontwerpaktes opnieuw ter goedkeuring voor te leggen op de gemeenteraad, waarna een datum kan ingepland worden voor ondertekening.
De verwerving van al deze gronden is van openbaar nut.
Artikel 41, §2, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
De gemeenteraad aanvaardt de afstand ten kosteloze titel, aan VLAAMS GEWEST, Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer, van een deel van volgende percelen:
De overdracht van de grond gebeurt in functie van aanleg van het fietspad langs de gewestweg N139 Arendonk – Oud-Turnhout, de bestemming is bijgevolg van openbaar nut.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van de akte van kosteloze grondafstand, met ref.07396-098A, opgemaakt door de Vlaamse overheid, Afdeling Vastgoedtransacties Antwerpen, goed.
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting van het nemen van een ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van de akte.
De gemeenteraad machtigt burgemeester K. Hendrickx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de akte.
De kosten verbonden aan de opmaak en het verlijden van de akte zijn ten laste van de Vlaamse overheid.
Alle vroegere gemeenteraadsbeslissingen van 26 juni en 11 september 2023 betreffende hetzelfde onderwerp en eventueel strijdig met onderhavig besluit worden opgeheven.
De gemeenteraad had op 12 september 2016 het gecoördineerd aanvullend politiereglement op het wegverkeer van de gemeentewegen vastgesteld.
De Vlaamse minister van Mobiliteit nam op 31 januari 2018 een besluit waarmee de gemeentewegen Bergen, Schutterstraat en Hokken sindsdien ingedeeld zijn bij de de gewestweg N139.
De Vlaamse Regering nam op 19 januari 2018 een besluit waarmee de weggedeelten van gewestweg N139 tussen kilometerpunten 3.95 en 6.63 (De Daries, De Valken, Vrijheid, Begijnhof en gedeelte Wampenberg) sindsdien ingedeeld werden bij de gemeentewegen.
De hm-referentiepunten langs de N139 op grondgebied Arendonk werden onlangs aangepast door het Agentschap Wegen en Verkeer aan de nieuwe situatie, waardoor de gecoördineerde aanvullende politiereglementen op het wegverkeer van de gemeentewegen en gewestwegen kan geactualiseerd en aangepast worden aan de gewijzigde situatie van wegbeheerder.
Er zijn momenteel werken bezig aan de bovenbouw van de gemeentewegen Begijnhof en Wampenberg. Verschillende verkeersmaatregelen dienen aangepast te worden aan de nieuwe situatie. Deze moeten geregeld worden via een aanvullend politiereglement op het wegverkeer. Het betreft:
Het gecoördineerd aanvullend politiereglement op het wegverkeer gemeentewegen wordt vastgesteld als volgt:
De gemeenteraad had op 12 september 2016 het gecoördineerd aanvullend politiereglement op het wegverkeer van de gewestwegen vastgesteld.
De Vlaamse minister van Mobiliteit nam op 31 januari 2018 een besluit waarmee de gemeentewegen Bergen, Schutterstraat en Hokken sindsdien ingedeeld zijn bij de de gewestweg N139.
De Vlaamse Regering nam op 19 januari 2018 een besluit waarmee de weggedeelten van gewestweg N139 tussen kilometerpunten 3.95 en 6.63 (De Daries, De Valken, Vrijheid, Begijnhof en gedeelte Wampenberg) sindsdien ingedeeld werden bij de gemeentewegen.
Het college van burgemeester en schepenen gaf op 7 juli 2022 goedkeuring aan het voorstel van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om de wegversmallingen op gewestwegen (N139) Hokken en Schutterstraat te laten verwijderen als er door AWV een groot onderhoud van de toplaag plaats vindt.
De hm-referentiepunten langs de N139 op grondgebied Arendonk werden onlangs aangepast door het Agentschap Wegen en Verkeer aan de nieuwe situatie, waardoor de gecoördineerde aanvullende politiereglementen op het wegverkeer van de gemeentewegen en gewestwegen kunnen geactualiseerd en aangepast worden aan de gewijzigde situatie van wegbeheerder.
In 2005 werden er dubbele versmallingen met een beurtelingse voorrangsregeling aangebracht op de toenmalige gemeentewegen Hokken en Schutterstraat. De voorrangsregeling is sinds 1 januari 2006 er als volgt: De rode voorrangsborden (B19) aan de buitenkant van de dubbele versmallingen, de blauwe voorrangsborden (B21) aan de binnenkant.
De Vlaamse minister van Mobiliteit nam op 31 januari 2018 een besluit waarmee de gemeentewegen Schutterstraat en Hokken sindsdien ingedeeld zijn als gewestweg N139. Hierdoor waren volgende problemen opgedoken:
Het voordeel van de versmallingen en beurtelings verkeer is dat het snelheidsremmend werkt. Het nadeel is dat 'het aanschuiven' tot vertragingen leidt (zeker in de spitsuren en bij calamiteiten en omleidingen). Boven geeft het ook aanleiding tot frustraties als voertuigbestuurders de voorrangsregels aan de wegversmallingen in Hokken en Schutterstraat interpreteren zoals het hen goed uitkomt. Rekening houdend met al deze argumenten is het college van burgemeester en schepenen akkoord gegaan om de wegversmallingen in Hokken en Schutterstraat te verwijderen. Om de geldende snelheid van 50 km/u er te laten naleven kan de trajectcontrole (in beheer van AWV) - die nu al van toepassing is op de N139 (Bergen, Wampenberg, Pelgrimsplein, Voorheide en Grens) - uitgebreid worden met de missing link (Schutterstraat en Hokken), die gelegen is tussen twee kruispunten met verkeerslichten.
Het gecoördineerd aanvullend politiereglement op het wegverkeer gewestwegen wordt vastgesteld als volgt:
De kerkraad van de parochie Onze Lieve Vrouw Arendonk Centrum heeft de jaarrekening 2023 opgemaakt en goedgekeurd in de vergadering van 30 januari 2024.
De rekeningen van de erkende erediensten zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur. Het gemeentebestuur voerde controle uit op de cijfers van de jaarrekening en de toevoeging van de verplichte stukken.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de de jaarrekening 2023 van de parochie Onze Lieve Vrouw Arendonk Centrum.
Op 22 april 2021 werd de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/VK/2020/05 verleend aan L.T. Management bvba, Acacialaan 7 in Grobbendonk, voor het vellen van 9 bomen, slopen van de bestaande bebouwing en het verkavelen van gronden in 4 kavels voor meergezinswoningen en 2 kavels voor fietsenstalling en fietsenlift op de percelen gelegen Vrijheid 17-27, Deroissart 1-3 en het achter gelegen binnengebied in Arendonk, destijds kadastraal gekend als afd. 2, sectie E, nrs. 100F, 101C, 102D, 103N, 106G, 107F, 107L en 108H.
Op 9 december 2021 werd de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/OP/2021/110 verleend aan L.T. Management bvba, Acacialaan 7 in Grobbendonk, voor het bouwen van 2 halfopen en 2 vrijstaande meergezinswoningen met 5 handelsruimten, 41 woongelegenheden en ondergr. kelder (71 parkeerpl., 92 fietsenstal., 50 berg.), bouwen v/e fietsenstalling en fietslift en bijhorende omgevingsaanleg op de percelen gelegen Vrijheid 17-29, Deroissart 1-3 en het achter gelegen binnengebied in Arendonk, destijds kadastraal gekend als afd. 2, sectie E, nrs. 100F, 101C, 102D, 103N, 106G, 107F, 107H, 107L en 108H. Deze vergunning is thans in uitvoering.
Op 14 september 2023 besloot het college van burgemeester en schepenen principieel onder voorwaarden om het gemeentehuis en de bibliotheek aan te sluiten op de koude-warmteopslag installatie van het bouwproject Vrijheid 19-27.
Om deze koude-warmteopslag installatie te realiseren is het nodig om 2 bronputten te realiseren voor het onttrekken en injecteren van grondwater in functie van de warmte-uitwisseling. Eén van deze bronputten is voorzien binnen de projectzone van de verkaveling nr. OV/VK/2020/05. Het goedgekeurde verkavelingsplan en het gemeenteraadsbesluit van 12 april 2021 omtrent het wegtracé en de zaak der wegen voorzien dat de locatie van de bronput wordt overgedragen naar het openbaar domein. Om de bronput te boren en uit te baten is het wenselijk dat voor deze locatie een opstalrecht wordt verleend aan de exploitant van koude-warmteopslag installatie, thans voorzien Warmtenet Arendonk in oprichting, en dusdanig geen deel uitmaakt van het openbaar domein. Ook de elektrische voedingsleidingen tussen de installatie, geplaatst in het project Vrijheid 19-25, en de bronputten mogen niet over het openbaar domein aangelegd worden. Daarvoor wordt een erfdienstbaarheid voorzien.
Op 19 december 2023 werd een wijzigende verkavelingsaanvraag met nr. OV/BVK/2023/03 ingediend om de vergunde verkaveling nr. OV/VK/2020/05 te wijzigen om de realisatie van een KWO-installatie mogelijk te maken. De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard door de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 21 december 2023. De aanvraag werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 27 december 2023 tot en met 25 januari 2024. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften of opmerkingen ontvangen.
Artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet stelt dat: "Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De aanvraag van de omgevingsvergunning voor het bijstellen van een verkavelingsvergunning voorziet in de volgende wijzigingen:
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften of opmerkingen ingediend.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer) en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer zijn van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag heeft geen betrekking op de eerder goedgekeurde ontwerpplannen voor de bovengrond. De aanvraag heeft betrekking op het juridisch statuut van de loten, maar heeft geen impact op de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 3 van het decreet gemeentewegen. De aanvraag heeft betrekking op het juridisch statuut van de loten, maar brengt geen wijzigingen aan het wegennet of trage wegen.
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van art. 4 van het decreet gemeentewegen. De aanvraag heeft betrekking op het juridisch statuut van de loten in functie van de realisatie van een KWO-installatie. De loten 8A, 8B en 8C blijven publiek toegankelijk, zoals eerder voorzien, zodat geen wijziging wordt aangebracht aan het algemeen belang t.a.v. de eerder vergunde situatie. De wijziging van het statuut van de loten heeft als bedoeling een KWO-installatie te realiseren met het oog op de verduurzaming van de verwarming van het geplande project Vrijheid 19-27, maar ook van de aanpalende publieke gebouwen (gemeentehuis en bibliotheek). Door deze installatie kan de gebouwverwarming gebeuren via hernieuwbare energie in plaats van met fossiele brandstoffen. De aanvraag wijzigt ontsluiting van de aangrenzende percelen niet. De aanvraag heeft geen gemeentegrensoverschrijdend perspectief en houdt rekening met de actuele functie van Vrijheid en Deroissart als gemeentewegen en behoudt deze.
Artikel 28, §1 van het decreet gemeentewegen voorziet dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg aanleiding kan geven tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. Art. 28, §4 bepaalt dat de aanleiding tot waardevermindering of -vermeerdering geen afbreuk aan de mogelijkheid voor vergunningverlenende overheden tot het opleggen van de last tot gratis overdracht van in een vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen en aanhorigheden en van de gronden waarop die worden of zullen worden aangelegd, vermeld in artikel 75, derde lid, van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. In de verkavelingsvergunning nr. VK/2020/05 is de kosteloze overdracht van de in de vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen en aanhorigheden en van de gronden waarop die worden of zullen worden aangelegd, in toepassing van dit artikel 28, §4 van het decreet gemeentewegen, reeds voorzien. Dit blijft ongewijzigd.
De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek omtrent voornoemde omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/BVK/2023/03 waaruit blijkt dat geen opmerkingen of bezwaarschriften werden ingediend.
De gemeenteraad keurt de zaak der wegen goed zoals voorgesteld op het plan 'OM19339_VA_VP_N' van 30 november 2023, opgemaakt door landmeter LSG bvba, van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/BVK/2023/03, gelegen Vrijheid 19-27, Deroissart zn en het achter gelegen binnengebied in Arendonk, kadastraal gekend als afd. 2, sectie E, nrs. 100G, 101C, 102D, 103N, 106G, 107F, 107M, 647A en 647B voor de bijstelling verkavelingsvergunning VK/2020/05 m.b.t. wijziging gronden over te dragen naar openbaar domein naar gronden over te dragen aan gemeente Arendonk, zone koude- en warmteopslag en zone parkeergarage met recht van opstal bovengrond.
De gemeenteraad wijzigt art. 5 van haar besluit van besluit van 12 april 2021 met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning nr. OV/VK/2020/05 (2021_GR_00056) als volgt: Na aanleg en voorlopige aanvaarding van de opgelegde infrastructuurwerken tot uitrusting van het project dienen de infrastructuur en de private gronden, begrepen in de nieuwe wegzate, zoals aangeduid als loten 8A1 (774 m²), 8A2 (6 m²), 8A3 (95 m²), 8B (7 m²) en 8C (1 456 m²) op het plan ''OM19339_VA_VP_N" van 30 november 2023 van de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OV/BVK/2023/03, kosteloos aan de gemeente te worden afgestaan bij authentieke akte. Op lot 8A2 kan een zakelijk recht (erfpacht of opstalrecht) gevestigd worden ten behoeve van de realisatie van een KWO-installatie. Op lot 8A1 kan een erfdienstbaarheid gevestigd worden ten behoeve van ondergrondse leidingen voor de realisatie van een KWO-installatie, zoals aangeduid op het plan OM19339_VA_VP_N.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen om artikel 3 als last aan de omgevingsvergunning van onderhavige aanvraag te verbinden.
Binnen de werking van Kempens Woonplatform heeft het lokaal bestuur van Arendonk geopteerd voor de invoer van het verplicht conformiteitsattest. De gemeente Arendonk heeft hiervoor een verordening goedgekeurd op 27 juni 2022. Deze verordening bepaalt dat houders van het zakelijk recht van een woning die over een conformiteitsattest moet beschikken, verplicht zijn om een conformiteitsattest aan te vragen. Bovendien is in de verordening opgenomen dat er een jaarlijks terugkerende verplichting wordt opgelegd om het conformiteitsattest aan te vragen zolang niet aan deze verplichting voldaan is. Het niet aanvragen van dit attest kan (jaarlijks) gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS), zijnde een gemeentelijke administratieve geldboete.
Vanuit de aangesloten lokale besturen kwam de vraag om via IOK een intergemeentelijke GAS-vaststeller aan te stellen.
De wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voorziet in de mogelijkheid om GAS-vaststellers intergemeentelijk aan te stellen. In overeenstemming met artikel 21, §1, 2° van deze wet behoort het tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om de betrokken overheid of entiteit aan te wijzen waarvan de personeelsleden bevoegd zijn voor de vaststelling van de inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van een administratieve sanctie. De betrokken overheid of entiteit duidt de personeelsleden aan die belast worden met een vaststellingsopdracht en houdt de namen en de rijksregisternummers van deze personen bij. De overheid of entiteit zorgt ervoor dat een gemeente kan nagaan of een personeelslid van de overheid of de entiteit wel degelijk beschikt over een vaststellingsbevoegdheid op het grondgebied van de gemeente. Jaarlijks deelt de betrokken overheid of entiteit aan de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken mee hoeveel ambtenaren of personeelsleden belast werden met een vaststellingsbevoegdheid.
IOK kan als intergemeentelijk samenwerkingsverband door de gemeenteraad worden aangewezen als overheid waarvan personeel kan worden aangeduid om inbreuken vast te stellen die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties.
Met het oog op de vaststelling van inbreuken betreffende het verplicht conformiteitsattest is IOK de gepaste partner, aangezien er via Kempens Woonplatform reeds ondersteuning wordt geboden m.b.t. het lokaal woonbeleid. De controle op de conformiteitsattesten ligt in het verlengde van deze ondersteuning.
IOK zorgt ervoor dat de gemeente steeds kan nagaan of het door IOK aangeduide personeelslid beschikt over een vaststellingsbevoegdheid op het grondgebied van de gemeente. Concreet zal IOK op ieder moment moeten kunnen aantonen dat
De gemeenteraad besluit om IOK aan te wijzen als overheid waarvan de personeelsleden bevoegd zijn voor de vaststelling van inbreuken op artikel 2 van de verordening betreffende het verplicht conformiteitsattest op het grondgebied van de gemeente Arendonk, welke uitsluitend bestraft kunnen worden met een gemeentelijke administratieve sanctie.
Bij besluit van 14 november 1988 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot de verkoop van 3 percelen industriegrond, gelegen in Arendonk, thans Hoge Mauw 740/deel en 760/deel, afd. 2, sectie C, nrs. 1171 A/deel en 1772 D/deel (toenmalig 1771, 1772, 1773 - kavels 49, 50, 51) aan Arodo bvba, Vollekrijstraat 2 in Ravels.
Bij besluit van 12 november 2007 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot de verkoop van het perceel 1769 A, destijds Hoge Mauw 730, door de echtgenoten Smeyers - Smets aan Arodo bvba. De echtgenoten Smeyers - Smets kochten dit perceel op 26 augustus 1980 gedeeltelijke aan van de gemeente Arendonk.
Bij besluit van 10 november 2008 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot de verkoop van een repel van het perceel 1769 A/deel (170 m²), door Arodo bvba aan Mangelschots - Devrindt, om dit te voegen bij het eigendom Hoge Mauw 720.
Bij besluit van 10 november 2011 verleende de gemeenteraad toelating tot de vestiging van een opstalrecht voor het plaatsen van zonnepanelen op het perceel 1772 B, door Arodo bvba aan ES Finance.
Bij besluit van 15 december 2014 verleende de gemeenteraad toelating tot de verkoop van het perceel 1772 C, thans 1772 D en 1772 E, door Arodo bvba aan Comm. VA Junic Beheer.
De betrokken notaris meldt verder dat de Comm. VA Junic Beheer op 30 december 2019 is gefuseerd, waarbij de rechtsvorm en naam veranderden naar nv Jules.
Bij besluit van 28 juni 2021 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot de verkoop van het perceel 2e afdeling, sectie C, nr. 1772D en 1772D, door nv Jules aan bv Arodimmo.
De gemeenteraad verleent toelating tot de ruiling van een deel van het perceel Hoge Mauw 740, kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie C, nr. 1754E, 1755A, 1756B, zijnde lot 1B met een grootte van 234m² volgens het opmetingsplan, in eigendom van nv Arodimmo, met zetel te Dessel, Brasel 143, ondernemingsnummer 0766.550.121 tegen een deel van het perceel Hoge Mauw 920, kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie C, 1772D, zijnde lot 2 met een grootte van 35m² volgens het opmetingsplan, in eigendom van bv Truck Management Dickens, met zetel te Arendonk, Hoge Mauw 940, ondernemingsnummer 0860.111.371.
Beide partijen, bv Arodimmo en bv Truck Management Dickens, dienen de bijzondere verkoopsvoorwaarden opgenomen in de notariële verkoopakte van 26 augustus 1980 na te leven.
Beide partijen, bv Arodimmo en bv Truck Management Dickens, dienen de bijzondere verkoopsvoorwaarden van het gemeenteraadsbesluit industriegronden van 13 november 1989 na te leven.
De bijzondere verkoopsvoorwaarden van 26 augustus 1980 en van 13 november 1989 dienen opgenomen te worden in de notariële verkoopakte.
De gemeente Arendonk zal geen gebruik maken van haar recht van voorkoop.
Oprichting vestigingsplaats 'de Stip' in Arendonk
Naar aanleiding van het congres voor schoolbesturen 'Deeltijds Kunstonderwijs, troef voor elke gemeente' van OVSG op 26 oktober 2023 in Brussel is het schoolbestuur en de academiedirectie overtuigd van met Academie Arendonk ook in te zetten op buitenschoolse activiteit aansluitend op het leerplichtonderwijs. Tijdens de werkgroepvergadering BOA van 15 november 2023 deed de academiedirectie een oproep aan alle basisscholen (netoverschrijdend) tot het willen inrichten van naschoolse academieklassen.
Oprichting vestigingsplaats 'Weelde' in Ravels
Academie voor Muziek en Woord De Noorderkempen uit Baarle-Hertog organiseert al (meer dan) 3 schooljaren lessen 'beeld' voor kinderen van 6 tot max. 11 jaar na schooltijd in GBS De Verrekijker in de deelgemeente Weelde van Ravels. Die academie zal vanaf 1 september 2024 die lessen niet meer organiseren. Schepenen voor onderwijs van de gemeentes Ravels en Arendonk hebben samen met beide academiedirecties, basisschooldirectie en -zorgcoördinator al meerdere keren overleg gehad in verband met een mogelijke overname van dit aanbod vanaf 1 september 2024 door Academie Arendonk.
Ter zitting van het vakbondsoverleg (ABC) van 27 februari 2024 werd een protocol van akkoord gesloten.
Oprichting vestigingsplaats 'de Stip' in Arendonk
De directie van GBS de Stip gaat graag in op het aanbod, beschikt over een geschikt apart lokaal en wil een vestigingsplaats van Academie Arendonk -van hetzelfde schoolbestuur- huisvesten.
Oprichting vestigingsplaats 'Weelde' in Ravels
De schepen van onderwijs van Arendonk en de directeur van Academie Arendonk zien kansen voor kinderen om toeleiding te vinden tot het domein beeld van het deeltijds kunstonderwijs (DKO) en vinden dat Academie Arendonk met hun expertise een voortrekkersrol mag spelen in de regio, buiten de gemeentegrenzen. De bestaande vestigingsplaats dient eigenlijk niet 'overgenomen' te worden; de Academie voor Muziek en Woord De Noorderkempen stopt hun programmatie en Academie Arendonk start de programmatie. Het schoolbestuur van Academie Arendonk dient de rechtspositieregeling van zijn personeelsleden te respecteren.
De gemeenteraad keurt de oprichting van vestigingsplaats 'de Stip' in Arendonk van Academie Arendonk vanaf 1 september 2024 goed.
De gemeenteraad keurt de oprichting van vestigingsplaats 'Weelde' in Ravels van Academie Arendonk vanaf 1 september 2024 goed.
Tussen de gemeente Arendonk en de gemeente Ravels wordt daarom overeengekomen de 'Interlokale vereniging Academie Arendonk BAK' op te richten volgens de toepasselijke bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur. Voormelde partijen hebben de inhoud van die overeenkomst met statutaire draagkracht vastgesteld als volgt (bijlage).
De bepalingen van de haard- en standplaatsvergoedingen werden gewijzigd overeenkomstig artikel 148 van de Nieuwe Gemeentewet / artikel 33 BVR RPR 2023. Hierdoor moet de RPR van gemeente Arendonk aangepast worden.
De grensbedragen werden aangepast door het BVR van 8 september 2023 tot wijziging van het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, wat betreft de uitvoering van het sectoraal akkoord 2020-2022. Artikel 4 van het BVR van 8 september 2023 (B.S. 27 oktober 2023) heeft artikel VII 18 van het Vlaams Personeelsstatuut gewijzigd als volgt:
Bijgevolg geldt op heden volgende regeling:
Ҥ1. Een gehuwd personeelslid, een personeelslid dat samenleeft of een alleenstaand personeelslid aan wie de kinderbijslag wordt uitbetaald, heeft recht op een haardtoelage van:
1° 719,89 euro (100%) als het salaris 16.671,84 euro (100%) niet overschrijdt;
2° 359,95 euro (100%) als het salaris hoger is dan 16.671,84 euro (100%), maar niet meer bedraagt dan 18.945,86 euro (100%).
§2. Een personeelslid dat geen recht heeft op een haardtoelage, ontvangt een standplaatstoelage van:
1° 359,95 euro (100%) als het salaris niet hoger is dan 16.671,84 euro (100%);
2° 179,98 euro (100%) als het salaris hoger is dan 16.671,84 euro (100%) maar niet meer bedraagt dan 18.945,86 euro (100%).”
Deze wijzigingen hebben een retroactieve uitwerking met ingang van 1 januari 2023.
De wijzigingen van art. 200 en 201 van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel worden goedgekeurd.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
De bepalingen van Hoofdstuk 12 - De bevordering, Hoofdstuk 13 De Vervulling van een vacature door interne personeelsmobiliteit en Hoofdstuk 14 De Vervulling van een vacature door externe personeelsmobiliteit werden volgens BVR RPR 2023 gewijzigd. Hierdoor moet de RPR van lokaal bestuur Arendonk aangepast worden.
Deze wijzigingen werden besproken tijdens het onderhandelingscomité van 15 februari 2024. Alle aanwervingsvoorwaarden worden op deze manier nog aangepast.
De syndicale organisaties hebben op 15 februari 2024 een protocol van akkoord verleend.
De wijzigingen van art.123 §2, art.137 §2, art. 137bis §2 en art. 139 van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel worden goedgekeurd.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
Binnen het werkhuis werd er over een periode van +/- 1 jaar een traject doorlopen, een soort doorlichting waaruit een aantal aanbevelingen naar boven zijn gekomen.
Naar aanleiding van deze doorlichting, is het aangewezen om voor de technische dienst Arendonk een nieuwe structuur en nieuwe functies te implementeren.
Hiervoor dient de formatie en het organogram van de technische dienst te worden aangepast.
Voor de leiding van de dienst wordt er een coördinator werkhuis B1 - B3 (38/38) aangesteld in de plaats van de functie werkleider, deze functie wordt uitdovend. Verder wordt er een administratief medewerker C1-C3 (38/38) toegevoegd aan de formatie alsook een nieuwe functie 'projectbegeleider' C1-C3 (38/38).
De syndicale organisaties sloten een protocol van akkoord af op 15 februari 2024.
Het gemeenteraadsbesluit van heden houdende de wijziging van artikel 1 van de RPR betreffende het toepassingsgebied.
De personeelsformatie en organogram van de technische dienst worden vastgesteld.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden van de nieuwe functie 'coördinator werkhuis' moesten opgemaakt worden.
De aanwervingsvoorwaarden voor deze nieuwe functie moesten opgemaakt worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 februari 2024 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van coördinator werkhuis worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden van de functie 'administratief medewerker' moesten vernieuwd worden. De dienst 'werkhuis' werd toegevoegd aan de mogelijke diensten waar een administratief medewerker tewerkgesteld kan worden.
De aanwervingsvoorwaarden zijn verouderd en moeten aangepast worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 februari 2024 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van administratief medewerker worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).
De aanwervingsvoorwaarden van de nieuwe functie 'projectbegeleider' moesten opgemaakt worden.
De aanwervingsvoorwaarden voor deze nieuwe functie moesten opgemaakt worden.
De syndicale organisaties hebben op 15 februari 2024 een protocol van akkoord verleend.
De aanwervingsvoorwaarden voor de betrekking van projectbegeleider worden goedgekeurd.
Dit besluit wordt, met alle bijlagen, overgemaakt aan de provinciegouverneur (Agentschap voor Binnenlands Bestuur - Afdeling Antwerpen).