De gemeenteraad neemt kennis van de mail van de federale diensten van de Gouverneur van 20 december 2024 waarin de verkiezing van de leden van de politieraad geldig wordt verklaard.
Sinds 1 juli 2005 was de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV) Provincie Antwerpen actief in de provincie Antwerpen. De vzw ERSV Provincie Antwerpen werd opgericht op basis van het decreet van 7 mei 2004.
De vzw ERSV heeft in het recente verleden een evolutie gekend van toenemende inkrimping qua bevoegdheden en is nu een vzw zonder inhoud.
Aan de leden van de vzw ERSV wordt gevraagd om formeel in te stemmen met de ontbinding en vereffening van de vzw in één akte en uit te treden.
Artikel 6,§1 van de statuten van de vzw ERSV Provincie Antwerpen
De gemeenteraad keurt de ontbinding en vereffening van de vzw ERSV Provincie Antwerpen goed.
De gemeenteraad stemt in om uit te treden als lid van de vzw ERSV Provincie Antwerpen in overeenstemming met artikel 6, §1 van de statuten van de vzw ERSV Provincie Antwerpen en duidt geen vertegenwoordiger meer aan in de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
De gemeenteraad zal een afschrift van deze beslissing per aangetekend schrijven verzenden aan de vzw ERSV Provincie Antwerpen ter attentie van de voorzitter van de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
Opdrachtencentrale vzw is een aankoopcentrale in de definitie van de Wet op Overheidsopdrachten. Opdrachtencentrale vzw gunt raamcontracten via correct gevoerde en extern gecontroleerde overheidsopdrachten en stelt deze open voor haar leden. Ook voor adviesverlening en opleidingen kunnen leden terecht bij Opdrachtencentrale vzw.
Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en er worden meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis. Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergieën genereren.
Al enige tijd zijn we bezig om de aankoopprocedures op punt te stellen. Een onderdeel daarvan is dat we de diensten zoveel mogelijk willen aansporen om gebruik te maken van aankoopcentrales (groepsaankopen). Voordeel daarvan is dat de procedure wettelijk in orde is, zonder dat we daar zelf veel administratief werk mee hebben. Bijkomend voordeel is vaak ook dat het om gunstigere prijzen gaat omwille van schaalgrootte.
Uit de statuten en de voorwaarden voor het lidmaatschap blijkt voldoende dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd. Leden van Opdrachtencentrale vzw zijn niet onderworpen aan enige verplichting tot deelname en/of afname betreffende de raamovereenkomsten. Elk lid beslist steeds volledig zelf en vrij. Als lid toetreden is volledig gratis.
Gemeente Arendonk kan als toegetreden lid een vertegenwoordiger aanduiden voor de algemene vergadering.
Gemeente Arendonk treedt toe tot Opdrachtencentrale vzw.
De gemeenteraad machtigt algemeen directeur Kris Wouters tot ondertekening van de nodige stukken.
De ontwerpopdracht voor de opdracht 'Verbreden betonwegen ( Nieuwendijk- Houwendijk ) ' werd gegund aan Arcadis Belgium nv, Corda 1 Kempische Steenweg 311 bus 2.07, 3500 Hasselt.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. BE0119.000935.0120 - 30095685 opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium nv, Corda 1 Kempische Steenweg 311 bus 2.07, 3500 Hasselt.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 307.091,25 excl. btw of € 371.580,41 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestek met nr. BE0119.000935.0120 - 30095685 en de raming voor de opdracht 'Verbreden betonwegen ( Nieuwendijk- Houwendijk', opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium nv, Corda 1 Kempische Steenweg 311 bus 2.07, 3500 Hasselt worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 307.091,25 excl. btw of € 371.580,41 incl. 21% btw .
Het bestek met nr. BE0119.000935.0120 - 30095685 en de raming voor de opdracht “Verbreden betonwegen ( Nieuwendijk - Houwendijk )”, opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium nv, Corda 1 Kempische Steenweg 311 bus 2.07, B - 3500 Hasselt worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 307 091,25 excl. btw of € 371 580,41 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2240007/B2/0200 (actie/raming AC000095/MJP000801).
In het kader van de opdracht “Aankoop Ziekenwagen” werd een bestek met nr. GEM2025/02 opgesteld door de dienst DGH.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 215 000 excl. btw of € 260 150,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De huidige ziekenwagen voldoet niet meer aan de wettelijke vereisten en dient te worden vervangen.
Het bestek met nr. GEM2025/02 en de raming voor de opdracht “Aankoop Ziekenwagen”, opgesteld door de dienst DGH worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 215 000 excl. btw of € 260 150 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de gemeentelijke begroting, dienstjaar 2025 - AC000095 - GEM - MJP000878 - Aankoop ziekenwagen DGH - 2024/2430000/B1/0440/.
In het kader van de opdracht “Ontharden speelplaats GBS Voorheide” werd een bestek met nr. AIM1283-PR03-PR01-AB-indexO opgesteld door Architects in Motion bv, Parklaan 146, 2300 Turnhout.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 310 625,46 excl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestek met nr. AIM1283-PR03-PR01-AB-indexO en de raming voor de opdracht “Ontharden speelplaats GBS Voorheide”, opgesteld door Architects in Motion bv, Parklaan 146, 2300 Turnhout worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 310 625,46 excl. btw.
Het bestek met nr. AIM1283-PR03-PR01-AB-indexO en de raming voor de opdracht “Ontharden speelplaats GBS Voorheide”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 310 625,46 excl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2201000/B3/0800 (actie/raming AC000095/MJP001497).
Al geruime tijd is wasserij Tony, gevestigd aan een zijstraat van Wampenberg, genummerd langs Wampenberg 10A. Deze zijstraat is in de atlas van de buurtwegen opgenomen als voetweg nr. 99. Deze voetweg loopt verder ongeveer parallel met de Wamp tot aan de Lokkerse Dammen.
Op 21 december 2004 werd het BPA Klavervelden goedgekeurd. Het BPA herbestemd het gebied voor ambachtelijke bedrijven en KMO's tussen Wampenberg en Klavervelden, volgens het gewestplan Turnhout, onder meer naar gebied voor kleinbedrijf met het wonen.
Op 8 augustus 2024 werd de omgevingsvergunning nr. OV/OP/2024/24 verleend onder meer voor het bouwen van een KMO-gebouw met 4 bedrijfsunits en 2 bedrijfswoningen (34,4m x 29m). De vergunninghouder vraagt thans naar de huisnummering van deze nieuwbouw. Thans zijn de gebouwen aan beide zijden van de voetweg nr. 99 genummerd Wampenberg 10 en 12. Wasserij Tony, gelegen in de zijstraat is genummerd Wampenberg 10A. Er zijn dus geen huisnummers vrij om de nieuwbouw te nummeren. Vanuit een logische huisnummering en een vlotte bereikbaarheid is het wenselijk deze zijstraat een aparte straatnaam te geven.
Op 2 mei 2024 besloot het college van burgemeester en schepenen om een nieuwe straatnaam toe te kennen aan de openbare weg tussen Wampenberg 10 en Wampenberg 12. De 4de Straatnamencommissie werd verzocht hiervoor een voorstel te formuleren.
Op 2 december 2024 bezorgde de 4de Straatnamencommissie 2 gemotiveerde voorstellen. De voorkeur van de 4de Straatnamencommissie gaat uit naar de volgende 2 opties:
De keuze wordt als volgt gemotiveerd:
Op de huidige ogenblik worden er in dit straatje twee nieuwe woningen opgericht en bevindt zich achteraan de uitbating wasserij Tony.
Een feitelijke verdere uitrusting van deze wegenis werd niet meegedeeld aan de Straatnamencommissie.
Evenmin is er een doorgang van dit straatje behoudens een wandelweg naar de achterliggende locatie voorzien.
In het kader van de huidige onduidelijkheid voor hulpdiensten en andere openbare diensten dient een er straatnaam gegeven.
De 4de Straatnamencommissie heeft in de beraadslaging voor deze nieuwe straatnaam gebruik gemaakt van de transcriptie door Els Lenaerts, van Het Meetboek Arendonk en Schoonbroek over de periode 1605-1628. Verder werd informatie gezocht in de Atlas van de Buurtwegen opgemaakt in 1844, de Ferrariskaart 1771-1778, de Frickaart 1712 en de Vandermaelenkaart 1846-1854, de Caerte Figuratief uit 1789 en de primitieve kadasterplannen van onze gemeente. Er werd eveneens opzoekwerk gedaan in het werk van pastoor Lodewijk Coveliers, Arendonk een geschiedkundige beschrijving, alsook uit het werk van Harry Liekens, Van Aartrijtstraat tot Zwartbergstraat jaarboek Heemkundige Kring Als Ice Can 2010. Verder werd er van gedachten gewisseld en onderling overlegd om tot volgende voorstellen te komen.
Voorstel nieuwe straatnaam:
Wisselpad of Sigarenpad
Het voorliggende plein De Wissel onder deze benaming gekend door de Arendonkse bevolking, heeft de voorkeur gegeven om dit straatje dan ook te benoemen als Wisselpad. Het achtervoegsel pad is hier opgenomen gezien de beperkte diepte van dit straatje en om het onderscheid met de volkse benaming van De Wissel te benadrukken.
Ook de naam Sigarenpad vond de Straatnamencommissie een verantwoorde benaming gezien de ligging tussen de nog twee grootste sigarenfabrieken die Arendonk ooit rijk was, namelijk Karel I (nu Kunstacademie) en Alto (winkelruimte en appartementsgebouw).
Er was een lichte voorkeur voor de benaming Wisselpad, maar ook Sigarenpad zou zeker, gelet op de ligging een mooie benaming kunnen zijn."
Het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat bij het vaststellen van de naam van openbare wegen en pleinen of het wijzigen van deze naam wordt bij voorkeur geput uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde.
De richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer van Best-Adress bepalen in art. 7 en 8 onder meer dat:
De voetweg nr. 99 heeft een lengte van ca. 1 035 meter vanaf Wampenberg tot aan de omgeving ten noorden van de Lokkerse Dammen. Verder oostelijk werd de voetweg nr. 99 afgeschaft bij ruilverkaveling De Watering in 1987. Voorstel is om de voetweg nr. 99 over de volledige lengte de naam Wisselpad te geven, als zijnde het pad naar de Wissel.
De gemeenteraad stelt de straatnaam Wisselpad voorlopig vast voor de openbare weg, opgenomen in de atlas der buurtwegen als voetweg nr. 99, vanaf Wampenberg tot Lokkerse Dammen.
Op 28 oktober 2022 kende de Vlaamse Regering de gemeente Arendonk een subsidie toe voor het project 'Groenblauwe dooradering in de bebouwde ruimte in Arendonk'. Met die oproep selecteert Vlaanderen ambitieuze steden en gemeenten die met quick-win projecten uitvoering willen geven aan het onthardingsbeleid van de Vlaamse regering en de doelstellingen van de Blue Deal. De oproep is op zoek naar projecten die op een structurele manier een antwoord bieden op de water- en droogteproblematiek in de bebouwde ruimte. Eén van de drie geselecteerde quick win projecten is de herbestemming van het woonuitbreidingsgebied Wampe Bemden langsheen de Wamp naar openruimtegebied (5ha) en de gedeeltelijke herinrichting van het gebied (QW3).
Bij de opmaak van het ruimtelijke uitvoeringsplan voor de herbestemming van het woonuitbreidingsgebied naar een openruimte bestemming zal in uitvoering van het instrumentendecreet mogelijk een planschadevergoeding verschuldigd zijn aan de eigenaars. Door een deel van de gronden voor de inwerkingtreding van het RUP in der minne te verwerven, kan de betaling van planschade vermeden worden. Daarnaast is binnen de toegekende subsidie voor het groenblauwe dooraderingsproject QW3 in de bebouwde ruimte 2.0 een budget voorzien voor de verwerving van de terreinen binnen het plangebied. Op deze manier kan de verwerving van de terreinen tot 70% gesubsidieerd worden. Door de verwerving van het terrein kan het ingezet worden voor herinrichting van de vallei van de Wamp.
Om de verwerving van de terreinen te begeleiden en te onderhandelen werd de opdracht tot onderzoek en onderhandeling van de aankoop van de gronden gelegen binnen het woonuitbreidingsgebied Wampe Bemden toegewezen aan IOK op 25 januari 2024. In maart 2024 werden de verschillende betrokken eigenaars in het plangebied uitgenodigd voor overleg over de planintenties en de bespreking van de mogelijkheden tot verwerving. Verschillende eigenaars gaven aan verder in overleg te willen gaan omtrent eventuele verkoop.
Op 30 mei 2024 werd Luc Bisschops aangesteld als beëdigd schatter voor de opmaak van een schattingsverslag voor 9 terreinen gelegen in Arendonk, zijnde sectie A nrs. 1177, 1176, 1175, 1173, sectie B nr. 92B, 93A, 93B, 94C en 96. Op 28 juni 2024 bezorgde Luc Bisschops het schattingsverslag gedateerd op 19 juni 2024.
Op 4 juli 2024 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van het schattingsverslag en werd het schattingsverslag aan de aangestelde onderhandelaar van IOK bezorgd in functie van aankooponderhandelingen met de betrokken eigenaars.
Het kadastraal perceel gelegen in Arendonk, ter streke Wampebemden, afd. 1, sectie A, nr. 1176 met een totale oppervlakte van 4 476 m² werd geschat op een waarde van 5 euro/m² of een totaalprijs van € 22 135.
Op 28 augustus 2024 ging de eigenaar akkoord met het aanbod tot aankoop en werd een belofte van verkoop voor openbaar nut getekend.
Op 12 september 2024 hechtte het college van burgemeester en schepenen principieel goedkeuring aan de aankoop en werd notariaat Van Gansewinkel in Arendonk aangesteld voor de opmaak van de aankoopakte.
Notariaat Van Gansewinkel stelde een ontwerp van akte verkoop door de eigenaar aan de gemeente Arendonk op met kenmerk verkoop_2205. De gemeente Arendonk stelt courant als voorwaarde van aankoop dat de gronden vrij moeten zijn van hypothecaire inschrijvingen en bodemverontreiniging. Volgens de algemene voorwaarden op pagina 5 van de ontwerpakte wordt het goed verkocht "voor vrij, zuiver en onbelast van alle schulden, voorrechten en hypotheken". Het bodemattest van 19 september 2024 met kenmerk 20240774697 geeft aan dat OVAM geen aanwijzingen heeft dat deze grond een risicogrond is, noch dat er aanwijzingen zijn dat er een bodemverontreiniging voorkomt.
Het perceel is belast met een erfdienstbaarheid van openbaar nut, nl. een erfdienstbare strook waterloop voor ruimingswerken en voetweg nummer 99. Het perceel is volgens het geldende gewestplan Turnhout van 30 september 1977 gelegen in woonuitbreidingsgebied en het perceel is deels gelegen is in het bijzonder plan van aanleg “Klavervelden”, goedgekeurd op 21 december 2004. Verder is het perceel gelegen binnen het gebied waarvoor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Wampe Bemden in opmaak is (fase voorontwerp).
De gemeenteraad keurt de aankoop goed van de grond gelegen ter streken Wampebemden, kadastraal gekend als afd. 1, sectie A, nr. 1176, met een totale oppervlakte van 4 427 m² voor een prijs van € 5,00 per m² of een totale aankoopprijs van € 22 135 exclusief aankoopkosten.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van de akte van aankoop met dossiernummer 2205, zoals opgemaakt door notaris Pia van Gansewinkel, goed.
De aan te kopen grond moet vrij te zijn van hypothecaire inschrijvingen en bodemverontreiniging, wat zal moeten blijken uit de daartoe af te leveren attesten, voorafgaandelijk aan het verlijden van de akte van verkoop.
De hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting van het nemen van een ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van de notariële akte.
De gemeenteraad machtigt burgemeester R. Blockx en algemeen directeur K. Wouters om, namens de gemeente Arendonk, op te treden bij het verlijden van de akte van aankoop.
De kosten verbonden aan de opmaak en het verlijden van de akte zijn ten laste van de gemeente Arendonk.
De huidige mandaten van de schoolraad lopen normaliter af op 31 maart 2025.
De schoolraad wordt samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de ouderraad, de pedagogische raad en de leerlingenraad.
De gemeentelijke basisschool de Stip, Kerkstraat 11, 2370 Arendonk beschikt over een ouderraad.
De vertegenwoordiging van de ouders in de schoolraad zal bijgevolg door aanduiding in de ouderraad worden samengesteld.
Er is de mogelijkheid geboden uiterlijk tot 1 december 2024 om de oprichting van een pedagogische raad te vragen. Hiervan werd geen gebruikt gemaakt.
Er wordt rekening gehouden met het advies van de schoolraad van 26 november 2024.
De verkiezingen moeten worden georganiseerd om de geleding van het personeel samen te stellen.
Het schoolbestuur bepaalt de nadere regelingen inzake de verkiezingsprocedure.
De ouderraad wordt gemachtigd om hun vertegenwoordiging in de schoolraad van gemeentelijke basisschool de Stip te vernieuwen.
Het verkiezingsreglement voor de geleding van het personeel, waarvan de tekst in bijlage, wordt goedgekeurd.
De huidige mandaten van de schoolraad lopen normaliter af op 31 maart 2025.
De schoolraad wordt samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de ouderraad, de pedagogische raad en de leerlingenraad.
De gemeentelijke Basisschool Voorheide, De Brulen 2, 2370 Arendonk beschikt over een ouderraad.
De vertegenwoordiging van de ouders in de schoolraad zal bijgevolg door aanduiding in de ouderraad worden samengesteld.
Er is de mogelijkheid geboden uiterlijk tot 1 december 2024 om de oprichting van een pedagogische raad te vragen. Hiervan werd geen gebruikt gemaakt.
Er wordt rekening gehouden met het advies van de schoolraad van 25 september 2024.
De verkiezingen moeten worden georganiseerd om de geleding van het personeel samen te stellen.
Het schoolbestuur bepaalt de nadere regelingen inzake de verkiezingsprocedure.
De ouderraad wordt gemachtigd om hun vertegenwoordiging in de schoolraad van gemeentelijke Basisschool Voorheide te vernieuwen.
Het verkiezingsreglement voor de geleding van het personeel, ouders, waarvan de tekst in bijlage, wordt goedgekeurd.