Terug
Gepubliceerd op 09/12/2025

Notulen  Raad van Bestuur AGB

ma 08/12/2025 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Leen Faes; Frank Daems; Dorien Faes; Hilde De Laat; Gerda Segers; An Hermans; Chiel Jacobs; Joannes Wijnen; Agnes Aerts; Kris Wouters, secretaris; Brent Jansen, voorzitter; Tom Severijns, diensthoofd vrije tijd; Linda Swennen, zwembadbeheerder

Verontschuldigd

Bert Segers

Secretaris

Kris Wouters, secretaris

Voorzitter

Brent Jansen, voorzitter

Agendapunten

1.

2025_RVB_00042 - Notulen raad van bestuur 20 oktober 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2025_RVB_00042 - Notulen raad van bestuur 20 oktober 2025 - Goedkeuring

2025_RVB_00042 - Notulen raad van bestuur 20 oktober 2025 - Goedkeuring
2.

2025_RVB_00041 - Creat Services dv - buitengewone algemene vergadering 16 december 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2025_RVB_00041 - Creat Services dv - buitengewone algemene vergadering 16 december 2025 - Goedkeuring

2025_RVB_00041 - Creat Services dv - buitengewone algemene vergadering 16 december 2025 - Goedkeuring
3.

2025_RVB_00043 - Tariefreglement invordering van niet-fiscale schulden - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Leen Faes; Frank Daems; Dorien Faes; Hilde De Laat; Gerda Segers; An Hermans; Chiel Jacobs; Joannes Wijnen; Agnes Aerts; Kris Wouters, secretaris; Brent Jansen, voorzitter; Tom Severijns, diensthoofd vrije tijd; Linda Swennen, zwembadbeheerder
Verontschuldigd
Bert Segers
Secretaris
Kris Wouters, secretaris
Voorzitter
Brent Jansen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RVB_00043 - Tariefreglement invordering van niet-fiscale schulden - Goedkeuring
Aanwezig
Leen Faes, Frank Daems, Dorien Faes, Hilde De Laat, Gerda Segers, An Hermans, Chiel Jacobs, Joannes Wijnen, Agnes Aerts, Kris Wouters, Brent Jansen, Tom Severijns, Linda Swennen
Stemmen voor 10
An Hermans, Joannes Wijnen, Hilde De Laat, Leen Faes, Dorien Faes, Gerda Segers, Chiel Jacobs, Frank Daems, Agnes Aerts, Brent Jansen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2025_RVB_00043 - Tariefreglement invordering van niet-fiscale schulden - Goedkeuring

2025_RVB_00043 - Tariefreglement invordering van niet-fiscale schulden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er is noodzaak aan een tariefreglement voor de aanrekening van administratieve kosten ten gevolge van niet-tijdige betaling van diverse schulden.

Het reglement wordt ingevoerd voor de jaren 2026 tot en met 2031. Deze periode stemt overeen met de verdere duurtijd van de huidige legislatuur met één extra jaar (2031) om de continuïteit te verzekeren. 

Middels de Wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX “Schulden van de consument” in het Wetboek van economisch recht werden de kosten die aangerekend kunnen worden aan consumenten geplafonneerd.

Argumentatie

De niet-tijdige betaling van diverse schuldvorderingen brengt administratieve prestaties en kosten met zich mee voor het AGB. Het bestuur is genoodzaakt bij niet-tijdige betaling van openstaande schulden bijkomende stappen te zetten om deze bedragen alsnog te innen, waaronder het versturen van aanmaningen, ingebrekestellingen of dwangbevelen, en het eventueel inschakelen van derden.

Het is billijk dat deze bijkomende kosten gedragen worden door de schuldenaar die aanleiding geeft tot de invorderingsmaatregelen.

Het hanteren van uiteenlopende tarieven afhankelijk van de aard van de schuldvordering en de aard van de schuldenaar leidt tot bijkomende complexiteit en onduidelijkheid bij de uitvoering van de invorderingsprocedure. Daarom wordt, met het oog op de administratieve vereenvoudiging en gelijke behandeling van schuldenaars, ervoor geopteerd om een uniform tarief toe te passen, ongeacht het type schuldvordering en rekening houdend met de maximumbedragen, zoals voorzien voor de schulden van de consument.

Het tarief wordt jaarlijks aangepast aan de evolutie van de consumptieprijsindex.

Juridische grond
  • Grondwet, artikel 41, 162 en 173
  • Decreet lokaal bestuur
  • Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen
  • Wetboek van economisch recht
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit

Besluit

De raad van bestuur agb beslist:

Artikel 1

Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 rekent AGB Arendonk een tarief aan voor de kosten verbonden aan de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen.

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder niet-fiscale schuldvordering: elke som van niet-fiscale aard verschuldigd aan het AGB in hoofdsom en bijbehoren, zoals niet-limitatief de retributies, huurgelden, schadevergoedingen …

Artikel 2

Het bedrag van het tarief wordt bepaald als volgt:

  • het opmaken en verzenden van de factuur/betalingsuitnodiging en de eerste aanmaning: kosteloos
  • het opmaken en verzenden van de tweede - aangetekende - aanmaning: 20 euro

Dit bedrag wordt vanaf 2027 jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex (2013 = 100). Het bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor: 

  • met in de teller de consumptieprijsindex die van toepassing was in november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en 
  • met in de noemer de consumptieprijsindex die van toepassing was in november 2025.

Het zo verkregen getal wordt afgerond naar het dichtste veelvoud van 10 cent als volgt: 

  • het getal dat eindigt op 1, 2, 3 of 4 cent wordt afgerond naar beneden 
  • het getal dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 cent wordt afgerond naar boven 

Artikel 3

Het tarief is verschuldigd door de nalatige debiteur. Het tarief wordt toegevoegd aan het openstaande bedrag en wordt samen met dit bedrag ingevorderd via de tweede aanmaning.

Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde sommen zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.

Artikel 4

Bij betaling worden eerst de volgens dit tariefreglement aangerekende kosten aangezuiverd en vervolgens de openstaande niet-fiscale schuldvordering (hoofdsom en bijbehoren).

Bij vastgestelde wanbetaling, in het bijzonder als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid, kan het directiecomité beslissen op advies van de bevoegde dienst de dienstverlening te schorsen of helemaal stop te zetten, zonder dat dit enig recht geeft op schadevergoeding in hoofde van de schuldenaar.

Artikel 5

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en is geldig tot en met 31 december 2031.

Artikel 6

Dit reglement wordt conform artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt op de gemeentelijke website en bezorgd aan de toezichthoudende overheid.

4.

2025_RVB_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 AGB Arendonk - Herziening 2025 - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Leen Faes; Frank Daems; Dorien Faes; Hilde De Laat; Gerda Segers; An Hermans; Chiel Jacobs; Joannes Wijnen; Agnes Aerts; Kris Wouters, secretaris; Brent Jansen, voorzitter; Tom Severijns, diensthoofd vrije tijd; Linda Swennen, zwembadbeheerder
Verontschuldigd
Bert Segers
Secretaris
Kris Wouters, secretaris
Voorzitter
Brent Jansen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RVB_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 AGB Arendonk - Herziening 2025 - Vaststelling
Aanwezig
Leen Faes, Frank Daems, Dorien Faes, Hilde De Laat, Gerda Segers, An Hermans, Chiel Jacobs, Joannes Wijnen, Agnes Aerts, Kris Wouters, Brent Jansen, Tom Severijns, Linda Swennen
Stemmen voor 10
An Hermans, Joannes Wijnen, Hilde De Laat, Leen Faes, Dorien Faes, Gerda Segers, Chiel Jacobs, Frank Daems, Agnes Aerts, Brent Jansen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2025_RVB_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 AGB Arendonk - Herziening 2025 - Vaststelling

2025_RVB_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 AGB Arendonk - Herziening 2025 - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat het AGB start met de BBC 2020 regelgeving op 1 januari 2020. Hiervoor dient een nieuw meerjarenplan opgesteld te worden voor de periode 2020 tot en met 2025. Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.

Indien er wijzigingen moeten aangebracht worden aan dit meerjarenplan, dan kan dit via een aanpassing meerjarenplan.

Argumentatie

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt in artikel 242 dat de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan van het autonoom gemeentebedrijf moet goedkeuren. De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan volgens de principes van de BBC 2020 is noodzakelijk.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
  • Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningstelsels en digitale rapportering van de BBC
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscylus
  • Positief advies van het managementteam van 16 oktober 2025
  • Positief advies van het directiecomité van 16 oktober 2025

Besluit

De raad van bestuur agb beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het AGB Arendonk stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor de aspecten zoals vermeld in de onderliggende beleidsrapporten (strategische nota, financiële nota en toelichting) die binnen haar bevoegdheden vallen met de volgende financiële weerslag uitgedrukt in euro:

 

Budgettair resultaat
 van het boekjaar

Beschikbaar budgettair resultaat

Autofinancie-ringsmarge

2020

-199 669 88 120
-199 669

2021

-145 182
-57 062
-145 182

2022

219 621
162 560
219 621

2023

81 140 243 700 82 390

2024

44 136 287 836 39 036

2025

-82 910 204 926 -50 874
5.

2025_RVB_00045 - Meerjarenplan 2026-2031 AGB Arendonk - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Leen Faes; Frank Daems; Dorien Faes; Hilde De Laat; Gerda Segers; An Hermans; Chiel Jacobs; Joannes Wijnen; Agnes Aerts; Kris Wouters, secretaris; Brent Jansen, voorzitter; Tom Severijns, diensthoofd vrije tijd; Linda Swennen, zwembadbeheerder
Verontschuldigd
Bert Segers
Secretaris
Kris Wouters, secretaris
Voorzitter
Brent Jansen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RVB_00045 - Meerjarenplan 2026-2031 AGB Arendonk - Vaststelling
Aanwezig
Leen Faes, Frank Daems, Dorien Faes, Hilde De Laat, Gerda Segers, An Hermans, Chiel Jacobs, Joannes Wijnen, Agnes Aerts, Kris Wouters, Brent Jansen, Tom Severijns, Linda Swennen
Stemmen voor 8
Joannes Wijnen, Hilde De Laat, Leen Faes, Dorien Faes, Gerda Segers, Frank Daems, Agnes Aerts, Brent Jansen
Stemmen tegen 2
An Hermans, Chiel Jacobs
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2025_RVB_00045 - Meerjarenplan 2026-2031 AGB Arendonk - Vaststelling

2025_RVB_00045 - Meerjarenplan 2026-2031 AGB Arendonk - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat het AGB start met de BBC 3.0 regelgeving op 1 januari 2026. Hiervoor dient een nieuw meerjarenplan opgesteld te worden voor de periode 2026 tot en met 2031. Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regeing van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.

Na vaststelling van het meerjarenplan 2026-2031, dient dit goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.

Argumentatie

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt in artikel 242 dat de gemeenteraad het meerjarenplan van het autonoom gemeenteberijf moet goedkeuren. De goedkeuring van het meerjarenplan volgens de principes van de BBC 3.0 is noodzakelijk om over de nodige budgetten te kunnen beschikken tijdens de periode 2026-2031 enerzijds en om een ambitieus strategisch plan te kunnen uitvoeren anderzijds.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
  • Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningstelsels en digitale rapportering van de BBC
  • Omzendbrief KB/ABB 2025/* van 18 juli over de strategische meerjarenplannen 2026-2031 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscylus
  • Het managementteam heeft in zitting van 16 oktober 2025 gunstig advies verleend
  • Het directiecomité heeft in zitting van 16 oktober 2025 gunstig advies verleend

Besluit

De raad van bestuur agb beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het AGB Arendonk stelt het meerjarenplan 2026-2031 vast voor de aspecten zoals vermeld in de onderliggende beleidsrapporten (strategische nota, financiële nota en toelichting) die binnen haar bevoegdheden vallen met de volgende financiële weerslag uitgedrukt in euro:

 

Budgettair resultaat
van het boekjaar

Beschikbaar budgettair resultaat

Autofinancie-ringsmarge

2026

  2 375

207 301

2 375 

2027

2 375

209 675 

2 375 

2028

2 375

212 050

2 375 

2029

3 263

215 313

3 263 

2030

4 041

219 354

4 041 

2031

2 486

221 839 

2 486 

6.

2025_RVB_00046 - Evaluatie verzelfstandiging AGB Arendonk - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Leen Faes; Frank Daems; Dorien Faes; Hilde De Laat; Gerda Segers; An Hermans; Chiel Jacobs; Joannes Wijnen; Agnes Aerts; Kris Wouters, secretaris; Brent Jansen, voorzitter; Tom Severijns, diensthoofd vrije tijd; Linda Swennen, zwembadbeheerder
Verontschuldigd
Bert Segers
Secretaris
Kris Wouters, secretaris
Voorzitter
Brent Jansen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RVB_00046 - Evaluatie verzelfstandiging AGB Arendonk - Goedkeuring
Aanwezig
Leen Faes, Frank Daems, Dorien Faes, Hilde De Laat, Gerda Segers, An Hermans, Chiel Jacobs, Joannes Wijnen, Agnes Aerts, Kris Wouters, Brent Jansen, Tom Severijns, Linda Swennen
Stemmen voor 10
An Hermans, Joannes Wijnen, Hilde De Laat, Leen Faes, Dorien Faes, Gerda Segers, Chiel Jacobs, Frank Daems, Agnes Aerts, Brent Jansen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2025_RVB_00046 - Evaluatie verzelfstandiging AGB Arendonk - Goedkeuring

2025_RVB_00046 - Evaluatie verzelfstandiging AGB Arendonk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Volgens het Decreet lokaal bestuur dient elke verzelfstandigd agentschap in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheers- of samenwerkingsovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan. Dat verslag omvat ook een evaluatie van de verzelfstandiging, waarover de gemeenteraad zich binnen drie maanden uitspreekt.

GD & A Advocaten en Moore Public werden aangesteld om de evaluatie voor te bereiden. Ook de statuten van het AGB Arendonk werden mee geanalyseerd.

Op basis van de evaluatie kan later de beheersovereenkomst vernieuwd en mogelijk aangepast worden.

Argumentatie

Het Decreet lokaal bestuur verplicht verzelfstandigde agentschappen een evaluatie te maken over de verzelfstandiging en over de uitvoering van de beheersovereenkomst tussen het gemeentebestuur en het verzelfstandigde agentschap.

De evaluatie geldt als uitgangspunt om de beheersovereenkomst te vernieuwen en indien nodig aan te passen.

Een aantal formuleringen in de statuten werden aangepast conform het Decreet lokaal bestuur.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, art. 227 tweede lid

Besluit

De raad van bestuur agb beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur keurt het ontwerp van evaluatieverslag over de verzelfstandiging van het AGB Arendonk goed.

Artikel 2

Het ontwerp van aangepaste statuten van het AGB Arendonk wordt goedgekeurd.

Artikel 3

De bestaande beheersovereenkomst tussen het gemeentebestuur en het AGB Arendonk wordt later vernieuwd.

7.

2025_RVB_00047 - Prijssubsidiereglement 2026 - Vaststelling

Goedgekeurd
7.

2025_RVB_00047 - Prijssubsidiereglement 2026 - Vaststelling

2025_RVB_00047 - Prijssubsidiereglement 2026 - Vaststelling
8.

2025_RVB_00048 - Leningsovereenkomst 2026 - Vaststelling

Goedgekeurd
8.

2025_RVB_00048 - Leningsovereenkomst 2026 - Vaststelling

2025_RVB_00048 - Leningsovereenkomst 2026 - Vaststelling
9.

2025_RVB_00049 - Vaststelling aangepast gebruikersreglement Sportpark Heikant - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Leen Faes; Frank Daems; Dorien Faes; Hilde De Laat; Gerda Segers; An Hermans; Chiel Jacobs; Joannes Wijnen; Agnes Aerts; Kris Wouters, secretaris; Brent Jansen, voorzitter; Tom Severijns, diensthoofd vrije tijd; Linda Swennen, zwembadbeheerder
Verontschuldigd
Bert Segers
Secretaris
Kris Wouters, secretaris
Voorzitter
Brent Jansen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RVB_00049 - Vaststelling aangepast gebruikersreglement Sportpark Heikant - Vaststelling
Aanwezig
Leen Faes, Frank Daems, Dorien Faes, Hilde De Laat, Gerda Segers, An Hermans, Chiel Jacobs, Joannes Wijnen, Agnes Aerts, Kris Wouters, Brent Jansen, Tom Severijns, Linda Swennen
Stemmen voor 10
An Hermans, Joannes Wijnen, Hilde De Laat, Leen Faes, Dorien Faes, Gerda Segers, Chiel Jacobs, Frank Daems, Agnes Aerts, Brent Jansen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2025_RVB_00049 - Vaststelling aangepast gebruikersreglement Sportpark Heikant - Vaststelling

2025_RVB_00049 - Vaststelling aangepast gebruikersreglement Sportpark Heikant - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

De nieuwe sporthal is gerealiseerd en werd in gebruik genomen.

Argumentatie

Enkele afspraken voor het gebruik van de sporthal dienen nog opgenomen te worden in het gebruikersreglement Sportpark Heikant.

Besluit

De raad van bestuur agb beslist:

Artikel 1

Het aangepast gebruikersreglement Sportpark Heikant wordt vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB.

10.

2025_RVB_00050 - Vaststelling aangepast gebruikersreglement Zwembad - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Leen Faes; Frank Daems; Dorien Faes; Hilde De Laat; Gerda Segers; An Hermans; Chiel Jacobs; Joannes Wijnen; Agnes Aerts; Kris Wouters, secretaris; Brent Jansen, voorzitter; Tom Severijns, diensthoofd vrije tijd; Linda Swennen, zwembadbeheerder
Verontschuldigd
Bert Segers
Secretaris
Kris Wouters, secretaris
Voorzitter
Brent Jansen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RVB_00050 - Vaststelling aangepast gebruikersreglement Zwembad - Vaststelling
Aanwezig
Leen Faes, Frank Daems, Dorien Faes, Hilde De Laat, Gerda Segers, An Hermans, Chiel Jacobs, Joannes Wijnen, Agnes Aerts, Kris Wouters, Brent Jansen, Tom Severijns, Linda Swennen
Stemmen voor 10
An Hermans, Joannes Wijnen, Hilde De Laat, Leen Faes, Dorien Faes, Gerda Segers, Chiel Jacobs, Frank Daems, Agnes Aerts, Brent Jansen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2025_RVB_00050 - Vaststelling aangepast gebruikersreglement Zwembad - Vaststelling

2025_RVB_00050 - Vaststelling aangepast gebruikersreglement Zwembad - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Enkele zaken in het gebruikersreglement van het zwembad dienen aangepast te worden.

Argumentatie

Enkele afspraken voor het gebruik van elektronische toestellen in het zwembad worden aangepast.

Besluit

De raad van bestuur agb beslist:

Artikel 1

Het aangepast gebruikersreglement Zwembad wordt vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB.

11.

2025_RVB_00051 - Varia

Behandeld
11.

2025_RVB_00051 - Varia

2025_RVB_00051 - Varia