Terug Gemeenteraad

ma 18/05/2020 - 20:00 digitale zitting

Openbare zitting

Dienst interne organisatie

  • De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 10 juni 2020, die er als volgt uit ziet:
    1. Algemene vergadering: verslag 18 december 2019 - goedkeuring
    2.  Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2019 - goedkeuring
    3. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2019 - aktename
    4. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2019 - goedkeuring
    5. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
    6. Varia en rondvraag
    De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 10 juni 2020 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
  • De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de algemene vergadering van IKA die zal gehouden worden op 15 juni 2020,  evenals van alle daarbij horende documenten:

    1. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering
    2. Jaarrekening 2019
    3. Verslag van de commissaris aan de algemene vergadering
    4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris
    5. Statutaire benoemingen en mededelingen
      • Mandaat van de commissaris
  • De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 16 juni 2020:
    1.  Kennisneming verslagen Iveka van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2019
    2. Goedkeuring van de jaarrekening Iveka afgesloten op 31 december 2019 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
    3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 WVV - netto-actieftest (artikel 6:115 WVV)
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurs-comités en de commissaris van Iveka met betrekking tot het boekjaar 2019 
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
    6. Statutaire benoemingen
    7. Benoeming van een commissaris
    8. Statutaire mededelingen
  • De gemeenteraad verleent goedkeuring aan:
    • het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2019, de jaarrekening over het boekjaar 2019 en het verslag van de commissaris 
    • het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2019
    • de toetredingen/uitbreidingen van opdracht
    • de benoemingen
    Aan de vertegenwoordiger van de gemeente wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 19 juni 2020, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering. 
  • Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 25 juni 2020 goedgekeurd.

Technische dienst

  • Naar aanleiding van de Corona-crisis zullen de ziekenhuizen en de woonzorgcentra de komende periode veel COVID-19-patiënten moeten opvangen. Om binnen de eerste lijn de zorgcapaciteit zo goed als mogelijk te benutten wordt er een schakelzorgcentrum opgericht per 2 of 3 eerstelijnszones. Op 29 maart 2020 besliste de gouverneur om voor de eerstelijnszones 'Kempenland' en 'Middenkempen' samen één schakelzorgcentrum op te richten en Turnhout als locatie vast te leggen. Deze twee eerstelijnszones samen tellen in totaal 17 gemeenten, waaronder Arendonk. Voor de oprichting en uitbating van het schakelzorgcentrum wordt een stuurgroep opgericht. De gemeenteraad verklaart zich akkoord dat - indien de subsidie die wordt verleend door de Vlaamse overheid niet kostendekkend zou zijn - eventuele kosten die voortvloeien uit de oprichting en uitvoering van de taken van het schakelzorgcentrum worden verdeeld op basis van inwonersaantal van de deelnemende gemeenten.

  • Het gemeentebestuur en Iveka ruilen een perceel grond i.f.v. de plaatsing van een nieuwe HS cabine voor de nieuwe school Kerkstraat 

  • Voor de opdracht 'Aanstellen ontwerper Gemeentelijke Basisschool Voorheide - Arendonk ' worden de ontwerpdossiers (selectie en gunning) goedgekeurd.

Financiële dienst

  • De gemeenteraad beslist tot de ontwikkeling van een beleid maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) dat zal leiden tot een duurzaam aankoopbeleid voor gemeente en OCMW.

    Doelstelling voor dit MVI-beleid zal zijn om de traditionele voorwaarden in verband met prijs, kwaliteit en levertermijn in het gemeentelijk aankoopbeleid uit te breiden met volgende relevante thema's voor maatschappelijk verantwoord inkopen:

    • KMO-vriendelijk inkopen
    • Innovatiegericht inkopen
    • Circulair inkopen
    • Social return
    • Internationaal sociale voorwaarden

Academie

GBS Sint-Jan

GBS Voorheide