Vanuit de federale overheid werd voor hun personeel het recht op deconnectie verankerd in het personeelsstatuut. Ook lokaal bestuur Arendonk is begaan met het welzijn van zijn werknemers en wil daarom ook het recht op deconnectie officieel toevoegen aan het personeelsbeleid.
Het beleid rond recht op deconnectie werd uitgewerkt. Er zal rond dit thema ook regelmatig gesensibiliseerd worden.
het beleid werd door het MAT, college en de syndicale organisaties goedgekeurd.
Arbeidsreglement
De gemeenteraad keurt de wijziging van het arbeidsreglement betreffende het beleid rond recht op deconnectie goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
Gemeente Arendonk is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het decreet lokaal bestuur (deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en meer bepaald art. 445) bepaalt dat er, in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering moet worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan.
Op 20 februari 2025 werd het gemeentebestuur opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van Cipal dv die zal plaatsvinden op 31 maart 2025 op digitale wijze. De oproepingsbrief bevat de agenda en de daarbij behorende documentatie van deze bijzondere algemene vergadering. De vergadering heeft de volgende agenda:
Algemene vergadering
Voor de algemene vergaderingen van Cipal dient een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger vanuit de gemeente aangeduid te worden.
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers (vennoten). Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van één van de andere organen. De onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 decreet lokaal bestuur, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers van de algemene vergadering.
Conform de decretale en statutaire bepalingen heeft elke deelnemer bij Cipal recht op één vertegenwoordiger op de algemene vergadering. Desgewenst kan de gemeente ook één of meer plaatsvervangers (met vermelding van hun onderlinge rangorde) aanduiden.
Benoeming van de 15 bestuurders
Artikel 15 van de statuten van Cipal bepaalt, wat de benoeming van de leden van de raad van bestuur betreft, het volgende:
§1. De vereniging wordt bestuurd door een raad van vijftien bestuurders, door de algemene vergadering benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers. Bij die voordracht moet er mee rekening gehouden worden dat de vereniging zich bij de samenstelling van haar bestuursorganen moet schikken naar de vereisten inzake pluralisme, die door de bevoegde overheid worden gesteld. Bij die voordracht dient tevens rekening gehouden te worden met de onverenigbaarheden voorzien in het decreet, met dien verstande dat de onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder van de vereniging en lid van een bestuurs- of controleorgaan in een privaatrechtelijke rechtspersoon die activiteiten uitoefent in dezelfde beleidsdomeinen als de vereniging, zoals voorzien in artikel 436 van het decreet, niet geldt opzichtens de mandaten als lid van een bestuurs- of controleorgaan in de privaatrechtelijke rechtspersonen waar de vereniging overeenkomstig artikel 4bis, §1 hierboven in deelneemt.
Alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur. Maximaal twee derden van de leden mag van hetzelfde geslacht zijn.
De bestuurders vertegenwoordigen alle deelnemers.
§2. Als de deelnemende gemeenten kandidaat-bestuurders voordragen die geen lid zijn van een gemeenteraad of van een districtsraad van een van de deelnemende gemeenten, maar van wie de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, wordt die voordracht uitdrukkelijk gemotiveerd. In dat geval is de onverenigbaarheid van het mandaat van bestuurder met de functie van werknemer van een deelnemend openbaar bestuur, vermeld in artikel 436, eerste lid, 8° van het decreet, niet van toepassing.
§3. De benoeming van de bestuurders gebeurt bij geheime stemming, volgens de procedure neergeschreven in het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering.
Zoals voorheen voert de uittredend voorzitter van Cipal een uitgebreide consultatie- en overlegronde om te komen tot een globaal voorstel (gezamenlijke voordrachtlijst) voor invulling van de 15 mandaten. Dat dit geen gemakkelijke oefening is met 270 deelnemers, waarvan meer dan 150 gemeentelijke deelnemers, spreekt voor zich. Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst wordt o.m. rekening gehouden met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, politieke verdeling (toepassing systeem D’Hondt), bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), genderratio en continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur. Het voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst wordt genomen in consensus met de verschillende politieke partijen die, met toepassing van het systeem D’Hondt, recht hebben op een vertegenwoordiging in de raad van bestuur van Cipal.
Op 2 maart 2025 bezorgde Cipal het volgende voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders:
Deze gezamenlijke voordrachtlijst kwam tot stand na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal.
Aan de deelnemers wordt gevraagd goedkeuring te hechten aan de gezamenlijke voordrachtlijst van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de raad van bestuur.
Aanduiding individuele vertegenwoordiger in de raad van bestuur
Het is belangrijk dat de deelnemers van Cipal ook tijdens deze legislatuur beroep kunnen doen op de in-house-uitzondering. Deze in-house-uitzondering is opgenomen in artikel 30 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en maakt het mogelijk dat de deelnemers van Cipal opdrachten (bv. inzake GAS- en informatieveiligheidsdienstverlening) kunnen toevertrouwen aan Cipal/C-smart zonder dat de formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd.
Eén van de voorwaarden voor toepassing van de in-house-uitzondering is dat er sprake moet zijn van een ‘gezamenlijke controle’, hetgeen concreet betekent dat de besluitvormingsorganen van Cipal moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen. De invulling van het principe van de gezamenlijke controle houdt vanuit juridisch oogpunt dan ook in dat elke deelnemer een individuele vertegenwoordiger dient aan te duiden binnen de raad van bestuur.
Aan de deelnemers wordt gevraagd de individuele vertegenwoordiger van de deelnemer aan te duiden binnen de lijst van 15 kandidaat-bestuurders.
Kandidaat-lid met raadgevende stem vanuit de oppositie
Overeenkomstig artikel 15bis van de statuten van Cipal heeft iedere deelnemende gemeente het recht, tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem, een gemeenteraadslid aan te wijzen, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en deze aanwijzing voor te leggen aan de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
Indien slechts één gemeente van dit recht gebruik maakt, neemt de algemene vergadering akte van deze gemeenteraadsbeslissing en woont het aldus aangewezen lid vanaf dat ogenblik met raadgevende stem de zittingen van de raad van bestuur bij.
Indien meer dan één gemeente van dit recht gebruik maakt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en bepaalt zij de rangorde van de aangewezen leden met raadgevende stem in afdalende volgorde als volgt:
Het eerste volgens deze rangorde aangewezen lid woont vanaf dat ogenblik met raadgevende stem de zittingen van de raad van bestuur bij.
Het college van burgemeester en schepenen draagt volgende kandidaten voor:
Vanuit de oppositie worden volgende kandidaten voorgedragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem:
Mevrouw Maud Vosters wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur.
Mevrouw Dorien Faes wordt aangeduid als plaatsvervanger op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur.
De gemeenteraad keurt de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders goed.
Met 21 stemmen voor Inge Van Goubergen (Vosselaar), 1 stem voor Kelly Verheyen (Turnhout) en 1 blanco stem, duidt de gemeenteraad uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Inge Van Goubergen (Vosselaar).
De gemeenteraad duidt volgend gemeenteraadslid als kandidaat-lid van de raad van bestuur met raadgevende stem aan: Benny Maes, °20 maart 1982, man, met eenparigheid van stemmen.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal. Dit besluit wordt overgemaakt aan Cipal uiterlijk 4 dagen voor de vergadering van 31 maart 2025 digitaal via infoavdv@cipal.be
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 28 maart 2025 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering. De agenda van deze algemene vergadering bevat o.a.:
Overeenkomstig de decretale bepalingen moet bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan. Ook dienen er eventuele voordrachten te worden gedaan betreffende de afgevaardigden op de algemene vergadering.
Op 10 februari 2025 duidde de gemeenteraad Luc Bouwen en Lieven Van Baelen als vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Pidpa voor de periode van de ganse legislatuur. Op 19 februari 2025 ontving de gemeente een lijst van kandidaten voor de samenstelling van de raad van bestuur van Pidpa voor de legislatuur 2025-2030.
De raad van bestuur bestaat uit ten hoogste 15 leden. Na de gemeenteraadsverkiezingen raadpleegt de ontslagnemende voorzitter de gemeentelijke deelnemers van de vereniging omtrent de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur. Hierbij wordt rekening gehouden met:
Aan de deelnemers wordt gevraagd om, overeenkomstig de statutair bepaalde criteria, volgende kandidaten voor te dragen als bestuurder binnen de raad van bestuur voor de legislatuur van 2025-2030:
Kennis wordt genomen van het voorstel betreffende de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur. Alle voorgestelde mandatarissen worden voorgedragen als kandidaat lid voor de raad van bestuur.
Met 18 stemmen voor Peter Hannes (Oud-Turnhout) en 5 stemmen voor Hans De Groof (Mol), duidt de gemeenteraad uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Peter Hannes (Oud-Turnhout).
Aan de vertegenwoordiger Luc Bouwen (of plaatsvervanger Lieven Van Baelen) wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28 maart 2025, evenals op elke andere algemene vergadering ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering, overeenkomstig dit besluit te stemmen en de benoemingen van de bij dit besluit voorgedragen kandidaten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De raad van bestuur van het AGB Arendonk moet naar aanleiding van de nieuwe legislatuur opnieuw samengesteld worden.
De gemeenteraad is samengesteld uit 23 leden verdeeld over 5 partijen:
De raad van bestuur van het AGB Arendonk moet naar aanleiding van de nieuwe legislatuur opnieuw samengesteld worden. Conform de statuten zijn dit 11 bestuurders die op basis van de zetelverdeling van de gemeenteraad bepaald worden.
Het schepencollege stelt voor om de raad van bestuur samen te stellen als volgt:
De politieke fracties dienen volgende kandidaturen in:
iedereen 2370:
NV-A+:
Vooruit: Frank Goris
Vlaams Belang: Nick Aerts
De afvaardiging van de raadsfracties in de raad van bestuur van het AGB Arendonk wordt met ingang van 10 maart 2025 vastgesteld als volgt:
iedereen 2370:
NV-A+:
Vooruit: Frank Goris
Vlaams Belang: Nick Aerts
Er dienen tarieven te worden aangerekend voor het gebruik van de sportinfrastructuur. Op 17 februari 2025 stelde de raad van bestuur AGB Arendonk het nieuwe tariefreglement sportinfrastructuur vast.
De gemeentelijke sportinfrastructuur wordt bekostigd door gemeente Arendonk. De inwoners van Arendonk dragen reeds bij in de gemeentelijke inkomsten via de aanvullende belasting op de personenbelasting. Niet-inwoners leveren hier geen enkele bijdrage. Een tariefonderscheid is om deze redenen dan ook gerechtvaardigd en aangewezen.
De nieuwe sporthal in het Sportpark Heikant wordt opgenomen in het tariefreglement.
De gemeenteraad keurt het tariefreglement sportinfrastructuur, zoals vastgesteld door de raad van bestuur AGB Arendonk op 17 februari 2025, goed:
Tariefreglement sportinfrastructuur
Van 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2025 worden onderstaande tarieven aangerekend aan de gebruikers voor het gebruik van de gemeentelijke sportinfrastructuur.
De tarieven voor zwemmen tijdens de publieke uren en zwembrevetten moeten betaald worden op het moment dat men het product aankoopt. De overige tarieven moeten betaald worden na ontvangst van een factuur, opgemaakt en verstuurd door AGB Arendonk, vóór de daarop vermelde uiterste betaaldatum.
Sportpark Heikant
Postelboer
|
| Arendonkse scholen | Arendonkse gebruiker of vereniging |
Anderen |
Visvijver Heikant |
| gratis | gratis | gratis |
Finse piste Heikant |
| gratis | gratis | gratis |
Outdoor fitness |
| gratis | gratis | gratis |
Kleedkamer | per uur | 1,00 euro | 2,00 euro | 4,00 euro |
| per dag | 10,00 euro | 20,00 euro | 40,00 euro |
Bergruimte sporthal | per sportseizoen | / | 200,00 euro | / |
Vergaderlokaal sporthal | per dagdeel (*) | 2,50 euro | 5,00 euro | 10,00 euro |
| per dag | 6,50 euro | 12,50 euro | 25,00 euro |
Sporthal: 1/3 | per uur | 3,5 euro | 7 euro | 14 euro |
per dag | 35 euro | 70 euro | 140 euro | |
Sporthal: 2/3 | per uur | 7 euro | 14 euro | 28 euro |
per dag | 70 euro | 140 euro | 280 euro | |
Sporthal: volledig | per uur | 10,5 euro | 21 euro | 42 euro |
per dag | 105 euro | 210 euro | 420 euro | |
Sporthal: judozaal | per uur | 5 euro | 10 euro | 20 euro |
per dag | 50 euro | 100 euro | 200 euro | |
Sporthal: danszaal | per uur | 3.5 euro | 7 euro | 14 euro |
per dag | 35 euro | 70 euro | 140 euro | |
Duiveltjesveld | per uur | 0,75 euro | 1,25 euro | 3,00 euro |
zonder verlichting | per dag | 7,5 euro | 12,50 euro | 30,00 euro |
Duiveltjesveld | per uur | 1,00 euro | 1,75 euro | 3,50 euro |
met verlichting | per dag | 10,00 euro | 17,50 euro | 35,00 euro |
2/4de veld | per uur | 1,5 euro | 2,50 euro | 5,00 euro |
zonder verlichting | per dag | 15,00 euro | 25,00 euro | 50,00 euro |
2/4de veld | per uur | 2,00 euro | 3,25 euro | 6,50 euro |
met verlichting | per dag | 20,00 euro | 32,50 euro | 65,00 euro |
Voetbalveld | per uur | 3,00 euro | 5,00 euro | 10,00 euro |
zonder verlichting | per dag | 30,00 euro | 50,00 euro | 100,00 euro |
Voetbalveld | per uur | 4,00 euro | 6,50 euro | 13,00 euro |
met verlichting | per dag | 40,00 euro | 65,00 euro | 130,00 euro |
(*) dagdeel: 8.00 uur - 13.00 uur // 13.00 uur - 18.00 uur // 18.00 uur - 03.00 uur
Zwembad
Publieke uren | ||
Individueel | Volwassenen (+15 jaar) | 3,00 euro per beurt voor inwoners van Arendonk |
|
| 3,50 euro per beurt voor niet-inwoners van Arendonk |
| Kinderen, senioren | 2,50 euro per beurt voor inwoners van Arendonk |
| en mindervaliden | 3,00 euro per beurt voor niet-inwoners van Arendonk |
| Kinderen tot en met 2 jaar | gratis |
Abonnementen | Volwassenen (+15 jaar) | 51,00 euro voor een abonnement van 20 beurten (inwoner) |
59,50 euro voor een abonnement van 20 beurten (niet-inwoner) | ||
|
| 26,50 euro voor een abonnement van 10 beurten (inwoner) |
| 31,00 euro voor een abonnement van 10 beurten (niet-inwoner) | |
| Kinderen, senioren en mindervaliden | 42,50 euro voor een abonnement van 20 beurten (inwoner) |
| 51,00 euro voor een abonnement van 20 beurten (niet-inwoner) | |
|
| 22,00 euro voor een abonnement van 10 beurten (inwoner) |
26,50 euro voor een abonnement van 10 beurten (niet inwoner) | ||
Groepstarief | (= minimum 15 personen) | 2,00 euro per beurt per persoon (inwoner) |
2,50 euro per beurt per persoon (niet-inwoner) | ||
Niet publieke uren (reservaties) | ||
Verenigingen | Baan per uur | 6,00 euro |
(uitgezonderd AZV) | Groot bad per uur | 20,00 euro |
| Instructiebad per uur | 10,00 euro |
| Volledig zwembad per uur | 25,00 euro |
Arendonkse Zwemvereniging (AZV) | 10.000,00 euro per jaar | |
Huur commerciële | Volledig zwembad per uur | 80,00 euro |
doeleinden | Indien geen volledig zwembad per uur | 40,00 euro |
Scholen | Arendonkse scholen | 1,25 euro per persoon voor 30 minuten |
|
| 1,80 euro per persoon voor 30 tot 45 minuten |
| 2,50 euro per persoon voor 45 tot 60 minuten | |
| Niet-Arendonkse scholen | 1,50 euro per persoon voor 30 minuten |
|
| 2,25 euro per persoon voor 30 tot 45 minuten |
3,00 euro per persoon voor 45 tot 60 minuten | ||
Overige | ||
Zwembrevetten |
| 2,00 euro per stuk |
Turnzaal Voorheide, Kerkstraat
Polyvalente zaal Kerkstraat
Danszaal DONA
Het gebruik van het gemeenschapscentrum moet vastgesteld worden in een reglement waaruit blijkt dat de infrastructuur ter beschikking staat van het ruime culturele veld in de gemeente.
Met ingang van heden keurt de gemeenteraad het gebruiksreglement voor het gemeenschapscentrum goed. Het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2024 wordt met ingang van heden opgeheven.
Er wordt een tariefonderscheid gemaakt tussen inwoners en niet-inwoners van Arendonk gezien de lopende bijdrage van inwoners in de gemeentelijke inkomsten. Daarnaast voorziet de retributie een tariefonderscheid naargelang gebruikers en bestemming om voorrang te geven aan cultuurparticipatie, gemeenschapsvorming en cultuurspreiding ten behoeve van de lokale bevolking.
Met ingang van heden en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op het gebruik van het gemeenschapscentrum. Het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2024 wordt met ingang van heden opgeheven.
De kerkraad van de parochie Onze Lieve Vrouw Arendonk Centrum heeft de jaarrekening 2024 opgemaakt en goedgekeurd in de vergadering van 30 januari 2025.
De rekeningen van de erkende erediensten zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur. Het gemeentebestuur voerde controle uit op de cijfers van de jaarrekening en de toevoeging van de verplichte stukken.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2024 van de parochie Onze Lieve Vrouw Arendonk.
Tussen het Vlaamse gewest en IOK werd een samenwerkingsovereenkomst inzake de toekenning van de energielening en erkenning als Energiehuis voor de regio Kempen afgesloten op 1 oktober 2017.
Bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 werd het Energiebesluit gewijzigd, wat betreft de energiehuizen. In art. 7.9.2/1. §1 werden andere taken van de energiehuizen toegevoegd waardoor de energiehuizen naast het verstrekken en beheren van energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied verplicht moet voorzien in de volgende dienstverlening en activiteiten:
In art. 7.9.2/1. §2 van hetzelfde besluit wordt aangegeven dat het energiehuis beroep kan doen op en samenwerkingsverbanden kan aangaan met partners om de dienstverlening te kunnen garanderen.
In wat volgt wordt met het Energiebesluit het besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid bedoeld, met inbegrip van alle wijzigingen, ook de eventuele toekomstige wijzigingen.
Op 1 mei 2019 werd tussen het Vlaamse gewest en IOK een addendum aan de bovenvermelde samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
Het addendum voorziet tevens dat IOK samenwerkingsovereenkomsten zal sluiten met Kamp C, centrum voor duurzaam bouwen van de Provincie Antwerpen, Fluvius en het Energiescanbedrijf van Web vzw.
In de zitting van 8 februari 2021 werd de samenwerkingsovereenkomst met Energiehuis Kempen goedgekeurd.
In het najaar van 2024 startte Energiehuis Kempen in gemeenten in de Zuiderkempen met een werking rond energiescans naar aanleiding van de stopzetting van deze werking door Waardenmakerij vzw (vroegere Kringwinkel Zuiderkempen).
Voor IOK is het aanbieden van energiescans voor gezinnen uit de sociale doelgroep een logische uitbreiding van de dienstverlening binnen het Energiehuis.
Het aanbod om de energiescanwerking te integreren in de werking van het Energiehuis geldt ook voor gemeenten in de Noorderkempen die nu gebruik maken van de dienstverlening van WEB vzw.
IOK voorziet in verschillende dienstverleningen en activiteiten in het kader van energie zoals aanbieden van energieleningen en een intergemeentelijk woon- en energieloket.
Daarom is het opportuun dat de gemeente zich verder aansluit bij de uitbreiding van de dienstverlening met een energiescanwerking binnen het Energiehuis.
Het vast bureau heeft de samenwerkingsovereenkomst principieel goedgekeurd op 6 februari 2025.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid van 19 november 2010.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het IOK-Energiehuis Kempen goed in het kader van uitvoering energiescans.
De gemeenteraad duidt IOK-Energiehuis Kempen aan als energiescanbedrijf voor de uitvoering van basis energiescans en opvolgscans op het grondgebied van de gemeente Arendonk.
In toepassing van art. 27 van het decreet lokaal bestuur verlaat Joke Segers de vergadering bij de behandeling van onderhavig dagordepunt.
Het RUP kadert onder meer in de uitvoering van het project groenblauwe dooradering in de bebouwde ruimte 2.0 van het departement Omgeving waarvoor de gemeente Arendonk op 28 oktober 2022 een subsidie verkreeg van de Vlaamse Regering en in uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. De gemeente Arendonk voorziet in 3 concrete projecten ter versterking van de groenblauwe as gevormd door de waterloop de Wamp door de kern van de gemeente. De 3 projecten versterken de groenblauwe structuur in de kern, maken de bestaande sites klimaat robuuster en helpen de kern beschermen tegen overstromingen ruimte voor water te creëren. binnen het project Wampe Bemden (QW3), ten oosten van de kern, wordt het ca. 5 ha grote woonuitbreidingsgebied Wampe Bemden definitief gevrijwaard van bebouwing en herbestemd naar een open ruimte gebied. Het gebied zal tegelijk een meer natuurlijke inrichting krijgen.
De Wamp komt vanuit het natuurgebied het Goorken, ten oosten van de kern van Arendonk, door een woonuitbreidingsgebied de kern van Arendonk binnen. Het woonuitbreidingsgebied (WUG) Wampe Bemden vormt momenteel een groene vinger tussen het bebouwd weefsel ten noorden en zuiden ervan. Het WUG is momenteel ingericht als (beelden)park bij de gemeentelijke kunstacademie, als bos en met hooilanden. De Wamp heeft er een eerder rechtgetrokken profiel. Het resterende WUG heeft nog een oppervlakte van ca. 5,5 ha, waarvan 18.365 m² in eigendom is van het lokaal bestuur en OCMW. Een groot deel van dit WUG is op de pluviale overstromingskaarten gelegen in overstroombaar gebied. Zowel volgens het huidig als toekomstig klimaat. Het toekomstig vrijwaren van dit gebied van bebouwing is cruciaal. Dat kan in eerste instantie door een planningsinitiatief: de opmaak van de RUP dat de bestemming wijzigt.
Op 25 januari 2024 gaf het college van burgemeester en schepenen de opdracht aan IOK tot de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de herbestemming van het woonuitbreidingsgebied Wampe Bemden.
Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan
Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Arendonk werd door de deputatie van de provincie Antwerpen goedgekeurd op 3 februari 2005. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt dat ruimtelijke uitvoeringsplannen worden opgemaakt in uitvoering van het ruimtelijk structuurplan. De relevante bepalingen uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en de hogere beleidsplannen werden uitgebreid omschreven in de toelichtingsnota bij dit ruimtelijk uitvoeringsplan.
Onder meer relevant voor dit RUP is de aanduiding in de gewenste nederzettingsstructuur van het gebied H1 WUG Wampe Bemden als woonuitbreidingsgebied dat in aanmerking komt voor herbestemming: "Het woonuitbreidingsgebied is gelegen rond de Wamp. Binnen het huidige beleidskader kan er voor geopteerd worden om het niet uitgerust woonuitbreidingsgebied in de Wampvallei op termijn te herbestemmen naar een zachte open ruimtebestemming op het moment dat er duidelijkheid wordt verkregen omtrent de regelgeving rond de waterproblematiek (watertoets). Het concept van de Wamp als groene vinger zou daardoor juridisch vertaald worden. Deze optie vervalt evenwel geheel indien het WUG Wampe Bemden wordt opgenomen in de gewestelijke atlas van vrij te ontwikkelen woonuitbreidingsgebieden (cfr. RO/2002/03)." Intussen is het decreet woonreservegebieden van toepassing en werd het gebied door de Vlaamse Regering onder de 'stolp' geplaatst. In de atlas van de woonreservegebieden is het plangebied aangeduid als woonreservegebied gelegen in een gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. De visie uit het structuurplan met betrekking tot herbestemming is dus relevant.
Verder bevat het structuurplan verschillende relevante richtinggevende en bindende bepalingen met betrekking tot de vallei van de Wamp, natuurverbindingen, valleilandschappen en markante terreinovergangen die een vrijwaring van het onbebouwde gedeelte van het woonuitbreidingsgebied als open ruimte gebied en bouwvrij agrarisch gebied motiveert en onderbouwt.
Doelstellingen van het RUP:
Het RUP Wampe Bemden heeft als doel de herbestemming van alle onderdelen van het woonuitbreidingsgebied Wampe Bemden die geen deel uitmaken van een niet-vervallen verkaveling. De percelen die wel deel uitmaken van een niet-vervalen verkaveling worden via het decreet woonreservegebieden reeds als woongebied beschouwd. Perceel 102G, dat wel een onderdeel is van een niet-vervallen verkaveling, maar integraal deel uitmaakt van het openruimtegebied, maakt hierop een uitzondering en wordt wel mee opgenomen in het projectgebied.
Onderstaande elementen maken concreet deel uit van dit RUP:
Ontwerp van het RUP:
Het ontwerp van het RUP voorziet in de volgende bestemmingen:
Proces:
IOK maakte een startnota en procesnota voor het ruimtelijk uitvoeringsplan 'Wampe Bemden' op. Op 16 mei 2024 hechtte het college van burgemeester en schepenen goedkeuring aan de rapporten procesnota en startnota van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Wampe Bemden' en besloot tot organisatie van de publieke raadpleging daaromtrent van 1 juni 2024 tot en met 30 juli 2024.
Op 8 augustus 2024 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de adviezen en reacties ontvangen tijdens de publieke raadpleging en adviesronde en van het verslag van het participatiemoment van 13 juni 2024 omtrent de rapporten procesnota en startnota van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Wampe Bemden'. De ontvangen adviezen en reacties werden aan IOK bezorgd met het oog op de verwerking ervan in de scopingnota.
De scopingnota bouwt voort op de startnota en bevat minstens dezelfde onderdelen als de startnota. De scopingnota bepaalt de te onderzoeken ruimtelijke aspecten en de effectbeoordelingen die moeten worden uitgevoerd, alsook de methode ervan. Bij de opmaak wordt rekening gehouden met de adviezen en het resultaat van de participatie. IOK verwerkte de resultaten van de publieke raadpleging en adviesronde over de start- en procesnota in de scopingnota. Op 26 september 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen het ontwerp van scopingnota en de aangevulde procesnota van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Wampe Bemden' goed.
De scopingnota, incl. milieueffectenrapportage werd voor advies bezorgd aan het Team Omgevingseffecten met betrekking tot de plan-MER-plicht en de ruimtelijke veiligheidsrapportage. Op 10 oktober 2024 besloot het Team Omgevingseffecten van het dep. Omgeving dat er geen plan-MER moet opgemaakt worden voor het voorliggende RUP (kenmerk SCRI24041). Op 28 november 2024 besloot het Team Omgevingseffecten - externe veiligheid van het dep. Omgeving dat er geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden voor het voorliggende RUP (kenmerk RVR-AV-3413).
IOK heeft het ruimtelijk uitvoeringsplan verder uitgewerkt op basis van de scopingnota. Het voorontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan werd opgemaakt. Artikel 2.2.5. §1 VCRO bepaalt wat een ruimtelijke uitvoeringsplan omvat. Overeenkomstig artikel 2.2.20 VCRO stuurt het college van burgemeester en schepenen het voorontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor advies uit. Op 16 januari 2025 hechtte het college van burgemeester en schepenen goedkeuring aan het voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Wampe Bemden', besloot het college van burgemeester en schepenen het voorontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Wampe Bemden' en de gemaakte effectbeoordelingsrapporten voor advies voor te leggen aan de betrokken adviesinstanties en een digitale plenaire vergadering te organiseren op dinsdag 11 februari 2025. Tijdens de adviesperiode werden 4 gunstige adviezen ontvangen van het departement Omgeving, het departement Landbouw en Zeevisserij, de deputatie van de provincie Antwerpen en de omgevingsraad (GECORO). De ontvangen adviezen werden besproken tijden de digitale plenaire vergadering op 11 februari 2025. Van de plenaire vergadering werd een verslag opgemaakt. Op het verslag van de plenaire vergadering werden geen opmerkingen ontvangen. Deze adviezen werden verwerkt tot het voorliggende ontwerp RUP.
Op te heffen voorschriften:
Binnen de plancontour van het RUP worden de volgende voorschriften opgeheven:
Waterparagraaf:
De elementen van de watertoets werden onderzocht in de effectbeoordeling milieu (zie scopingnota). Op basis van de getoetste elementen kan een gunstige beoordeling gebeuren met betrekking tot de watertoets op planniveau:
Op basis van deze voorwaarden en maatregelen kan met andere woorden geconcludeerd worden dat het plan de doelstellingen en beginselen, vermeld in artikel 1.2.2, 1.2.3 en 1.2.4 van de gecoördineerde decreten betreffende het integraal waterbeleid (het waterwetboek), in acht heeft genomen.
Verder verloop:
De gemeenteraad stelt het bij dit besluit gevoegde ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Wampe Bemden en de bij dit gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan horende procesnota voorlopig vast. Dit ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Wampe Bemden bevat de volgende onderdelen: de procesnota, een toelichtingsnota met kaarten en effectenbeoordeling, de stedenbouwkundige voorschriften, het grafisch plan en het grafisch register plancompensaties.
Al geruime tijd is wasserij Tony, gevestigd aan een zijstraat van Wampenberg, genummerd langs Wampenberg 10A. Deze zijstraat is in de atlas van de buurtwegen opgenomen als voetweg nr. 99. Deze voetweg loopt verder ongeveer parallel met de Wamp tot aan de Lokkerse Dammen.
Op 21 december 2004 werd het BPA Klavervelden goedgekeurd. Het BPA herbestemd het gebied voor ambachtelijke bedrijven en KMO's tussen Wampenberg en Klavervelden, volgens het gewestplan Turnhout, onder meer naar gebied voor kleinbedrijf met het wonen.
Op 8 augustus 2024 werd de omgevingsvergunning nr. OV/OP/2024/24 verleend onder meer voor het bouwen van een KMO-gebouw met 4 bedrijfsunits en 2 bedrijfswoningen (34,4m x 29m). De vergunninghouder vraagt thans naar de huisnummering van deze nieuwbouw. Thans zijn de gebouwen langs Wampenberg, aan beide zijden van de voetweg nr. 99, genummerd Wampenberg 10 en 12. Wasserij Tony, gelegen in de zijstraat is genummerd Wampenberg 10A. Er zijn dus geen huisnummers vrij om de nieuwbouw te nummeren. Vanuit een logische huisnummering en een vlotte bereikbaarheid is het wenselijk deze zijstraat een aparte straatnaam te geven.
Op 2 mei 2024 besloot het college van burgemeester en schepenen om een nieuwe straatnaam toe te kennen aan de openbare weg tussen Wampenberg 10 en Wampenberg 12. De 4de Straatnamencommissie werd verzocht hiervoor een voorstel te formuleren.
Op 2 december 2024 bezorgde de 4de Straatnamencommissie 2 gemotiveerde voorstellen. De voorkeur van de 4de Straatnamencommissie gaat uit naar de volgende 2 opties:
De keuze wordt als volgt gemotiveerd:
"Op vraag van de gemeente Arendonk heeft de Straatnamencommissie zich gebogen over de vraag om een nieuwe straatnaam te geven aan de verbinding van De Wissel naar Wasserij Tony.
Op de huidige ogenblik worden er in dit straatje twee nieuwe woningen opgericht en bevindt zich achteraan de uitbating wasserij Tony.
Een feitelijke verdere uitrusting van deze wegenis werd niet meegedeeld aan de Straatnamencommissie.
Evenmin is er een doorgang van dit straatje behoudens een wandelweg naar de achterliggende locatie voorzien.
In het kader van de huidige onduidelijkheid voor hulpdiensten en andere openbare diensten dient een er straatnaam gegeven.
De 4de Straatnamencommissie heeft in de beraadslaging voor deze nieuwe straatnaam gebruik gemaakt van de transcriptie door Els Lenaerts, van Het Meetboek Arendonk en Schoonbroek over de periode 1605-1628. Verder werd informatie gezocht in de Atlas van de Buurtwegen opgemaakt in 1844, de Ferrariskaart 1771-1778, de Frickaart 1712 en de Vandermaelenkaart 1846-1854, de Caerte Figuratief uit 1789 en de primitieve kadasterplannen van onze gemeente. Er werd eveneens opzoekwerk gedaan in het werk van pastoor Lodewijk Coveliers, Arendonk een geschiedkundige beschrijving, alsook uit het werk van Harry Liekens, Van Aartrijtstraat tot Zwartbergstraat jaarboek Heemkundige Kring Als Ice Can 2010. Verder werd er van gedachten gewisseld en onderling overlegd om tot volgende voorstellen te komen.
Voorstel nieuwe straatnaam:
Wisselpad of Sigarenpad
Het voorliggende plein De Wissel onder deze benaming gekend door de Arendonkse bevolking, heeft de voorkeur gegeven om dit straatje dan ook te benoemen als Wisselpad. Het achtervoegsel pad is hier opgenomen gezien de beperkte diepte van dit straatje en om het onderscheid met de volkse benaming van De Wissel te benadrukken.
Ook de naam Sigarenpad vond de Straatnamencommissie een verantwoorde benaming gezien de ligging tussen de nog twee grootste sigarenfabrieken die Arendonk ooit rijk was, namelijk Karel I (nu Kunstacademie) en Alto (winkelruimte en appartementsgebouw).
Er was een lichte voorkeur voor de benaming Wisselpad, maar ook Sigarenpad zou zeker, gelet op de ligging een mooie benaming kunnen zijn."
Het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat bij het vaststellen van de naam van openbare wegen en pleinen of het wijzigen van deze naam bij voorkeur wordt geput uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde. De richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer van Best-Adress bepalen in art. 7 en 8 onder meer dat:
De voorstellen van de 4de Straatnamencommissie voldoen aan de richtlijnen en aanbevelingen van Best-Adress.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 12 december 2024 principieel Wisselpad als straatnaam voor de voetweg nr. 99 goed en verwees het dossier voor goedkeuring door naar de gemeenteraad. Enkel de gemeenteraad is bevoegd om de namen van openbare wegen en pleinen vast te stellen.
Op 20 januari 2025 stelde de gemeenteraad de straatnaam Wisselpad voorlopig vast voor de openbare weg, opgenomen in de atlas der buurtwegen als voetweg nr. 99, vanaf Wampenberg tot Lokkerse Dammen.
Na de voorlopige goedkeuring dient het voorstel van straatnaam onderworpen te worden aan een openbaar onderzoek. Het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen voorziet ook een adviesvraag aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding. Omdat de gemeentelijke cultuurraad sedert het gemeenteraadsbesluit van 13 maart 2017 deel uitmaakt van de 4de Straatnamencommissie, die de straatnaam zelf voorstelde, wordt aan deze adviesvraag voorbij gegaan. Ook de Heemkundige Kring Als Ice Can maakt deel uit van de 4de Straatnamencommissie.
De nieuwe straatnaam werd onderworpen aan een openbaar onderzoek gedurende 30 kalenderdagen dat liep van 3 februari tot en met 4 maart 2025. Het openbaar onderzoek werd bekend gemaakt door aanplakking aan het gemeentehuis, door aanplakking ter plaatse (5 locaties) en door de aanpalende eigenaars schriftelijk in kennis te stellen. Tijdens dit openbaar onderzoek werden geen reacties, opmerkingen of bezwaarschriften ontvangen.
De voetweg nr. 99 heeft een lengte van ca. 1 035 meter vanaf Wampenberg tot aan de omgeving ten noorden van de Lokkerse Dammen. Verder oostelijk werd de voetweg nr. 99 afgeschaft bij ruilverkaveling De Watering in 1987. Voorstel is om de voetweg nr. 99 over de volledige lengte de naam Wisselpad te geven, als zijnde het pad naar de Wissel.
De gemeenteraad besluit de straatnaam 'Wisselpad' voor de openbare weg, opgenomen in de atlas der buurtwegen als voetweg nr. 99, van Wampenberg tot Lokkerse Dammen definitief vast te stellen.
Er zijn nieuwe leden gekozen voor de schoolraad - geleding ouders en geleding personeel.
De verkiezingen werden georganiseerd om de geleding van het personeel en ouders samen te stellen.
Er werden nieuwe leden verkozen voor de schoolraad geleding personeel en geleding ouders.
Het proces-verbaal voor de geleding van het personeel en voor de geleding van de ouders, waarvan de tekst in bijlage, wordt goedgekeurd.
Er zijn nieuwe leden gekozen voor de schoolraad - geleding ouders en geleding personeel.
De verkiezingen werden georganiseerd om de geleding van het personeel en ouders samen te stellen.
Er werden nieuwe leden verkozen voor de schoolraad geleding personeel en geleding ouders.
Het proces-verbaal voor de geleding van het personeel en voor de geleding van de ouders, waarvan de tekst in bijlage, wordt goedgekeurd.