Volgens het Decreet lokaal bestuur dient elke verzelfstandigd agentschap in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheers- of samenwerkingsovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan. Dat verslag omvat ook een evaluatie van de verzelfstandiging, waarover de gemeenteraad zich binnen drie maanden uitspreekt.
GD & A Advocaten en Moore Public werden aangesteld om de evaluatie voor te bereiden. Ook de statuten van het AGB Arendonk werden mee geanalyseerd.
Op basis van de evaluatie kan later de beheersovereenkomst vernieuwd en mogelijk aangepast worden.
Het Decreet lokaal bestuur verplicht verzelfstandigde agentschappen een evaluatie te maken over de verzelfstandiging en over de uitvoering van de beheersovereenkomst tussen het gemeentebestuur en het verzelfstandigde agentschap.
De evaluatie geldt als uitgangspunt om de beheersovereenkomst te vernieuwen en indien nodig aan te passen.
Een aantal formuleringen in de statuten werden aangepast conform het Decreet lokaal bestuur.
Decreet lokaal bestuur, art. 227 tweede lid
De raad van bestuur keurt het ontwerp van evaluatieverslag over de verzelfstandiging van het AGB Arendonk goed.
Het ontwerp van aangepaste statuten van het AGB Arendonk wordt goedgekeurd.
De bestaande beheersovereenkomst tussen het gemeentebestuur en het AGB Arendonk wordt later vernieuwd.