Op vraag van ACVOD werd op het onderhandelingscomité van 20 april 2023 de opnametermijn van het rouwverlof gewijzigd. De administratie staat achter deze gevraagde wijziging. Drie of vier dagen omstandigheidsverlof nemen tussen de dag van overlijden en begrafenis is vaak onmogelijk omdat er vb. een weekend bij inzit en daardoor zouden de personeelsleden al dagen kunnen verliezen. Deze maatregel is er net gekomen om rouwende personeelsleden meer te ondersteunen.
Er wordt voorzien dat het rouwverlof art.283 aangepast wordt naar analogie van de andere omstandigheidsverloven waarbij dit binnen de 30 kalenderdagen van de gebeurtenis mag opgenomen worden.
De syndicale organisaties hebben op 20 april 2023 een protocol van akkoord ondertekend.
Deze wijziging treedt onmiddellijk in werking.
De gemeenteraad keurt de wijziging van hoofdstuk 9: Het omstandigheidsverlof van de rechtspositieregeling goed.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
Er werd een nieuwe maatregel rond loopbaanonderbreking toegevoegd: 'recht op zorgverlof'.
Deze vijf al dan niet aaneensluitende dagen zijn onbetaald.
De syndicale organisaties hebben op 20 april 2023 een protocol van akkoord verleend.
Afdeling VI Recht op zorgverlof moet worden toegevoegd aan de rechtspositieregeling.
De toevoeging van afdeling VI recht op zorgverlof van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel wordt goedgekeurd.
Deze beslissing zal voor verder gevolg overgemaakt worden aan de Administratie Binnenlandse Aangelegenheden van de Vlaamse Gemeenschap te Antwerpen.
Na onderhandelingen met de VVSG en OFP Provant op 17 december 2021 werd OFP Provant omgevormd tot OFP Prolocus (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Tot op heden is het bestuur aangesloten bij OFP Prolocus met een defined benefit-regeling/ vaste prestaties-regeling.
OFP Prolocus heeft haar structuur hervormd en bijkomend een defined contribution-regeling/ vaste bijdragen-regeling ingevoerd.
Het bestuur moet nu een keuze maken of ze overstappen naar de DC-regeling. Bij deze regeling krijgen de personeelsleden die uit de DB-regeling komen de keuze. Nieuwe personeelsleden vanaf 1 januari 2024 vallen dan automatisch onder de DC-regeling.
Saskia Lommelen van Nexyan heeft een uitgebreide toelichting gegeven aan het college van burgemeester en schepenen over de verschillende mogelijkheden en keuzes die moeten gemaakt worden door het bestuur.
Tijdens deze toelichting werden de criteria besproken om de DC-regeling te overwegen. Een DC-regeling houdt voor de werkgever een risicovermindering in en naar de werknemer past een uitkering in kapitaal meer bij een moderne werkgever. Bij een DC-regeling wordt er in tegenstelling tot bij de DB-regeling een overlijdensdekking voorzien.
Bij een DB regeling belooft de werkgever een vast bedrag aan de gepensioneerde. Hierdoor ligt het risico volledig bij de werkgever. De gepensioneerde krijgt een geïndexeerd bedrag ondanks het rendement, dit brengt dus een risico met zich mee. Dit was het geval in 2022, we zaten dan met een tekort van 25 648,74 €. Dit moeten we gespreid over 5 jaar bijpassen. Hierdoor moet er ook 30% meer gebudgetteerd worden vanaf 2024.
Bij een DC regeling zullen we nooit moeten bijpassen als werkgever. Er wordt een kapitaal uitgekeerd aan de gepensioneerde op basis van het behaalde rendement en de hoogte van de bijdrage. Hierdoor is er minder risico voor de werkgever aan verbonden. De gepensioneerde kan nog kiezen om het kapitaal in rente te ontvangen.
Bij de DC regeling is er ook een overlijdensdekking voorzien, dat is bij de DB regeling niet voorzien.
Er zijn verschillende mogelijkheden voor de bijdragen van de werkgever. Lokaal bestuur Arendonk kiest voor de step rate bijdrage die de DB-bijdrage benadert = 4,2% S1 + 5,9% S2 + 9,7% S3.
Een vergelijking van de verschillende formules en kostprijs zijn gevoegd in bijlage.
Op het onderhandelingscomité van 20 april 2023 werd een protocol van akkoord afgesloten.
Het college van burgemeester en schepenen heeft binnen de defined contribution-regeling voor de steprate gekozen met volgende formule 4,2% x S1+ 5,9% x S2 + 9,7% x S3 = € 168 656,72.
De gemeenteraad keurt deze beslissing goed.
Door een wijziging van het decreet lokaal bestuur moeten alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er een oprichten. Op 17 april 2023 gaf de gemeenteraad goedkeuring aan de oprichting van de deontologische commissie. De deontologische commissie voor de gemeenteraad is bevoegd voor:
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. De voorzitter wordt bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is vervangen conform art. 7, §5, derde lid van het decreet lokaal bestuur door 1° het gemeenteraadslid waaraan de voorzitter zijn bevoegdheid schriftelijk heeft opgedragen of 2° het gemeenteraadslid met de hoogste rang of een ander gemeenteraadslid in volgorde van rang. De secretaris is de algemeen directeur, bij verhindering zijn afgevaardigde.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Volgende voordrachten werden ontvangen:
De deontologische commissie voor de gemeenteraad wordt samengesteld als volgt:
In de meerjarenplanning van gemeente Arendonk stond het werken op afspraak ingeschreven onder 'kwaliteit van dienstverlening AP000002'. Door de coronapandemie hebben we als gemeente de voordelen van werken op afspraak ontdekt. Het bestuur zou dit principe willen behouden na de pandemie.
Via het relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis ondersteunt Vlaanderen steden en gemeenten die samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening en interne werking klantgerichter te maken. Zo willen we de digitale klik met de burger versterken.
Het project Gemeente zonder gemeentehuis kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht, een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. De Europese Unie financiert het initiatief mee vanuit het economische herstelinstrument via NextGenerationEU.
Binnen deze projectoproep hebben wij als gemeente Arendonk samen met Haaltert en Herenthout, een projectaanvraag ingediend 'Digitaal op afspraak' en is dit project goedgekeurd, waardoor wij middelen ontvangen vanuit het relanceplan om dit verder uit te werken.
Er is niet gegund bij het vorige bestek. Om deze reden wordt deze opdracht opnieuw uitgeschreven met enkele aanpassingen in het bestek. De voornaamste aanpassing is: het geven van een demo en dat er een rechtstreekse afspraak moet kunnen geboekt worden op de aanmeldingszuil.
Door de projectoproep Gemeente Zonder Gemeentehuis is de mogelijkheid ontstaan om een deel van de investering, die nodig is om te werken op afspraak, te recupereren.
Ons project is aanvaard door Gemeente Zonder Gemeentehuis en we kunnen nu starten met de uitrol ervan.
Hoe ziet het projectverloop eruit:
We geven burgers de mogelijkheid om thuis online een afspraak te maken. Zij krijgen te zien wanneer er nog een afspraak vrij is en kunnen deze reserveren zonder tussenkomst van een medewerker. Zo hoeven ze het gemeentehuis niet te contacteren tijdens de kantooruren voor een afspraak of te wachten op antwoord via mail.
Wij kunnen als gemeente bepalen voor welke zaken burgers een online afspraak kunnen maken. Hierdoor kunnen we de burgers bij het maken van de afspraak al direct informeren over welke documenten zij eventueel moeten meebrengen voor hun afspraak. Op deze manier kunnen we voorkomen dat burgers nodeloos naar het gemeentehuis komen.
Door te werken op afspraak is er geen of een beperkte wachttijd voor de burgers.
Medewerkers kunnen de afspraak, indien nodig, voorbereiden, aangezien zij vooraf weten waarvoor de burger een afspraak heeft gemaakt. Dit zorgt voor een efficiëntere werking en een vlotter verloop van de afspraak. Medewerkers zijn beter voorbereid en kunnen hierdoor ontspannen werken.
Door de online afspraak, kunnen we ook een klantgeleidingssysteem installeren, waardoor de burger direct weet tot welk loket hij zich moet wenden. Hierdoor hoeven ze niet eerst langs het onthaal te passeren. Het onthaal krijgt op deze manier tijd vrij om mensen te helpen die digitaal niet mee zijn, wat weer past in het e-inclusie verhaal.
Samen met het boeken van een afspraak wordt het voor bv. informatieve vragen mogelijk als burger om niet meer naar het gemeentehuis te hoeven komen en wordt je verder geholpen door een medewerker via een digitale afspraak: chat of videobellen.
De gemeenteraad keurt het bestek in het kader van het project 'Digitaal op afspraak' van de gemeenten Haaltert, Herenthout en Arendonk goed, zoals in bijlage voorgesteld.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 16 juni 2023 om 11.00 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Historiek
Brief van Pidpa van 21 april 2023 met agenda en bijlagen:
Besluit van gemeenteraad van 11 maart 2019 betreffende de aanduiding van:
voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2022. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2022, de jaarrekening over het boekjaar 2022 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2022, wordt goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Aan de vertegenwoordiger, Maud Vosters, wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 16 juni 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Feiten en context
a) Deelnemerschap van de gemeente
De gemeente Arendonk is voor de activiteit watervoorziening aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
b) Voorgenomen transactie
De bestuursorganen van Pidpa en water-link hebben te kennen gegeven te willen overgaan tot een herstructureringsoperatie teneinde hun krachten geografisch te bundelen en samen aan integraal waterbeheer te doen. De voorgenomen herstructurering zal leiden tot een schaalvergroting, risicospreiding, de mogelijkheid tot slim investeren en synergievoordelen.
In het kader van deze verregaande samenwerking wordt gekozen voor een opsplitsing tussen water en riolering in twee juridische entiteiten. De achterliggende redenen hiervoor zijn de verschillende achtergronden en historieken van beide bedrijven alsook de verschillende organisatie van de twee hoofdactiviteiten (drinkwater‐ en riolering) waardoor er juridische, financiële en fiscale belemmeringen zouden ontstaan in geval van de keuze voor één entiteit. Daarnaast zullen de entiteiten onderworpen worden aan een verschillend belastingstatuut. De fusie tussen Pidpa en water‐link zal aldus bestaan uit twee fusie‐entiteiten: Water‐Entiteit (het huidige water-link) en Rio‐Entiteit (het huidige Pidpa).
De Water-Entiteit zal alle watervoorzieningsactiviteiten (distributie, productie, transport en industrie) van beide verenigingen combineren. De Rio-Entiteit zal de rioleringsactiviteiten van beide verenigingen samenbrengen, vertrekkende vanuit de huidige rioleringsformules bij Pidpa en water-link. De Water-Entiteit zal alle personeel van de huidige waterbedrijven Pidpa en water-link omvatten en fungeren als werkmaatschappij voor de Rio-Entiteit. Dit laat toe om maximaal de beoogde synergie-effecten te realiseren.
De duurtijden van Pidpa resp. water-link verstrijken in principe eind 2023 resp. eind 2025. Om te vermijden dat op korte termijn na goedkeuring van de transactie door de algemene vergaderingen moet worden besloten tot verlenging, hebben de raden van bestuur van beide verenigingen ervoor gekozen om het verlengingsbesluit samen met de transactie ter goedkeuring voor te leggen aan hun respectievelijke algemene vergaderingen. Tevens zullen de duurtijden van de verenigingen in het kader van de transactie worden gelijkgeschakeld, zodat zij beide een resterende duurtijd van 18 jaar zullen hebben.
De voorgenomen transactie is deels goed te keuren door de algemene vergaderingen van de betrokken verenigingen en deels goed te keuren door hun respectievelijke raden van bestuur. Aan de algemene vergaderingen van de verenigingen die worden gehouden in juni 2023 wordt gevraagd onder meer de aan de transactie verbonden statutenwijzigingen en verlengingsdossiers goed te keuren. De raden van bestuur van de verenigingen zullen worden gemachtigd de inwerkingtreding van de besluiten van de respectievelijke algemene vergaderingen vast te stellen in functie van de goedkeuring van de overige transactiestappen. De raden van bestuur zullen vervolgens in het najaar van 2023 de meer technische aspecten verbonden aan de transactie goedkeuren en de inwerkingtreding vaststellen.
Momenteel is voorzien dat de inwerkingtreding op of omstreeks het jaareinde zal plaatsvinden. De inwerkingtreding van de transactie zal in ieder geval na het behalen van alle goedkeuringen binnen een korte tijdsperiode gefaseerd plaatsvinden. Er wordt echter over gewaakt dat er volledige continuïteit van de dienstverlening is.
c) Procedurele aspecten
Op hoofdlijnen zal de realisatie van de transactie tot stand komen door (1) het onderbrengen van de bestaande rioleringsactiviteiten van water-link en Pidpa in de bestaande entiteit Pidpa, (2) het onderbrengen van de bestaande watervoorzieningsactiviteiten van water-link en Pidpa in de bestaande entiteit water-link, en (3) het omvormen van de bestaande entiteit Pidpa tot de Rio-Entiteit en de bestaande entiteit water-link in de Water-Entiteit. De deelnemers die op vandaag aangesloten zijn bij de ene vereniging voor de activiteit die wordt ingekanteld in de andere vereniging, zullen in het kader van de transactie deelnemer worden van de andere entiteit.
Concreet zullen daartoe volgende stappen moeten worden doorlopen.
(i) water-link treedt uit Pidpa aan nominale waarde
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link als deelnemer uittreden uit Pidpa aan nominale waarde overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur. Ingevolge de uittreding worden 4.550 aandelen Pidpa vernietigd en ontvangt water-link een scheidingsaandeel van 11.375 euro van Pidpa (zijnde 2,50 euro per aandeel). Ten minste drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten moet voorafgaand aan de algemene vergadering met deze uittreding instemmen. Bovendien moet deze uittreding worden goedgekeurd door de algemene vergadering van Pidpa.
(ii) Verlenging watervoorzieningsactiviteit water-link
In de marge van de voorgenomen transactie werd overwogen dat de duurtijd van water-link eind 2025 zou verstrijken.
Teneinde te vermijden dat deelnemers van de Water-Entiteit zich na de inwerkingtreding van de transactie op korte termijn opnieuw zouden moeten buigen over de verlenging van de vereniging, is ervoor gekozen om als onderdeel van de transactie de buitengewone algemene vergadering te laten besluiten tot verlenging van de duur voor de activiteit watervoorziening van water-link. Sinds het decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het Decreet Lokaal Bestuur dient dit besluit in bepaalde gevallen niet langer genomen te worden door de laatste algemene vergadering voorafgaand aan het verstrijken van de duurtijd. De transactie bevindt zich in het toepassingsgebied van het nieuwe decreet.
De verlenging van de watervoorzieningsactiviteit tot en met 31 december 2041 zal aan de algemene vergadering worden voorgelegd, zodat deze een resterende duurtijd van 18 jaar heeft.
De algemene vergadering van water-link heeft op 18 december 2013 besloten om de duur van de vereniging te verlengen tot 31 december 2025. Gezien deze verlengingsbeslissing, zal de algemene vergadering van water-link tevens moeten besluiten tot niet-verlenging en vervroegde ontbinding van diens rioleringsactiviteit overeenkomstig artikel 425 van het Decreet Lokaal Bestuur.
(iii) Verlenging rioleringsactiviteit Pidpa
Eind 2023 verstrijkt de duurtijd van Pidpa in ieder geval.
In het kader van de voorgenomen transactie zal aan de algemene vergadering van Pidpa de verlenging van de rioleringsactiviteit ter goedkeuring worden voorgelegd.
In navolging van het bovenstaande wordt aan de deelnemers van Pidpa verzocht te besluiten tot verlenging van Pidpa en, in de mate zij op vandaag zij aangesloten bij de rioleringsactiviteit, deel te nemen aan de verlenging. De verlenging van de rioleringsactiviteit zal aan de algemene vergadering van Pidpa worden voorgelegd voor een periode van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041.
Pidpa werd ruim 110 jaar geleden opgericht om de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare drinkwatervoorziening. Sinds meer dan 15 jaar is Pidpa ook een toonaangevende speler op de rioleringsmarkt. Haar rioleringsoplossingen op maat werden ondertussen in 46 steden en gemeenten geïmplementeerd. Met het oog op een verhoogde samenwerking tussen verschillende actoren binnen de watersector zal Pidpa samen met water-link ingevolge de transactie een integraal waterbedrijf vormen, bestaande uit twee afzonderlijke entiteiten.
Jaren geleden heeft Pidpa de omslag gemaakt van een traditioneel nutsbedrijf naar een klant- en marktgedreven onderneming. Zij voorziet voor haar klanten, onze burgers en bedrijven, in uitgebreide communicatiemogelijkheden, zoals een gratis klantenservicelijn, de website en sociale media. Op deze manier kunnen klanten snel bij Pidpa terecht met hun vragen.
Bij Pidpa staat ‘duurzaamheid’ in al haar betekenissen centraal in haar werking, waarbij Pidpa in een duurzaam rioleringsbeleid investeert door middel van het voldoen van wettelijke verplichtingen en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen. Daardoor is het als bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke sociaaleconomische partner, die een toekomstgericht beleid voert op het vlak van milieu, economie en maatschappij. Dit duurzaamheidsbeleid werd doorgetrokken tot in haar werking.
Pidpa blinkt uit in haar activiteiten. De kwaliteit van de door haar geleverde goederen en diensten staan steeds voorop. Pidpa laat hier niets aan het toeval over. Dankzij de verdere professionalisering van het assetmanagement onderhoudt zij als een goed huisvader haar uitgebreide infrastructuur. Daardoor wordt niet alleen het comfort van de gebruikers en de efficiëntie van haar werkzaamheden verhoogd, maar ook aandacht gegeven aan een milieubewust en toekomstgericht resultaat.
Daarnaast is Pidpa een financieel gezond bedrijf dat blijft investeren in het voortdurend optimaliseren van en investeren in haar werking met een nadrukkelijke focus op kostenbesparing en efficiëntieverbetering.
Het voorliggende verlengingsdossier geeft een duidelijk beeld over Pidpa, haar dagelijkse werking en hetgeen zij reeds verwezenlijkt heeft voor de aangesloten steden en gemeenten en hun inwoners en bedrijven.
De bovenstaande principes die Pidpa hanteert in haar bedrijfswerking vertalen zich concreet als volgt:
Rekening houdende met de elementen aangebracht in het bijgevoegde verlengingsdossier en de bovenstaande argumenten, die onze gemeente zich eigen maakt, verzoekt onze gemeente om de opdrachthoudende vereniging Pidpa te verlengen voor wat de rioleringsactiviteit betreft. Aangezien onze gemeente niet aangesloten is bij de rioleringsactiviteit van Pidpa, noch bij die van water-link, zal onze gemeente echter niet deelnemen aan de verlenging van Pidpa en bijgevolg (na sluiting van de vereffening van de activiteit watervoorziening) uit Pidpa treden.
De duurtijd van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa zal bijgevolg niet worden verlengd. Om aan de raad van bestuur van de Vereniging de nodige flexibiliteit te bieden met betrekking tot de inwerkingtreding van die ontbinding, wordt voorgesteld aan de gemeenten om voor de goede orde en voor zoveel als nodig te verzoeken en te besluiten tot vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit.
(iv) Omvorming tot Rio- en Water-Entiteit
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link nadien worden omgevormd tot de nieuwe Water-Entiteit, waarin de watervoorzieningsactiviteit van water-link behouden blijft. Tevens zal Pidpa worden omgevormd tot nieuwe Rio-Entiteit, waarin de rioleringsactiviteit van Pidpa behouden blijft.
Naar aanleiding van de omvorming tot de Rio-Entiteit resp. de Water-Entiteit dienen de statuten van Pidpa en water-link gewijzigd te worden teneinde ze in overeenstemming te brengen met de principes die waren overeengekomen tussen de raden van bestuur van de betrokken verenigingen op vlak van compartimentering, bestuur, e.d. De gemeente heeft samen met de oproepingsbrief de ontwerpen van nieuwe statuten en artikelsgewijze commentaren ontvangen.
Als onderdeel van het globaal akkoord met betrekking tot de transactie werd onder meer overeengekomen op welke manier de aandelen in de betrokken verenigingen moeten worden aangehouden na inwerkingtreding van de transactie. De aandelenverdeling binnen de Rio-Entiteit zal volledig worden bepaald op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 1 januari 2023. De aandelenverdeling binnen de Water-Entiteit zal worden bepaald op basis van een economische waardering van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa en water-link. Vervolgens zal afhankelijk van de deelactiviteit het aantal aandelen verder worden verdeeld op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 1 januari 2023 of worden toegewezen aan een specifieke deelnemer. Dat betekent dat de aandelenverdeling binnen de bestaande verenigingen dient te worden herschikt ingevolge de transactie. Iedere individuele deelnemer heeft in dat verband ook een technische fiche ontvangen waarin zijn huidige en toekomstige situatie wordt beschreven.
(v) Overdracht watervoorzieningsactiviteit Pidpa
Uit het voorgaande blijkt dat enkel de rioleringsactiviteit van Pidpa zal worden verlengd in het kader van de omvorming van de Rio-Entiteit, terwijl diens watervoorzieningsactiviteit niet zal worden verlengd. Bijgevolg dient naar een alternatieve beheersvorm te worden gezocht voor de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa. In het kader van de beoogde samenwerking werd geoordeeld dat water-link daarvoor de meest geschikte partner is.
Om die reden zal Pidpa op haar beurt door middel van een koop-verkoop haar watervoorzieningsactiviteit overdragen aan water-link. De koopprijs voor deze koop-verkoop zal blijven uitstaan als een vordering, waarna deze door Pidpa in water-link zal worden ingebracht tegen uitgifte van aandelen door deze laatste. Overeenkomstig artikel 420, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur dient de toetreding van een opdrachthoudende vereniging tot een andere opdrachthoudende vereniging te worden goedgekeurd door de algemene vergadering van de toetredende opdrachthoudende vereniging. Bijgevolg zal de toetreding door Pidpa ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering van Pidpa. Aangezien Pidpa op vandaag nog niet is aangesloten bij water-link/de Water-Entiteit, dient ook de algemene vergadering van water-link haar goedkeuring te verlenen aan deze toetreding.
(vi) Rioleringsgemeenten water-link treden uit water-link en treden toe tot Pidpa
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen uittreden uit water-link overeenkomstig de procedure gebiedsuitwisseling zoals voorzien in artikel 422, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur. Deze uittreding behoeft in principe geen voorafgaand besluit van de algemene vergadering.
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen in het kader van dezelfde procedure kort nadien toetreden tot Pidpa.
De Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove zijn op vandaag nog geen deelnemer van Pidpa. Bijgevolg moet de toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot Pidpa worden goedgekeurd door de algemene vergadering van Pidpa.
Bij de inwerkingtreding wordt erover gewaakt dat er volledige continuïteit van dienstverlening is.
(vii) Watergemeenten Pidpa treden toe tot water-link
Pidpa zal deze aandelen in de watervoorzieningsactiviteit water-link slechts voor een zeer beperkte periode aanhouden. Kort na de aandelenuitgifte zal Pidpa de betrokken aandelen overdragen aan haar deelnemers die waren aangesloten bij diens watervoorzieningsactiviteit. Deze uitkering zal gebeuren overeenkomstig hun bevolkingscijfer per 1 januari 2023. Pidpa zal een aandeel in water-link blijven aanhouden in het kader van de dienstverlening door water-link. In het kader van die overdrachten dienen de deelnemers van Pidpa toe te treden tot water-link, welke toetreding overeenkomstig artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur de goedkeuring vereist van de algemene vergadering van water-link.
In navolging van het voorgaande wordt aan de deelnemers van Pidpa voorgelegd om in het kader van de transactie toe te treden tot water-link en om aan deze laatste een beheersoverdracht te doen voor wat de watervoorziening op hun grondgebied betreft. Voor de gemeente Baarle-Hertog zal deze beheersoverdracht beperkt zijn tot het gedeelte van het grondgebied dat niet in de exclave ligt.
Voor deze toetreding en beheersoverdracht verwijst onze gemeente naar de elementen aangehaald in de beschrijvende nota die zij samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering heeft ontvangen. In het bijzonder verwijst zij naar het feit dat de Water-Entiteit als integraal waterbedrijf als gevolg van de voorgenomen fusie tussen Pidpa en water-link een circulair waterbeheer zal aanbieden. Daarmee kan de Water-Entiteit onder meer snel en efficiënt inspelen op de hedendaagse waterproblemen (droogte, overstromingen, ...) en de waterhuishouding van onze gemeente beter afstemmen in het groter geheel waar ook de Rio-Entiteit deel van zal uitmaken.
Rekening houdende met de elementen aangehaald in de begeleidende nota, de unieke samenwerking die wordt beoogd tussen de Rio-Entiteit (het huidige Pidpa) en de Water-Entiteit (het huidige water-link) ingevolge de inwerkingtreding van de transactie en het feit dat water-link/de Water-Entiteit de watervoorzieningsactiviteit van het huidige Pidpa vanuit een continuïteitsgedachte zal verderzetten, besluit onze gemeente:
(viii) Afsluiten concessieovereenkomst met Water-Entiteit
Onze gemeente zal naar aanleiding van de toetreding tot de Water-Entiteit een concessieovereenkomst afsluiten met de Water-Entiteit. Die concessieovereenkomst zal de samenwerking tussen onze gemeente en Water-Entiteit mee vorm geven. Via deze overeenkomst zal onze gemeente immers bepaalde algemene exploitatierechten en concessies op infrastructuur toestaan aan Water-Entiteit teneinde deze laatste toe te laten om haar voorwerp en maatschappelijke doelstelling na te streven. Aldus is het noodzakelijk voor de goede werking van Water-Entiteit en dus de productie, transport en distributie van water om deze concessieovereenkomst af te sluiten. In ruil voor de onder de concessieovereenkomst toegestane rechten kan onze gemeente aanspraak maken op de vergoedingen die in deze overeenkomst zijn voorzien.
Daarnaast regelt de concessieovereenkomst andere rechten en plichten van zowel onze gemeente als de Water-Entiteit. Het afsluiten van deze overeenkomst zal dus eveneens de rechtszekerheid van onze gemeente met betrekking tot de watervoorziening ten goede komen.
(ix) Afsluiten overeenkomst met betrekking tot deelnemerschap Water-Entiteit
In het kader van de transactie wenst de gemeente, samen met de andere deelnemers van de Water-Entiteit die daartoe bereid zijn, een overeenkomst af te sluiten teneinde bepaalde van de rechten en verplichtingen als deelnemers van de Water-Entiteit vast te leggen. In het bijzonder zullen deze afspraken onder meer betrekking hebben op de modaliteiten van mogelijke dividenduitkeringen door de Water-Entiteit aan de gemeentelijke deelnemers. De partijen bij deze overeenkomst zijn mening dat de betrokken afspraken in het belang van de Water-Entiteit zijn.
Buitengewone algemene vergaderingen
Om tot voornoemde transactie te kunnen komen, dienen de buitengewone algemene vergaderingen van Pidpa en water-link zich over de transactie in het algemeen en de daarmee samenhangende besluiten te buigen.
In dit verband heeft Pidpa een buitengewone algemene vergadering samengeroepen op 16 juni 2023 te Desguinlei 246, 2018 Antwerpen met volgende agendapunten:
Samen met deze oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering, ontving de [stad/gemeente] eveneens een kopie van een beschrijvende nota, een technische presentatie, een individuele fiche, het verlengingsdossier van Pidpa, de template concessieovereenkomst voor de deelnemers van Pidpa, het ontwerp van overeenkomst met betrekking tot het deelnemerschap van de Water-Entiteit, het ontwerp van uittredingsovereenkomst tussen Pidpa en water-link en de ontwerpstatuten voor zowel Pidpa als water-link na inwerkingtreding van de voorgestelde transactie. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden. Een kopie van deze documenten wordt bij dit gemeenteraadsbesluit gevoegd.
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 16 juni 2023 met bijhorende agenda en stukken.
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 16 juni 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
De gemeenteraad keurt de deelname aan de transactie bestaande uit:
(hierna de “Transactie”), goed, met dien verstande dat de verschillende deelbesluiten pas uitwerking zullen hebben in de mate de volledige Transactie wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad stemt in met de voorgestelde uittreding van water-link uit Pidpa, evenals met het feit dat het scheidingsaandeel van water-link gelijk zal zijn aan de nominale waarde van EUR 2,50 per aandeel waarop water-link had ingeschreven.
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot Pidpa goed.
De gemeenteraad verzoekt, overeenkomstig artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur, tot verlenging van de rioleringsactiviteit van Pidpa voor een duur van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041, en tot niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit.
De gemeenteraad besluit, overeenkomstig artikel 423, vierde lid van het Decreet Lokaal Bestuur, tot niet-deelname aan de verlenging van Pidpa aangezien zij geen deelnemer is wat de activiteit riolering betreft. Zij zal bijgevolg uit Pidpa treden na de sluiting van de vereffening van het huidige compartiment watervoorziening van Pidpa.
De gemeenteraad beslist tot toetreding tot de opdrachthoudende vereniging water-link voor diens activiteit watervoorziening, verzoekt de toetreding van de gemeente tot de opdrachthoudende vereniging door de algemene vergadering te laten aanvaarden en besluit tot beheersoverdracht aan water-link voor wat de watervoorziening betreft.
Tevens keurt de gemeenteraad de concessieovereenkomst met en de overeenkomst betreffende deelnemerschap van de Water-Entiteit goed.
Tevens keurt de gemeenteraad de vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa goed. In ieder geval verzoekt de gemeenteraad akte te nemen van de niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit en de uittreding van de gemeente uit het betrokken compartiment, daarbij bevestigend dat het scheidingsaandeel van onze gemeente zal worden uitbetaald in aandelen water-link/Water-Entiteit gelet op de opdracht die de gemeente geeft aan water-link/de Water-Entiteit en de manier waarop de Transactie geïmplementeerd wordt.
De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
De gemeenteraad keurt goed om Maud Vosters, gemeenteraadslid, aan te duiden als afgevaardigde op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa, met als plaatsvervanger Luc Bouwen, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad. De afgevaardigde kan zijn volmacht tevens laten uitvoeren door enig ander persoon, mits deze handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente om op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa alle punten van de agenda goed te keuren.
Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze ter kennis aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
De gemeente Arendonk is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iveka.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 31 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iveka die op 29 juni 2023 plaatsheeft in “Den Ecyk, Houtum 39 te 2460 Kasterlee ”.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 31 maart 2023 overgemaakt.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 29 juni 2023:
De gemeenteraad draagt Alek Dom, de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 29 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Zowel de vaste vertegenwoordiger als zijn vervanger zijn verontschuldigd. Schepen Kenny Viskens wordt gemandateerd.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De agenda van de algemene vergadering van 25 mei 2023 van IOK bevat volgende agendapunten:
De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 25 mei 2023.
De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022.
De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het negatieve resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.
De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022.
De raad steunt het gemotiveerde verzoek van de gemeente Heist-op-den-Berg aan de algemene vergadering van IOK om de afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur conform artikel 7 van het Regiodecreet in te dienen, zodat de gemeente Heist-op-den-Berg blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan IOK.
De raad steunt het gemotiveerde verzoek van de gemeente Nijlen aan de algemene vergadering van IOK om de afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur conform artikel 7 van het Regiodecreet in te dienen, zodat de gemeente Nijlen blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan IOK.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager, Boudewijn Westhof op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022 goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022, goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Heist‑op-den-Berg, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de dienstverlenende vereniging IOK.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Nijlen, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de dienstverlenende vereniging IOK.
De agenda van de algemene vergadering van 25 mei 2023 van IOK Afvalbeheer bevat volgende agendapunten:
De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 25 mei 2023.
De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022.
De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.
De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering.
Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022.
De raad steunt het gemotiveerde verzoek van de gemeente Heist-op-den-Berg aan de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer om de afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur conform artikel 7 van het Regiodecreet in te dienen, zodat de gemeente Heist-op-den-Berg blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan IOK Afvalbeheer.
De raad steunt het gemotiveerde verzoek van de gemeente Nijlen aan de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer om de afwijkingsaanvraag voor onbepaalde duur conform artikel 7 van het Regiodecreet in te dienen, zodat de gemeente Nijlen blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan IOK Afvalbeheer.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager, Boud Westhof, op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022 goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2022, goed te keuren.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Heist‑op-den-Berg, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de indiening goed te keuren van de afwijkingsaanvraag conform artikel 7 van het Regiodecreet zodat de gemeente Nijlen, ook op haar verzoek, blijvend en voor onbepaalde duur als vennoot kan deelnemen aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
Op dinsdag 9 mei 2023 zal Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba omgevormd worden tot Woonmaatschappij De Noorderkempen bv. De gemeente Arendonk is één van de vijf gemeentes in het werkingsgebied van Woonmaatschappij De Noorderkempen en aandeelhouder in de organisatie.
Bij gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019 werd mevrouw Mariska Vogels aangeduid als volmachtdrager in de Algemene Vergaderingen en schepen Marina Gys aangeduid als kandidaatbestuurder van Bouwmaatschappij De Noorderkempen cvba namens de gemeente Arendonk.
Door de omvorming tot woonmaatschappij dienen er opnieuw mandatarissen aangesteld te worden om te zetelen in de beheersorganen van De Noorderkempen.
Het college van burgemeester en schepenen stelt volgende kandidaten voor:
Mevrouw Mariska Vogels wordt aangeduid als volmachtdrager in de Algemene Vergadering van Woonmaatschappij De Noorderkempen bv.
Mevrouw Marina Gys wordt aangeduid als eerste kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van Woonmaatschappij De Noorderkempen bv.
De heer Rob Blockx wordt aangeduid als tweede kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van Woonmaatschappij De Noorderkempen bv.
De gemeente Arendonk is aangesloten bij TMVS dv.
De gemeente Arendonk werd per aangetekend schrijven van 6 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVS van 20 juni 2023.
Het dossier met documentatiestukken werd tevens ook overgemaakt aan de gemeente.
Statuten van TMVS dv
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger Rob Blockx (plaatsvervangend vertegenwoordiger Luc Bouwen) op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Een afschrift van dit besluit zal via elektronische post naar het e-mailadres 20230620AVTMVS@farys.be verzonden worden.
Op 16 december werd het LEKP 2.1 goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Er wordt 16 miljoen euro uitgetrokken voor deze versterking van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, dat als addendum aan het LEKP 2.0 toegevoegd wordt.
Deze versnelde uitbreiding van engagementen bovenop het LEKP 2.0 blijft urgent door de energiecrisis van het afgelopen jaar. Het is meer dan ooit duidelijk geworden dat we als samenleving de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen versneld moeten afbouwen om meer weerbaar te zijn bij toekomstige prijsschokken. Steeds meer huishoudens dreigen anders geconfronteerd te worden met energie-armoede.
Het LEKP 2.1 gelooft in oplossingen op maat en richt zich daarom specifiek op het wijkniveau. Samen met de lokale besturen zetten we in op versnelde collectieve renovatie met oog voor sociale diversiteit en het toegankelijk maken van hernieuwbare energie via energiegemeenschappen.
Bijkomende engagementen in LEKP 2.1:
Klimaatverandering is één van de grootste wereldwijde uitdagingen van onze tijd die actie en samenwerking vereist tussen lokale, regionale en nationale overheden over de hele wereld.
Lokale overheden zijn de belangrijkste autoriteiten voor de energietransitie en de strijd tegen klimaatverandering op het bestuursniveau dat het dichtst bij de burgers staat.
De beperking van en de aanpassing aan klimaatverandering kunnen meerdere voordelen opleveren voor het milieu, de samenleving en de economie. Als deze samen worden aangepakt, bieden zij nieuwe kansen om duurzame lokale ontwikkeling te bevorderen.
Het gemeentebestuur kan voor het verwezenlijken van de ambities van het Vlaams lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 beroep doen op de ondersteuning van de Vlaamse Overheid.
Volgende geplande projecten passen in de bijkomende engagementen van LEKP 2.1:
Mogelijke projecten die vallen onder energiegemeenschappen zijn:
De gemeenteraad neemt de beslissing om het Vlaams Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 te ondertekenen.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een gewone algemene vergadering op 15 juni 2023. Het betreft een gewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
De gemeente Arendonk is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 15 juni 2023 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
De vertegenwoordiger van de gemeente, Rob Blockx, die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van PONTES op 15 juni 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 met de volgende agendapunten:
Er wordt rekening gehouden met de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering en de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet herhaald worden voor elke algemene vergadering.
Er zijn geen redenen om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente (Joke Segers) wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Gemeente Arendonk is mede-oprichter van de vzw Woonzorggroep Arendonk.
Op 11 maart 2019 koos de gemeenteraad volgende gemeenteraadsleden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering:
De afgevaardigde raadsleden in een woonzorgvereniging of -vennootschap handelen volgens de instructies van de gemeenteraad door wie ze zijn aangewezen.
Gemeente Arendonk werd per e-mail van 27 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Woonzorggroep Arendonk van 15 mei 2023. Het dossier met documentatiestukken werd tevens overgemaakt aan de gemeente.
Artikel 511 en 515 decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Woonzorggroep Arendonk van 15 mei 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De gemeenteraad draagt haar vertegenwoordigers op om namens het bestuur hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Woonzorggroep Arendonk van 15 mei 2023.
Een afschrift van dit besluit zal via elektronische post naar het directiesecretariaat van het Centrum Gedeelde Diensten verzonden worden.