Terug
Gepubliceerd op 13/02/2025

2025_GR_00042 - Stuurgroep Mobiliteitsstudie Noorderkempen - aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 10/02/2025 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Maud Vosters, voorzitter; Rob Blockx, burgemeester; Joke Segers, schepen; Alek Dom, schepen; Brent Jansen, schepen; Luc Bouwen, schepen; Erwin Cools, schepen; An Hermans, raadslid; Joannes Wijnen, raadslid; Benny Maes, raadslid; Gunther Hendrickx, raadslid; Gunter Spapen, raadslid; Gerda Segers, raadslid; Dorien Faes, raadslid; Hilde De Laat, raadslid; Jef Nijs, raadslid; Lieven Van Baelen, raadslid; Anja Blockx, raadslid; Scott Verachtert, raadslid; Johan Kevelaers, raadslid; Hilde Van der Vloedt, raadslid; Nick Aerts, raadslid; Kris Wouters, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sofie Smets, raadslid

Secretaris

Kris Wouters, algemeen directeur

Voorzitter

Maud Vosters, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00042 - Stuurgroep Mobiliteitsstudie Noorderkempen - aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

Gestemd

Maud Vosters, Rob Blockx, Joke Segers, Alek Dom, Brent Jansen, Luc Bouwen, Erwin Cools, An Hermans, Joannes Wijnen, Benny Maes, Gunther Hendrickx, Gunter Spapen, Gerda Segers, Dorien Faes, Hilde De Laat, Jef Nijs, Lieven Van Baelen, Anja Blockx, Scott Verachtert, Johan Kevelaers, Hilde Van der Vloedt, Nick Aerts, Kris Wouters
Stemmen voor 21
Stemmen tegen 1
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00042 - Stuurgroep Mobiliteitsstudie Noorderkempen - aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring 2025_GR_00042 - Stuurgroep Mobiliteitsstudie Noorderkempen - aanduiding vertegenwoordigers - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De mobiliteitsstudie Noorderkempen is een bovenlokaal mobiliteitsplan voor de 15 gemeenten gesitueerd tussen de E19 en de E34. Het eindrapport met actieplan werd goedgekeurd in juli 2012. Het actieplan omvat 16 strategische acties en 36 deelacties.

De mobiliteitsstudie startte in 2009 voor de oprichting van de vervoerregio’s. Gemeenten klopten bij de provincie aan voor steun in hun gesprek met de NMBS. Ook waren er een aantal gemeentelijke dossiers die geblokkeerd zaten omdat ze een gemeentegrensoverschrijdende aanpak vergden. Vanuit deze vragen ontstond het idee van een breed samenwerkingsverband waarin alle gemeenten en mobiliteitsactoren vertegenwoordigd zijn met een duidelijk engagement. In de schoot van dit samenwerkingsverband kon duidelijk uitgeklaard worden welke standpunten alle partijen in de diverse processen en projecten hadden en ook concreet wat ze uit de samenwerking wilden halen. 

Aan deze mobiliteitsstudie werken de gemeenten Arendonk, Baarle-Hertog, Beerse, Brecht, Hoogstraten, Lille, Malle, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel mee. De provincie Antwerpen zorgde voor de coördinatie van de mobiliteitsstudie onder begeleiding van studiebureaus Vectris en Stramien. Ook alle andere mobiliteitspartners zoals De Lijn, NMBS, De Vlaamse Waterweg (DVW), Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW) en departement Omgeving (DOMG) zijn nauw betrokken in deze studie.  

Belangrijke focuspunten binnen de studie en actieplan zijn:  

  • ruimtelijke concentratie van activiteiten draagt bij tot gebundelde verkeersstromen  
  • inzetten op multimodaliteit verbetert de leefbaarheid in de dorpskernen  
  • waar mogelijk de open ruimte vrijwaren. 

De mobiliteitsstudie Noorderkempen vormt samen met de mobiliteitsstudies Midden- en Zuiderkempen de basis van het Regionaal Mobiliteitsplan Kempen.

Argumentatie

Door de werking van de stuurgroep Noorderkempen is een cultuurwissel ingezet en erkent iedereen het belang en de meerwaarde van interbestuurlijke samenwerking. Veel zaken zijn ondertussen ook gerealiseerd door de gezamenlijke aanpak en communicatie.  De meeste beleidsverantwoordelijken  hebben zich positief over het proces en de aanpak uitgesproken. 

De stuurgroep Noorderkempen geeft aan dat het werk nog niet af is  en wil doorwerken, ondanks de context veranderd is t.g.v. de oprichting van de vervoerregio’s. De stuurgroep Noorderkempen kan functioneren als een geografisch deelgebied van vervoerregio Kempen waarin de mobiliteitsdossiers van zowel de lokale besturen als die van Vlaanderen besproken kunnen worden.

De stuurgroep Noorderkempen komt 1 à 2 keer per jaar  samen  om de gemeentegrens overschrijdende mobiliteitsdossiers te bespreken. Het voorbereidende werk van de afgelopen 12 jaar dient om de komende 6 jaar om te zetten naar realisaties op het terrein. 

De ambitie van de stuurgroep Noorderkempen is om samen de al lopende acties verder af te werken en de overige acties op te starten.

Om het planningsproces te continueren dient de vertegenwoordiging in de stuurgroep van deze mobiliteitsstudie Noorderkempen opnieuw vastgesteld te worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedgekeurd door de gemeenteraad met 21 stemmen voor Luc Bouwen en Jef Nijs en 1 stem voor Joannes Wijnen.

De schepen van mobiliteit Luc Bouwen zal de gemeente Arendonk vertegenwoordigen in de stuurgroep mobiliteitsstudie Noorderkempen tijdens de legislatuur 2025-2030. Als plaatsvervanger wordt raadslid Jef Nijs aangeduid.