De gemeente Arendonk is aangesloten bij Creat Services dv.
Het gemeentebestuur werd per aangetekend schrijven opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Creat Services van 26 november 2024. De agenda werd meegedeeld in de oproepingsbrief.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger Rob Blockx (plaatsvervanger Luc Bouwen) op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 met de volgende agendapunten:
Er wordt rekening gehouden met de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering en de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet herhaald worden voor elke algemene vergadering.
Er zijn geen redenen om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente (Joke Segers) wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeente Arendonk is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iveka.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 23 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iveka die op 22 november 2024 plaatsheeft in 'Alta Ripa II, Engelstraat 6 te 2360 Oud-Turnhout'.
Een dossier met documentatiestukken kan elektronisch geraadpleegd worden op het Extranet van Iveka.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 22 november 2024:
De gemeenteraad draagt Alek Dom, de vertegenwoordiger van de gemeente (plaatsvervanger: Rob Blockx) die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 22 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een buitengewone algemene vergadering op 21 november 2024. Het betreft een buitengewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de beleidsnota en het budget staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
De gemeente Arendonk is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 21 november 2024 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
De vertegenwoordiger van de gemeente (Rob Blockx) die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 21 november 2024 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake voormelde aangelegenheid.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 19 november 2024 bevat volgende agendapunten:
Als gevolg van de decretale onverenigbaarheid van Vlaams parlementslid en bestuurder bij een dienstverlenende vereniging kan mevrouw Mien Van Olmen niet langer zetelen als bestuurder bij IOK Afvalbeheer.
De vergadering van formateurs voorzien in artikel 18 van de statuten van IOK Afvalbeheer stelt voor om mevrouw Lieve Heurckmans als bestuurder te benoemen ter vervanging van bestuurder Mien Van Olmen.
De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenplan 2025 en hecht hieraan goedkeuring.
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2025 en hecht hieraan goedkeuring.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de voorgestelde statutaire benoeming van Lieve Heurckmans als bestuurder van IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2025 van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de begroting 2025 en de hierin vervatte werkingskosten van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De volmachtdrager, Boudewijn Westhof, wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK van 19 november 2024 bevat volgende agendapunten:
Als gevolg van de decretale onverenigbaarheid van Vlaams parlementslid en bestuurder bij een dienstverlenende vereniging kan mevrouw Mien Van Olmen niet langer zetelen als bestuurder bij IOK.
De vergadering van formateurs voorzien in artikel 17 van de IOK-statuten stelt voor om mevrouw Lieve Heurckmans als bestuurder te benoemen ter vervanging van bestuurder Mien Van Olmen.
De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenplan 2025 en hecht hieraan goedkeuring.
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2025 en hecht hieraan goedkeuring.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de voorgestelde statutaire benoeming van Lieve Heurckmans als bestuurder van IOK.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2025 van de dienstverlenende vereniging IOK.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de begroting 2025 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.
De volmachtdrager, Boudewijn Westhof, wordt gemandateerd om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
De gemeente Arendonk is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente Arendonk werd per aangetekend schrijven opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA op 22 november 2024.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 1 oktober 2024 overgemaakt.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 22 november 2024 bevat volgende agendapunten:
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 22 november 2024:
Gunter Spapen, de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 22 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), stemt zijn stemgedrag af op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Als gemeente dienen we steeds onze IT-infrastructuur up-to-date te houden en veilig om in te werken. Dit wil zeggen dat hardware en infrastructuur regelmatig moet vernieuwd worden.
Wat houdt de nieuwe raamovereenkomst in?
Na een Europese aanbestedingsprocedure werd op 20 juni 2024 Dustin Belgium nv (voorheen Centralpoint België nv) geselecteerd door Cipal dv als strategische partner voor de komende vier jaar. Deze overeenkomst die op 10 juli 2024 werd gesloten kan eventueel tot twee keer met twaalf maanden worden verlengd, waardoor de totale looptijd op zes jaar kan komen.
Dustin Belgium nv biedt een ongeëvenaarde “5-sterren” beste prijsgarantie die één maand geldig is. Vindt een afnemer binnen deze periode (30 dagen) een betere prijs, dan past Dustin haar prijs retroactief aan of kan de afnemer de overeenkomst kosteloos annuleren.
De raamovereenkomst omvat een uitgebreide reeks producten en diensten, waaronder:
Bovendien zal Dustin Belgium nv een 'C-smart webshop' onderhouden, wat het eenvoudiger maakt om bestellingen te plaatsen en te beheren.
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een raamovereenkomst is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Jaarlijks dienen wij hardware te vernieuwen, doordat de toestellen verouderd zijn of de veiligheid naar cybersecurity niet meer oké is. Bij verouderde toestellen wordt er geen update meer voorzien door merken.
Dustin Belgium nv biedt een beste prijsgarantie die één maand geldig is. Vindt een afnemer binnen deze periode (30 dagen) een betere prijs, dan past Dustin haar prijs retroactief aan of kan de afnemer de overeenkomst kosteloos annuleren.
De dienst ICT begroot het bedrag voor de afname op basis van deze raamovereenkomst op meer dan € 143 000 excl. BTW, waardoor de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot deze raamovereenkomst.
Gemeente Arendonk treedt toe tot de raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening – Bestek nr. CSMRTINFRA23.
De gemeenteraad delegeert de ondertekening van de documenten aan algemeen directeur Kris Wouters.
Het gemeentelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten is opgenomen als Hoofdstuk II in het Uniform Gemeentelijk Politiereglement Politiezone Kempen Noord-Oost, afzonderlijk deel B: Gemeente Arendonk.
De wetgeving is gewijzigd sinds 1 april 2024. Gemeenten moeten hun reglementen aanpassen aan die gewijzigde wetgeving.
We baseren ons op de brochure van VLAIO en het modelreglement van VVSG.
We beperken ons zo veel mogelijk tot het minimaal wettelijk verplichte en voorzien enkel lokale aanvullingen als we die echt belangrijk vinden. We gaan maximaal voor administratieve vereenvoudiging en digitalisering waar mogelijk.
Aangezien ons reglement een hoofdstuk is in het UGP is er overleg geweest met Ravels en Retie om zoveel mogelijk algemene zaken, waar ook de politie over bevoegd is, op elkaar af te stemmen.
De gemeenteraad stelt het reglement m.b.t. kermisactiviteiten vast, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit. In het Uniform Gemeentelijk Politiereglement Politiezone Kempen Noord-Oost, afzonderlijk deel B: Gemeente Arendonk wordt Hoofdstuk II vervangen door dit reglement met ingang van 1 november 2024.
Dit besluit treedt in werking op 1 november 2024.
Dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de politierechtbank in Turnhout en de procureur des Konings.
Het gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten is opgenomen als Hoofdstuk VI in het Uniform Gemeentelijk Politiereglement Politiezone Kempen Noord-Oost, afzonderlijk deel B: Gemeente Arendonk.
De wetgeving is gewijzigd sinds 1 april 2024. Gemeenten moeten hun reglementen aanpassen aan die gewijzigde wetgeving.
We baseren ons op de brochure van VLAIO en het modelreglement van VVSG.
We beperken ons zo veel mogelijk tot het minimaal wettelijk verplichte en voorzien enkel lokale aanvullingen als we die echt belangrijk vinden. We gaan maximaal voor administratieve vereenvoudiging en digitalisering waar mogelijk.
Aangezien ons reglement een hoofdstuk is in het UGP is er overleg geweest met Ravels en Retie om zoveel mogelijk algemene zaken, waar ook de politie over bevoegd is, op elkaar af te stemmen.
De gemeenteraad stelt het reglement m.b.t. ambulante activiteiten vast, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit. In het Uniform Gemeentelijk Politiereglement Politiezone Kempen Noord-Oost, afzonderlijk deel B: Gemeente Arendonk wordt Hoofdstuk VI vervangen door dit reglement met ingang van 1 november 2024.
Dit besluit treedt in werking op 1 november 2024.
Dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de politierechtbank in Turnhout en de procureur des Konings.
In het kader van de opdracht “Aankoop Ziekenwagen” werd een bestek met nr. 2024/07 opgesteld door de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 215 000 excl. btw of € 260 150,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De huidige ziekenwagen voldoet niet meer aan de wettelijke vereisten en dient te worden vervangen.
Het bestek met nr. 2024/07 en de raming voor de opdracht “Aankoop Ziekenwagen”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 215 000 excl. btw of € 260 150 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de gemeentelijke begroting, dienstjaar 2025 - AC000095 - GEM - MJP000878 - Aankoop ziekenwagen DGH - 2024/2430000/B1/0440/.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het AGB Arendonk vanwege de Gemeente Arendonk prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de sportinfrastructuur. Hiertoe werd een prijssubsidiereglement opgesteld om de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer, turnzalen en danszaal te vermenigvuldigen met een bepaalde factor.
Op basis van de te verwachten budgetwijziging 2024 moet de prijssubsidie en bijhorende factor goedgekeurd worden om het AGB Arendonk economisch rendabel te houden.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk goed.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR ARENDONK
Het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2024 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen minstens € 307.899,98 (€ 290 471,68 + 6% btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Arendonk vanaf 16 september 2024 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark en turnzalen te vermenigvuldigen met een factor 2,13.
De gemeente Arendonk erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Arendonk, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen moet vermenigvuldigen met een factor 1,13 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen wenst de Gemeente Arendonk dat er tijdens het kalenderjaar 2024 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Arendonk wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Arendonk verbindt er zich toe om voor de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Arendonk voor recht op toegang tot zwembad, sportpark en turnzalen bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 1,13.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Arendonk deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk moet op de 5de werkdag van elke maand de Gemeente Arendonk een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens de voorbije maand tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer en turnzalen. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk uitreikt aan de Gemeente Arendonk. De gemeente Arendonk dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2025 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Arendonk en het Autonoom Gemeentebedrijf Arendonk vóór 30 januari 2025.
Om de investeringsuitgaven te kunnen bekostigen van het AGB Arendonk wordt er een renteloze leningsovereenkomst afgesloten met de gemeente.
Op basis van de geplande investeringsuitgaven voor 2024 moet de leningsovereenkomst vastgesteld worden om te kunnen voldoen in de geplande uitgaven.
De raad van bestuur van het AGB Arendonk stelde de aangepaste leningsovereenkomst 2024 vast in zitting van 16 september 2024.
Voorafgaande beslissing nr. 2010.047 van 30 maart 2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
De gemeenteraad keurt de aangepaste leningsovereenkomst 2024 van het AGB Arendonk goed.
Om economisch leefbaar te zijn nodig is dat het AGB Arendonk vanwege de Gemeente Arendonk prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de sportinfrastructuur. Hiertoe werd een prijssubsidiereglement opgesteld om de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot zwembad, sportpark, sportvelden Postelboer, turnzalen en danszaal te vermenigvuldigen met een bepaalde factor.
Op basis van het voorgestelde budget 2025 moet de prijssubsidie en bijhorende factor vastgesteld worden om het AGB Arendonk economisch rendabel te houden.
De raad van bestuur van het AGB Arendonk stelde het prijssubsidiereglement 2025 vast in zitting van 16 september 2024.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelage
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement 2025 van het AGB Arendonk goed.
Om de investeringsuitgaven te kunnen bekostigen van het AGB Arendonk wordt er een renteloze leningsovereenkomst afgesloten met de gemeente.
Op basis van de geplande investeringsuitgaven voor 2025 moet de leningsovereenkomst vastgesteld worden om te kunnen voldoen in de geplande uitgaven.
De raad van bestuur van het AGB Arendonk stelde de leningsovereenkomst 2025 vast in zitting van 16 september 2024.
Voorafgaande beslissing nr. 2010.047 van 30 maart 2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
De gemeenteraad keurt de leningsovereenkomst 2025 van het AGB Arendonk goed.
Zaal 'de Kapel' wordt toegevoegd aan het gemeenschapscentrum en dus ook aan het gebruiksreglement voor het gemeenschapscentrum.
Het gebruik van het gemeenschapscentrum moet vastgesteld worden in een reglement waaruit blijkt dat de infrastructuur ter beschikking staat van het ruime culturele veld in de gemeente.
Decreet lokaal cultuurbeleid van 6 juli 2012
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Gebruiksreglement gemeenschapscentrum gemeenteraad 27 juni 2022
De gemeenteraad keurt het gebruiksreglement gemeenschapscentrum goed. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 november 2024. Het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 juni 2022 wordt met ingang van 1 november 2024 opgeheven.
Zaal 'de Kapel' wordt toegevoegd aan het gemeenschapscentrum en dus ook aan het gebruiksreglement voor het gemeenschapscentrum.
Er wordt een tariefonderscheid gemaakt tussen inwoners en niet-inwoners van Arendonk gezien de lopende bijdrage van inwoners in de gemeentelijke inkomsten. Daarnaast voorziet de retributie een tariefonderscheid naargelang gebruikers en bestemming om voorrang te geven aan cultuurparticipatie, gemeenschapsvorming en cultuurspreiding ten behoeve van de lokale bevolking.
De tarieven voor het huren en schoonmaken van zaal 'de Kapel' moeten in het retributiereglement worden opgenomen.
De overige retributies voor zalen van het gemeenschapscentrum worden niet gewijzigd.
Decreet lokaal cultuurbeleid van 6 juli 2012
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Retributiereglement gemeenschapscentrum gemeenteraad 24 juni 2019
De gemeenteraad keurt het retributiereglement gemeenschapscentrum goed. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 november 2024. Het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 juni 2019 wordt met ingang van 1 november 2024 opgeheven.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2023 door de gouverneur.
Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat het AGB start met de BBC 2020 regelgeving op 1 januari 2020. Hiervoor dient een nieuw meerjarenplan opgesteld te worden voor de periode 2020 tot en met 2025. Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
Indien er wijzigingen moeten aangebracht worden aan dit meerjarenplan, dan kan dit via een aanpassing meerjarenplan.
Daarnaast dienen de kredieten voor 2025 vastgesteld te worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt in artikel 242 dat de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan van het autonoom gemeentebedrijf moet goedkeuren. De goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan volgens de principes van de BBC 2020 en het vaststellen van de beginkredieten 2025 is noodzakelijk om over de nodige budgetten te kunnen beschikken tijdens de periode 2020-2025 enerzijds en om een ambitieus strategisch plan te kunnen uitvoeren anderzijds.
De raad van bestuur van het AGB Arendonk stelde de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor de aspecten zoals vermeld in de onderliggende beleidsrapporten (strategische nota, financiële nota en toelichting) die binnen haar bevoegdheden vallen met de volgende financiële weerslag uitgedrukt in euro:
|
Budgettair resultaat |
Beschikbaar budgettair resultaat |
Autofinancie-ringsmarge |
2020 |
-199 669 | 88 120 |
-199 669 |
2021 |
-145 182 |
-57 062 |
-145 182 |
2022 |
219 621 |
162 560 |
219 621 |
2023 |
81 140 | 243 700 | 82 390 |
2024 |
-189 959 | 53 740 | -190 559 |
2025 |
5 958 | 59 698 | 5 958 |
2026 | 8 394 | 68 091 | 8 394 |
2027 | 8 409 | 76 500 | 8 409 |
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de beginkredieten voor 2025 van het AGB Arendonk goed.
De gemeenteraad stemde op 9 mei 2016 over de gewenste toekomstige bestemming van de 7 clusters van weekendverblijven en over de verlenging van het tijdelijk woonrecht tot 31/12/2029, met een aanvullend woonrecht tot 31/12/2039, voor de permanente bewoners van 5 clusters van weekendverblijven.
Per brief van 9 januari 2017 met kenmerk GemRUP-2016-0026 zond de deputatie van het provinciebestuur het besluit van de deputatie van 22 december 2016 omtrent de 7 clusters van weekendverblijven in Arendonk. De gemeenteraad nam kennis van deze brief op 13 februari 2017.
Op 11 september 2017 gelaste de gemeenteraad het college van burgemeester en schepenen en de verantwoordelijke ambtenaren met de opdracht om te starten met de opmaak van het “RUP Rode Del” met als doel de gemeenteraadsbeslissing van 09.05.2016 aangaande “Ruimtelijke ordening – algemene toekomstvisie voor de clusters van weekendverblijven” in uitvoer te brengen.
Op 13 november 2017 keurde de gemeenteraad lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de studieopdracht voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Clusters weekendverblijven C1 en C2' en gedeeltelijke herziening van het GRS goed.
Bij het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 november 2017 werd de plaatsingsprocedure gestart.
Bij besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 maart 2018 werd de opdracht “Aanstellen ontwerper gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Clusters weekendverblijven C1 en C2” gegund aan D+A Consult.
Op 19 april 2018 vond een startoverleg plaats tussen het gemeentebestuur en D+A Consult. Op 31 mei 2018 vond een overleg plaats met het planteam (gemeentebestuur en D+A Consult).
Het structureel overleg voor de gedeeltelijke herziening van het gemeentelijke ruimtelijk structuurplan en een vooroverleg voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Clusters weekendverblijven C1 en C2’ vond plaats op 20 juni 2018 in aanwezigheid van het provinciebestuur van Antwerpen, het dep. Omgeving, D+A Consult en het gemeentebestuur. Verslag van dit gecombineerd structureel overleg en vooroverleg werd opgemaakt door D+A Consult.
Op 8 augustus 2018 bracht het departement Omgeving schriftelijk advies uit met kenmerk 2.14/13001/105 omtrent het ‘Voorstel RUP weekendverblijven + Gedeeltelijke herziening GRS’.
Op 16 augustus 2018 nam het schepencollege kennis van 1) het verslag van de startvergadering van 19 april 2018 tussen het gemeentebestuur en D+A Consult omtrent de studieopdracht “Aanstellen ontwerper gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Clusters weekendverblijven C1 en C2’”, van 2) het verslag van het overleg van het planteam van 31 mei 2018 tussen het gemeentebestuur en D+A Consult omtrent de genoemde studieopdracht en van 3) het schriftelijk advies van het departement Omgeving van 8 augustus 2018 met kenmerk 2.14/13001/105 omtrent het ‘Voorstel RUP weekendverblijven + Gedeeltelijke herziening GRS’.
Op 20 mei 2021 hechtte het college van burgemeester en schepenen goedkeuring aan het rapport 'GEMEENTELIJK RUIMTELIJK STRUCTUURPLAN ARENDONK – BEPERKTE GEDEELTELIJKE HERZIENING', en besloot tot organisatie van de plenaire vergadering daaromtrent.
Het huidige gemeentelijk ruimtelijk structuurplan voorziet niet in de planologische omzetting van het gebied voor verblijfsrecreatie van C1 (Rode Del) naar een zone voor recreatief verblijven en kleinschalig wonen in het groen. Enkel in het behoud (en evt. uitbreiding) van het gebied voor verblijfsrecreatie. Om strijdigheid van het RUP met het GRS te voorkomen, is een aanpassing van het GRS vereist. Dat dient te gebeuren door een beperkte gedeeltelijke herziening ervan. Verdere toelichting en motivatie is voorzien in het rapport.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 tot regeling van het vooroverleg over voorontwerpen van ruimtelijke structuurplannen voorziet in de organisatie van een plenaire vergadering met het provinciebestuur en het departement Omgeving ten vroegste de 40ste dag na de verzending van het dossier.
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening moet de gedeeltelijke herziening van het GRS adviseren voor de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad.
Het advies van het provinciebestuur en het departement Omgeving werden gevraagd per brief van 11 juni 2021. Het advies van de gemeentelijke omgevingsraad werd gevraagd per email van 2 juni 2021.
Tijdens de adviesperiode werden de volgende adviezen ontvangen:
De plenaire vergadering vond plaats op 28 juli 2021. Daarvan werd een verslag opgemaakt.
De beperkte gedeeltelijke herziening van het GRS is onlosmakelijk verbonden aan de opmaak van het RUP Cluster Weekendverblijven C1. Beiden worden daarom parallel opgemaakt. Het RUP bevond zich ten tijde van de plenaire vergadering voor de beperkte gedeeltelijke herziening van het GRS nog in de startnotafase. Om een duidelijk zicht te krijgen op de concrete uitwerking van het RUP (stedenbouwkundige voorschriften en grafisch plan) werd de focus eerst gelegd op het nemen van de nodige stappen binnen het RUP-proces alvorens de beperkte gedeeltelijke herziening van het GRS voorlopig vast te stellen. Thans kan de volgende stap gezet worden in het proces van de gedeeltelijke herziening van het GRS.
Na de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad zal de herziening onderworpen worden aan een openbaar onderzoek dat 90 dagen duurt. Tegelijk wordt advies gevraagd aan de buurgemeenten, de deputatie en de Vlaamse Regering.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van de beperkte gedeeltelijke herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Arendonk voorlopig vast.
Per brief van 2 oktober 2024 met als onderwerp 'BATO BOUWMATERIALEN / Hoge Mauw 180, Arendonk' vraagt notariskantoor Notura, Moleneinde 14 in Ravels, om toelating tot de verkoop van het industrieterrein op het eigendom gelegen in Arendonk, Hoge Mauw 180, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie C, nr. 40/02E12.
Bij besluit van 14 november 2011 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot verkoop van een bedrijfspand op en met grond gelegen Hoge Mauw 180, volgens titel en thans gekadastreerd sectie C, nr. 40/02E12, met oppervlakte van 41a70ca door de nv Intasa aan de firma Bato Interieur, Berg 10 te 2470 Retie.
Bij besluit van 13 mei 2002 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot verkoop van het perceel industriegrond met gebouw, sectie C, nr. 40/02E12, eigendom van de nv PATRIDAN en bvba VAN DEN EYNDE aan de nv INTASA, Schaarbeeklei 648 te 1800 Vilvoorde.
Bij besluit van 9 november 1998 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot de aankoop van het perceel industriegrond met gebouw, sectie C, nr. 40/02E12, eigendom van de nv Böckling Sign Group, Hoge Mauw 31 te 2370 Arendonk.
Bij besluit van 30 juni 1997 verleende de gemeenteraad toelating onder voorwaarden tot verkoop van het perceel industriegrond met gebouw sectie C nr. 40/02E12, eigendom van de nv Patridan, Dennenlaan 5 te 2340 Beerse aan de nv Böckling Sign Group, Hoge Mauw 31 te 2370 Arendonk.
Bij besluit van 10 februari 1992 verleende de gemeenteraad toelating aan de bvba Van den Eynde, Hoge Mauw 31, om de gronden van het bedrijf, eigendom van de vennoten Van den Eynde Raf en Paul, in te brengen in de nv Patridan, Dennenlaan 5 te Beerse.
Bij besluit van 9 maart 1987 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan de verkoop van een perceel industriegrond van pvba Van den Eynde aan de zaakvoerders Van den Eynde Raf, Goldenstraat 12 in 2470 Retie en van den Eynde Paul, J. Cardijnstraat 10 in 2470 Retie.
Bij besluit van 8 december 1986 hechtte de gemeenteraad goedkeuring aan de verkoop van een perceel industriegrond aan Drukkerij Van den Eynde PVBA - Gildestraat 13 - 2470 Retie ten einde er een bedrijf op te vestigen. Grond gelegen op het industrieterrein Hoge Mauw sectie C deel nr. 40/02T10, groot volgens opmeting 41a 70ca aan de prijs van 160 frank per vierkante meter of voor gans het perceel de som van 667.200 frank.
De betrokken notaris verzoekt per brief van 2 oktober 2024 of de gemeente, in toepassing van de bijzondere verkoopsvoorwaarden opgenomen in de eigendomstitel, kan instemmen met de voorgenomen verkoop en biedt het recht van voorkoop aan van het onroerend goed: een industrieterrein met een industriehal, met appartement gelegen boven vermelde industriehal, en loods, gelegen Hoge Mauw 180, kadastraal bekend 2e afdeling, sectie C, nummer 40/02E12P00002, met een oppervlakte van 4.170 m².
De koper, VSH MACHINERY BELGIUM, wil het perceel Hoge Mauw 180 gebruiken voor:
De overeengekomen verkoopprijs bedraagt € 950.000.
In de oorspronkelijke verkoopakte van 8 april 1987 werden bijzondere verkoopsvoorwaarden opgenomen. Hierin werd in punt 1 beschreven "de kopers verbinden zich ertoe zo voor zichzelf als voor hun rechtverkrijgenden het aangekochte goed aan te wenden voor het oprichten van een drukkerij". De bijzondere verkoopsvoorwaarden werden nadien gestandaardiseerd in het gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989. Hierin is punt 1 beschreven als "de kopers verbinden zich ertoe zo voor zichzelf als voor hun rechtverkrijgenden het aangekochte goed aan te wenden met het doel een industrieel bedrijf op te richten of het bestaande bedrijf uit te breiden". Daarnaast worden punt 15 en 16 van de bijzondere verkoopsvoorwaarden opgenomen in de akte van 8 april 1987 niet meer gebruikt in het gestandaardiseerde model van de bijzondere voorwaarden van 13 november 1989.
De gemeenteraad stelt voor om de bijzondere verkoopsvoorwaarden van 8 april 1987 te vervangen door de laatste, algemenere versie van de bijzondere verkoopsvoorwaarden vastgesteld bij het gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989.
Advies IOK wederverkoop
Omtrent de verkoop van het industrieterrein en de aanbieding van het recht van voorkoop werd advies ingewonnen bij de projectcoördinator bedrijventerreinen van IOK. De projectcoördinator geeft aan dat de onderhandelde prijs correct is en dat het industrieterrein tevens een gepaste stedenbouwkundige en bedrijfsmatige invulling zal krijgen.
Bijgevolg adviseert het IOK om geen bijzondere actie te ondernemen en dus niet op het recht van voorkoop in te gaan.
Beoordeling toelating tot verkoop
Bato bv heeft bij gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2016 goedkeuring gekregen om Hoge Mauw 690 aan te kopen. Zij hebben hun activiteiten verhuisd van de site Hoge Mauw 180 naar Hoge Mauw 690. Zoals IOK aangeeft, krijgt het industrieterrein een nieuwe gepaste stedenbouwkundige en bedrijfsmatige invulling van een bedrijf dat reeds actief en gevestigd is in Arendonk. De overeengekomen prijs is marktconform. Het is thans niet opportuun dat de gemeente haar recht van wederinkoop zou uitoefenen.
Het gemeenteraadsbesluit van 8 december 1986 en de verkoopakte van 8 april 1987 betreffende de verkoop onder voorwaarden van een perceel industriegrond gelegen te Arendonk, ter streke "Hoge Mauw", gekadastreerd sectie C, nummer 40/02T10 deel, groot volgens opmeting éénenveertig aren zeventig centiaren door de gemeente Arendonk aan pvba Drukkerij Van den Eynde.
De gemeenteraad besluit aan Bato Bouwmaterialen bv, met zetel in Arendonk, Hoge Mauw 690 en met ondernemingsnr. 0881.364.170 onder voorwaarden (cf. art. 2 van de verkoopakte van 8 april 1987) toelating te verlenen tot de verkoop van het industrieterrein met een industriehal, met appartement gelegen boven voormelde industriehal, en loods, gelegen Hoge Mauw 180, kadastraal bekend 2e afdeling, sectie C, nummer 40/02E12P00002, aan VSH MACHINERY BELGIUM bv, Watering 11 in Arendonk met ondernemingsnummer 0501.770.904.
De gemeenteraad geeft toestemming om in de huidige verkoopakte de bijzondere verkoopsvoorwaarden van 8 april 1987 te vervangen door de bijzondere verkoopsvoorwaarden goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989.
De koper, VSH MACHINERY BELGIUM bv, dient de bijzondere verkoopsvoorwaarden vastgesteld bij gemeenteraadsbesluit van 13 november 1989 na te leven. Deze bijzondere verkoopsvoorwaarden dienen opgenomen te worden in of gehecht te worden aan de notariële verkoopakte.
De gemeenteraad besluit geen gebruik te maken van het recht van voorkoop van de gemeente Arendonk.
De inkomende dienstbrieven van 29 mei 2024 (puntenenveloppe zorg BaO), 29 mei 2024 (uren kinderverzorging), 18 maart 2024 (lestijden samen school maken), 27 mei 2024 (lestijden ondersteuning kerntaak), 27 mei 2024 (lestijden aanvangsbegeleiding), 4 juni 2024 (stimulus scholengemeenschap), 5 juni 2024 (puntenenveloppe zorg).
De lesuren van de leerkrachten voor het schooljaar 2024-2025 worden vastgesteld.
Er wordt kennis genomen van het advies van de schoolraad van 19 september 2024.
Er wordt rekening gehouden met de aanstellingsbesluiten van de tijdelijke leerkrachten.
De directie van GBS de Stip stelt voor het lestijdenpakket voor het schooljaar 2024-2025 aan te wenden zoals in bijlage omschreven. Onder voorbehoud wordt op de zitting van het vakbondsoverleg (ABC) van 17 oktober 2024 een protocol van akkoord gesloten.
De lesuren van de leerkrachten voor het schooljaar 2024-2025 dienen vastgesteld te worden.
Het advies van de schoolraad van 19 september 2024 wordt mee opgenomen.
De aanstellingsbesluiten van de tijdelijke leerkrachten worden uitgevoerd.
Het lestijdenpakket van GBS de Stip wordt voor het schooljaar 2024-2025 aangewend zoals omschreven in bijlage.
Er wordt rekening gehouden met de inkomende brieven van het min. van de Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs van 29 mei (personeelsformatie BaO), 27 mei (lestijden aanvangsbegeleiding), 5 juni (puntenenveloppe zorg), 9 juli (lerarenplatform) en 4 juni (puntenenveloppe zorg – stimulus) inzake het aanwendbaar lestijden- en urenpakket in de gemeentelijke basisschool Voorheide voor het schooljaar 2024-2025.
De directie van GBS Voorheide stelt voor het lestijdenpakket voor het schooljaar 2024-2025 aan te wenden als bijlage. Onder voorbehoud op de zitting van het vakbondsoverleg (ABC) van 19 oktober 2023 wordt een protocol van akkoord gesloten.
De lesuren van de leerkrachten voor het schooljaar 2024-2025 moeten vastgesteld worden.
Het advies van de schoolraad van 25 september 2024 wordt mee opgenomen.
De aanstellingsbesluiten van de tijdelijke leerkrachten worden uitgevoerd.
Het lestijdenpakket van GBS Voorheide wordt voor het schooljaar 2024-2025 aangewend zoals omschreven als bijlage.
Op 11 juni 2024 ontving Academie Arendonk een brief van AGODI, Agentschap voor onderwijsdiensten van de Vlaamse overheid afdeling deeltijds kunstonderwijs, inzake de berekening van de omkadering voor het schooljaar 2024-2025. De gemeenteraad bepaalt, na vakbondsoverleg, hoeveel lestijden van het totaal toegekende lestijdenpakket worden aangewend en hoe het toegekende lestijdenpakket wordt verdeeld over de verschillende vakken van de opleidingen en over de verschillende vestigingsplaatsen.
Het schoolbestuur en de directie van Academie Arendonk stellen voor het lestijdenpakket voor het schooljaar 2024-2025 aan te wenden als volgt. Ter zitting van het vakbondsoverleg (ABC) van 30 september 2024 werd een protocol van akkoord gesloten.
Het lestijdenpakket voor Academie Arendonk wordt voor het schooljaar 2024-2025 als volgt aangewend: